انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 20

الموضوع: ارجوكم ساعدووووونى

الردود
    1,501

ارجوكم ساعدووووونى

السلام عليكم

أنا حامل بالشهر السادس ومش عارفه اجهز ايه لمولودى مع العلم انه أول مولود لى.........قرأت كثيرا عن تجهيزات البيبى بس أنا هأولد فى شهر 12 باذن الله يعنى بالشتاء ...اريد اعرف ايه اللى باحتاجه بالضبط وايه الاعداد اللى تكفينى وايه المقاسات اللى ابتدى بيها و متى اغير المقاس

أرجوكم ساعدونى لأنى وحدى واهلى ببلد أخر ولا اجد من يرشدنى

حروف بلا نقاط's صورة
    حروف بلا نقاط غير متواجد ريحانة الروضة - مندوبة جامعة طيبة-المعلمة الصغيرة -متألقة صيف 1432هـ -
    الردود
    3,594
    التدوينات
    3
    الله يقومك بالسلامه ياررررب بس احس انه بدري مو؟؟
    لهم شي بربتوزااااات والكوافيل والكيس واطقم للمواليد تجيك كامله واغراض الحمام البيبي تلقينها بالصيدليات متوفرة من اسفنج وسائل استحمام وشامبو وزيت الاطفال ورضااعه ومقياس حرارة الاعداد انتي بكيفك ممكن تاخذي 6 قطع من كل نوع والله يسهل ولدتك اذ تذكرت شي برجع لك وكل عام وانتي بخير

* يَآربْ *

يَآوآفيّ [ العطَا ] جنبنِيّ درُوبْ [ الخطا ]

وإغسلنيّ بــ ثلجّ " العَفُو " وألبسنيّ منْ ستّرك [ غطَآ ]

~ إِلَـهِـيْ ~

[ قَـلْبِيْ ] بَيْنَ يَدَيْكْ

إِمْنَحْهُ صَبْرَاً لاَيَنْتَهِيْ .. وهدايةً لا يَنْغَوِي

وَحُبَاً صَادِقاً لا يُخَذْلَ بِه أوَ يَنْخَدِع ..

سامحوووووووووووني وحللوني ولاتنسوني من دعواتكم()***

بعدت وكنت هعمل إيه؟؟؟ مين أختار غربته بإيديه!!! (بعيدة عن مصر أم الدنيا و نفسى أرجع لها)
    الردود
    4,023
    حبيبتى دى مطويتى عن التجهيزات
    اتمنى تعجبك و تفيدك ان شاء الله
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=465981
    و هنا الموضوع بالتفصيل الممل
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=379287
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=397556

الردود
    473
    حبيبتي الف مبروك الحمل و لا تتوتري كتير ربنا بسهل، انا متلك هذا حملي الاول و الحمد الله اهلي واهل زوجي ساعدوني بالتجهيز
    حبيتي المقاسات للمولود الجديد بتكون من0-3 يعني من عمر يوم لعمر 3 اشهر
    اه الاشياء الي تجيبيها: تبانات داخلية ( ملابس قطنية داخلية والي بكون لها كبسات محل البامبرز) وجيبيها كوم لانك انشاء الله بتودلي في الشتا. وما تكتري كتير ممكن 6 قطع كافيين لانه ما شاء الله البيبي بكبر يسرعة اولها
    وومكن تجيبي اشي حفر لانه ممكن تلبسي البيبي اول قطعة حفر والتانية كوم و بعدين الملابس عشان ما يبرد والبطن يضل دافي
    يوجد حزام للصرة من القطن يلف على صرة البيبي
    كمان في حزام للظهر بكون مع لزقات بتلفي فيه البيبي بعد ما تلبسيه طبعا عشان ضهروا
    و طبعا الملابس الخارجية الي بتكون كامله مع الرجلين واشتري 6 - 7 قطع فقط و اشتري بعدين 6 قطع اخرى لعمر 3-6 اشهر
    وبتجيبي كوفاليات عدد 3 كفاية اتوقع
    حرام صوفي ناعم بتلفي البيبي فيه وحرام خميل شتوي عند النوم
    طاقيه للراس ناعمه عشان رح تولدي في الشتا و يوجد كفوف لليبدين صغار بس بتحطي ايد البيبي فيه
    وممكن تشتري بشاكير صغيرة ناعمة للطفل و منشفة كبيره، ومراييل عشان ما يوسخ اواعيه ازا استفرغ و تدشى
    وطبعا البامبرز وبودرة الاطفال وشامبوا الاطفال و زيت للاطفال لدهن جسمهم

افضل وقت للتجهير في شهر 10 بتكون كل الملابس الشتوية نازله بالسوق بس ممكن هلأ تشتري الملابس الداخلية القطنية و الكوفاليات و الحرام بمقاسات مختلفة متل ما قلتلك 6 قطع مقاس 0-3
    و6 قطع اخري مقاس 3-6
    و انشاء الله لما يصير البيبي عمره 4-5 شهور ممكن تنزليعلى السوق و تشتري كما ن اشياء لعمره الجديد وممكن تشتري ملابس قطعتين بدل ملابس القطعة الواحدة وبتشري جرابيين ناعمه ووقتها بكون البيبي كبر ما شاء الله والصيف قرب و بترجع تجهزي اواعي صيفية
    الله يقومك بالسلامة يا رب وتجيبي بيبي معافاه وسليم ويكون من الذرية الصالحة ويكون كمان شكله كتيييييييييييييييير حلو

وانشاء الله ازا بتزكر اشي بقلك

الردود
    3,806
    ما شاء الله البنات ما قصرو

الردود
    1,501
    شكرا أم فصولى,ام البوبو,randoda....على اهتمامكم بالرد على ربنا يجازيكم خير عنى
    أما ((azmiralda))..مش عارفه اشكرك ازاى على الروابط الهايلة دى.
    وبمناسبة ردكم عليه هاحاول أستغلكم أكتر هههههههه
    _هو أيه لازمة البودره للأطفال وهل اللوشن يغنى عنها,
    _كمان فيه أنواع فالينات كم ونص كم بس مفتوحه من الامام وبها شريط نفس فكرة الروب هل دى بتكون أفضل من المقفول عشان ايدى البيبى بتكون لسه طرية ودى بتسهل دخولها؟؟؟؟؟
    _كمان فيه قمصان مفتوحه من الوراء شبه الفساتين لحديثى الولاده هل دى احسن من السلوبيت؟؟؟؟
    معلش أنا كترت عليكم بس والله لنى لوحدى وفرصة نستفيد من بعض جعله الله لكم فى ميزان حسناتكم

الردود
    473

تعقيب كتبت بواسطة الأميره همس عرض الرد
    شكرا أم فصولى,ام البوبو,randoda....على اهتمامكم بالرد على ربنا يجازيكم خير عنى
    أما ((azmiralda))..مش عارفه اشكرك ازاى على الروابط الهايلة دى.
    وبمناسبة ردكم عليه هاحاول أستغلكم أكتر هههههههه
    _هو أيه لازمة البودره للأطفال وهل اللوشن يغنى عنها,
    _كمان فيه أنواع فالينات كم ونص كم بس مفتوحه من الامام وبها شريط نفس فكرة الروب هل دى بتكون أفضل من المقفول عشان ايدى البيبى بتكون لسه طرية ودى بتسهل دخولها؟؟؟؟؟
    _كمان فيه قمصان مفتوحه من الوراء شبه الفساتين لحديثى الولاده هل دى احسن من السلوبيت؟؟؟؟
    معلش أنا كترت عليكم بس والله لنى لوحدى وفرصة نستفيد من بعض جعله الله لكم فى ميزان حسناتكم
    ما شاء الله عليكي الاميرة همس صار عندك خبرة وبتعرفي بالانواع والموديلات خلص انا اطمنت عليكي
    حبيبتي اللوشن شي والبودرة شي تاني ، اللوشن لجسم الطفل كله بعد الحمام و البودرة عند تغيير البامبرز و بضلا ريحة البيبي حلوة
    هادي الفانيلات الي بتحي عنها منيحة انا شريت منها بس كمان هادي ما بتغني عن الفانيله العادية لانه الفانيله العادية بتغطي صدر البيبي من قدام منيح يعني ممكن تشتري فانيله كم و تلبسي البيبي الفنيلة الروب هادي فوقها عشان البرد و عشان صدره يضل دافي
    ممكن تشتري هادي القمصان الي مفتوحة من ورا ازا بتخافي على راس البيبي بس فيه كمان سلوبيت بتكون الها كباسات من ورا بتساعدك لما تلبسي البيبي
    انشاءالله اكون افدتك حبيبي ويا رب الله يرزقك الذرية الصالحة و تحملي البيبي بين ايدكي
    انت باس شهر؟ و عرفتي بنت او ولد؟ الله يرزقك الي بتتمنيه و يكون بالف صحة وعافية وانت تقومي بالسلامة

الردود
    1,501
    شكرا حبيبتى (أم البوبو) على ردك وأهتمامك بمتابعة أستفساراتى الله يجعله فى ميزان حسناتك....أنا حامل بالشهر السادس ومش باين نوعه عشان البيبى جالس ساجد وهاموت من الفضول بس باشغل نفسى بتجهيزات البيبى أحسن بالذات انه ده أول حمل وخايفة خالص

الردود
    201
    نفس المعاناة ياهمس

انا في الست شهور ونفسي ابدء اقضي من هلا بس لازم قبل اعرف بنت والا ولد

سويت قبل سونار وقالت الدكتورة احتمال بنت بس مو اكيد وانا ما تفرق معايا لان داه اول حمل ليا

ونفس الشي بعيدة عن اهلي عشان هيك انا اللي بقضي لوازم البيبي لوحدي وشايل هم ايش اشتري لان زي ما تعرفي مالنا خبرة

المهم انه صحة البيبي يكون سليم ومعافا والله يقومنا بالسلامة

الردود
    1,501
    ياهلا عسولة
    أعتقد انى الصديقات جزاهم الله كل خير ماقصروا فى الرد
    ربنا يكرمنا بالذرية الصالحة...آمين

مواضيع مشابهه

1. ساعدووووونى
    بواسطة Nonna.Conan في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 8
    اخر موضوع: 14-12-2008, 09:04 PM
  2. ساعدوووووني
    بواسطة RDA في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 4
    اخر موضوع: 25-05-2007, 01:58 AM
  3. الى اي حد يوصل الشك؟؟؟؟؟؟ (ارجوكم ساعدوووووني)
    بواسطة انا و الغربة في نافذة إجتماعية
    الردود: 5
    اخر موضوع: 18-02-2007, 01:06 PM
  4. ساعدوووووني
    بواسطة ^العفـــــــاف^ في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 1
    اخر موضوع: 16-06-2003, 02:21 PM
  5. ارجوكم...ارجوكم...ارجوكم....ارجوكم....ارجوكم.......طلب صغير لو سمحتوا!!!!!!!!!!!!!!!!
    بواسطة شمالية غربية في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 4
    اخر موضوع: 27-05-2002, 05:18 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ