انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: ضعف التبويض

الردود
    1,029

ضعف التبويض

السلام عليكم اخواتى الكرام
    وحشتونى كتير كيفكم وكيف اخباركم
    طبعا الكل تقريبا عارفين حالتى وانى كنت بعانى من تكيس ودهون على المبايض المهم انا روحت للدكتور الشهراللى فات وقالى انه مافيش تكيس ولادهون ولله الحمد ده شىء من عند ربنا اولا بعدين انا اخدت عصير الاناناس جبت دسته وكنت بشرب يوميا 3 علب والحمد لله مافيش تكيس ولا دهون والدورة بعدها انضبطت
    بس الدكتور طلب منى تحليل هرمون البرجستون وعملته طلع نسبته 7.5
    الدكتور قالى انه ضعيف شوى ومحتاجه كلوميد من تالت يوم الدورة حتى خامس يوم قرصين فى اليوم واخدته بالفعل 3 ايام بس كنت عاوزةاسالكم لانى قلقانه جدا
    هل كده نسبه البرجييسترون ضعيفه جدااا وهل الكلوميد ممكن يعدلها من اول شهر كده واحمل ولا هاخد وقت مع العلاج لانى بخاف من الكلوميد كتير
    بليز اللى طلع عندها ضعف بالتبويض تكتبلى نسبتها وبعد الكلوميد من اول شهر استخدام صارت كام منتظراكم ياغاليين

الردود
    1,584
    مروة حبيبتي انت عارفة والله ما عندي فكرة بس حبيبتي ربنا يارب يرزقك من غير كلوميد ولا علاج يارب

الردود
    521
    ايه علاقة البروجيسترون بضعف التبويض ما له علاقه البروجيسترون ده عشان بطانة الرحم الخوف من ضعف نسبته عشان لو حصل حمل بتكون البطانه ضعيفه وممكن يحصل اجهاض وفى الحاله دى الدكتور بيعطيكى حبوب بروجيسترون فى بداية الحمل كتعويض للضعف ده. بينما هرمونات ضعف التبويض هى ال fsh و lh واخرى بتعمليها تالت يوم الدوره. ربنا يشفيك ويرزقك

الردود
    2,732
    حبيبتي مروه و كلنا الحمد لله بخير بس با النسبه للموضوع انا ما عندي خبره بس انا قالت لي الدكتوره عند ضعف في التبويض وعملت لي تحليل هرمون وقالت الهرمون مرتفع وهذا سبب الضعف وكتبت لي على دواء لمده شهر واستعملته وبعد كذا ما رحت للدكتوره هذا الكلام قبل 3 شهور تقريبآ والى الان ما صار حمل والحمد لله على كل حال و وان شاء الله قدرت افيدك

الردود
    955
    حبيبتي مروة هو البروجسترون فعلا هرمون التبويض يعني نسبته بتوضح اذا حصل تبويض او لا والمفروض النسبة تبفي من 10 الي 28 في اليوم 21 وانا عملته الشهر اللي فات بناء علي رغبة الدكتورة وكان 21 وقالت كويس بس برضه ادتني كلوميد وفوستيمون مرتين في اليوم التاسع وانتي لما تاخدي الكلوميد مفيش منه ضرر بس تابعي التبويض بالالتراساوند

الردود
    1,564
    ما عندي أي فكره
    ربي يرزقنا بالولد الصالح والذرية الصالحه
    اللهم آمييييييييييييييييييييييييييييين

الردود
    1,029
    تعقيب كتبت بواسطة dr.nour عرض الرد
    ايه علاقة البروجيسترون بضعف التبويض ما له علاقه البروجيسترون ده عشان بطانة الرحم الخوف من ضعف نسبته عشان لو حصل حمل بتكون البطانه ضعيفه وممكن يحصل اجهاض وفى الحاله دى الدكتور بيعطيكى حبوب بروجيسترون فى بداية الحمل كتعويض للضعف ده. بينما هرمونات ضعف التبويض هى ال fsh و lh واخرى بتعمليها تالت يوم الدوره. ربنا يشفيك ويرزقك

حبيبتى مشكورة كتير للرد بس انا لما سويت بحث على الانترنت فهمت ان هرمون البريجيسترون هو المسئول عن التبويض وحجم البويضه وانا كده 7.5 يعنى البويضه مش قادره تكون جنين بس انا مش عارفه ايه سبب الضعف ده ياريت ياجماعه تقولولى ضعف المبايض اسبابه ايه؟انا كنت سليمه واحملت مرتين بدون اى منشطات وماكنتش بعانى من اى شىء مش عارفه ايه اللى حصل ؟الحمدلله على كل شىء علما بان هرمون البرولاكتين عملته من قبل وكان 9 يعنى كويس

الردود
    1,029
    تعقيب كتبت بواسطة شجرة السيال عرض الرد
    حبيبتي مروة هو البروجسترون فعلا هرمون التبويض يعني نسبته بتوضح اذا حصل تبويض او لا والمفروض النسبة تبفي من 10 الي 28 في اليوم 21 وانا عملته الشهر اللي فات بناء علي رغبة الدكتورة وكان 21 وقالت كويس بس برضه ادتني كلوميد وفوستيمون مرتين في اليوم التاسع وانتي لما تاخدي الكلوميد مفيش منه ضرر بس تابعي التبويض بالالتراساوند
    حبيبتى شجره السيال مشكورة لردك وربنا يرزقكك ويرزقنا جميعا بالذريه الصالحه
    يعنى نسبتى كده ضعيفه اوى محتاجه لعلاج فتره كبيره ولا ايه؟
    انتى بتقولى من 10 الى 28 فى اليوم الواحد والعشرين وانا فعلا عملت التحليل فى اليوم ال 21 للدورة فهل نسبته ضعيفه اوى وممكن الكلوميد يعليها فى شهر؟
    وهل اكرر التحليل الشهر ده كمان فى اليوم ال 21 من الدوره

الردود
    1,029
    تعقيب كتبت بواسطة انت الحياهT عرض الرد
    حبيبتي مروه و كلنا الحمد لله بخير بس با النسبه للموضوع انا ما عندي خبره بس انا قالت لي الدكتوره عند ضعف في التبويض وعملت لي تحليل هرمون وقالت الهرمون مرتفع وهذا سبب الضعف وكتبت لي على دواء لمده شهر واستعملته وبعد كذا ما رحت للدكتوره هذا الكلام قبل 3 شهور تقريبآ والى الان ما صار حمل والحمد لله على كل حال و وان شاء الله قدرت افيدك
    حبيبتى الف سلامه عليكى وان شاء الله تحملى قريبا انتى اكيد تقصدى رالهرمون المرتفع هرمون البرولاكتين وهو ده اللى سبب عندك ضعف فى التبويض فلو كلامى صح عليكى بالبردقوش فهو اللى بينزل هرمون البرولاكتين عن تجربه
    وربنا يشفينا جميعااا

الردود
    1,029
    تعقيب كتبت بواسطة أم مريم وميثه عرض الرد
    ما عندي أي فكره
    ربي يرزقنا بالولد الصالح والذرية الصالحه
    اللهم آمييييييييييييييييييييييييييييين
    ربنا يخليلك مريم وميثه ويحميهم يارب ويزقكك بالولدالصالح انا الحمدلله عندى ولد وربنا يحميه ويبقى صالح طول حياته يارب ونفسى كتير اجيب بنوته لانى بحب البنات كتييير الله يحمى الجميع

مواضيع مشابهه

1. مع غياب علامات التبويض هل من الممكن انعدام التبويض؟!
    بواسطة ندى ندى 2010 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 17
    اخر موضوع: 08-04-2010, 03:17 PM
  2. ارجو المساعدة * تحليل التبويض وضعف التبويض* ارجوكم ساعدوني
    بواسطة الليبية الطموحة في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 27
    اخر موضوع: 22-10-2009, 02:31 AM
  3. التبويض
    بواسطة marwa81 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 28-01-2009, 11:41 PM
  4. ماهي اعراض التبويض والاعراض التي قبل التبويض
    بواسطة الكويت جنه في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 22-08-2007, 11:41 PM
  5. التبويض........
    بواسطة هدى احمد في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 51
    اخر موضوع: 01-04-2007, 12:02 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ