انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 31

الموضوع: بالله عليكم ساعدونى انا تعبانه والله؟؟؟

الردود
    19
    اختى الكريمة انا نفسى افيدك واساعدك هقولك احساسى وانتى ممكن تردى عليا
    انتى اولا محبتيش الانسان دا انتى يمكن اتشديتى للتجربه وبس كلامك معناه انك محبتهوش وعلشان كده انتى لما فكرتى تانى ورجعتى نفسك عرفتى انك غلطى وان دا حرام انا شايفه انك لو كنتى حبتيه كنتى هتنسى كل عيوبه دى وكنتى هتساعدية وتحاولى تغيريه وانا رأى انك النهارده قبل بكرة تكلمية بصراحة وتعرفيه انه مش فى قلبك وتوضحى له بصراحة ومن غير مبررات انك مبتحبهوش وصدقينى بعدها هيبعد عنك لان من كلامك شخصيتة هوائية وممكن ينساكى بسرعه ويعرف بنات غيرك دا رأى وبتمنى اكون فيدتك اختى
    جزاكى الله خيرا اختى ام ياسمين
    ممكن يكون كلامك صح
    لكن انا فعلا بحبه
    لكن مش عايزه اكمل فى حاجه حرام
    حتى هو مش عاجبه انى لما بكلمه واقوله حرام
    بيقولى انا نفسى نرجع زى الاول
    زى اى اتنين بيحبوا بعض
    انا الى خلانى افوق وافكر
    انى حسيت وبصراحه كده انه بيحبنى ايوه
    لكن زيه زى اى شاب
    بيدور على الكلام الحلو والمقابلات وكل الحاجات دى
    وانا لما بقوله ده كده حرام طبعا بتقلب خناقه ولاز نتخانق فى كل مره امنعه يقولى كلام حب
    يا رب اكون قادره اوصلكم احساسى
    جزاكم الله خيرا

الردود
    1,893
    حبيبة قلبى معنى كلامك انك حبتيه طيب مش يمكن هو نصيبك فى الحياة حاولى تغيريه حاولى تشدية عالمك مش يمكن تقدرى تخلقى منه انسان كويس مش يمكن تقدرى تجعلى منه انسان ملتزم حاولى وانتى على مبدئك مش يمكن يكون بيختبرك مثلا وبعد كده تخرجى منه انسان كويس متقطعيش علاقتك بيه خليه فى حدود الشرع واوعى تعملى الغلط حتى بالكلام افتكرى دايما ربنا وفكريه بيه ويمكن يا ستى يكون ربنا جعلك سبب ينور بصيرة الانسان دا ولو فشلتى فى تغييره يمكن تيجى منه بقا ويزهق ويبعد هو عنك خليكى على مبدئك ولو نجحتى وغيرتيه يبقا خير ولو فشلتى هو هيكون زهق وهو ايلى هيبعد ويسبك فى حالك لانه وقتها هيدور بقا على انسانة فيها صفاته فكرى فى كلامى كويس ممكن ؟؟؟؟؟ تنجحى وتبنى انسان

الردود
    77
    ربنا يعينك ويسهلك

الردود
    19
    حبيبة قلبى معنى كلامك انك حبتيه طيب مش يمكن هو نصيبك فى الحياة حاولى تغيريه حاولى تشدية عالمك مش يمكن تقدرى تخلقى منه انسان كويس مش يمكن تقدرى تجعلى منه انسان ملتزم حاولى وانتى على مبدئك مش يمكن يكون بيختبرك مثلا وبعد كده تخرجى منه انسان كويس متقطعيش علاقتك بيه خليه فى حدود الشرع واوعى تعملى الغلط حتى بالكلام افتكرى دايما ربنا وفكريه بيه ويمكن يا ستى يكون ربنا جعلك سبب ينور بصيرة الانسان دا ولو فشلتى فى تغييره يمكن تيجى منه بقا ويزهق ويبعد هو عنك خليكى على مبدئك ولو نجحتى وغيرتيه يبقا خير ولو فشلتى هو هيكون زهق وهو ايلى هيبعد ويسبك فى حالك لانه وقتها هيدور بقا على انسانة فيها صفاته فكرى فى كلامى كويس ممكن ؟؟؟؟؟ تنجحى وتبنى انسان
    والله العظيم انا اتمنى ذلك
    وموافقه جدا جدا على فكرتك
    لكن انا لما بتكلم معاه كده فى حدود الشرع
    يعنى مجرد السؤال والاطمئنان على بعض
    مفيش كلام حب ولا اى كلام من ده
    لانه حتى لو حاول بمنعه
    هو كده مش حرررام
    يا ريت يا ام ياسمين تجاوبينى
    لو فعلا مش حرام يبقى كده المشكله فعلا اتحلت
    جزاكى ربى خيرا اختى
    وجعل صالح الاعمال فى ميزان حسناتك
    آخر مرة عدل بواسطة انسانه وكفايه : 19-12-2007 في 08:46 PM

الردود
    1,893
    انا يا حبيبتى مقدرش اقولك انه حلال وهو حرام بس ممكن اقولك اننا بشر والاختلاط موجود لان للاسف الدنيا اتغيرت ومش زى زمان كانت البنت مبتخرجش مثلا ومكنش تعليم ولا جامعات زى دلوقتى انا بشوف ان العالم اتغير بس المبادئ طبعا جوانا ومبتتغيرش انا مش عاوزه اتوهك ومش عاوزه كمان اقولك كلام ممكن اخواتى هنا يزعلوا منى انى قولته ليكى انما انا مكانك هستمر فى حدود شرع ربنا مع الانسان دا بس حاولى انك متخرجيش معاه كلامكم يكون فى حدود الا ان يرتبط بيكى مثلا حاولى قدر المستطاع ان علاقتك بيه تكون فى حدود واذا فهمك واستوعب تفكيرك وصبر ومقطعش علاقته بيكى يبقا تستمرى فى طريقك معاه واذا رفض وحاول يغيرك هو عن طريقك يبقا سعتها تقولى له انك مش عوزاه وان طريقه غير طريقك وانك نسيتيه وتقفلى كل الطرق فى وشه .
    عارفه حبيبتى
    انا حاسه بيكى وعارفه جواكى ايه وبختصار انتى حباه وعوزاه بس عوزاه ملتزم ومش هوائى ومش مستهتر وبردو حاسه انك مش عاوزه تخسريه لانك فعلا حبتيه ولانه قول مرة تحبى مش قادرة تنسيه بتمنى انه يكون يستاهل الحب دا ويحاول يكسبك ويكسب نفسه ربنا معاكى وربنا قادر يحللك المشكلة كلها بانه يهديه لطريق الخير والصح وانا تحت امرك اختى الكريمة

الردود
    19
    انا يا حبيبتى مقدرش اقولك انه حلال وهو حرام بس ممكن اقولك اننا بشر والاختلاط موجود لان للاسف الدنيا اتغيرت ومش زى زمان كانت البنت مبتخرجش مثلا ومكنش تعليم ولا جامعات زى دلوقتى انا بشوف ان العالم اتغير بس المبادئ طبعا جوانا ومبتتغيرش انا مش عاوزه اتوهك ومش عاوزه كمان اقولك كلام ممكن اخواتى هنا يزعلوا منى انى قولته ليكى انما انا مكانك هستمر فى حدود شرع ربنا مع الانسان دا بس حاولى انك متخرجيش معاه كلامكم يكون فى حدود الا ان يرتبط بيكى مثلا حاولى قدر المستطاع ان علاقتك بيه تكون فى حدود واذا فهمك واستوعب تفكيرك وصبر ومقطعش علاقته بيكى يبقا تستمرى فى طريقك معاه واذا رفض وحاول يغيرك هو عن طريقك يبقا سعتها تقولى له انك مش عوزاه وان طريقه غير طريقك وانك نسيتيه وتقفلى كل الطرق فى وشه .
    تعقيب كتبت بواسطة ام يااسمين عرض الرد
    عارفه حبيبتى
    انا حاسه بيكى وعارفه جواكى ايه وبختصار انتى حباه وعوزاه بس عوزاه ملتزم ومش هوائى ومش مستهتر وبردو حاسه انك مش عاوزه تخسريه لانك فعلا حبتيه ولانه قول مرة تحبى مش قادرة تنسيه بتمنى انه يكون يستاهل الحب دا ويحاول يكسبك ويكسب نفسه ربنا معاكى وربنا قادر يحللك المشكلة كلها بانه يهديه لطريق الخير والصح وانا تحت امرك اختى الكريمة
    ايوه يا اختى بارك الله فيكى والله
    انتى فهمتينى
    انا عايزاه وحباه بس عايزاه ملتزم ومش مستهتر كده
    لانه فعلا ضعيف جدا ومستهتر لكنه طيب بطريقه جميله وحنين جدا والله
    انتى فعلا كده فهمتى احساسى بالظبط
    وانا ربنا المستعان بقى
    محتاجه دعواتك ليه
    جزاكى الله خير

الردود
    92
    السلام عليكم حبيبتي انسانه وكفاية
    اختي ان شاء الله تاخذين رأيي ويفيدك بأذن الله
    انتي تقولين انك تركتي اصحاب السوء وانك الان تحفظين القرأن وصاحباتك من الذين يحفظون القرأن معك لماذا لم تأخذي رأيهم بالمشكله؟
    ومتأكدة انهم سيساعدوكي برأي حكيم ومفيد
    وبالنسبه للشخص الذي تتكلمين عنه انصحك ان تقطعين علاقتك به وتقولين له كلام يحس به على نفسه ويعرف حجمه ويعرف الفرق بينك وبينه اذ انتي مسلمه ملتزمه ولله الحمد وهو كما تقولين مستهتر واعلمي اختي ان شخص مثل هذا لن يفيدك ولا يعتمد عليه وربك ان شاء الله يرزقك رجل مثلك يتحمل المسؤليه ويتقي الله فيكي ولا تعتمدي على كلام يدعو الى الثقافة الزائفة وهي الاختلاط وهذا شيئ عادي والدنيا تغيرت كله كلام وترين بنفسك اين يوصل هذا الادعاء يوصل البنت الى الزواج العرفي والى الزنا والعياذ بالله وتخسر نفسها واهلها ودينها ولا تستبعدي من شخص كهذا ان يفكر ان ينتقم منكي احذري اختي بارك الله فيكي وحافظي على نفسك
    الدنيا لم تبقى مثل قبل ولا تؤمن نفسكي على احد واهم شيئ ان تكوني مع الله في كل شيئ وتتوكلي عليه
    وانا ناصحة لكي ان شاء الله وكلامي لا يكون ثقيل عليكي ولكن يعلم الله اني افرح ان دخلت اخت لي في الاسلام والتزمت واحب ان تحي حياة كريمه ايتها العفيفة ومادمتي سئلتي فأنتي ان شاء الله على الطريق الصحيح ولكن اثبتي ثبتكي الله

الردود
    19
    السلام عليكم حبيبتي انسانه وكفاية
    اختي ان شاء الله تاخذين رأيي ويفيدك بأذن الله
    انتي تقولين انك تركتي اصحاب السوء وانك الان تحفظين القرأن وصاحباتك من الذين يحفظون القرأن معك لماذا لم تأخذي رأيهم بالمشكله؟
    ومتأكدة انهم سيساعدوكي برأي حكيم ومفيد
    وبالنسبه للشخص الذي تتكلمين عنه انصحك ان تقطعين علاقتك به وتقولين له كلام يحس به على نفسه ويعرف حجمه ويعرف الفرق بينك وبينه اذ انتي مسلمه ملتزمه ولله الحمد وهو كما تقولين مستهتر واعلمي اختي ان شخص مثل هذا لن يفيدك ولا يعتمد عليه وربك ان شاء الله يرزقك رجل مثلك يتحمل المسؤليه ويتقي الله فيكي ولا تعتمدي على كلام يدعو الى الثقافة الزائفة وهي الاختلاط وهذا شيئ عادي والدنيا تغيرت كله كلام وترين بنفسك اين يوصل هذا الادعاء يوصل البنت الى الزواج العرفي والى الزنا والعياذ بالله وتخسر نفسها واهلها ودينها ولا تستبعدي من شخص كهذا ان يفكر ان ينتقم منكي احذري اختي بارك الله فيكي وحافظي على نفسك
    الدنيا لم تبقى مثل قبل ولا تؤمن نفسكي على احد واهم شيئ ان تكوني مع الله في كل شيئ وتتوكلي عليه
    وانا ناصحة لكي ان شاء الله وكلامي لا يكون ثقيل عليكي ولكن يعلم الله اني افرح ان دخلت اخت لي في الاسلام والتزمت واحب ان تحي حياة كريمه ايتها العفيفة ومادمتي سئلتي فأنتي ان شاء الله على الطريق الصحيح ولكن اثبتي ثبتكي الله
    جزاكى الله خيرا اختى ام صفا
    والله بالنسبه لاصحابى انا ما اخدت رايهم
    لانى وبصراحه يعنى
    خفت انهم يفهمونى غلط
    ويفهموا قصدى غلط
    وانزل من نظرهم
    وبالنسبه لكلامك انتى كلامك كله صح
    بس والله الانسان لما بيكون مخنوق من مشكله ومش عارف يتصرف فيها ازاى بيكون مستنى اى رأى
    وانا بحترم اراء الجميع الحمد لله
    لانكم نعم الاخوه والاصدقاء
    جزاكى الله خيرا

الردود
    153
    أختي إن كان يحبك بالفعل أطلبي منه مثلا يتعرف على صحبة طيبة وبدأ يحفظ من القران ويقطع إتصالاته لحد ما يأكد لك انه فعلا رجل قد المسؤلية وإن عن أخبارك ممكن يعرفها من أي طريق بدون مكالمات لأنك بالمكالمة معه ممكن ترجعي عن استقامتك وتخسري كل الي بنيتيه أتمنى أكون أفدتك

الردود
    587
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اختى الصغيره والواضح انها جميله من جوها اوى
    احب اؤلك عن تجربه ارجوكى انقذى نفسك من اى زنب يزعل منك ربنا يعنى تبقى حاسه بالذنب عشان انسان ولا تحسى بالذنب عشان ربنا حببنا كلنا واللى بجد هداكى للى انتى فيه دا
    جمدى قلبك اوى سدإنى لو جمدتيه دلواتى هترتاحى طول العمر
    ارجوكى ابعدى تماماً عن الشخص دا لو بيطلبك على التيليفن غيرى رقموا او بيشوفك فى الجامعه امشى من مكان تانى متخليهوش يشوفك فيه بس ابل كل دا عرفيه انك خايفه من ربنا وان زعل ربنا منك اهم من اى زعل لبنيأدم فهمانى واؤليلوا من ترك شئلله عوضه الله خيرأً منه وان لو فى نصيب هيكون سواء مع بعض دلوأتى او مش مع بعض
    سيبيها لله وجمدى قلبك وادعلى ربنا ان لو كان الانسان دا خير ليكى يجعلوا من نصيبك فى يوم من الايام
    عاوزه اؤلك احمدى ربنا ان الاحساس دا جالك دلواتى اوعى تضيعى فرصة انك ترجعى عن حاجه غلط بتعمليها سدإنى غيرك كتير كانوا يتمنوا ربنا يديهم فرصة الرجوع عن الخطأ دى
    ياريت لو تطمنينى عليكى ويارب تعملى اللى فيه الخير ليكى ويارب اكون ادرت افيدك .

مواضيع مشابهه

1. الردود: 6
    اخر موضوع: 21-09-2007, 12:39 AM
  2. والله تعبانه ساعدوني
    بواسطة tttm في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 19-09-2007, 01:22 AM
  3. ساعدوني والله ان محتاسة...................بالله عليكم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    بواسطة الفتاة الوردية في الأزياء والأناقة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 17-10-2005, 06:46 PM
  4. ساعدوني والله ان محتاسة...................بالله عليكم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    بواسطة الفتاة الوردية في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 1
    اخر موضوع: 16-10-2005, 11:33 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ