انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 5 الأولىالأولى 12345
عرض النتائج 41 الى 47 من 47

الموضوع: لو سمحتم وبدون حياء لانه لا حياء فيما يفيد والكل يشارك بليزادخلى وشوفى

الردود
    558
    أخت نوجا للأسف انتي أول ماطرحتي الفكرة ماقدرتي توصليها لنا وأنا أعترف إن حتى أنا في بادئ الأمر فهمتك غلط ولكن الحمدلله طلع قصدك ثاني لكن أختي أنا ماقدرت أفهم الفكرة كاملة يعني ممكن توضحي أكثر كمان أختي ممكن توضحيلنا يعني إيه الي عاوزاه يكون متضمن للرد يعني أسبابه أو طرق القضاء عليه ؟؟؟ يعني توضحي النقاش الي تهدفي إليه يكون عن إيه

الردود
    111
    تعقيب كتبت بواسطة أصايل 999
    السلام عليكم أختي

حنا شعارنا الدين وليس العرف فهل الدين يبيح للبنت التحدث بلين مع الشاب ونظرات الغزل المتبادلة

سبحان الله أستغرب ومن كل أنثى ليش تسمحين لوضع نفسك في نطاق الخوف والمعاصي

يعني الملتزمة راح تعنس وينقطع نصيبها اللي يطبق الشريعة مايندم إذا كانت البنت متملكة فمسموح

لها حتى الخلوة لاكن من الأحسن أن الدخول الشرعي مايصير ألا بعد إعلان الزواج ماذا لوحملت وطلقها وهي بين الناس ملكة فقط ماذا سيكون حالها وحال أهلها

نصيحة من قلب محب لكل فتاة في جرئتك على المعاصي إفساد لطعم الحياة في الدنيا والأخرة

نزلت أية الحجاب وعدم الخضوع بالقول على أمهات المؤمنين العفيفات الشريفات ويحتجبن عن من عن صحابةٍ أفاضل خلد التاريخ ذكراهم ليسوا شباب وشابات هذا اليوم نسأل الله العافية

مشكوووووووووووورة أختي على الموضوع بالفعل موضوع يستحق الطرح والمناقشة

وعظم الله أجر تلك الفتاة التي سلبت أغلى ماتملك وهداها الله لما يحب ويرضى هذه من نتائج التهاون في التعامل مع الجنس الأخر
    أختي هذا هو ردي الأول هل فيه ما سبب لك ضيقة انا لم أتعرض لك بكلام قاسي بل كتبت رأيي ولم يكن الكلام موجه لك فحسب الكلام موجه لكل أنثى وانا أعلم أن القصة لاتخصك بل تخص صديقتك

ومن ناحية الكلام مع أي شاب بنية التقرب والحب والخضوع في القول فهو محرم شرعاً لايجيزة الدن

وجزااااااااااااااااك الله أختي خير الجزاء وسدد خطاك لما فيه خير الدارين

الردود
    108
    فتعطي له ضربة علي رأسه

noran5's صورة
    noran5 غير متواجد كبار الشخصيات " نبض وعطاء " "صاحبة الحضور المتميز"
    الردود
    13,333
    بسم الله الرحمن الرحيم

أختي الكريمة لوجا

نحن لم يختلط علينا الآمر نهائيا فكلامك واضح جدا و لا يحتمل التأويل

و هذه بعض مقتطفات من ارائك و ردودك على الآخوات

انا قلتلها يا صديقتى النظريات تعددت فى موضوع علاقة الشاب بالفتاه
    فهناك راى يقول ان الفتاه يجب ان تعطيه حتى يتعلق بها
    وراى اخر يقول لا تعطيه شىء حتى يظل مشتاق
    لان كل انسان بيتكلم لكن لو حب بيغير كلامه شوية او كتير حسب اخلاقه ودرجه حبه وربنا يهدى الكل
    وكلنا اتربينا على الغلط والصح بس احيانا النفس بتكون امارة بالسوء محدش يقدر ينكر ان الحب احيانا بيضعف وبننسى بعض القيم اللى اتربينا عليها
    كل اللى حبيت فيكم اكيد كانت عاوزة تشوفه وتسلم عليه وتتكلم معاه ومظنش الكلام كمان ربنا جرمه فيه بقى شخص بيتركها من كلامها
    كل الكلام عن الحب و عن علاقة الشاب بالفتاة و هل تتنازل عن اخلافها
    بسبب الحب ........ و ما الى ذلك

و كان يفترض ان يحذف الموضوع لأنه مخالف لتعاليم الدين الحنيف
    التي أوردت لك القليل منها في ردي الآول في تحديد شكل العلاقة بين الفتاة و الرجل الآجنبي عنها

لكنني وجدت من خلال حوار الأخوات معك فرصة لكي يقرا الجميع
    شباب و فتيات و يعلم ما هي حدود الله و حدود الدين في علاقة الجنسين ببعضهما

اللهم اهد أمة محمد
    اللهم إنك عفوّ كريم تُحب العفو فاعفُ عنا

الردود
    487
    بسم الله الرحمن الرحيم

أختي الكريمة لوجا

نحن لم يختلط علينا الآمر نهائيا فكلامك واضح جدا و لا يحتمل التأويل

يا اخت نوران انا عارفة انا قلت ايه وكلامى مش غلط وفعلا اللى بيحب بينسى بعض القيم اللى اتربى عليها وزى ما بيقولوا الشوق غلاب وانا مغلطتش لما اتكلمت على علاقة الشاب بالفتاه لانها علاقة تستحق الحديث عنها لانها هى الاساس الوحيد للمجتمع المجتمع كله شاب وفتاه ورجل وامراة تربطهم علاقات عديدة ومختلفة وقلت مليون مرة ياريت مندفنش رؤسنا فى الرمل مفيش اى مشكلة اننا نتكلم عن علاقة الشاب والفتاه طالما اتكلمنا فى اطار مفيد تقدرى تقوليلى اى بنت هتعرف ازاى الغلط والصح
    مش من كلامنا ده ومن تربيتها ومن بيتها والحاجات المحيطة بها والنت من الاشياء المعاصرة الان واللى لها ماسنجر ومش عليه ولا ولد وبتتكلم معاه تتفضل تقولى انا مغلطتش لما اتكلمت فى علاقة الشاب والفتاه وفعلا الاراء كتير لان الاخلاق مختلفة وبتختلف من شخص للاخر وان كان الحلال بين والحرام بين بس الناس اوقات كتير بتحيد عن الصواب والا مكنتش تبقى مشكلة وتخطر فى بال اى انسان انه يتكلم عنها وربنا يهدينا ويهدى الكل ولو الاختلاط غلط فى حد ذاته كان ربنامنع عمل المراة انا عاوزة اراء مش مهاجمة لان انا مش مع ان البنت تعطى ولا كمان مع انها تعمل الغلط واللى مقدرش اعمله قدام الناس يبقى غلط

كل الكلام عن الحب و عن علاقة الشاب بالفتاة و هل تتنازل عن اخلافها
    بسبب الحب ........ و ما الى ذلك

و كان يفترض ان يحذف الموضوع لأنه مخالف لتعاليم الدين الحنيف
    التي أوردت لك القليل منها في ردي الآول في تحديد شكل العلاقة بين الفتاة و الرجل الآجنبي عنها

لكنني وجدت من خلال حوار الأخوات معك فرصة لكي يقرا الجميع
    شباب و فتيات و يعلم ما هي حدود الله و حدود الدين في علاقة الجنسين ببعضهما

اللهم اهد أمة محمد
    يا اخت نوران انا عارفة انا قلت ايه وكلامى مش غلط وفعلا اللى بيحب بينسى بعض القيم اللى اتربى عليها وزى ما بيقولوا الشوق غلاب وانا مغلطتش لما اتكلمت على علاقة الشاب بالفتاه لانها علاقة تستحق الحديث عنها لانها هى الاساس الوحيد للمجتمع المجتمع كله شاب وفتاه ورجل وامراة تربطهم علاقات عديدة ومختلفة وقلت مليون مرة ياريت مندفنش رؤسنا فى الرمل مفيش اى مشكلة اننا نتكلم عن علاقة الشاب والفتاه طالما اتكلمنا فى اطار مفيد تقدرى تقوليلى اى بنت هتعرف ازاى الغلط والصح
    مش من كلامنا ده ومن تربيتها ومن بيتها والحاجات المحيطة بها والنت من الاشياء المعاصرة الان واللى لها ماسنجر ومش عليه ولا ولد وبتتكلم معاه تتفضل تقولى انا مغلطتش لما اتكلمت فى علاقة الشاب والفتاه وفعلا الاراء كتير لان الاخلاق مختلفة وبتختلف من شخص للاخر وان كان الحلال بين والحرام بين بس الناس اوقات كتير بتحيد عن الصواب والا مكنتش تبقى مشكلة وتخطر فى بال اى انسان انه يتكلم عنها وربنا يهدينا ويهدى الكل ولو الاختلاط غلط فى حد ذاته كان ربنامنع عمل المراة انا عاوزة اراء مش مهاجمة لان انا مش مع ان البنت تعطى ولا كمان مع انها تعمل الغلط واللى مقدرش اعمله قدام الناس يبقى غلط

زرقاءاليمامه's صورة
    زرقاءاليمامه غير متواجد زهرة لا تنسى - مبدعة استراحة الإخاء "ريحانة ركن الطفل"
    الردود
    5,231
    ... من اين لك بالظن فى كل بنت عندها ماسنجر .... هل كل من عندها ماسنجر تتحدث مع شاب فيه ..... لا حول ولا قوة الا بالله لاحول ولا قوة الا بالله .... انا رأيت من الموضوع انه تخبط وتشتت بين اشياء عده والى الآن لا اعرف ماذا تريدين من طرحك للموضوع ولماذا لم يغلق حتى الآن ....

noran5's صورة
    noran5 غير متواجد كبار الشخصيات " نبض وعطاء " "صاحبة الحضور المتميز"
    الردود
    13,333
    الموضوع مغلق حسب قوانين الكتابة بالمنتدى

- يمنع منعاً باتاً طرح المواضيع والقصص المخالفة لتعاليم الدين الإسلامي الحنيف ،
    المخلة بالأدب و الأخلاق ، المشجعة على الفاحشة و الداعية للفساد و الرذيلة ...
    قال الله تعالى ... ( إن الذين يحبون أن تشيع الفاحشة في اللذين أمنوا
    لهم عذاب أليم في الدنيا و الآخرة )
    اللهم إنك عفوّ كريم تُحب العفو فاعفُ عنا

مواضيع مشابهه

1. 3 انواع ديال الخبز و 3 اشكال ديال السندويتش
    بواسطة أسماء22 في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 16
    اخر موضوع: 08-08-2010, 03:19 AM
  2. الردود: 246
    اخر موضوع: 21-08-2009, 03:20 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ