انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 4 من 4

الموضوع: الي اخواني (الحققققققققققققققوني)

الردود
    210

w00t الي اخواني (الحققققققققققققققوني)

انا ابغي البس الاسدال لكن سني صغير جدا عارفين كام 12 وما احد يقول صغيرة ومش عارفة ايه انا عارفة اننا صغيرة بس انا ماعندي حدا اسألة غيركم وبصراحة بعتبركم اخواتي وامهاتي انا ماعندي اخوات وماما كل ما بسألها تقولى( يا بت انت صغيرة امال امتى بقة هاتلبسي ) عفوا (انا مصريه)
    بس من ناحيه اخري البرامج الاسلاميه تقول كذا كذا وكذا وطبعا عارفين بيقولوا ايه (خاص بالحجاب)
    بس انا برضة يعني مش عايزة البسه اولاكن بفكران ربنا هايزعل مني وسمعت عمرو خالد مرة بيقول ان الحجاب مش لازم يكون اسدال لازم يكون بشروط معينة من فيكم ترجح ان البس الاسدال ولا لا
    وانا هاسمع كلامك لان كلكم خواتي وبصراحة انا زهقت ومش قادرة افكر

الردود
    148
    انت جميله قوى
    يا رب بنوتى تبقى ذيك لما تكبر
    ربنا يخليكى لمامتك يا رب
    ويبارك لها فيك

الردود
    744
    السلام عليكم
    أختي شيماء انا زيك مصرية ولبست الحجاب وأنا في رابعة أبتدائي ولبس الخمار وأنا في تانية إعدادي والحمد لله لبست النقاب وأنا في أولى جامعة والحمد لله أنا متزوجة دلوقتي وحامل والحمد لله إيه المانع أنك تلبسيه فحياء المراة في لبسها وقربها من ربنا لا تترددي وألبسيه بس حافظي على شكلك وانت لبساه يعني لازم يكون شكلك يدل على أنك بنت ملتزمة وواظبي حفظ القران وهناك هتلاقي إخوات زيك يعينوكي على طاعة الله وربنا يجعلك من عبادة الصالحين ويا ريت كل البنات تبقى زيك ما تهتميش بالناس اللي تتريق عليكي لأن كل مؤمن مبتلى ولزم كل واحدة ملتزمة تتعرض لفتن كتيرة وأنتي لو إيمانك قوي ربنا هيثبتك بالا أستعيني بالله وأدعي ربنا يثبتك في صلاتك وإن شااء الله هتلاقي كل الناس فرحانة بيكي وأي سؤال أنا تحت أمرك يا جمييييييل ربي إهدي كل بنات وفتيات المسلمين

الردود
    7,864
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    غاليتي شيماء ،
    يسعدني جداً ما أرى فيك من حب لدينك و حرص على تعاليمه ، أسأل الله تعالى أن يبارك فيك و يثبتك و يجعلك خير داعية لدينه العزيز ..
    و جزى الله والدتك كل خير ، فلا بد أن تربيتها الصالحة هي التي غرست فيك بذور الخير و حب الدين، و جعلتك متميزة عن بنات جيلك ..
    أوليس من حق هذه الأم يا شيماء أن تسمعي كلامها قبل غيرها ، طالما أنها لا تأمرك بمعصية الله ؟
    أولم يوصينا رسولنا الكريم بالأم و طاعتها و الحرص على رضاها لكي يرضى عنا الله تعالى ؟

حسب ما فهمت من كلامك ، والدتك لا تعارض الحجاب ، بل تعارض "الإسدال". طيب يا شيماء يا غالية ، الموضوع بسيط و لا داعي للحيرة أبداً
    إرتدي الحجاب مع لباس عادي بالمواصفات التي أمر بها رسولنا صلى الله عليه و سلم ، أي فضفاض لا يصف و لا يشف و لا يلفت الأنظار .
    أما الإسدال نفسه ، فهو نوع من أنواع اللباس الشرعي ، و لكنه ليس النوع الوحيد ، و لا داعي لتقييد نفسك به .
    حجاب الفتاة المسلمة ليس له زي معين ، بل له مواصفات معينة ، إن تحققت في أي لباس ، أصبح هذا اللباس شرعيا .
    لذلك حبيبتي ، استخدمي ذكاءك لتكسبي رضا ربك و والدتك في آن
    إن كان لا يرضيها الإسدال ، فارتدي أي رداء آخر تتوافر فيه شروط الزي الإسلامي ، و ربنا مش حيزعل منك إن شاء الله ، بل حيرضى عنك لأنك أطعتيه في أمرين : اللباس الشرعي + إرضاء الأم .

وفقكِ الله يا شيماء لما يحب و يرضى ..
    اللهم لك الحمد وإليك المشتكى وأنت المستعان وبك المستغاث وعليك التكلان‏

رِفْقاً أهلَ السُّنَّة بأهلِ السُّنَّة

أصول الحوار .. وأدب الإختلاف ..

مواضيع مشابهه

1. ساعدوني اخواني
    بواسطة primera20 في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 24
    اخر موضوع: 15-11-2010, 10:55 PM
  2. اخواني اخواني محتااااااااجة ليكم ...بخصوص مترجم الانجليزي
    بواسطة 79nana في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 4
    اخر موضوع: 24-04-2008, 12:20 PM
  3. مسرورة بكن اخواني
    بواسطة جويرية السلفية في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 13
    اخر موضوع: 23-02-2007, 04:55 PM
  4. اخواتي ...........اخواني
    بواسطة شيمـاء في روضة السعداء
    الردود: 0
    اخر موضوع: 12-12-2006, 03:55 PM
  5. اخواني واخواتي
    بواسطة zizo1 في نافذة إجتماعية
    الردود: 0
    اخر موضوع: 30-08-2006, 12:44 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ