انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 21

الموضوع: اسرائيل والمرض العين

الردود
    106

Thumbs down اسرائيل والمرض العين

السلام عليكم

فى البداية كان نفسى أكتب عن موضوع انتشار مرض السرطان لكن جت فى دماغى مشابهة بين هذا المرض وبين ما يفعله الإسرائيليين

اتكلم فى الأول عن هذا المرض
    لم يجبرنى على الكتابة فى هذا الموضوع سوى ما يحدث وما رأيته وسمعت به رغم وجود هذا المرض من زمان الا انه حصل انى فى يوم سمعت عن موت مدرسة لى فى اعدادى ماتت بمرض السرطان وبعدها بتقريبا 3 أيام كان يوم بالنسبة لى غريب سمعت فيه عن موت ابنة مدرس عمرها ( 10 ) سنوات بسبب المرض ده وعلمت بمرض سيدتين فوق ال ( 40 ) عام كل هؤلاء بسبب هذا المرض اللعين كماقرأت فى جريدة بعنوان ( مرضى السرطان فى الغربية زاد عددهم بنسبة 100% فى سنة واحدة ) كما ذكرت الجريدة عن احصائيات معهد الأورام انه فى النصف الأول من عام 2005 كان عدد المصابين 1500 مصاب ووصل العدد فى النصف الأول من عام 2006 الى 3406 مصاب
    كما ذكرت الجريدة على لسان الدكتور محمد رمضان حيث قال : ( يتوقع زيادة عدد المصابين بالسرطان فى الأعوام المقبلة نظرا لوجود وتنامى العوامل التى تساعد على الإصابة بمرض السرطان وفى مقدمتها سوء الأحوال الإقتصادية لقطاعات كبيرة من سكان محافظة الغربية ، وكذلك إستمرار إستخدام المبيدات المسرطنة المحظورة دوليا ، وانتشار التلوث البيئى والغذائى ، ووجود مادة الإسبستوس المستخدمة فى تصنيع مواسير مياه الشرب ، وانتشار عادة التدخين فى ظل سوء التغذية وطالب بضرورة دعم مراكز الأورام حتى تتمكن من عمل إحصاءات دقيقة تساعد على رسم خريطة لمرضى السرطان فى مصر

نرجع نتكلم عن ما تفعله إسرائيل فى لبنان أو فلسطين أو فى أى مكان نفس مرض السرطان بينتشروا ويدخلوا ويموتوا
    ضحايانا كتير واحنا ساكتين بيحصدوا موتى وأسرى كتير بيضربوا عسكريين ومدنيين بيهدوا بيوت وبيعملوا من الخراب والدمار اللى مالهوش حدود كل اللى قدر العرب عليه كحكومات انهم يعقدوا مؤتمر أو غيره رغم انهم عارفين انه نتايجه زى عدمها زى كل مرة ولكن هيفوقوا لما ندخل كلنا تحت حصار اسرائيل وأمريكا ويفوقوا أكتر لما يروحوا لصدام
    مش عارفه هنفضل ساكتين لإمتى ده عندهم علشان فلسطين أسرت واحد الدنيا اتهدت وراح فيها عشرات من فلسطين لكن احنا الحمد الله وبلا فخر لينا عندهم ألوف سواء مصريين أو فلسطينيين أو غيرهم لكن ولا بنسأل
    لمصلحة مين كل ده ؟؟ هل فعلا الشعب العربى حياته وروحه ودمه أرخص من اسرائيلى ؟؟ هل يشعر كل مسئول بالأسير أو الشهيد أو أهاليهم ولا ولادهم فى حصنهم خلاص؟؟ أخر سؤال ونفسى فى اجابه ليه احنا مش ضعاف فلماذا ارتضينا كل ذلك؟؟؟؟

وشكرااااا

الردود
    488
    حبيبتي انا بشكرك كثيررررررررررررر على كل كلمة حكيتيها

بصراحة اللوم مو على الشعب لان الشعوب مظلومة اللوم وحده برجع لكل رئيس عربي

وصدقيني ما بعرف الواحد الا تيجرب وان شاء الله كل الي بصير فينا يا الشعب الفلسطيني رح يصير في كل الدول

وكل دولة رح يجيها الدور انا ما بحكي هيك علشان اشمت فيهم بالعكس انا بحكي لانه طول ما العرب ساكتة على بيحصل في فلسطين ولبنان والعراق رح يصير في كل الدول العربية لانهم ما في كلمة توحدهم ولا عمرهم اتفقوا على راي واحد ولا عمرهم رح يتفقوا

وبصراحة زي ما حكيتي هم بس يعرفوا انه الهم اسير عند العرب بعلنوا الحرب وبيقيمو الدنيا وبقعدوها طبعا
    اسراهم غاليين عليهم بس اسرانا وشهدائنا مو غاليين لانهم الهم الله ما بدهم الشفقة من حد

والله نفسي احكي كثيرررر وافرغ اللي بقلبي بس ما بدي اطول في الحديث لانه انا من الناس الي قاعدين بسكروا علينا والي كل يوم بننضرب بقنابل غاز وبفتشوا اولاد المدارس ومانعيين الشباب انهم يروحو اشغالهم
    خلص ما بدي اطول عليكي اكثر من هيك

ومشكورة كثيررررررررررررررررر على الموضوع الحلووووووووو

وارجو ان ما اكون ازعلت حد بكلامي

اختكم قمر فلسطين

الردود
    106

انا عوزاكى تكتبى الجواكى كله عشان ممكن بكلامك ده تصحى حد من البشر الى ممكن يكونو من البشر وانتو يا فلسطنين كلامكوا عمروا ما يبقى طويل على حد احنا مش قدرين نسعدكو وكمان مش هنسمعلكوا دا يبقى حرام علينا انتوا الى فى انكوا تبكوا واحنا مش بنعكل حاجه انا مش عوزه ازود حزنك انتى اعتبرى الموضوع موضوعك واكتبى الى يعجبك والى مش هيعجبه كلامك ميقرهوش ماشى وانا والله نفسى اشوف اسرائيل هى الى مكنكو واتمنى ذلك وادعوا الله فهذا هو ما املك لكى افعله

الردود
    488
    تسلمي يا teyaكلامك عسل ومشكورة كثيرررررررالك انتي كلامك وحده بكفي

وان شاء الله بتزوري القدس وربنا بكتبلك الصلاة في الاقصى

وان شاء الله الي عودة وكتابة اخرى ردود
    آخر مرة عدل بواسطة قمرفلسطين : 13-09-2006 في 01:55 PM

الردود
    106
    والله انا عوزه الموضوع يتملى من ردودك وانا تمنى انى اصلى فى الاقصى ولكن اتمنى ايضا ان ارى القدس حره وبالله عليكى ان تكتبى لى ردود كثيره

الردود
    488
    تسلمي يا اختي teya

ان شاء الله بتحرر القدس وبصلي كل مسلم بدافع عنها في المسجد الاقصى

بتعرفي انا بقصد كل واحد بدافع عنها انه كل واحد بسال عن القدس او او بدافع عنها باي طريقة كانت هو الي

بيستاهل يصلي فيها اما في ناس كثيررررر مو سالين عنها مثل هدولا حرام يشمو ريحتها حتى

وبتمنى ان الكل يشاركنا موضوعنا انا وياكي ويحكي رايه

اختك

قمر فلسطين

الردود
    106

heart2

يا قمر بالله عليكى بئنك فى فلسطين وانتوا اراضيكوا محتله وربنا بيتقبل دعواتكم بالله عليكى انك تدعياى انجح وتدعى لاخى اها تنجح عشان هى فى الثناويه العامه ودا الطلب الوحيد الى نفسى انك تنفذيهولى

الردود
    488
    اختيteya

كيفك وشو اخبارك

حبيبتي انا بدي احكيلك انه الله سبحانه وتعالى بيستجيب لداعي ادا دعا

انا والله ما رح انساكي انتي واختك من الدعاءوان شاء الله رح ادعيلك وادعيلها بنجاح في الاقصى

وادعي لكل الطلاب بنجاح وبالتوفيق

وربنا ينصر المجاهدين المسلمين في كل مكان

ويحرر اقصانا من اليهود الخنازير

اللهم ااااااااااااااااااامين

اختك
    قمر فلسطين

الردود
    26
    وبارك الله فيك
    على الطرح الجميل

الردود
    22
    جزيت خيرا

مواضيع مشابهه

1. طفلك والمرض
    بواسطة رحمة الرحمن1 في الأمومة والطفولة
    الردود: 10
    اخر موضوع: 13-09-2012, 05:26 PM
  2. بين السماء والأرض
    بواسطة hassan472107 في فيض القلم
    الردود: 1
    اخر موضوع: 07-08-2009, 07:52 PM
  3. طفلك والمرض
    بواسطة وادي رم في الأمومة والطفولة
    الردود: 0
    اخر موضوع: 11-04-2009, 07:29 AM
  4. اسرائيل والمرض العين
    بواسطة teya في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 1
    اخر موضوع: 12-09-2006, 03:11 PM
  5. ليلى والمرض
    بواسطة فتاة نجد في الملتقى الحواري
    الردود: 0
    اخر موضوع: 21-06-2002, 04:40 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ