انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 12

الموضوع: كيف تعرفتي على زوجك؟(يستحق النقاش)

الردود
    2,081
    التكريم
    (أوسمة)

موضوع يستحق النقاش كيف تعرفتي على زوجك؟(يستحق النقاش)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    موضوع ياين من العنوان...
    كيف تعرفتي على زوجك.. اقارب.. زواج صالونات.. من العمل.. غير ذلك. .
    كل يوم نسمع عن مشاكل زوجية.. حبيت اعرف ازاي كل واحدة عرفت جوزها.. سمعت عنه ايه؟.. اتغير كتير عن فترة ما قبل الزواج. ؟.
    ابتدي بنفسي ..
    زوجي قريبي.. ابن عمتي.. من صغرنا والكل يقول فلان لفلانه بس كنت باخدها بمزح.. ويمكن المزح قلب معايا بعند وكنت اضايق من الموضوع ده.. واتقدم لخطبتي ورفضته مرتين..
    وبعد فترة... وافقت.. تفتكرو ايه السبب؟؟؟؟؟

بسبب حلم او رؤيا بمعنى اصح.. حلمت انه الوحيد اللي قادر يساعدني (تفسير الحلم)... وقولت انه اكيد هايحافظ عليا ... والحب والمودة ان شاء الله هايجو..
    والحمد لله. ..
    بنتظر مشاركتكم...
    Sent from my GT-I9505 using منتديات لكي mobile app

آخر مرة عدل بواسطة رودينا7 : 24-10-2014 في 09:03 AM السبب: اضافة شــــعار
    **اللهم احفظ اولادي وبارك فيهم واجعلهم من عبادك الصالحين وحفظة قرآنك الكريم والعاملين به**

آمين آمين آمين

اللهم انصر الاسلام والمسلمين في كل مكان

الردود
    5,224
    التكريم
    • (القاب)
      • سفيرة النوايا الحسنة
      • مُبدعة صيف 1430
      • درة النافذة الاجتماعية
      • عطاء وتميز في ركن النافذة الاجتماعية
      • بصمة أمل
      • كوميديا طفولية
      • ضياء مناهل النور
      • درة النافذة لشهر مايو
    (أوسمة)
    أهلا وسهلا يا أم أدهوم أهلا بالأم المثالية

أنا اول واحدة هجبر بخاطرك وأرد عشان أنا بحب جبر الخواطر هه

واللي فسرلك الحلم فسره كده ؟ ياترى الحلم كان ايه ؟مش يمكن التفسير غلط ؟دعيتي ع اللي فسر هه؟

طيب يا حلوة انت ما جاوبتي على سؤالك زوجك تغير بعد الزواج بفترة ولا لأ

عندك مشاكل زوجية ولا لأ طلع مقلب ولا لأ؟ جاوبي يا جميلة

أنا يا ستي اتعرفت على زوجي عن طريق زوج أختي هو من بلد تانية لا كنت أعرفه ولا كان يعرفني وأنا الوحيدة اللي تزوجت خارج بلدي وااااااااااااء

وكان زمان الأخوة ع الخط كله يتجمعوا لما يكون شيخ جاي يعمل محاضرة ف بلد كله يتجمع فيها وبيتعرفوا على بعض

فسأل زوج أختي تعرفلي عروسة قاله أيوة أخت زوجتي وجه وعجبته من أول نظرة قصدي من أول زيارة وحصل النصيب

كل الأزواج بيحصل لهم شوية تغيير بعد الزواج دي حاجة أكيدة وفي بعض الصفات اللي ما تقدري تغيريها ولا تقدري تتكيفي معاها

وأكيد لو أي زوج سئل نفس السؤال هيقول نفس الاجابة على زوجته لكن الناس بتجتهد في تصحيح حياتها عشان المركب تمشي

لكن الأكيد في اعتقادي أن ثمانين ف المية من الناس يتمنوا الأيام ترجع عشان يغيرا اختيارهم هههههههههه

وعايزنا نرجع زي زمان قل للزمان ارجع يا زمااااااااااااان ههه

لكن اللي بنصح بيه من تجارب الناس أنه الأفضل كل واحد يتزوج من بلده لأن تغيير العادات والتقاليد صعب وكل بلد ليها عادات قصدي بدع تختلف عن بدع البلد التانية

وكمان عشان تقدري تسالي عليه كويس والأهالي بيبقوا عارفين بعض أكتر والتواصل والزيارات بتكون أيسر

الردود
    520
    جميل سؤالك اختي أم ادهوم ... نورتي أختي نور العيون ردك أعجبني ..... أم أدهوم كله خير حتى لو وجدتي الامر عكس ما رأيتي ... خلاص هو نصيب ومكتوب وكل زواج بتغير الزوج بعد الزواج .
    سأقول لك كيف تعرفت على زوجي.. تزوجني بطريقة تقليدية.. أتت أخواته ورأوني وأعجبتهم ثم جاء هو إلى بيت اهلي ورآني وطلب يدي بعد 4 ايام من التفكير ..... وحدث النصيب ... لم اكن اعرفه لكن اكتفيت بالسؤال عن الصلاة والدخان وسمعة الاهل وسمعة الشاب ... بعد الزواج فوجئت بتغيرا كثيرة خاصة ان زوجي يعيش في الغرب وتغيرت انماطه ... وأنماطنا واطباعنا مختلفة وربما كتبت مشاكلي كثيراً أول حياتي الزوجية "في الشهور الأولى"
    الآن ومع مرور الأيام الأوضاع أصبحت أفضل ونظرته لي أفضل من قبل .. وأتوقع أن يكون مستقبلنا أفضل ...
    الحياة تحتاج إلى صبر يا اختي

الردود
    2,081
    التكريم
    (أوسمة)
    اهلا اخت نور.. الله يجبر بخاطرك زي ما جبرتي بخطري يا ستي...
    انا اللي فسرت الحلم بناءا على مشاكل وقتها.. والحمد لله طلع مظبوط..
    لا زوجي ما تغيرش ولو اتغير الحمد لله بقا للاحسن.. هو مش ملاك طبعا بس الحمد لله قادر يحافظ عليا .. وكمان بيحبني والحمد لله.. المشكلة كانت فيا انا اخدت فترة لغاية ما اتغيرت مشاعري تجاهه .. وده حصل لما ولدت ادهم ابني الكبير الله يخليه...
    اكيد بتقابلنا مشاكل وبيحصل زعل.. بس بالعقل كل حاجة بتتحل... والصفات اللي مش عجباني فيه و مقدرتش اغيرها تقبلتها...

**اللهم احفظ اولادي وبارك فيهم واجعلهم من عبادك الصالحين وحفظة قرآنك الكريم والعاملين به**

آمين آمين آمين

الردود
    2,081
    التكريم
    (أوسمة)
    اهلا اخت سماء

الله يوفقك وتزداد حياتك سعادة قادر يا كريم
    طبعا الشخص مابيظهرش غير بالعشرة..
    لكن انا من وجهة نظري.. انه بمعرفة الشخص وفهمه كويس جدا نقدر نتعامل معاه .. اذا قدرنا طبعا.. وده مش سهل.. وفي ناس سبحان الله متعرفيش لهم مدخل للمعامله..
    ربنا يوفق الجميع

آمين آمين آمين

الردود
    712
    التكريم
    (أوسمة)
    قصص تعرف الاخوات على ازواجهن جميله استمتعت بقراءتها..

فعلا اختي ام ادهوم لما تعرفي طبع الشخص يسهل التعامل معه..وكل شخص عنده سلبيات..لكن بالمعامله الحسنه نستطيع
    بإذن الله تغييرها..

الله يوفق الجميع لما يحبه ويرضاه..

الردود
    520
    طبعا الشخص مابيظهرش غير بالعشرة..
    لكن انا من وجهة نظري.. انه بمعرفة الشخص وفهمه كويس جدا نقدر نتعامل معاه .. اذا قدرنا طبعا.. وده مش سهل.. وفي ناس سبحان الله متعرفيش لهم مدخل للمعامله..
    ربنا يوفق الجميع
    صراحة يا إم أدهوم لحتى نقدر نفهم الشخص بدنا وقت كبير... مثل ما قلتي مش سهل... في ناس صعبة صحيح ما الها مدخل بدك 3 سنوات لحتى تعرفي المدخل هههه ... انا بقول أهم شي وجود الاحترام بين الأزواج والمودة والرحمة ... وبعدها سيأتي كل شيء

الردود
    2,747
    التكريم
    • (القاب)
      • نور الخيمة
      • نجمة الكروشية المبدعة
    (أوسمة)
    السلام عليكم
    كيفكو صبايا
    موضوعك حلو ام ادهوم عفكره انا برضه ام ادهوم زيك بالزبط الله يخليهم النا يارب هو اخوتهم
    احكيلكو قصتي زواجي كان بطريقه تقليديه يعني حماتي جتنا البيت بعد ما دلوها علي ناس بيقربولنا وما صار عندهم نصيب كان هيك الوضع من ناحيته لحد هان عادي بس الغريب كان من ناحيتي انا اتي شفت زوجي في الحلم ل3 ايام متتاليه قبل زياره حماتي الاولى بيومين ماشفته كشخص بس مميزاته العامه
    والمضحك ان كل مرحله من مراحل العرس الها قصه بمعني اجت عنا حماتي اول مره وانا بحضر لامتحانات الثانويه العامه وبالعلامه كنت براجع لغه عربيه على ما اعتقد النظره الشرعيه كانت ليله امتحان العربي الفاتحه ليله امتحان اللغه الانجليزيه وعقد القران كان يوم امتحان الكيمياء والاشهار اول يوم في الاجازه الصيفيه ويومها صحيت من النوم على صوت المطر وكنا في الصيف في شهر 7
    بتمنى تعجبكو القصه
    تحياتي لكن

الردود
    520
    أنوار الليل قصتك حلوة حتى مش منسياكي أيام امتحانات توجيهي هههههه ... الامتحانات كانت خير عليكي هههه والمطر خير ربنا يجعل كل حياتك خير يارب وفرح يارب

الردود
    2,747
    التكريم
    • (القاب)
      • نور الخيمة
      • نجمة الكروشية المبدعة
    (أوسمة)
    تسلمي سما
    ان شاء الله يسمع منك يارب الي والك وكل البنات
    ويقومك بسلامه ويرزقك الذريه الصالحه وراحه البال
    تحياتي

مواضيع مشابهه

1. توفير .. ام تقتير { يستحق النقاش }
    بواسطة anapella في نافذة إجتماعية
    الردود: 22
    اخر موضوع: 09-10-2013, 03:26 PM
  2. عدلتي في زوجك شيء للافضل؟؟؟" يستحق النقاش"
    بواسطة رحله للمجهول في نافذة إجتماعية
    الردود: 17
    اخر موضوع: 07-09-2011, 06:48 AM
  3. كيف تعرفتى على زوجك ؟
    بواسطة تمارا2000 في نافذة إجتماعية
    الردود: 94
    اخر موضوع: 25-06-2010, 01:53 AM
  4. الردود: 51
    اخر موضوع: 03-05-2010, 10:40 PM
  5. كيف تعرفتي على زوجك اوخطيبك
    بواسطة اميرة الاحساس11 في نافذة إجتماعية
    الردود: 20
    اخر موضوع: 06-03-2007, 03:41 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ