انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 19

الموضوع: حل مناسب للي عايزه تبتدي تجاره ومش معها تمويل

الردود
    60

حل مناسب للي عايزه تبتدي تجاره ومش معها تمويل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يمكن تستغربوا لكلامي لكن اعتقد انه ده الحل الوحيد والاصح بالنسبه للشباب اللي عايزه تبتدي تجاره خاصه بيهم.

كل واحد فينا في نفسه يعمل مشروع ولو صغير محل صغير – تجاره من البيت - يشتري توك توك اي حاجه المهم نشتغل ونرحم نفسنا من اللي احنا فيه ونقاوم الغلا ده .

اكيد في منا اللي فكر انه ياخد قرض من بنك او جمعيه او يستلف وطبعا اللي بيسلف هيطلب فوايد ويبقي دخلنا في الربا . والحل بسيط جدا وفي ايدينا .

انا فكرت وملقتش غير الحل ده لكل واحد عايز يبتدي مشروعه او تجاره الخاصه بمبلغ صغير .

انا بعمل جمعيه بمبلغ 10 الاف جنيه اي بعدد 10 اشخاص كل شخص يدفع الف في الشهر ولو شايفين المبلغ كبير ممكن اتنين يشتركوا ويدخلوا باسم واحد وممكن تلاته ووقت القبض بيتقسم عليهم المبلغ .

انا ساكنه في الهرم واتمني اني الاقي حد من الهرم او الجيزه او مناطق جمبي ونعمل الجمعيه وكلنا نستفاد المهم مييبقاش الكل عايز يقبض اول اسم عشان دي العاده الكل يتخانق علي اول اسم ههههههههههههههه .

الفكره ممكن تتنفذ في اي مكان ،،، وينفذها سكان مجموعه مناطق متقاربه وبالنسبه لضمان المبالغ اللي بتدفع فدي بتبقي علي الل بيلم الجمعيه وهو اللي بياخد الضمانات علي الاشخاص اللي ميعرفهاش خصوصا انه تعارف من خلال النت .

انا عرضت الفكره يا جماعه وبلم الناس عشان الجمعيه بتاعتي فياريت اللي عايز يدخل معايا يبعتلي علي الخاص وعلي فكره انا منزله موضوعي ده علي كذا منتدي عشان اقدر الم العدد المطلوب .

اسفه اني طولت عليكم واتمني ان الفكره بتاعتي تلاقي قبول وترحييب وتحل مشاكل ناس كتير .

الردود
    141
    بالتوفيق ان شاءالله

الردود
    60
    تسلمي وديه علي ردك

الردود
    1,338
    الله يوفقك

الردود
    288
    الله يوفقك يارب فكرة حلوة ومجدية ونافعة والكل محتاج لها في الوقت الحاضر

الردود
    11
    طبعا حبيبتي مشكورة على تفكيرك في اخواتك ومحاوله ايجاد حل ومساعده الجميع ولكن انا رأيي ان موضوع الجمعية دي مش مفيده الجمعية دي عباره عن كأن الواحد بيحوش فلوس مع حد تاني وفي نفس الوقت اللي بيقبض الجمعية بيكون استفاد بالفلوس بدل ما الواحد ميقدرش يمسك نفسه ويصرفها المهم في الاخر العمليه بتكون عمليه تحويش ياعني انا هاحوش على مدار السنة عشرة الاف جنية تمام في اخر السنة هايبقوا برضو عشرة الاف جنية صحيح ممكن وقتها ابتدي بيها مشروع بس انا عندي فكره افضل للجميع ويمكن تكون كمان بتحث على التعاون والمشاركه وفعلا اتنفذت قبل كده ونجحت دلوقتي فيه ناس كتير بيتاجرو في حاجات او زي ما بتقولي نفسهم يعملو تجاره طيب ليه بدل ما الكل يشترك في جميعه ميشتركش كلهم في مشروع واحد محل مثلا ايجاره مشترك حتى لو كان المحل ده بالف جنية في الشهر على عشر افراد هايكون سهل جدا يدفع ايجاره ونكون وفرنا شغل لعشرة افراد مرة واحده واكيد ان شاء الله هايكون فيه ربح مش هاتفضل الفلوس زي ما هيا وفعلا فيه ناس عملو كده ونجحوا وانا شخصيا اتمنى الاقي حد يعمل معايا الموضوع ده وطبعا في الاول وفي الاخر جزاكي الله كل خير انك بتفكري في مصلحه اخوات بلدك وارجو ميكونش كلامي زعلك ولا حاجه دي كلها اراء والاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه

الردود
    60
    السلام عليكم
    اختي sngrycat انا مزعلش من الاراء والافكار احنا بندور علي حلول تناسب كل واحد . بس عايزه اوضحلك حاجه موضوع التحويش ده صعب في الوقت الحالي الواحد بيجيلوا فلوس وتروح هوا في ظل المصاريف والغلا اللي احنا فيه وبعدين ناس كتير اوي عندها مشاكل ومش عارفه تحلها ومحتاجه حلول سريعه الي حد ما وناس تانيه بيبقي عندها مناسبه زي فرح بنتها او ابنها وعايزه تشتري حاجات ليه بس بعد مده ومحتاجه مبلغ برده .

انا حاولت اشوف احسن الحلول واحلها شرعا ولقيت انها كويسه وفكرتك برده كويسه طبعا بس عايزه اقولك حاجه جربتها المشاركه مع واحد صعبه ما بالك ب 10 متشاركين في محل واحد ،،،،، هيبقي 10 اراء و فيه مختلف وفيه موافق ومشاكل ووجع دماغ غير ان فيه ناس كتير اوي بتبقي عايزه محلها ليها وحدها او تجارتها ليها وحدها .

الردود
    6,858
    اعدروني على هده المداخلة
    انا عجبتني افكاركم لاكن انا عندي راي في الكلام انا مجربة الجمعية ونجحت مع البنات الي كنت معاهم لانهم كلهم نفس طبيعتي بنات حقانيات وما يحبوش الخيانة وبندفع كلنا في نفس الوقت
    لاكن مرات تصدف تشترك معانا بنات يياااااااااااالطيف ما تاخدي منها الفلوس لين روحك تطلع خخخخ
    اقصد الامانة والصدق مهمييين
    اما عن فكرة اختي انجري كات فكرة حلوة لو كنت مع حد زي نفسك لاكن لو مش متاكدة منها انصحك سيبي الفكرة نهااااااااااااااااائي
    عندنا متل بيقول الشركة تركة ....لان كلها مشاكل والمركب الي بيقوده 2 بتغرق
    انا ما بنصحكش الا مع حد طبعه وتفكيره متل نفسك

الردود
    868
    بالتوفيق ان شاءالله

الردود
    60
    تسلموا علي الردود بس عايزين سيدات عايزه تدخل جمعيه او عايزه تعمل مشروع .
    انتوا فين ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااا بنات و سيدات المنتدي الكرام

مواضيع مشابهه

1. انا مو عايزه هديه عايزه كل سنه وانتى طيبه للعضوه الجديده
    بواسطة شيماء-2011 في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 20
    اخر موضوع: 16-10-2010, 05:15 PM
  2. مين صار معها هيك ومين صار معها العكس
    بواسطة nnoooonah في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 16
    اخر موضوع: 10-05-2007, 12:45 AM
  3. احلام زوج تتبدد
    بواسطة مستشار190 في نافذة إجتماعية
    الردود: 37
    اخر موضوع: 08-01-2007, 12:08 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ