انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 8 من 59 الأولىالأولى ... 4567891011121858 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 71 الى 80 من 586

الموضوع: ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات

الردود
    516
    يا حبيبتي يا مي ان شالله تقومي بالسلامة يارب
    وتشوفي ولادك بحضنك اليوم يارب
    طمنينا عنك

قلبي في فلسطين وجسدي حيث قضى الله ان اكون
    الردود
    2,111
    تعقيب كتبت بواسطة رانية ام الوليد عرض الرد
    صباح الخير
    مبروك علينا التجمع الجديد
    يارب يكون وجهو علينا كلنا يارب

انا اخر اخباري تعبانة كتير نفسي يجي 8/2 واعمل تحليل والله بمر علي اليوم كانو سنة ومش عارفة اعمل اي اشي لا عارفة اشتغل في البيت ولا اتحرك ولا اطلع وزهئانة كتير وعندي ملل واكتئاب ساعات بقعد ابكي من غير سبب وساعات تلائوني مبسوطة مش عارفة شو بسير معي بحس حالي زي المجنونة

مابدي اضايقكم بكلامي بس فش حد افضفضلو وبفتح عالمنتدى مش قادر اكتب مع اني بحبكم كتير وبرتاحش الا معاكم مش عارفة شو الي بسير معي يمكن عشان الي فترة عندي ضيوف وكلهم راحو ضليت لحالي حاسة بفراغ وملل فظيع حتى بنتي بطلت العبها ولا اهتم فيها حزنانة عليها كتير بس مش بايدي نفسي ارجع متل قبل وبقول يمكن اذا ربنا كرمني وطلعت حامل تتغير شوي نفسيتي

سامحوني يمكن ضايقتكم بكلامي بس ما الي حد افضفضلو بعد الله الا انتو
    حبيبتي يا رانيا

انا والله حاسة فيك ... الحمد لله كلنا مرنا بهشي .......الحمد لله انا كنت بالغربة ولحالي وعارفة اديش الوقت تقيل دم بس ربنا يهون عليك ويفرح قلبك وان شاء الله الاسبوع الجاي بنفرحلك يا رب

انا ان شاء الله قرييييييييييييييييب بكون في القدس

الردود
    2,111
    خواتي

السلام عليكم

شو وينكم اليوم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تعالو ندعي لمي

ربي يا ارحم الراحمين يا حي يا قيوم

اختنا مي بين يديك وفي رحمتك انظر لها بفضلك ورحمتك بعين الرحمة وقومها بالسلامة واولادها

هي من المفروض ولدت الله يهون عليها

الردود
    581
    تعقيب كتبت بواسطة نوناسيما عرض الرد
    بنات انا رايحة بكرة علشان ارجع الاجنة
    انا مسلماها على ربنا
    بكرة هطلب تخدير لان فى المركز المصرى بيستخدموا فى ارجاع الاجنة الجهاز اللى عامل زى بق الكلب ده و بيفتح المهبل
    دعواتكم
    معلش مش هقدر ادخل الا بعد التحليل لان مش عندى نت فى البيت
    يارب يا كريم يا ارحم الراحمين ثبت اجنة اختنا نوناسيما وبارك لها فيهم يارب وقر عينها بتوام سليم معافى يارب
    تعقيب كتبت بواسطة هبة الله28 عرض الرد
    مساء النور على أحلى و أغلى أمهات الغد

إزيكم يا حبيباتي؟؟؟

إشتقتلكم كثيييير

مبارك التجمع الجديد و يااااا رب يكون كله بيبيهااااااات

حبيباتي أنا الحمد لله أحسن، سحابة و عدت الحمد لله و على فكرة الي حصل معايا و النقاش مع جوزي ملوش أي علاقة بالاولاد و الخلفة خالص

من الناحية ده احنا مخلينها على الله

بشكركم يا بنات على سؤالكم عني و دعواتكم و نصايحكم الحلوة

ربنا يخلينا لبعض على طول و نلتقي في تجمع جديد في الجنة مع الحبيب الغالي محمد صلى الله عليه و سلم

ياااا رب

أم راغب

ريناد
    nevee
    THANA
    الأم الحالمة
    lollipopy79
    مرات جوزها
    ريدووو
    نووودى
    زوجة ماهر
    قرة عين لي و لك
    ميويا1
    حبيبة زوجها
    روضة الحب
    hobossh
    الرسامة دانة
    امة الله الكريم
    روح العشق حيران
    بسبس
    ام بودى555
    زوجي حبي الوحيد
    نوناسيما
    يمنى
    sochy
    ألما
    تمارة
    ma vie belle

كل البنات الي بقالهم كثير مدخلوش الملف"ارجعوا و الله وحشتونا"

بحبكم كثييييييييييييييييييييييييييييييييييييير

ربنا ييسر أمركم و يفرح قلبكم

بتمنى مكنش نسيت حد من البنات

هبة حبيبتى الحمد لله والشكر لله انك دلوقتى احسن ربنا يقر عينك بطفل سليم معافى يارب ويفرح قلبك يارب اللهم امين يارب العالمين

تعقيب كتبت بواسطة ريناد 2005 عرض الرد
    يا بنات واحنا فى الثلث التانى من الليل الى يدخل يدعى لاختنا مى بكرة بأمر الله الصبح هتولد كلنا ندعى تقوم بالسلامة هى وولادها ويكونوا بخير وصحة وعافية ان شاء الله وعقبالكم كلكم لما اكتبر ليكم النداء دا وربنا ييسر امور الجميع ان شاء الله وربنا معاكى يا ميويا يا حبيبتى ان شاء الله
    ربنا يقومك بالف سلامة يارب انتى والبيبيز يارب وتشوفيهم فى احسن حال يارب

تعقيب كتبت بواسطة رانية ام الوليد عرض الرد
    صباح الخير
    مبروك علينا التجمع الجديد
    يارب يكون وجهو علينا كلنا يارب

انا اخر اخباري تعبانة كتير نفسي يجي 8/2 واعمل تحليل والله بمر علي اليوم كانو سنة ومش عارفة اعمل اي اشي لا عارفة اشتغل في البيت ولا اتحرك ولا اطلع وزهئانة كتير وعندي ملل واكتئاب ساعات بقعد ابكي من غير سبب وساعات تلائوني مبسوطة مش عارفة شو بسير معي بحس حالي زي المجنونة

مابدي اضايقكم بكلامي بس فش حد افضفضلو وبفتح عالمنتدى مش قادر اكتب مع اني بحبكم كتير وبرتاحش الا معاكم مش عارفة شو الي بسير معي يمكن عشان الي فترة عندي ضيوف وكلهم راحو ضليت لحالي حاسة بفراغ وملل فظيع حتى بنتي بطلت العبها ولا اهتم فيها حزنانة عليها كتير بس مش بايدي نفسي ارجع متل قبل وبقول يمكن اذا ربنا كرمني وطلعت حامل تتغير شوي نفسيتي

سامحوني يمكن ضايقتكم بكلامي بس ما الي حد افضفضلو بعد الله الا انتو
    رانيه ربنا يهون عليكى يارب ويثبت اجنتك اللهم امين يارب وتفرحى بطفل سليم معافى اللهم امين يارب العالمين هونى على نفسك واقرى قران واكثرى من الاستغفار حبيبتى
    تعقيب كتبت بواسطة زوجة ماهر عرض الرد
    خواتي

السلام عليكم

شو وينكم اليوم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تعالو ندعي لمي

ربي يا ارحم الراحمين يا حي يا قيوم

اختنا مي بين يديك وفي رحمتك انظر لها بفضلك ورحمتك بعين الرحمة وقومها بالسلامة واولادها

هي من المفروض ولدت الله يهون عليها
    ربنا يقومها بالف سلامه يارب هى واطفالها اللهم امين يارب العالمين

الردود
    2,111
    ربي يا حي يا قيوم

سبحانك انت القادر وغير لا يقدر وانت المعطي وغيرك لا يعطي

ثبت اجنة اختي نوناسيما وفرح قلبها بتوام يا ارحم الراحمين

ربنا هب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين واجعلنا للمتقين اماما

الردود
    1,102
    السلام عليكم
    معلش اول مرة ادخل معاكم ...الله يرزقنا جميعا و يفرحنا
    بس عندي سؤال .. لو حد فيكم اخد حقنة البريجنيل قبل كده .ايه ه الاعراض بتاعها
    حاسة اني تعبانة من ساعة ما اخدتها
    و كمان الدكتورة كتبتلي على سيدلوت نور عد الحقنة بخمس ايام .بس نفسي اعرف ايه فايدته؟؟

و جزاكم الله خيرا

الردود
    1,065
    تعقيب كتبت بواسطة wishes 3 عرض الرد
    بصراحة انا متزوجة من ثلاث سنوات تقريبا وزوجي آآآآآآآآآآآآآآآآآآآية في الأخلاق وبصراحة انا من قبل الزواج كانت عندي الدورة مش منتظمة قوي فقلت أروح لدكتورة نسا قبل الزواج عشان لو فيه حاجة ابدأ من الأول وقالتلي عندك بس ضعف في التبويض بسيط خالص فاطمنت والحمدلله تزوجت وعدى علينا 6 شهور ولم يحدث حمل فرحت للدكتورة تاني وادتني ابر تنشيط وماجبتش نتيجة وبعدين زودتلي الابر فبصراحة ماستريحتش وماسالتناش عن تحليل الزوج خالص

فرحت لدكتورة تانية وتابعت معاها من الأول خالص ومن الاول طلبت تحليل الزوج وكان زوجي تحليله كويس الحمدلله وقالتلي اعمل التحاليل تاني فطلعت التحاليل كلها كويسة ماعدا هرمون الحليب مرتفع فكتبتلي على علاج ديستونيكس واخدته فترة طويلة وفي نفس الوقت قالتلي اعمل اشعة بالسبغة عشان نطمن على الانابيب فعملتها وبصراحة كانت متعبة قوي وبعدها الدكتورة قالتلي ان كل شيء تمام والانابيب سليمة المهم استمريت على العلاج بتاع هرمون الحليب فترة وعملت التحليل تاني وكانت النتيجة ان الهرمون ارتفع اكتر فالدكتورة استغربت قوي وقالتلي عشان نطمن اكترررررررررررررر اعملي اشعة مقطعية على المخ فعملتها وكانت النتيجة ان مفيش حاجة الحمدلله بس حسيت ان الدكتورة كبرت المواضيع ومارتحتش معاها بعد كدة
    المهم سبت نفسي فترة وتعبت من العلاج وفي الوقت دة كان فيه حد من قرايبي عمل عملية حقن مجهري ونجحت وقالتلي روحي بس عند دكتورة النسا اكشفي عندها لانها شاطرة خاااااااااااااالص فالمهم قلت اروح اكشف واشوف فلما عملت التحاليل وكشفت علي الدكتورة قالتلي عندك تكيس على المبايض بس بسيييط وطبيعي ان هرمون الحليب يكون مرتفع بالرغم من ان الدكتورة التانية ماجبتليش سيرة التكيس خالص وبعدين سالتني ان كنت عملت اشعة بالسبغة ولا لا قلتلها اه ووريتهالها وكانت المفاااااااجأة قالتلي ان الاشعة بتوضح ان احدى الانبوبتين مسدودة مع ان الدكتورة التانية قالتلي ان الانابيب سليمة المهم الدكتورة قالتلي ان يفضل اني اعمل حقن مجهري عشان نسبة نجاحها اعلى فطبعا ترددت كتييييييييييير واستخرت ربنا انا وزوجي كتييييييييييييير وبعد مااستعديت نفسيا وتوكلت على ربنا دخلت التجربة وبدات الابر المنشطة لمدة 3 اسابيع بس في الاول الدكتورة قالتلي ان البويضات كسلانة ومش عايزة تستجيب بس المرة الي بعدها استغربت لما قارنت حجم البويضات ببعض زاد جدا وقالتلي انها بشرى الحمدلله ربنا كريييييييييييييم " انما أمره اذا اراد شيئا أن يقول له كن فيكون " وبعدها استمريت على الابر المنشطة واتحددتلي عملية السحب وطبعا كنت خايفة جدا جدا وبعدين دعيت ربنا يمن علينا بنعمة تكون الاجنة والحمدلله تكونت الاجنة وعملت عملية النقل ، وبعد اسبوعين عملت التحليل وكان سلبي الحمدلله ، طبعا زعلت في الاول بس قدرت اعدي من الازمة الحمدلله ورضيت بقضاؤة
    وان شاء الله بعد كام شهر ناوية اعمل ارجاع عشان عندي اجنة مجمدة وربنا يابرك لنا في المجمد ان شاء الله

فعلا دول أطول أسبوعين في حياة الانسان بس في نفس الوقت أحلى اسبوعين عشان حسيت ان قريبة قوي من ربنا وحسيت قد ايه نعم ربنا علينا لا تعد ولا تحصى كفاية بس نعمة الحركة والقيام والجلوس دي اكتر نعمة حسيت بيها
    ساره الله يرزقك يا قلبي بالذريه الصالحه ويعوض صبرك خير. ان شاء الله مشكلتم ماهي صعبه مسألة كسل وضعف وتكيس المبايض عاده بتكون من المشاكل العابرة عند المرأة لاشهر او لسنوات لكنها تمر بسلام .بس طالما زوجك سليم ولله الحمد فكله سهل ان شاء الله. يارب تفرحي بحملك فالقريب العاجل من غير اي تدخل من الاطباء .

[/QUOTE]
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....اختى لو عندك تكيس على المبايض هرمون ال LH حيكون عالى وكمان هرمون اللبن ... مش حينفع حقن مجهرى وان حصل حمل حينزل علشان كده انصحك تروحى لدكتور فاهم يعالج التكيس ومش حتحتاجى لحقن مجهرى بإذن الله ... برشحلك دكتور عادل فاروق البيجاوى ده عيادته فى الدقى ... وبيجى على قناة الصحة والجمال الساعة 3 يوم الجمعة ... وربنا ينتقم من الدكاترة العكاكين ... انا عاملة موضوع عن التكيس ححطه هنا واى سؤال انا فى الخدمة

الردود
    1,065

آلية التكيس ... موضوع من واقع دراستى للكمياء الحيوية

بنات قسم تأخر الحمل ... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا خريجة علوم قسم كمياء حيوية ... حبيت اشارك بالموضوع ده لعلكم تستفيدون ..... انا تحت امركم فى اى استفسار يخص هرمونات الجسم ... ودلوقتى ندخل فى الموضوع اللى عاوزة اكلمكم عنه

الغدة النخامية دى ام الغدد ... دى الغدة المسيطرة على كل غدد الجسم واجهزته ... هى تشبة المدير العام الذى يدير شركة مثلا وهورموناتها اشبه بأوامر الشغل اللى المدير بيرسله للموظفين علشان ينفزوا الاوامر دى ....
    والآن نعتبر الغدة النخامية هى مدير الشركة والمبيض موظف عندها ... اما الاوامر التى ترسلها الى هذا الموظف فهى فى صورة الهرمونات الآتية
    1- FSH
    وده هرمون عباره عن ( امر للمبيض بإنضاج بويضة )
    2- LH
    امر من الغدة النخامية بإخراج هذه البويضة الى قناة فالوب بعد نضوجها
    3- البروجيستيرون
    الهرمون ده مش امر من الغدة الدرقية ده هرمون بيفرزة الجسم الاصفر المتخلف بعد خروج البويضة وده بيساعد على ثبوت الحمل حتى تكون المشيمة
    4- البرولاكتين
    الهرمون ده امر من الغدة النخامية للثدى لتكوين لبن وفى الطبيعى يحدث هذا بحدوث الحمل ولكن بعض السيدات نتيجة لتعاطى بعض الادوية او لاسباب غير معروفة يذيد هذا الهرمون .... فى حالة ذيادة هرمون اللبن تصل اشارة للغدة النخامية ان هناك حمل فبالتالى تمنع الهرمون fsh , LH فى هذا الوقت من تنبيه المبيض بانضاج بويضة وخروجها بعد ذلك فلا يحدث الحمل

آليه حدوث التكيس :-

الغدة النخامية ترسل الامر رقم 1 للمبيض لانضاج البويضة وبدلا من ذلك يحدث خلل فى المبيض فتبدأ عدة جريبات فى النضوج بدلا من واحدة وبالتالى ولا واحدة تصل للحجم المناسب للخروج
    الغدة النخامية تصدر الامر رقم 2 لخروج هذه البويضات وتبالغ فى كمية الامر لخروج هذا العدد من البويضات لكن الموظف المهمل ( المبيض ) لن يستطيع انجاز العمل بسبب ان البويضات غير مستعدة للخروج لأنها صغيرة ..
    فيبقى الوضع على ماهو عليه ... الهرمون اف اس اتش قليل لأن الغدة النخامية تعتقد ان هناك بويضات فى المبيض اخذت فى النضوج وتحتاج لهرمون الال اتش وليس هورمون الال اتش ...
    طبعا ولا عشرة يقدروا يفهموا المدير العام انه فاهم غلط فالحل ايه بقى .... نقول للمدير متشكرين وندير الشركة من برة بأوامر جاية من مدير وهمى وهى عبارة عن هرمون الFSH اللى ينضج البويضات
    ولكن مهلا ؟؟؟؟

مريضة التكيس لو اخدت تنشيط بدون علاج بعقار الميتوفورمين بيحصلها فرط تنشيط ليه بقى ؟؟ علشان البويضات الصغيرة اللى عندها ومش قادرة تكبر حتلاقى ضالتها فى الهرمون اللى جايلها من برة وتبدأ كلها فى النضوج وده يعمل طبعا مشاكل مرعبة للست المتكيسة لأنها فى الحالة دى جسمها حيحبس مية كثير قوى ويحدث لها استسقاء وجسمها يورم وفى بعض الحالات ممكن لاقدر الله يحدث الوفاة ....

نرجع بقى لآليه علاج التكيس ...
    هو فى الواقع مش علاج ... لأن فيه خلل ( سوء تفاهم ) بين الموظف والمدير ... احنا حنسيبهم فى سوء التفاهم بتاعهم ونحاول نظبط الآثار المترتبة على ذلك ... العلاج حيحفظ توازن الهرمونين فلما يحصل تنشيط ممكن يحصل حمل بدون مخاوف فرط التنشيط .... طيب ليه المريضة تستمر على العقار حتى بعد الحمل فى الشهور ال3 الاولى ... ده علشان هورمون الال اتش ميعلاش مننا ونحافظ عليه قليل فلا يسبب اجهاض فى الاثناء التى يعتمد فيها ثبات الحمل على الهرمونات ... لكن بعد تكون المشيمة ممكن نوقف العقار ...

ليه ذيادة الوزن بتبقى عدو الخصوبة

لما الواحدة وزنها بيزيد والدهون تتراكم حول المبيض بتعمل فيه حاجة غريبة قوى ... احنا قلنا الموظف ده قاعد مستنى امر المدير رقم 1 ( هرمون الاف اس اتش ) علشان يبدأ فى انضاج بويضة لكن اللى بيحصل لما الدهون تبدأ تحاصر المبيض اللى هو نسيج رخو ... يبدأ المبيض المحاصر يبقى عامل زى الموظف اللى مش عارف يشوف شغلة من مجموعة ناس بتغلس عليه وتشتت تركيزه ... فيكون النتيجة بدلا من انه ياخد حصة الاف اس اتش وينضج بويضة واحدة ... لا يقوم بتوزيع الحصة على اكثر من بويضة فيبقى عامل زى الجرسون اللى جاب طلب غدا وبدل ما يأكل زبون وزع الطبق على 10 فبالتالى ولا زبون شبع .... من هنا بيحصل التكيس
    طبعا كلامى ده مبنى على دراستى للكمياء الحيوية ... ارجو انى اكون وصلتلكم وجهه نظرى

الردود
    1,839
    تعقيب كتبت بواسطة هبة الله28 عرض الرد
    مساء النور على أحلى و أغلى أمهات الغد

إزيكم يا حبيباتي؟؟؟

إشتقتلكم كثيييير

مبارك التجمع الجديد و يااااا رب يكون كله بيبيهااااااات

حبيباتي أنا الحمد لله أحسن، سحابة و عدت الحمد لله و على فكرة الي حصل معايا و النقاش مع جوزي ملوش أي علاقة بالاولاد و الخلفة خالص

من الناحية ده احنا مخلينها على الله

بشكركم يا بنات على سؤالكم عني و دعواتكم و نصايحكم الحلوة

ربنا يخلينا لبعض على طول و نلتقي في تجمع جديد في الجنة مع الحبيب الغالي محمد صلى الله عليه و سلم

ياااا رب

أم راغب
    ريناد
    nevee
    THANA
    الأم الحالمة
    lollipopy79
    مرات جوزها
    ريدووو
    نووودى
    زوجة ماهر
    قرة عين لي و لك
    ميويا1
    حبيبة زوجها
    روضة الحب
    hobossh
    الرسامة دانة
    امة الله الكريم
    روح العشق حيران
    بسبس
    ام بودى555
    زوجي حبي الوحيد
    نوناسيما
    يمنى
    sochy
    ألما
    تمارة
    ma vie belle

كل البنات الي بقالهم كثير مدخلوش الملف"ارجعوا و الله وحشتونا"

بحبكم كثييييييييييييييييييييييييييييييييييييير

ربنا ييسر أمركم و يفرح قلبكم

بتمنى مكنش نسيت حد من البنات

حبيبتي هبة الله
    عاملة ايه ياقمر ؟
    الحمدلله انها سحابة وعدت
    ربنا يديم عليكي نعمة السعادة والاستقرار طووووووووول العمر
    ويرزقك الذرية الصالحة السليمة المعافى

الردود
    1,839
    تعقيب كتبت بواسطة hobossh عرض الرد
    ربنا يقومك بالسلامة يا مى ويخليليك ولادك ويكونة انشاء الله فى احسن حال

هبوووش
    صباح الخير ياجميل
    ربنا يطمنا على مي ان شاء الله
    عقبال مانبارك لك ان شاء الله انا وانتي وكل البنات باذن الله
    اخبارك ايه ؟

مواضيع مشابهه

1. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    بواسطة ام سهيل في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 421
    اخر موضوع: 22-11-2010, 09:22 PM
  2. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    الردود: 418
    اخر موضوع: 10-06-2010, 01:42 PM
  3. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    الردود: 543
    اخر موضوع: 04-06-2010, 09:37 PM
  4. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    الردود: 420
    اخر موضوع: 27-05-2010, 06:33 PM
  5. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    الردود: 527
    اخر موضوع: 21-05-2010, 12:35 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ