انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 9 من 9

الموضوع: بنات محتجالكم كتير انا خايفة جداااااااا

الردود
    1,052

بنات محتجالكم كتير انا خايفة جداااااااا

icon33:السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    انا مس عسل من مصر
    وانا عارفة ان معظمكم بدا الدراسة لكن فى مصر الدراسة بتبدا يوم الاحد القادم باذن الله
    بس انا خايفة موووت من اول يوم دراسة بس انا ماهو خايفة عشان انا صغيرة واخاف من المدارس
    انا خايفة من ردة فعل الطالبات والمدرسين
    لان ظروفى ما هو زى ظروف اى طالبة
    انا رايحة الصف الثانى الثانوى لثانى مرة يعنى اعيد السنة
    بس انا ماهو حعيد السنة عشان سقطن فى الاختبارات بالعكس انا ما دخلت غير اختبار اللغة العربية فقط لانى كنت تعبانة واتعالج نفسيا (اعفاكم الله) لان هالسنة كان عندنا مشاكل كتير بالبيت وانا من النوع اللى حساس زيادة عن اللزوم فتعتب لدرجة العلاج النفسى
    وانا على فكرة مش كسلانة فى المدرسة وخايبة بالعكس انا كل السنين متفوقة
    مجموعى فى الشهادة الابتدائية 97% وفى الاعاداية 96%
    بس ما اعرف شو الثانوى واقف معايا كدة لية وحاسة انها مرحلة مش حعرف اعدى منها
    بالرغن من ان المشاكل فى البيت ما زالت قائمة بل وتطورت الى الاسؤا لان ابوى راح يتزوج على امى بس انا اقعدت مع نفسى شوية وحكيت مع ضميرى قولت ما حدا حينفعنى غيرى شهادتى الدراسية وقررت انى ما اتاثر باى مشاكل وانهى دراستى على طول وما اعيد سنوات لحين يجى ابن الحلال يخلصنى من ذا البيت بس خايفة البنات والمدرسين يعاملونى على انى عايدة السنة يعنى بنت خايبة وكسلانة ويجرحونى بالكلام والله يا بنات انا متفوقة
    بس خايفة موووووووت من اول يوم قولولى وش اسوى

الردود
    378
    مس عسل
    انتي بالبدايه يمكن تواجهي صعوبه من تفكير الطالبتات والمدرسين بس على طول رح يعرفوا انك انتي متفوقه والمتفوقه تبين من البدايه بحل واجباتها وحفظ دروسها ومشاركاتها
    انا برأيي ما تعطي الموضوع اكبر من حجمه لانك مو اول بنت تعيد السنه
    والله يوفقك وتعدي هالمشكله على خير

الردود
    1,712
    يا حبيبتى متقلقيش وأنت مش أول واحدة يجرى لها كده
    ربنا يوفقك وفعلا هيبان المتفوق من المقصر فأنتى لو اهتميت بدروسك وأديتى اللى عليك من الأول هيبان مستواك أمام الكل وربنا يكرمك بمدرسين عارفين مستواك يعرفوكى على باقى زميلاتك ويمكن هذه التجربة القاسية التى مررت بها تصنع منك شيئا عظيما ربنا يوفقك ويهدى المشاكل اللى عندك ويحلها وربنا يهون عليك ويشغل الناس عنك ويكون كلامهم ونظراتهم بردا وسلاما عليك وأتمنى لك التوفيق يا حبيبتى الغالية وتواصلى معنا لنطمئن عليك دائما وكل عام وأنت بخير

الردود
    244
    اختى الغاليه
    ماشاء الله عليك مادام انك متفوقه ليش تخافى مصيرك تثبتى لهم ذلك ودائما الامور تكون صعبه بالاول لكن ثقتك فى نفسك الى استشفها من كلامك عن نفسك حتقويك واطلبى العون من الله تعالى وتوكلى عليه خاصه انك رايحه للعلم وان شاء الله ييسر الله لك الامور واكثرى من الاستغفار وقول لا حول ولا قوة الا بالله وانت حتشوفى سحرها فى تفريج الكرب مهما تكون صعبه
    والله يوفقك للخير دائما.

الردود
    166
    ولا يهمك ياقلبي انا عدت سنة والبنات عادي موشرط يعامولوكي معاملة وحشة انت باسلوبك تفرظين نفسك ويحترموكي ok

الردود
    3,059
    مس عسل
    اختي الغاليه ياعسل..
    والله الموضوع عادي في البدايه شوي تحسينه صعب
    بس اعتقد الانسان لازم يثق بنفسه عشان يقدر يعيش
    وكونك اعدتي السنه ايأ كان السبب انا اشوفه مو مشكله..
    الله يجعلها سنه خير عليك اختي....

الردود
    2,627
    حبيبتي مس عسولة ازيك يا عاملة ايه يا جميل بصي يا قمر انا حاسة بيكي والله لاني عدت قبل كده وعارفة شعورك بس عايزة افهمك ان ده بيبقي مجرد شعور جواكي يعني مش لازم البنات يعاملوكي وحش بالعكس بنات ثانوي بالذات بيعتمدوا علي الدروس الخصوصية ومبيدوش للفصل وللمدرسة حقها فمش بيهتموا مين شاطر ومين لا وبالنسبة للمدرسين فاهم حاجة عندهم مين بيجاوب معاهم ومين لا يعني لما يلاقوكي بتجاوبي معاهم هيحبوكي اكتر واحدة في الفصل لاني زي ما قلتلك ان اغلب البنات في مدارس ثانوي مش بتفرق معاهم المدرسة ومش بيجاوبوا علي اسألة المدرسين فانتي هتكوني متميزة في وسطهم وبالنسبة للتعامل مع البنات فعامليهم كويس بس في نفس الوقت متفرضيش نفسك عليهم علشان ميحسوش انك بتجري وراهم ويستغلوكي بالعكس لما يلاقوكي بتعامليهم بذوق وبحدود هم اللي هيجروا وراكي وهيتمني يصاحبوكي ولما يشوفكي قد ايه شاطرة هيطلبوا منك تساعديهم ويا رب يوفقك يا قمر وعايزة اقولك احمدي ربنا ان باباكي ومامتك عايشين بغض النظر عن المشاكل اللي بينهم انتي عارفة انا قريب قابلت بنت باباها ومامتها ميتين وعايشة لوحدها مع اختها الصغيرة واخوها الكبير ومش عايزة اقولك قد ايه حجم المعاناة الي هي فيها والله العظيم البنت بتتعذب ايجار الشقة في السنة حوالي عشر الاف جنيه تخيلي ان المطلوب من بنت عندها عشرين سنة توفر عشر الاف جنيه كل سنة واخوها هو اللي بيشتغل وبيصرف علي البيت والبنت هي اللي بتهتم بالبيت وبمصروف البيت وبالطبيخ وبكل حاجة رغم مذاكرتها ووالله البنت معندهاش غيير طقم واحد ومبتلبسش غيره وطقم تاني للمناسبات تخيلي نفسك مكانها واحمدي ربنا وواحدة تانيه اعرفها باباها ومامتها مطلقين ومحدش فيهم عايزها تعيش معاهم وراموها عند جدها وكل شهر باباها بيرميلها قرشين وهي تدبر نفسها بيهم سواء بقي تاخد دروس او تجيب طلبات او هدوم هي اللي تتصرف وملهومش دعوة بيها ولا حد فيهم بيسأل عليها .
    صدقيني انتي في نعمة بغض النظر عن المشاكل اللي انتي فيها وبعدين باباكي اختار الحلال واتجوز علي مامتك رغم اني عارفة قد ايه دي حاجة تضايقك واكيد طبعا ده حقك انك تضايقي وتزعلي منه لانك اكيد حاسة ان دي حاجة هتضايق مامتك بس معلش هو عمل برضه الحلال فمتضيقيش نفسك واستغفري ربنا كتير وصلي كتير وادعي ربنا وان شاء الله ربنا هيعوضك كل خير ويا ريتك دايما تطمنينا عليكي وربنا معاكي ويعوضك ويكرمك يا رب. واهم حاجة متنسيش انك تقفي جنب مامتك لان اكيد هي دلوقتي في اسوأ احوالها خدي بالك منها وعامليها كويس

الردود
    254
    حبيبتي سمي باسم الله وابدي سنة جديدة اثبتي فيها تفوقك
    ولاتهتمي لان البنات الي بصفج والمدرسات بعد فترة حيعرفون انج شاطرة مو كسلانه وحتتغير نظرتهم
    وكل انسان ايمر احيانا بضروف بالبيت يضطر خلالها انو يتاخر بالدراسة مو معناها نهاية الدنيا
    بالعكس ان شاء الله هذه السنة اتكةن يسيرة وتمر عليج وانت تتميزين بالتفوق
    ورضانك مبارك وكل عام وانت بالف خير

الردود
    2,545
    حبيبني ىانا باشجعك ان تهتمي بشهادك لان هذا هو الذي حيظل إلك ويحميك وانت ما شاء الله متفوقة فا ان شاء الله بيسدد خطاك ويخفف عنكم الضغط

مواضيع مشابهه

1. ردوا عليا بسرعة الله يكرمكم.......ضروررررى خايفة جداااااااا
    بواسطة nana123456 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 7
    اخر موضوع: 10-05-2010, 10:01 PM
  2. محتجالكم يا بنات مصر
    بواسطة koki.2004 في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 23
    اخر موضوع: 11-04-2009, 07:54 PM
  3. بنات انا كتير خايفة .. في وحدة هون خبيرة بجسم المرأة ؟
    بواسطة أم جود87 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 6
    اخر موضوع: 09-03-2008, 06:28 PM
  4. انا خايفة كتير
    بواسطة raniaaa83 في الحمل والولادة و الرضاعة
    اخر موضوع: 06-12-2007, 06:23 PM
  5. محتجالكم جدا..وظني في ربنا ثم فيكم كبير اوي
    بواسطة النفس المطمئنة في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    اخر موضوع: 14-05-2007, 10:35 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ