انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 44

الموضوع: حصلتلى حاجة غرييييييييييييبة!!! ( ردود قيمه )

الردود
    4,070
    كنزى كلنا عارفين سبب رفض الناس المحترمه الجليله دى للنقاب اكيد مش كرها فى العفه

انا جوزى واحنا مخطوبين كان عاوزنى البس النقاب وانا كنت ماجلاه شويه وبعد ما ولدت قلت له البسه رفض بشده وكان معارض جدا جدا

عارفين ايه سبب التغير ده لانه لما كان عاوزنى البسه الاول كان شايف اخته لابساه ومقتنع بيها جدا جدا فهى ملتزمه محترمه وقوره

ولما رفض لان اشتغل فى منطقه ومعاه اصحاب فى الشغل شايفين او عندهم امثله ان المنتقبه دى بتتخذ ستار عشان متبنش وتعمل اللى هى عايزاه والعياذ بالله طبعا فاهمين

كلامهم من المنطلق ده انما لو اتكلمتى معاهم بهدوء ان شاء الله الامور تعدى وكلمتين بحنيه كده
    اعملى اللى تشوفيه صح وبعدين ربنا اكيد هيجازيكى على اى معاناه هتشوفيها مادمتى لابساه لوجه الله

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • مبدعة النافذة الاجتماعية
      • مبدعة دورة تعليم الأمهات اللغة الانجليزية
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة مملكة الابداع عرض الرد
    ي حبيبت قلبي احنا في السعودية نلبس نقاب
    عاد انا مدري عنك الله يثبتك سويتي شي صح
    ربنا يثبتك حبيبتى يارب
    تعقيب كتبت بواسطة DAHUBA14 عرض الرد

حياك الله اختي كنزي
    الموضوع فقط يحتاج منك للصبر ،والدك لم يعتد على رأيتك منقبه
    لذلك هو مستهجن الأمر ، عزيزتي دعينا نتحدث بشكل مبسط بعض الشيئ
    انت تقولي ان والدك قال لك و بالحرف الواحد

طيب إلي بيوقفوا امام الجامع بيلبسوا اسود صح ، وانتي بتلبسي اللون الأسود كذلك وهذا ما يزعج و الدك
    اذا حاولي تغيري اللون ، رح تقولي انا بحب الأسود او اللون مش مشكله
    انا بقلك لا اللون في نظر والدك و يمكن زوجك يكون مهم ، حاولي تغيري اللون
    و الله يا كنزي انا بشوف ستات بيلبسوا النقاب و العبايه بألوان مختلفه الوان داكنه و لكنها في قمة الترتيب
    اخضر غامق و كحلي و بني و حتى البنفسجي الغامق ، كلها الوان جميله و غير ملفته للنظر بخامات القماش الجميله
    المرتبه الراقيه في غايه الترتيب ، نقاب و عبايه واسعه بشكل جميل و ايضا بعيد عن لفت الأنظار
    يعني انت لو تحاولي تغيري اللون و تشوفي رده فعل الوالد
    وايضا يا كنزي حاولي تجلسي مع و الدك و تفتحي معه نقاش ودي تشرحي فيه وجهة نظرك
    و تسمعي منه وجهة نظره و تتكلموا في الدين وفي الحجاب ، تشرحله ليه انت قررتي تلبسي النقاب
    يعني انت حبيبتي ما تاخدي الموضوع بحساسيه زايده الوالدين مهما قالوا في لحظات
    ربما كلماتهم تكون جارحه و لكن قلوبهم صافيه و لا يهون عليهم ابنائهم مهما كان
    فقط حاولي ان تتقربي من والدك و تكوني ودوده معه و بالك طويل
    وإلك الأجر و الثواب ، و على قد صبرك ربنا رح يعوضك ، عليك يا اختي بالدعاء و التودد لوالدك
    وطلب رضاه دائما و لا تنسي الوجه البشوش و الكلمه الطيبه لأنها تدخل القلوب
    وفقك الله لما يحب و يرضا اللهم امين .

ربنا يكرمك اختى على نصيحتك لكن انا بابا مش مشكلتو فى اللون الاسود بابا لان عندنا فى مصر انتشر ان النساء اللى بيشحتو قدام الجوامع وفى المواصلات والشوارع لبسو اسود ونقاب فكل اعتراض بابا عالنقاب مش الاسود
    هو زوجى مش بيحب الاسود لكن انا جبت عباية كحلى وبحاول اعمل اطقم ملونة غامقة لكن بابا رافض مبدا النقاب وبيقولى احنا مش بقينا فى قمى الاخلاق وكل تصرفاتنا زى الانبياء وكان ناقص النقاب

تعقيب كتبت بواسطة MUM عرض الرد
    كنوزة
    ربي يثبتك ان شاءالله على ما يحب ويرضى
    انا مش هقول زيادة على كلام الاخوات وخاصة كلام ذهوبة عجبني جداااااااااااااااااااا
    حاولي التغيير وخلي عندك اكثر من طقم لتغيري وتكوني مستورة وتعجبي زوجك بنفس الوقت
    وفقك الله
    هحاول حبيبتى ربنا يكرمك
    تعقيب كتبت بواسطة مروة شاهين عرض الرد
    على فكرة يا كنزى مش باباكى لوحده أنا بابا متدين وبنبهر جداً لما اتكلم معاه فى موضوع ويكلمنى بالآيات والأحاديث وقصص الصحابة والسلف الصالح لكن برضه بيكره النقاب جداً رغم أنى مابفكرش البسه وماما كل لبسها عبايات وسوداء لكن برضه مش بيحب النقاب
    فعلا النقاب لية هجوووووووووووووووووم غريب
    تعقيب كتبت بواسطة شيمه الحب عرض الرد
    كنزى كلنا عارفين سبب رفض الناس المحترمه الجليله دى للنقاب اكيد مش كرها فى العفه

انا جوزى واحنا مخطوبين كان عاوزنى البس النقاب وانا كنت ماجلاه شويه وبعد ما ولدت قلت له البسه رفض بشده وكان معارض جدا جدا

عارفين ايه سبب التغير ده لانه لما كان عاوزنى البسه الاول كان شايف اخته لابساه ومقتنع بيها جدا جدا فهى ملتزمه محترمه وقوره

ولما رفض لان اشتغل فى منطقه ومعاه اصحاب فى الشغل شايفين او عندهم امثله ان المنتقبه دى بتتخذ ستار عشان متبنش وتعمل اللى هى عايزاه والعياذ بالله طبعا فاهمين

كلامهم من المنطلق ده انما لو اتكلمتى معاهم بهدوء ان شاء الله الامور تعدى وكلمتين بحنيه كده
    اعملى اللى تشوفيه صح وبعدين ربنا اكيد هيجازيكى على اى معاناه هتشوفيها مادمتى لابساه لوجه الله
    ربنا يكرمك يا شيمة ويعينك طبعا ويثبتا كلنا

الردود
    4,070
    تسلمى يا كنزى الله يخليكى ويثبتك ويهونها علينا جميعا وربنا يتقبل ان شاء الله

الردود
    5,114

اختي ثابري على ماانت عليه والله لا تردي ابدا وعملي حالك مو سمعانة ومعهون معهون رح يتعود
    انت بمصر انا عايشة في المانيا والله بعرف نساء منقبات والله والالمان يشوفهون ويحكو عليهون ويوجهولهون حكي والله محد بيرد عليهون
    واخر شي اسلمو امراتين المانيتن لان شافو النساء المنقبات مابيردو ولا بيحكو ومقتنعين بالي عم يعملوه ويقولي لها انت مش نار انت بشعة حتى منقبة والله لما شافوها ببيتها ماصدقو انها هي وقنتعهتون انو نحن جمالنا لزواجنا مو للرجال الغرب الي برا
    لا تفكري ابدا تشيلة او تروحيه خليكي مثابرة
    وقولي لابوكي لما تشوف بنتك ان شاءالله بالجنة راح تنبسطلي كتير ولما تعرف اني ماعم اغضب رب العالمين راح تفرح كتير
    الله يقويكي ويثبتك يااختي

الردود
    60
    أنصحك بثبات ولين الكلام مع ابوكي مثل ماقالو الاخوات معاكي معاكي راح يتعودو والاهم انك تحطي في بالك انك مش حتستسلمي خلاص وده هدفك وماتكونيش تزعلي من حد وخصوصا ابوكي
    ولا تنسي الدعاء وان الله معاكي والله يوفقك ويثبتك

الردود
    1,204
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • صانعة المعروف
      • نور الخيمة
      • عدسة مغتربة جذابة
    (أوسمة)
    ربنا يثبتك وانتي اخدتي قرارك عن اقتناع فخدي كل الكلام بصبر وكله باجره .

الردود
    1,610
    السلام عليكم يا كنوزة

حبيبتى انا ليا رأى .. وهو ان معلش لازم ناخد باختلاف الآراء .. وفى شيوخ كبار وعظام قالوا ان النقاب مش فرض فمعلش مينفعش هنا نقول لاطاعة لمخلوق فى معصية الخالق .. احنا مبنقولكيش بطلى تصلى او اقلعى الحجاب .. لأن الصلاة والحجاب فرض وكل العلماء متفقين على هذا .. لكن فى اختلاف فى النقاب.. والاختلاف بيكون رحمة من الله على البشر .. وانا لى رأى واجتهاد شخصى .. ربنا سبحانه وتعالى رحيم بعباده ولا يريد لهم المشقة .. ويقول الله تعالى " لا يكلف الله نفساً إلا وسعها " فلوقلنا ان النقاب فرض .. فمثلا دولة زى السودان او غيرها من البلاد الحارة جدا لا تستطيع فيها النساء لبس النقاب والا هيموتوا من الحر .. وخاصة لو كانوا بينزلوا يشتغلوا او يزرعوا فى الارض او او او .. الحاجة التانية السواد مش فرض اساسا .. ربنا سبحانه وتعالى خلق الدنيا بألوان جميلة .. وسبحانه وتعالى خلق الانسان بفطرته يفرح بالالوان المختلفة .. انا بقول طبعا كل واحد حر بس منفرضش حاجة العلماء اختلفوا عليها .. فلو زوجك مبيحبش الاسود مثلا فمش حرام انك تغيرى لون الاسود بألوان اخرى محتشمة .. لا اظن ابدا ان الله سبحانه وتعالى يغضب على انسان يلبس الابيض مثلا .. طالما لا يصف ولا يشف .. دا رأى ولكم منى كل الاحترام لآرائكم

الردود
    147
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    حبيبتي أرجوووووووووووووووووووووووووووووكي اثبتي على نقابك ولا تتأثري بهذه الأمور كلها أبتلاءات و تمحيص من الله و لا تحزني مما قاله والدك أكييد لا يعلم أن فريق كبير من العلماء قال بفرضيته حتى شوفي تفسير ابن كثير في تفسير اية الادناء و كيف فسرها ابن عباس !!!!!!!!!!
    أختي أثبتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي هذا حصل لنا جميعا و فترة و تعدي أكييييييييييييييييييد حيتعودوا لا تخافييي و اصبري و لا تنسييييييييييييي انما الطاعة في المعروف

الردود
    622
    يا اختى العزيزه النقاب فضيله وليس فرض الحجاب فرض ما عدا الوجه والكفين والله ورسوله اعلم

الردود
    3,948
    امر النقاب ليس سنة بل هو واجب اوجبه الله

مواضيع مشابهه

1. الردود: 45
    اخر موضوع: 14-10-2012, 02:24 AM
  2. الردود: 25
    اخر موضوع: 09-07-2012, 02:05 AM
  3. الردود: 20
    اخر موضوع: 05-05-2012, 05:13 PM
  4. عنايتك بالغربة بين التقصير والكمال !!**ردود قيمه**
    بواسطة ملكة بنقابي~ في ملتقى المغتربات والمبتعثات
    الردود: 78
    اخر موضوع: 27-01-2012, 10:27 PM
  5. فى حاجة غريبة حصلتلى ارجو المساعدة
    بواسطة shimo2001 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 6
    اخر موضوع: 07-08-2006, 01:27 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ