انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 28

الموضوع: يا خبيرات الاكل المصرى نور الهدى وحبيبه قلب امها عندى عزومه ساعدونى

الردود
    69

يا خبيرات الاكل المصرى نور الهدى وحبيبه قلب امها عندى عزومه ساعدونى

السلام عليكم
    انا تقريبا اول مره اكتب هنا وعاوزه مساعدتكم
    انا عندى عزومه و عاوزه منيو كامل سهل وبسيط اطباق رئيسيه وحلويات ومعجنات بس تكون سفره فيها انواع كتير و تشرف واكلات تكون سهله
    وايه رايكم فى ورق العنب البرطمنات اعمله ازاى؟اصل انا بحب الطازه بس مش موجود هنا
    انا عارفه انكم ماشاء الله شاطرين واتمني تساعدونى
    جزاكن الله خيرا
    اى حد كمان عنده افكار ياريت تقولوها
    آخر مرة عدل بواسطة heaven2008 : 15-06-2009 في 12:35 AM

قدرى غربة.. عذاب وفرقة.. دموع بحرقة ..وعجبى
    الردود
    2,597
    واااااااااااااااااااااو عزومه مره واحده

الردود
    2,597
    ان شاء الله دايما تكونى معانه فى القسم ده تستفادى وتفدينا وتفرحى اسرتك بعمايل ايدك
    شوفى حببتى اول شى ثقى كده فى نفسك ان بامر الله هتعملى عزومه زى ما انتى عايزه وتشرفك بامر الله

واول شى لما نتفق بامر الله على الاصناف تنزلى تشتريهم على طول وتكتبى الطلبات فى ورقه عشان متنسيش.
    تانى شى حلوه فكره ورق العنب وانا بشترى طبعا المعلب عادى عشان مفيش الطازه هنا الا نادر بشترى ماركه العلالى وانتى بتنقى البرطمانات ناقى اللى الورقه لونها فاتح وتحسى كده بالفهلوه ان ورقه ناعمه ههههههههه مش مخروعه كده وخشنه ولما تستعمليه عادى طلعى الورق من البرطمانات وسيبى عليهم حنفيه المايه فى طبق وشطفى فيه كويس قوى عشان تروح المواد الحافظه واى ريحه او اى طعم غير مرغوب فيه بعدها لو حسيتى ان الورق خشن حبتين ممكن تاخديه غلوه على النار وصفيه كويس واحشى عادى ولو الروقه كبيره اقسميها نصفين عشان صوابع المحشى متبقاش كبيرهوتعملى بقى جنب الورق العنب كوسه محشيه بس خلى فى الخلطه لحمه معصجه بدتيها طعم رائع ولو لقيتى بقى كمان فلفل رومى صغنون ومحندق كده برضو احشيه وكده تكونى عملتى اصناف محاشى معقوله
    الصوانى بقى فيه صنيه مكرونه بالبشمل او صنيه جلاش باللحمه المفرومه
    كمان هاتى فراخ وتبليها كويس وحطيها فى اكياس حراريه وتتشوى فى الفرن بتكون اكثر من رائعه طبعا اذا عملتى الفراخ كده ممكن تسلقى لحمه عشان انتى هتحتاجى شوربه للمحشى وحمرى اللحمه بعد كده طبعا لازم يكون فى صنف شوربه الاصناف كتير كتير بس برجح ليكى الاسهل شى شوربه لسان العصفور او شعريه وممكن اللحمه اللى سلقتيها متحمريهاش وتوزعيها فى اطباق الشوربه حسب راحتك انتى
    كمان ممكن تعملى كتف ضاتى متبل فى الفرن بيكون حلو جدا مع محشى ورق العنب او عرق فلتو فى الفرن كمان ممكن تعملى البطاطس الحامل هههههه اللى هى محفوره ومحمره على خفيف قوى قوى ومحشيه لحمه معصجه مع رشه جزر وفلفل وتحبشيها كده وتحشى البطاطس وترصى فى صنيه وتسقيها بصلصه خفيفه صلصه بتومه من عمايلك انتى مش من المعلبه وتحطيها فى الفرن ولما تستوى ترشى جبنه متزاريلا على الوش بتطلع منظرها حلو قوى ممكن كمان تعملى كام طبق ملوخيه وطبقين دقيه باميه او طواجن باميه صغنونه كده وتحطى فيها اللحمه اللى سلقناها فاكره بدل ما تتحمر او تتحط فى الشوربه
    كمان متنسيش سلطه ومخلل المخللل طبعا جاهز زتون ولمون والحجات دى والحجات دى كلها حببتى انهيها قبلها بيوم يعنى ليله العزومه احشى المحشى واعملى الصوانى وتبلى الفراخ او الكتف او العرق الفلتو حسب ما تختارى وخلصى كل ده الصبح يكون على التسويه بس لو عملتى جلاش باللحمه المفرومع تعمليه ساعتها لكن لو عملتى مكرونه بالبشامل تتعمل عادى من بليل وتغطيها فى التلاجه وتطلعيها قبل ما تحطيها فى الفرن بساعه كده يعنى مش تطلعيها من الثلاجه على الفرن على طول لا تهدا شويه وتاخد حراره الغرفه
    بالنسبه للحلويات انا بقترح بسبوسه او كنافه فى قوالب الكيك ويتقدموا مع الشاى ممكن كمان تعلمى من ضمن الحلويات فروت سلاط سهل وجميل ولذيذ بس بجانب الحلويات الاساسيه طبعا والاخت نور الهدى هتفيدك فى موضوع الحلويات ده
    كمان حببتى اذا احتاجتى طريقه اى شى من اللى زكرته او اللى مزكرتوش انا تحت امرك وان شاء الله تكون عزومه جميله
    آخر مرة عدل بواسطة حبيبة قلب امها : 15-06-2009 في 05:03 AM

الردود
    2,597
    شوفى رجعت بسرعه ازاى هههههههههه
    افتكرت شويه حجات بالنسبه للمعجنات بصراحه راى ازا كان عندك مكرويف ممكن تعملى منى بيتزا لان المعجنات بتكون حلوتها وهى سخنه وطازه فا ممكن تسخنيها فى الميكرويف لكن لو مفيش ممكن تعملى بقى سمبوسه او لفائف سبرنج رول دول بيكونو احلى وهما باردين

وده رابط كنت عامله لفائف السبرنج رول

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=517950

وده رابط برضو لعرق اللحمه البارده

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=540447

وبرضو اذا افتكرت حاجه هقولك

الردود
    69
    بارك الله فى فيكى وفى اولادك وفرج كربك مش عارفه اقولك ايه بجد انتى انسانه رائعه
    انا كنت بفكر برضه فى نفس الافكار دى بس كنت عاوزه حد يشجعنى و يدلنى و انت ماشاء الله عليكى كفيتى ووفيتى
    ان شاء الله اما اروح العمره الاسبوع ده هدعيلك من كل قلبى جزاكى الله خيرا
    بالنسبه للاكل انا عندى ورق عنب بنده مش العلالى و كمان انا سمعت ان الرز ممكن يبوش او يبوظ مش عارفه لو عملنا المحشى من باليل ايه رايك؟بالنسبه للفراخ انا فعلا تبتلتها و حطتها فى الفريزر عشان المعاد اتغير متهيألى كل ما تقعد ف التتبيله كان احسن وفكرت كمان اعمل كفته فى اسياخ و شيش طاووق
    وعندى ممبار فى الفريز بس بصراحه خايفه اعمله بياخد وقت و مش كل المعزومين بياكلواه
    بالنسبه للحلويات انا ان شاء الله هاعمل السينابون اللى انتى عملتىه قبل كده روعه جربته كان جميل جدا بس انا مش بعرف انزل مواضيع بصور عشان اوريكى تطبيقى ليه
    ايه رايك كمان لو عملت كيكه الشيكولاته لهند مره جربتها وكانت حلوه
    انا بصراحه مش عاوزه اتفزلك و اجرب حاجات جديده تقوم تطلع وحشه شكلى يطلع مش حلو
    جزاكى الله خيرا كتير كتير يارب

الردود
    1,130
    ماشاء الله عليكى حبيبة قلب امها و ان شاء الله تعملى عزومة رائعه و تشرفك امام ضيوفك

الردود
    2,525
    ما شاء الله الواحد ميقدرش يزيد على كلام حبيبة..كفت ووفت ما شاء الله
    بالنسبة للمحشي عادي أنا بحشيه من باليل و أسوي تاني يوم و الرز مش بيبوش و لا حاجة
    هو بيبوش لو إتحط في الفريزر مش في التلاجة
    و أكيد إن شاء الله حبيبة و أم نور هيفيدوكي أكتر مني

الردود
    2,597
    ايوه حببتى ربنا يخليكى على دعواتك انا فعلا محتاجه ليها
    بصى احشى المحشى من بليلل ولالالالالالالالالالالالالالالا يهمك اى شى ولا هيبوش ولا حاجه بس استعملى رز سنو وابت ده بيتحمل ومش بيكتسر بسهوله وكمان كويس انك نبهتينى لحاجه مهمه جدا لما تطلعى المحشى بقى تانى يوم من الثلاجه عشان تسويه طلعيه برضو قبل التسويه بساعتين كده
    يعنى ميبقاش بارد ولا ساقع يبقى اكنك حرارته لسه حشياه اوعى تطلعيه من التلاجه على النار على طول انا كل انواع المحشى بلا استثناء بحشيها من بليل بسهر عليها واحطها فى التلاجه وتانى يوم بتكون زى الفل عادى
    اما عن السينابون حلاوته وهو ساخن لو هتقدرى تقدميه سخن ماشى لكن لو هتقدميه بارد انصحك بلاش وتعملى زى ماقلت ليكى بسبوسه او كنافه او الاصناف دى اللى وهى بارده بتكون حلوه برضو
    وعندك حق الواحد ميحاولش يجرب حاجه جديده فى عزومه ابدا ابدا لانك متضمنيش النتيجه انا برضو بعمل كده
    وبلاش الممبار انتى كده هتلخبطى نفسك
    وربنا معاكى بس متبقيش تنسينى بطبق من العزومه دى هههههههههه

الردود
    69
    ان شاء الله اعمل زى ما قلتم و مش هنساكى فى طبق وكل العزومه كمان يا حبيبه
    وعلى فكره ياحبيبه انا هاعمل السينابون قبل ما يجوا بشويه هو مش بياخد وقت كتير بس هو انا ممكن اعمل البيتزا من قبلها بيوم و تانى يوم اسويها و لا العجينه ممكن تبوظ فى التلاجه؟!! اصل انا عاوزه احضرها كلها و بعدين تانى يوم اسويها عايزه اخلص كل الاكل قبلها بيوم و تانى يوم يبقى تسويه و عمل حلويات و سلطات بس
    ممكن حد يقولى على طريقه الكنافه المحشيه مهلبيه و قشطه و كمان طريق الشيره بتاعتها

alfarhaa ادعيلى اعمل حاجه كويسه و تشرف
    متشكره اوى على دخولك وردك ربنا يوفقكlollypopy79
    آخر مرة عدل بواسطة heaven2008 : 15-06-2009 في 08:18 PM

الردود
    69

Smile

اتمنى ان ترد على نور الهدى فى موضوع الحلويات و المعجنات ده و تتوصى بيا و تقول على حاجات سهله و من غير كريمه او خفق لانى لسه مبتدئه فى حكايه الحلويات يادوب كيكه و توفى و حاجات بسيطه

مواضيع مشابهه

1. الردود: 122
    اخر موضوع: 07-05-2012, 11:31 PM
  2. عيزه تعرفى اى حاجة عن الاكل المصرى
    بواسطة أم أيه في الأطباق الرئيسة
    الردود: 15
    اخر موضوع: 17-02-2009, 04:00 AM
  3. فينك يا حبيبة قلب امها وانتى يا نور الهدى
    بواسطة mero17 في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 2
    اخر موضوع: 17-09-2008, 12:23 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ