انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 7 من 7

الموضوع: محتاجه رايكم اجوكم بسرعه هل هو بخيل و لالا ؟

الردود
    357

Unhappy محتاجه رايكم اجوكم بسرعه هل هو بخيل و لالا ؟

يا ريت تساعدونى انا صديقتى مخطوبه بقالها فترة لواحد من اقاربها و هو عايش هو و اهله فى محافظه و هى من محافظه تانيه و كمان مكان شغله فى محافظه تالته و مش بيجى يزورها غير كل 3 اسابيع مثلا و ساعات شهر المهم كل فترة طويله بيجى يزورها و بيكلمها على النت بس و فين و فين لما يكلمها على الموبايل او التليفون غير كدة ان اهله مش بيسالوا عليها يعنى كدة مفيش ود من ناحيتهم خالص اخر مرة تكلموا فيها ا العيد اللى فات و مش بيجوا كمان هما من طبعهم شويه الانعزال عن الناس بس هما طيببن و غير كدة انهم بقالهم فترة مخطوبين مجبلهاش غير هديه واحدة بس و هى جابتله هى و اهله هدا يا و كمان غاليه و هو مقتدر انه يجيب احسن حاجه و قبل كدة واحد من اقاريبه اللى عايشين معاة فى نفس المحافظه قال انه والدة بخيل غير انه الشخص اللى صحبتى مخطوبه ليه مش بيحب ياكل عندهم خااااااااالص و هما كمان اهله كدة و لا بيروحوا و لا بيجوا عند حد بحجه ان الزايارات بجيب مشاكل و مش بياكوا عند حد عشان محدش يكون له جيميله عليهم و مش بيجيبلها و هو جاى اى حاجه خاااااالص رغم انه بيجى كل فين و فين كدة هو بخيل و لالا كمان لو حصل زعل بينهم بيفضل مخاصمها كتيير يعنى و قالها قبل كدة انتى مستهليش حاجه ساعدونى بردودكم بايزززززززززززز كمان قالها انه مش هياكل حاجه خالص عندها لما يجيلها و دة فعلا بيحصل و لا حتى المايه بيشربها عندها رغم انه بيسافر تانى و مش بيهتم بردة بنظافته الشخصيه اوى او بنفسه الا نادرا و هو شغلته و مستقبله كويس معلش طولت عليكم بس يا ريت تفيدونى دة يبقى بخيل و لا ايه .

الردود
    357
    محدش يعنى يا جماعه رد عليا على العموم انا مستنيه رد منكم

الردود
    348
    هى تقريبا صديقتك مش فارقه معاه لانه مش مهتم باى حاجه تخصها مثل ماقلتى لا زياره ولا هديه ولا خروجه ومكالمات قليله كمان طب هو خاطبها ليه بقى وكمان اهله مش مهتمين ببلموضوع معناها ايه ان اهله مايسالوش بالمنظر ده شوفى يا عزيزتى فى حاجه من اثتين يا اما هو واهله هى مش فارقه معاهم وهم كلهم بخله يا اما هم طبيعتهم كده فى ناس سلوكهم كده وممكن يكون عندهم نوع من الانطواء و العزله وهو زيهم وتكون طريقتهم كده مع الناس كلها لابد من تدخل اهل صديقتك لايجاد حل للموضوع لان لا يمكن هى تفضل شاغله نفسها بيه وهى بالنسباله اخر حاجه بيفكر فيها ومن الواضح انه هو واهله ناس حريصين على النقود والمشاعر والتعاملات ايضا

الردود
    1,690
    لالا يابنتي دا كده بخل وكمان برود مشاعر يعني واحد مبيشوفش خطيبته الا نادر على الاقل يدخل البيت بحاجه وكمان مبيكلمهاش يعني مثلا مش بيتصل يكلم اهلها ولا نت وخلاص انا متهيالي تتاكد الاول لان دا جواز والبخل وبرود المشاعر هيخلوا الجواز ماساه

الردود
    3,297
    الاخت العزيزة نور
    الصراحة مو عارفة شو بدي اقلك وبشو أنصحك .....
    النقطة الأولى هي عدم تعاملهم الاجتماعي الكبير مع الناس ...... يعني هو واهله انت قلتي انهم قليلي التفاعل
    الاجتماعي ، وهذه مشكلة كبيرة جدا ....
    النقطة الثانية هي عدم حضور العريس هو أو اي أجد من اهلة لزيارة االخطيبة واهلها، وهذه ايضا مشكلة كبيرة جدا ... فهم في الاصل اهل واقارب ... فكيف هذا ؟؟
    بالنسبة لموضوع الهدايا هو مخطأ جدا ، فاي شب مرتبط بفتاة يحب ان يحضر لها الهدايا باستمرا وبدون مناسبة ايضا !!!!
    نصيحتي ان تجلس معه وتتناقشه بهذه المواضيع " طبعا بشكل غير مباشر لانه من المحرج الحديث معها بشكل مباشر
    يعني يمكن تسقط هالقصة على بنت اخرى " مثلا تقوله صديقتي يصير بينها وبين خطيبها كذا وكذا وكذا ..... الخ وتسر قصتها نفسها "
    وتشوف شز يصير معها ... وشو راييه

ويارب كل الامنيات بالتوفيق لها

الردود
    113
    صراحة هاد ما في وحدة بتتحمله شكلة بخيل و موسوس يعني ليه ما بياكل عند خطيبته ولا كاسة ماء!!!!!!!!!!! الرجل لازم يكون كريم و اجتماعي بحب الناس و الخلطة حتى المفروض انه ما بعرف يقعد بدون خطيبته و ازا مش قادر بحكي معها تليفونات 24 ساعة انا ما ببالغ بس هاد الواقع و انا بحكيلك عن خبرة انا صاحبتي عايشة بالاردن و خطيبها بدبي وبزورها كل ما بقدر و كل يوم لازم يحكي معها 3-4 مرات ازا مش اكتر و بعدين اي واحدة خاطبة مفروض بتيجيها هدايا بكل مناسبة و لما بفوت عند اهلها بحمل معه العبرة اختي مش بعدد الهدايا بس واضح انه هالشخص مش مريح انا رأيي انه صاحبتك توعي خطيبها و تلفت نظره بطريقة مناسبة و ازا ما مشي الحال تختار اللي بيريحها من هلأ قبل ما يفوت الأوان و الله يوفقها و يكتبلها الخير

~✿~ Flying between the THREE HEARTS of mylife ~✿~
    الردود
    23,929
    انصح صديقتك ان تناقش هذه الامور مع خطيبها قبل اتخاذ اي خظة اخرى حتى تتجنب بعض المشاكل التي ممكن ان تنزعج منها بعد الزواج..

مواضيع مشابهه

1. وش رايكم بحليب ماييل ماما
    بواسطة جنية وكلي حنية في الأمومة والطفولة
    الردود: 6
    اخر موضوع: 14-08-2010, 03:07 AM
  2. محتاجه رايكم بسرعه ...............................تعالوا يهمني رايكم
    بواسطة دندوشه1 في الديكور الداخلي والخارجي
    الردود: 15
    اخر موضوع: 02-07-2009, 03:21 AM
  3. اللي تستخدم خرز البقر تدخل بسرعه بسرعه
    بواسطة اريج السعوديه في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 3
    اخر موضوع: 14-06-2008, 06:58 PM
  4. الي تبغي اطول شعرها تدخل (( بسرعه بسرعه بسرعه))
    بواسطة الولهاااانه في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 6
    اخر موضوع: 12-03-2005, 08:04 PM
  5. بسرعه يالحلوين بسرعه محتاجه رايكم
    بواسطة المسافره في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 5
    اخر موضوع: 27-08-2003, 01:37 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ