انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

عرض نتائج الاستفتاء: متى يكون من حقك أن تأخذىمفتاح شقتك؟

المصوتون
18. لا تستطيع التصويت في هذا الاستفتاء
  • بعد كتب الكتاب

6 33.33%
  • وقت الزواج

7 38.89%
  • بعد الزواج بفتره قصيره

5 27.78%
  • بعدالزواج بسنه اوأكثر

0 0%
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 16

الموضوع: ارجوكم تساعدونى انا فى حيره

الردود
    166

ارجوكم تساعدونى انا فى حيره

كل سنه وانتم طيبين معلش ياريت تساعدونى لأن نفسيتى والله تعبانه جدا انا تزوجت وسافرت الامارات مع زوجى بعد4 ايام المهم احنا مش طولنا فى الخطوبه احنا كتبنا الكتاب على طول المهم هو بصراحه كويس جدااا الحمدلله بس فى مشكله ان شقتى بقرب ماما لكن حماتى ساكنه بعيد المهم اللى مضايقنى ان مفتاح شقتى النسختين مع حماتى هى الشقه فاضيه بس ماحد بيطمن عليها وكل شويه نتصل نتحايل عليهم يتطمنوا عليهالكن براحتهم بيروحوا اللى حصل ان فى مسوره مياه غرقت الدنيا من قبل رمضان بأسبوعين وقولت لزوجى خلى حد يعطى مفتاح الشقه لماما ولما قال لخاله اللى بيروح يشوف الشقه قاللوا استنى لما اقول لمامتك الاول عشان ماتزعلش ومن ساعتها دخلت على شهر ولا فكروا يبعتوا مفتاح مش من حقى أمى يكون معاها مفتاح شقتى اللى انا مش أخدته أساسا وكمان هى حماتى تزعل ليه وده حقى وكمان أمى اقرب لشقتى تروح تطمن عليها وتهتم لو فى حاجه وهما مش كده .ممكن تدلونى بسرعه انا والله مخنوقه وتعبت مش حسه ان حقى حاجه وكمان زعلانه جدا من زوجى ارجوكم ساعدونى

الردود
    1,319
    يا حبيبتي اولا الف مبروك علي الزواج
    و ثانيه اولا الزواج بيكون فيه مشاكل كتير بتعدي مع الايام
    المهم لازم مامتك تتكلم هي مع جماتك و تطلب منها المفتاح علشان تطمئن علي الشقه بما انها هي الاقرب زي ما انت بتقولي
    ممكن تجيبهالها بطريقه حلوه تقولها مثلا بدل ما تتعبي انا هاخد بالي من الشقه
    و ربنا ييسرلك الخير ان شاء الله و زي ما بنقول في مصر ربنا يهدي سرك

الردود
    6,437
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة samah_hany عرض الرد
    كل سنه وانتم طيبين معلش ياريت تساعدونى لأن نفسيتى والله تعبانه جدا انا تزوجت وسافرت الامارات مع زوجى بعد4 ايام المهم احنا مش طولنا فى الخطوبه احنا كتبنا الكتاب على طول المهم هو بصراحه كويس جدااا الحمدلله بس فى مشكله ان شقتى بقرب ماما لكن حماتى ساكنه بعيد المهم اللى مضايقنى ان مفتاح شقتى النسختين مع حماتى هى الشقه فاضيه بس ماحد بيطمن عليها وكل شويه نتصل نتحايل عليهم يتطمنوا عليهالكن براحتهم بيروحوا اللى حصل ان فى مسوره مياه غرقت الدنيا من قبل رمضان بأسبوعين وقولت لزوجى خلى حد يعطى مفتاح الشقه لماما ولما قال لخاله اللى بيروح يشوف الشقه قاللوا استنى لما اقول لمامتك الاول عشان ماتزعلش ومن ساعتها دخلت على شهر ولا فكروا يبعتوا مفتاح مش من حقى أمى يكون معاها مفتاح شقتى اللى انا مش أخدته أساسا وكمان هى حماتى تزعل ليه وده حقى وكمان أمى اقرب لشقتى تروح تطمن عليها وتهتم لو فى حاجه وهما مش كده .ممكن تدلونى بسرعه انا والله مخنوقه وتعبت مش حسه ان حقى حاجه وكمان زعلانه جدا من زوجى ارجوكم ساعدونى
    بصى با حببتى الاصول متزعلش وكل حاجه مع التهذيب والذوق مفهاش حاجه انتى متدخليش مامتك فى حاجه يعنى ماتحريجيهاش مع حماتك.....وبعدين جوزك هو اللى يكلم مامتك بدون استئذان ولا حاجه لانه مينفعش يستاذن فى ملكه وكده حتدوها الحق فى انها توافق او ترفض بس اهم حاجه متتكلموش بطريقه تزعلها ...يقولها ماما فلان حييجى ياخد المفتاح بتاع الشقه بتاعتى وانتى ساعتها تبعتى حد معرفه انتى تعرفيه ياخد المفتاح واوعى لما ترجعى يكون فى حد من اهلك واهله معاه المفتاح منعا للمشاكل ومن الاول انتى شخصيتك تكون واضحه وصريحه لان اول سنه فى جوازك هى اللى بتحدد شخصيتك وبناء عليها حيتعاملو معاكى .....اخد الحق حرفه

الردود
    166
    طيب أنا معاملتى معاهم كويسه جدا وهما يعنى بيعاملونى فى حدود انى لما اتكلم يتكلموا كويس يعنى مش جت حماتى يوم اتصلت وتطمنت عليا قولت عادى كانت ماما تتصل كل يومين تقريبا تطمن عليها تكلمها كويس بس هى مااتصلت بأمى وبعدين انا كل الكلام ده بينى وبينى مش عرفت ماما ولا اى حد عندى على موضوع الشقه بس انا متضايقه لأن جوزى عارف ان ده مزعلنى ومش همه قولولى اعمل أيه النهارده مش رضيت اقوله انا متضايقه من أيه لكن هو لماهاييجى من الشغل هايحاول يعرف مش عارفه اعمل ايه؟

الردود
    166
    والله يبارك فيكى ياmayooyaوشكرا لأهتمامك يامرات جوزها

الردود
    144
    السلام عليكم انا بشكر مرات جوزها على الرد الجميل الملخص اللى قالت فية كل حاجة انا كنت حقولها بطريقة سلسة وجميلةومش عيزاكى تزعلى نفسك ولا تعملى مشكلة بينك وبين جوزك روق يا قمر كل دى حاجات بسيطة هتتحلوياريت بذكائك تحليها من غير ما تزعلى حدمنك تحديدا حماتك

الردود
    2,507
    يا حبيبتى اول مبروك على الجواز و الحمل و يارب يكرمك و يتملك على الف خير
    و عموما يا قمر مش مشكله ان المفتاح مش مع مامتك انا متجوزه من سنتين و 5 شهور و مسافره
    بقالى سنه و مامتى مش معاها مفتاح شقتى لانى حسيت ان اهل جوزى معندهمش استعداد ان
    اهلى ياخدوا المفتاح متكلمتش و ماما كمان قالتلى مش عايزاه طبعا هى عايزه تاخد بالها من
    حاجتى و كل حاجه بس مش عايزه اهل جوزى يتضايقه ممكن يا قمر لما يكون حد من اهل جوزك
    رايح شقتكم مامتك تروح معاه تطمن على حاجتك براحتها بس لو اخد المفتاح هيضايقهم يبقى
    بلاش منه احسن و ريحى دماغك و ربنا يكرمك و يهدى سرك يارب و يوفقك فى حياتك يارب

الردود
    584
    طيب هو في مشكلة لو جوزك كلم مامتة و قالها انا هبعت حد ياخد مفتاح الشقة علشان المسورة ضربت و مغرقة الدنيا و يقولها حماتي هتجيب واحدة تنضفها و عايزة اقلك على حاجة قولي لجوزك على كل الي مضايقك علشان تصفي الي جواكي اول بأول و متبقيش شايلة منه ده مهم اوي فى الجواز و شوفي رد فعلى هيكون ايه يمكن عندة رد منطقي يهديكي او يمكن هو مش فاهم ان الموضوع ده ممكن يزعلك

الردود
    636
    طيب ليه ما جربتى تقولى لها : يا حماتى يا حبيبتى انا مش عايزة اتعبك المشوار عليكى بعيد انا بس هخلى حد من عند ماما يبعت ياخد المفتاح ويطمن على الشقة ويشوف حكاية الماسورة لان الشقة اكيد محتاجة تتنظف بعد مووضوع الماسورة ده ...وخليكى انتى يا حماتى ياحبيتى بدل ما تتعبى فى المشوار البعيد .. ربنا يبارك فيكى احنا تعبناكى معانا كتير ربنايخليكى لينا ... والله ده انا مكسوفة منك اننا متقليين عليكى طول الفترة اللى فاتت .. خلى ماما بقى تشيل عنك شوية .......
    ايه رايكم فى الحوار ده اكيد يلين الحجر وما يخلى حد ابدا يزعل منك ........جربى

اذا اكرمت الكريم ملكته واذا اكرمت اللئيم تمردا
    الردود
    3,464
    انا مع كلام حبه الؤلؤ احكي
    معها باللكلام الحلو والمعسول
    ا

مواضيع مشابهه

1. ارجوكم تساعدوني
    بواسطة ميج في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 11-07-2011, 01:41 PM
  2. ارجوكم تساعدوني
    بواسطة S7R @L3YoOoN في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 04-11-2010, 04:25 AM
  3. ارجوكم تساعدوني
    بواسطة الحياء في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 28-05-2007, 07:44 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ