انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 6 من 6

الموضوع: &&& عايزة عجينة المكرونة &&&

الردود
    5,709

الردود
    385
    هذي طريقة الشف اسامة السيد ... انا بعملها كثير سهلة وتعطي نتائج ممتازة

كوبين إلا ربع دقيق
    2 بيضة
    ملعقة ونصف الملعقة كبيرة ماء ( ملعقة وليس كوب )

ملعقة كبيرة زيت الزيتون

ذرة ملح

الطريقة...... لو كنتي تستعملي خلاط ... ضعي جميع المقادير في الخلاط وشغلي الخلاط حتى تحصلي على عجينة متماسكة قوية.

اما بواسطة اليد ... شكلي حفرة في الدقيق ويخفق الماء والبيض والزيت ويصب بداخل الحفرة ويعجن وبعد الحصول على عجينة متماسكة تفرد ثم تقطع بالمقاسات والاشكال اللي تحبيهم ..

وممكن تضيفي على العجينة ايضا بعض المنكهات الألوان الطبيعية ... مثل السبانخ اللي بتعطي اللون الاخضر.
    ولكن اختي الشغلة صعبة ومزعجة إذا ما كان عندك مكينة الباستا اللي بتقطع انواع قطع الباستا

الردود
    5,709

أختى العزيزة .. دردشة مطابخ

شكرااااااااااااااااا من قلبى ..

تصورى وانا بطلب الطريقة واللهى جاى فى بالى أنك أول من ترد عليه

شكرا حبيبتى .. لكن ياترى جربتيها قبل كده كتير وفعلا حلوة ؟

والعجينة بتكون ناشفة ولا لينة ؟

ومعلش .. هى فى الازنيا بتأخد وقت كتيرفى النضج ولا لاء؟

وتسلمى حبيبتى

الردود
    385

بالنسبة لسؤالك ... انا عملتها كثير جدا ولكن ما عمري سويتها اسبيغتي ... لسبب بسيط جدا وهو الاسبيغتي تكون نحيفة وتحتاج إلى تجفيف وتتطلب مكان واسع للتجفيف وما عندي الحقيقة منشر اسبيغتي .

انا دائما بعملها مع الرفيولي ومع الليزانيا ومع الفيتوشيني.. والنتيجة رووووووووعة .

والعجينة بتطلع صلبة كثير ولكن قابلة للفرد في نفس الوقت لا تلتصق لا في يدك ولا في السطح اللي تفردي عليه .

وبالنسبة لوقت النضج ... الحقيقة انا ما الاحظ انها تحتاج وقت يختلف عن الحاجات الجافة اللي بنشتريها جاهزة ... وعلى كل حال وقت الطبخ يتأثر بالسمك .

بس لازم اقولك ان عندي مكينة باستا ... وهي اللي بتسهل العمل ومن غيرها ما يجيني النفس اني اسويها. وعلى فكرة لو ما كان عندك انصحك بشراء واحدة والسوق مليان بأشكال كثيرة وقيمتها رخيصة لا تتجاوز 75 دولار ومعها جميع المقصات والاشكال اللي بتساعدك على عمل انواع القصات.

الميزة اختي في عمل الباستا في البيت طبعا بالإضافة إلى النظافة والرخص و والناتج الطازج ... هو إمكانية إضافة مكونات وملونات وفي نفس الوقت ممكن استخدام الدقيق الاسمر لعمل انواع من الباستا .... لدي بعض الوصفات ولكن احتاج للبحث عنها لو احتجتيها .. ولكن اعملي حسابك ان الحاجة اللي بتسمن طعمها احسن بكثير من الحاجة الصحية يعني ما راح تتبسطي على الطعم مثل لو كانت معمولة بالدقيق الابيض علما ان الباستا المعمولة بالدقيق الأسمر يدخل فيها نسبة كبيرة من الدقيق الابيض .

الردود
    5,709
    جزاكى الله كل الخير .. وشكرا على تعبك معايا دائما .. لكن معلش أيه منشر الأسباغيتى ؟؟؟
    وأنا فعلا بفكر فى شراء الماكينى أفضل لكن ياترى بتفيد فى صنع شىء تانى غير الباستا ؟

وسؤال أخير .. أنت قلتى انها مش بتفرق عن الصلبة .. هى بتتنشف .؟

وآسفة .. ياترى ممكن أعمل كميها وأسيبها للأستخدام فيما بعد؟
    آخر مرة عدل بواسطة bosy98 : 28-09-2003 في 12:10 AM

الردود
    385
    اختي بوسي ... ابدا ما تعبتيني ولا هم يحزنون ... انا خلقه بحب الدردشة وخاصة في الحجات اللي ممكن افيد فيها واستفيد وزوجي مسافر وعندي وقت فراغ طويل جدا .. فخذي راحت اختي

المنشر هو عبارة عن معاليق مصنوعة من الخشب تعلقي عليها شرائح واعواد الباساتا علشان تنشف او علشان تبقى غير مشتبكة وصورة المنشر في الاسفل.

بالنسبة لسؤالك الاخر إذا كنت بتنشف ... طبعا ما تنشف زي اللي بنشتريها من السوق ولكن بتجف لو ما غطيتيها بغطاء بلاستيك او نايلون ...

بالنسبة لسؤالك عن التجفيف واستخدامها في المستقبل .... طبعا ممكن وتصبح مثل اللي تشترينها من السوق بالزبط ولكن تحتاج إلى مناشر ...

ولكن يا عزيتي حلاوة الباستا المعمولة في البيت هي اكلها طازجة ... خاصة لما ترشي مع الدقيق شوية توابل مثل شوية ريحان واوريغانو وتحفظي شوية في الثلاجة وتطبخيه بعد يومين او ثلاثه .
    الصور المرفقة الصور المرفقة  

مواضيع مشابهه

1. عايزة مبيد او عجينة فعالة للصراصير
    بواسطة عاشقة لرحمة ربي في التنظيف والنتظيم والتجارب المنزلية والاجهزة
    الردود: 18
    اخر موضوع: 15-06-2012, 07:44 PM
  2. لو سمحتم عايزة مقادير عجينة ال10دقايق
    بواسطة جنى 23 في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 2
    اخر موضوع: 04-06-2011, 06:17 PM
  3. عايزة مبيد او عجينة فعالة للصراصير
    بواسطة عاشقة لرحمة ربي في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 15
    اخر موضوع: 30-04-2010, 11:27 PM
  4. الردود: 11
    اخر موضوع: 28-03-2009, 03:24 PM
  5. <<<<<<<سؤال عن>>>>>> (( ,, عجينة المكرونة الطازجة ,, ))>>>>>>
    بواسطة bosy98 في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 6
    اخر موضوع: 22-03-2005, 01:58 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ