انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 13 الأولىالأولى 123456789 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 41 الى 50 من 126

الموضوع: أكره بنتي وما أبي أشوفها

الردود
    410
    معليه ياقلبي انتي عندك اكتاب اعرضي نفسك على طبيب نفسي لا تهملي حالك وبعدين كثير الاستغفار وخلي زوجك ينفث عليك ايات من القران الله يشفيك ويخليك لها ويخلها لك يارب وهذي وساوس من الشيطان استعيذي الله منه

الردود
    56
    مشكورين اللي تفهموا حالتي والله أثر فيني كلامكم رحت لبنتي جري وضميتها وكلمتها
    وقرأت قرآن علي وعليها وهدأنا شوي الحمد لله
    بس سؤال:
    متى يتعدل نومها ؟ ومتى تضحك؟
    واللي قسوا علي الله يسامحكم كنت أبي رسائل إيجابية تخفف عني وتاخذ بيدي مش لوم وعتب بس كمان مقبولة منكم واستفد من نصايحكم

الردود
    274
    تعقيب كتبت بواسطة اللوتس000 عرض الرد
    بس سؤال:
    واللي قسوا علي الله يسامحكم كنت أبي رسائل إيجابية تخفف عني وتاخذ بيدي مش لوم وعتب بس كمان مقبولة منكم واستفد من نصايحكم
    الحمدلله يارب.. تأكدي انو كلنا بالنهاية مابدنا الا مصلحتك ومصلحة البنوتة...وكلشي بدنا ياه انك تستمتعي بهل النعمة...
    ايمتى بيتعدل نوما... هاد بيتعلق بين ولد وولد... بس بالوقت الحالي لازم كل ماهي نامت تروحي تنامي لأنو ما بتعرفي ايمتا بتفيق...
    حاولي ترضعيا منك هل الشي بروقلا اعصابا وبيخفف البكا...
    وايمتا بتضحك... ما بتطول كتير لتضحك... بس اول شغلة رح تنبسطي فيا لما بتحسا عم تطلع فيكي... بكرة يا لوتس رح تعطيكي هل البنت ايام كتيييير حلوة انشالله... لما بتعرفك, ولما بترمي حالا عليكي,, ولما ما بتسكت الا معك... كيتر كيتر شغلات حلوة عم تستناكي انشالله.. اهم شي انك ترتاحي وما تتعبي حالك بأيا شي بالبيت, خلي شغلك الشاغل صحتك وبنتك وكلشي تاني بيجي بعدين....
    برجع بقلك حني عليها مشان تريحك وما تطلع عصبية....
    الله يوفقك ويخليلك ياها

الردود
    72
    بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعة براحة شوية عليها المفروض انها طالبة مساعدتنا وليس تعنيفنا لها
    انا حاسة بيها جدا جدا لان الى بتحكية حصل معايا وطبعا منقلتش لحد خالص هذه الاحاسيس علشان ذى منتم عارفين لازم الام بعد الولادة تبقى سعيدة ومبتسمة وكل شىء تمام امام الناس

.... لكن الى حصل معايا وانا مثلا واحدة ملهاش خالص فى الخروج لدرجة انى ممكن افتكر الاماكن الى روحتها طول عمرى وبابا مكنش موؤمن لا بالخروج ولا بالفسح يعنى متعودة على عدم الفسك وكمان طول عمرى جسمى مش سمبتيك علشان ازعل علية واكتئب
    المهم بعد الولادة اول حاجة حسيت بيها هو انا هاخد البيبى دة معايا البيت؟طب هو مش شكلة حلو اوى ذى اطفال الاعلانات لية ؟؟
    طيب زى التليفزيون البيبى بياكل وينام .. لا والف لا ابنى لم يكن يتوقف عن الصراخ بداعى وبدون داعى والرضاعه كانت عندى عملية مؤلمة للغاية اتهابات وتقرحات فى الحلمة ومن الاخر بعمل كل حاجة ومفيش فايدة مش عايز يبطل عياط كل يوم عند دكتور والدكتور يقول عادى الطفل يعيط سيبية بكاؤة كان بيجننى بحس انى عايزة يسكت باى طريقة ان شاء الله حتى (( بمنتهى الصراحة)) يموت مكنتش طيقاة خالص لدرجة انة وهو عندة 7 شهرور ضربته على رجلة من كتر صراخة وباقى اليوم اعيط وحاسية انى غريبة وانى المفروض ذى مبشوف فلى الافلام احبة واتمتع بكئة ولكن دة لم يحصل معى المهم كنت احكى لزوجى وكان يحاول يساعدنى بكل الطرق وفى يوم من الايام عملت بحث على النت واكتشفت ان دة مرض اكتئاب ما بعد الولادة

(( مرض )) ذى اى مرض مرض يعنى مش بايدى ومن وقتها حاولت اصبر واقاوم اى مشاعر سلبية لانى ارتحت انى اعرف انى مش انسانة غريبة لا انا مصابة باكتئاب ما بعد الولادة = لخبطة فى الهرمونات تجعلك تكرهين نفسك وطفلك المهم استعنت بالله وقاومت والموضوع اخد منى وقت بس كنت بحس انى بقاوم شىء غريب عنى .. الشى دة هيزول بمرور الايام وزاللى هيبقى لى ابنى ولازم احافظ عليه والحمد لله على كل شىء عدت هذة الازمة لكن عملتلى رعب حقيقى انا ابنى عندة 4 سنوات ولغاية دلوقتى خايفة موت ان يتكرر معايا موضوع الاكتئاب دة فارجوكم لا تحكموا على اى شىء لم تجربوة بانفسكم
    التمس لاخيك سبعين عذرا وربنا يهدينا كلنا ويعافينا
    آخر مرة عدل بواسطة حمرة الورد : 08-04-2009 في 03:53 PM السبب: تصحيح لفظ الجلالة

الردود
    5,030
    انتي تعانين من اكتئاب مابعد الولاده راجعي اقرب طبيب نفساني مختص يساعدك قبل فوات الاوان، ولاتنسي تعبك بحملك ببنوتك لاتقولي اكره بنتي قولي اكره نفسي اهون

الله يهدي سرك ويحفظك ويطلعك من ضيقة الخلق الي انتي فيها، دمتي سالمه

الردود
    1,572
    ربنا يلطف بك أختى وتتخطى هذه المرحله السيئه وتستمتعى ببنتك الله يحفظها لك أكثرى من الإستغفار

الردود
    142

الحمد لله

تعقيب كتبت بواسطة اللوتس000 عرض الرد
    بس سؤال:
    الحمد لله انك احسن دلوقتي-- ومعلش كل اللي ردوا عليكي رد قاسي كان بسبب استغرابهم ان ام مش بتحب بنتها وانك بتسيبيها لحد ما تتعب من كتر البكاء وانت طبعا عارفه ان البيبي اللي يبكي كتير وهو لسه مولود ممكن يجيله افتاء وممكن يموت من كتر البكاء-- فحرام والله--عشان كده الامهات حاولوا يشدوا عليكي شويه بس والله عشان مصلحتك ومصلحة بنتك الامورة
    وربنا يخليها لك ويفرحك بيها عروسه زي القمر مع احسن عريس
    ياااااااااارب

الردود
    142
    اه نسيت اقولك-- نومها يتعدل بعد 3 شهور يعني لما يخف المغص عليها لان هو اللي يتعبها ويقلق نومها --شوفي جربيلها دواء اسمه infacool انفاكوول ممتاز جدا للمغص والغازات ما كتبه لبنتي الدكتور بس الصيدلي قال لزوجي عليه جربيه وهتلاقيه ريحها-- اما الدكتور كتب لبنتي على دواء نقط اسمه دسفلاتيل وهو كويس بس عادي لكن انفاكوول احسن بكتير وكمان احسن من ماء الغريب لانه هو زيه بس طعمه لذيذ تعطيها منه نص ملعقه 3 مرات باليوم وتشوفي النتيجه

واما بالنسبه للضحك فيختلف من بيبي للتاني بس ممكن تبتسم في التاني او التالت وتضحك التالت او الرابع على حسب بس انت لعبيها وحاولي تضحكيها واستني بقه الضحكه

الردود
    142
    تعقيب كتبت بواسطة samaa009 عرض الرد
    بسم اللة الرحمن الرحيم

انا حاسة بيها جدا جدا لان الى بتحكية حصل معايا وطبعا منقلتش لحد خالص هذه الاحاسيس علشان ذى منتم عارفين لازم الام بعد الولادة تبقى سعيدة ومبتسمة وكل شىء تمام امام الناس

.... لكن الى حصل معايا وانا مثلا واحدة ملهاش خالص فى الخروج لدرجة انى ممكن افتكر الاماكن الى روحتها طول عمرى وبابا مكنش موؤمن لا بالخروج ولا بالفسح يعنى متعودة على عدم الفسك وكمان طول عمرى جسمى مش سمبتيك علشان ازعل علية واكتئب
    المهم بعد الولادة اول حاجة حسيت بيها هو انا هاخد البيبى دة معايا البيت؟طب هو مش شكلة حلو اوى ذى اطفال الاعلانات لية ؟؟
    طيب زى التليفزيون البيبى بياكل وينام .. لا والف لا ابنى لم يكن يتوقف عن الصراخ بداعى وبدون داعى والرضاعه كانت عندى عملية مؤلمة للغاية اتهابات وتقرحات فى الحلمة ومن الاخر بعمل كل حاجة ومفيش فايدة مش عايز يبطل عياط كل يوم عند دكتور والدكتور يقول عادى الطفل يعيط سيبية بكاؤة كان بيجننى بحس انى عايزة يسكت باى طريقة ان شاللة حتى (( بمنتهى الصراحة)) يموت مكنتش طيقاة خالص لدرجة انة وهو عندة 7 شهرور ضربته على رجلة من كتر صراخة وباقى اليوم اعيط وحاسية انى غريبة وانى المفروض ذى مبشوف فلى الافلام احبة واتمتع بكئة ولكن دة لم يحصل معى المهم كنت احكى لزوجى وكان يحاول يساعدنى بكل الطرق وفى يوم من الايام عملت بحث على النت واكتشفت ان دة مرض اكتئاب ما بعد الولادة

(( مرض )) ذى اى مرض مرض يعنى مش بايدى ومن وقتها حاولت اصبر واقاوم اى مشاعر سلبية لانى ارتحت انى اعرف انى مش انسانة غريبة لا انا مصابة باكتئاب ما بعد الولادة = لخبطة فى الهرمونات تجعلك تكرهين نفسك وطفلك المهم استعنت باللة وقاومت والموضوع اخد منى وقت بس كنت بحس انى بقاوم شىء غريب عنى .. الشى دة هيزول بمرور الايام وزاللى هيبقى لى ابنى ولازم احافظ عليه والحمد للة على كل شىء عدت هذة الازمة لكن عملتلى رعب حقيقى انا ابنى عندة 4 سنوات ولغاية دلوقتى خايفة موت ان يتكرر معايا موضوع الاكتئاب دة فارجوكم لا تحكموا على اى شىء لم تجربوة بانفسكم
    والله عندك حق يا سما اللي مجربش مش هيعرف الاحاسيس ديه-- بس هو لازم طبعا الام تحاول تتغلب على المرض ده لان في بعض حالات الاكتئاب الام بتموت ابنها فمينفعش التساهل في المرض ده--
    وربنا يبعد المرض ده عنك وعننا يااااااااارب

الردود
    56
    تعقيب كتبت بواسطة samaa009 عرض الرد
    بسم اللة الرحمن الرحيم

طيب زى التليفزيون البيبى بياكل وينام .. لا والف لا ابنى لم يكن يتوقف عن الصراخ بداعى وبدون داعى والرضاعه كانت عندى عملية مؤلمة للغاية اتهابات وتقرحات فى الحلمة ومن الاخر بعمل كل حاجة ومفيش فايدة مش عايز يبطل عياط كل يوم عند دكتور والدكتور يقول عادى الطفل يعيط سيبية بكاؤة كان بيجننى بحس انى عايزة يسكت باى طريقة ان شاللة حتى (( بمنتهى الصراحة)) يموت مكنتش طيقاة خالص لدرجة انة وهو عندة 7 شهرور ضربته على رجلة من كتر صراخة وباقى اليوم اعيط وحاسية انى غريبة وانى المفروض ذى مبشوف فلى الافلام احبة واتمتع بكئة ولكن دة لم يحصل معى المهم كنت احكى لزوجى وكان يحاول يساعدنى بكل الطرق وفى يوم من الايام عملت بحث على النت واكتشفت ان دة مرض اكتئاب ما بعد الولادة

(( مرض )) ذى اى مرض مرض يعنى مش بايدى ومن وقتها حاولت اصبر واقاوم اى مشاعر سلبية لانى ارتحت انى اعرف انى مش انسانة غريبة لا انا مصابة باكتئاب ما بعد الولادة = لخبطة فى الهرمونات تجعلك تكرهين نفسك وطفلك المهم استعنت باللة وقاومت والموضوع اخد منى وقت بس كنت بحس انى بقاوم شىء غريب عنى .. الشى دة هيزول بمرور الايام وزاللى هيبقى لى ابنى ولازم احافظ عليه والحمد للة على كل شىء عدت هذة الازمة لكن عملتلى رعب حقيقى انا ابنى عندة 4 سنوات ولغاية دلوقتى خايفة موت ان يتكرر معايا موضوع الاكتئاب دة فارجوكم لا تحكموا على اى شىء لم تجربوة بانفسكم
    ,الله يريح بالك ويسعدك يارب
    والله خففتي عني كثير
    شفتوا يا اخواتي كيف تفهمت حالتي وفعلا أنتم لم تجربوا ذلك بأنفسكم ويارب ماتجربوه

مواضيع مشابهه

1. أحب ..... أكره ........أخاف........
    بواسطة hindoudou في همسات بنات
    الردود: 30
    اخر موضوع: 05-09-2012, 04:32 AM
  2. أنا أكره المرأه.......؟
    بواسطة تميمه العربي في فيض القلم
    الردود: 15
    اخر موضوع: 19-01-2009, 09:50 AM
  3. صور نادرة جدا للحرم المكي أول مرة أشوفها .. لاتفووووتكم..
    بواسطة شعاااااع ااااالأمل في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 0
    اخر موضوع: 04-11-2008, 09:40 AM
  4. بصراحه لما أشوفها أحس إن راسي طلع به نخله ( ديكور في غرفة النوم )
    بواسطة شمالية غربية في الديكور الداخلي والخارجي
    الردود: 24
    اخر موضوع: 19-06-2005, 03:41 AM
  5. ايش رأيكم في الفكره هذي؟ أنا أول مره أشوفها !!!
    بواسطة نورلينة في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 17
    اخر موضوع: 27-01-2003, 08:16 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ