انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 29

الموضوع: تحذير لكل البنات الى هاتتخطب او ترتبط .(الجزء التانى لموضوع الى عاوزه تتخطب بسرعه)

الردود
    202
    heart2 تحذير لكل البنات الى هاتتخطب او ترتبط .(الجزء التانى لموضوع الى عاوزه تتخطب بسرعه)

ابتديتوا تقربوا من بعض، وابتدت العلاقة تدخل في شكل جد. محتاجة تعرفي عنه حاجات كتير وهو كمان محتاج
    يعرف عنك حاجات أكتر.. ويبدأ الكلام................

- الجو برد..

فعلا.. بس أهم حاجة دفا المشاعر..

- أكيد طبعا.. .........

عارف؟ أنا عمري ما حسيت مع حد بالأمان.. عمري ما حسيت إني بانتمي لحد.. ده حتى بابا دايما باحس إنه بعيد عني، لدرجة إنه يوم ما نتيجة الكلية بتطلع عمره ما بيفكر يقول لي: "مبروك"، غير إنه بياكل عليّ الهدية أصلا..

بس ده مش معناه ه ه ه..................

لأ معناه! صدقني يا ابني بابا مش بيحبني، أصل أنا كنت آخر العنقود على 3 بنات وبابا كان نفسه في ولد بس جيت أنا!
    *أكيد ماما موازنة ده عنه باهتمامها بيكِ..-

أمي أنا مهتمة بيَ؟ يا ابني هي فاضية لأي حد فينا ده كفاية شغلها والطبيخ والمسح والكنس.. حمل كبير عليها برضه.. والواحد يادوب بيخلص المذاكرة اللي وراه ويحضر المحاضرات ده غير إن المناهج لعنة والدكاترة مش متعاونين خالص..

نصيحتى:

وهكذا تبلعين الحوار في الفضفضة دون أن تدري
    يا ستي عارفين إنك محتاجة قوي لحد تفضفضي معاه وتشكي له همك.. محتاجة لحد ترتاحي على كتفه (معنويا بس!) وتفضي كل اللي مضايقك وشاغل بالك معاه.. بس رجاء ماتعمليش ده في أول مرة تتكلموا فيها.. أو تاني مرة أو تالت مرة.

قولي لي ليه؟

في أول العلاقة، وفي بداية التعارف بتكوني محتاجة تخلقي انطباعات أولى، والتفاصيل الكتيرة ممكن تحسس الطرف التاني إنه مقدم على –ولا مؤاخذة- مصيبة. مشاكلك كتيرة وتوقعاتك من العلاقة كتيرة، وحتى لو هو إنسان كويس هيحس إنك بطلباتك دي بتعجزيه ومحتاجة حد "سوبر مان" في حين إن كلنا بشر.

الفضفضة مريحة ماننكرش ده، بس في مراحل التعارف الأولى بنقول خلي البداية تبقى هادية، والتفاصيل هتيجي بالتدريح لوحدها.

نكد نكد!

- يا ترى اتأخرت عليكِ؟

* لا يا سيدي ما أنا اتعودت على كده.. "تامر" برضه عمر مواعيده ما كانت مظبوطة.

- "تامر" مين؟

* "تامر" اللي كنت مرتبطة بيه قبلك.. ده كذا وكذا.. وتعرف لو كنت اتأخرت شوية؟

كان إيه اللي هيحصل؟- ؟؟

- كنت هاحس إني ماليش لازمة في حياتك وكنت هافتكر إني مش هاشوفك تاني، وإنك اتأخرت بس عشان تمهد إنك تسيبني.* !!

أصل أنا لي ماضي!

نصيحتى:

أول غلط البنت ارتكبته في الحوار اللي فات ده هو إنها ذكرت تجربة سابقة ، وعملت مقارنة بين الشخص اللي بتكلمه وبين شخص تاني واضح جدا إنه كان بيعاملها وحش. مش غريب أبدا بعد الكلمتين الجمال دول، إن الولد يتضايق لأنك كده بتحسسيه بالعجز، وكأنك بتقولي له "مافيش فايدة كلكم شبه بعض، وإنت أكيد مافيش فيك أي صفة مميزة ".

ده بخلاف إن أي تفاصيل لعلاقات سابقة بتبقى حساسة جدا، بمعنى إن هو نفسه بيعقد مقارنات بينه وبين الشخص السابق وبيحاول إنه يقيس تصرفاته بناء على تصرفات الشخص التاني.. بيحاول يتفوق عليه ، وممكن جدا الوضع ده يسبب له غيرة وأفكار سودا بخصوص اللي ممكن يكون حصل بينك وبينه.

نصيحة: بلاش التطرق لتفاصيل علاقات سابقة.. السيرة دي مافيش وراها غير الألم ووجع القلب.

أما الغلطة التانية ، فهي إن البنت قللت من قيمة نفسها "وكنت هافتكر إني مش هاشوفك تاني، وإنك اتأخرت بس عشان تمهد إنك تسيبني". دلوقت حتى لو الإنسانة دي كويسة، الانطباع الأول اللي هيوصل للولد إنها فاشلة ومش لاقية حد يقدرها أو يعبرها! وبالتالي، هيقول لنفسه: وأنا إيه اللي يجبرني على كده؟!

ولو كنتِ تقصدي بكلامك إنك تكسبي عطفه عليكِ، فخلي بالك إن الموضوع بييجي بالعكس، بمعنى إنك لو طلبتِ تعاطفه، عمره ما هيتعاطف.. ولو ماطلبتيش هتلاقي الموضوع جه تلقائي!

نصيحة: اوعي تظهري بمظهر البنت الفاشلة اللي محتاجة لأي حد عشان ينتشلها من الضياع (حتى لو كنتِ حاسة بده فعلا!).. مافيش حد يحب إن شريكة حياته تبقى كده!

هاموت وأقول على سر!

حتى لو فيه سر ضروري لازم تتكلموا فيه، يبقى تختاري الوقت المناسب اللي تتكلمي فيه، بس برضه بعد مرحلة البدايات ووصولكم لمرحلة بتثقوا فيها في بعض .

يعني لو الكلام جاب بعضه بخصوص التجارب السابقة مثلا، ممكن يحصل الحوار ده..

أنا عارف إنك كنت مرتبطة قبل كده..

- ده حقيقي بس الموضوع انتهى من فترة

• كانت عينيه زايغة ولا إيه؟

- تقدر تقول إننا كنا مختلفين.. يعني.. محصلش نصيب.

مش معنى إننا نقول لك إنك تحتفظي بأسرارك للوقت المناسب إننا بنشجعك على إنك تخبي أو تكدبي عليه. وبعدين فيه تفاصيل بيكون الاستغناء عنها أفيد.. يعني يجرى إيه لو قلتِ له على علاقتك السابقة إن "ماحصلش نصيب" بدل ما تقولي "أصله كان بيتأخر عليَ كتير وماكانش بيحترمني ولا بيحترم مشاعري"!

ولا إنتم إيه رأيكم؟

ويارب تفهموا قصدى عن طريق الحوارات دى وخدى بالك اختى ان ممكن بكلمه صغيره تغيرلك احوالك .
    ملحوظه: الحوار الى بيدور بين الاتنين فى نطاق الوان ملابسهم

متنسوش الردود وكلنا لازم نشترك ونقول رأينا فى الموضوع ده وياريت الى ليها تجربه بسبب حدوث مثل هذا الحوار ياريت تدينا نصيحتها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Donna

الردود
    202
    انا جيبلكوا موضوع وضعته من قبل بعنوان الى عاوزه تتخطب بسرعه تتبع الى هاقولها عليه دلوقتى
    عشان الموضوع ده مكمل للموضوع السابق والى مش قريته تقراه لانه مهم جدا وياريت ماتنسوش الردود

تريدين أن تصبحي امرأة جذابة؟..إليك كيف!!

الجاذبية لا تعني فقط إغراء الرجل، أو أن ترتدي ملابس فاضحة أو ضيقة، بل تستطيعين أن تحافظي على أنوثتك وجاذبيتك مع احترام الآخرين لك. كما أنه ليس من الضروري أن تصرفي مبالغ طائلة لتكوني جذابة أو أن تتمتعي بجسد عارضة الأزياء..الجاذبية شيء مختلف تماما..وهذه بعض النصائح لتكوني حقا جذابة!
    إذا لم يكن لديك أسلوب خاص بك، قومي بتطوير أسلوب يتلاءم مع شخصيتك. وبالطبع ارتداء ملابس الرياضة وربط شعرك ليس ستايل أبدا. إبدائي بتصفح مجلات الموضة واختاري صوراً لأفكار تحبينها، اقتبسي من هذه الأفكار ما يلائمك ويلاءم مجتمعك فأنت لا تريدين أن تكوني شاذة بل مميزة.

انتبهي للتفاصيل الصغيرة:

غيري لون شعرك إذا تطلب الأمر، وبدلي الألوان التي ترتدينها عادة، وكذلك غيري الإكسسوارات، والماكياج. وانتبهي للتفاصيل الصغيرة، مثلاً لا تشتري ثياب داخلية رخيصة، لأن الثياب الداخلية هي الأساس وهي التي ترسم شكل جسمك وتزيد من ثقتك بنفسك. استعملي حمالة صدر ذات إطار معدني أو محشوة إذا كان صدرك صغيراً، كذلك ارتدي مشد لتحسين شكل مؤخرتك وأفخاذك.

حافظي على مشيتك:

حافظي على نظافة حذائك، وسلامة كعبه، واشتري حذاء جديداً إذا شعرت بأنك لا تملكين حذاء مناسباً، المرأة الجذابة لا تطقطق، ولا تجر أرجلها بل تمشي بهدوء وثقة.

لا تنسي نظافة أسنانك:

حافظي على نظافة أسنانك، فالأسنان الصفراء غير جذابة ابدا، بالإضافة إلى رائحة الفم، امضغي عروق النعناع وقللي من السكريات فهي تساهم في زيادة إفرازات اللعاب.

حافظي على نظافة شعرك:

حافظي على نظافة شعرك وقومي بتسريحه بطريقة مريحة وجميلة، لا تستعملي بخاخ الشعر سبراي، فقد أصبح موضة قديمة، اتركي شعرك ينسدل طبيعياً. أو اختاري منديلاً يلاءم لون ثيابك ولا تبالغي في تعقيده وتكبيره فكلما قلة الألوان وبسط التصميم كلما كنت أكثر جاذبية.

ارتدي دائما ما يناسبك:

اختاري ما يلائمك من الثياب. مثلاً إذا كنت قصيرة لا ترتدي الثياب الطويلة أو المقلمة بالعرض. وإذا كنت طويلة لا ترتدي ثياب مقلمة بالطول، أو تبالغي في ارتفاع كعب الحذاء.

شخصيتك يجب أن تكون مقبولة:

مهما كنت جميلة، إذا لم تكوني ذات شخصية مقبولة اجتماعياً لن تنجحي في الحصول على إعجاب الآخرين. لذلك تعلمي اتيكيت التحدث، وكوني متواضعة، ومرحة ولكن بحدود.

تخلي عن العجرفة والتكبر:

لا تتصرفي بعجرفة، أو تعالي. سوف يحبك الناس أكثر إذا كنت طيبة ومؤدبة، وخلوقة. هذا ما سيجعلك جذابة في نظر الجميع. كوني هادئة الطباع، تعلمي أن تتحدثي بصوت منخفض، وان تبتسمي عندما يتحدث إليك الآخرون.

اهتمي بطريقة وقوفك:

لا تجعل شكل جسمك يعيق تقدمك، إذا كنت سمينة أو نحيلة، حافظي على وقفة مستقيمة، وامشي بثقة لا تختبئي تحت ثيابك، ولا ترخي كتفيك. إذا لم تعتادي على ذلك فمن الأفضل أن تبدئي الآن، ارجعي كتفك إلى الوراء وحافظي على ظهرك مستقيماً، قفي وظهرك إلى الحائط لمدة 5 دقائق كل يوم حتى تعادي على الوقوف بطريقة صحيحة.

اهتمي بنبرة صوتك:

تحدثي بصوت واضح، هادئ ومنخفض، ولكن ليس منخفضاً جداً، إذا طلب منك الشخص المقابل أن ترفعي صوتك فهذا يعني أن صوتك منخفض وغير واضح، قومي بتدريب صوتك على التحدث بنبرة هادئة، منخفضة، مسموعة، وواضحة.
    لا تكثري من الضحك بل حافظي على جاذبيتك
    لا تتحدثي كثيراً ولا تضحكي كثيراً أو بصوت مرتفع. ابقي يدك على فمك كل مرة تضحكين فيها. ورجاءاً لا ترجعي رأسك إلى الخلف وتضربي قدمك بالأرض، تذكري بأنك فتاة جذابة بتصرفاتك.

الى اخواتى الى تريد ان تصبح جذابه وفاتنه عليكى باتباع السابق حتى تحصلين على زوج المستقبل

ماتنسوش الرد
    Donna

الردود
    980
    هييييييييييييييييييييييييييه أنا أول رد على موضوعك يا دونا
    و على فكرة دة موضوع رااااااااااااااااااااائع
    بس حاسه كدة يعني إنه عن تجربة شخصية صح و لا إييييييييييييه ؟؟؟
    و الصور إللي حاطاها إنتي إللي بتعمليها و لا ............

الردود
    161

مي ميرسي يا دونا العسل ..

بس أنا مافي ولا صورة ظاهرة عندي .. !

الردود
    1,044
    الموضوع حلو قوى يا دندون
    بجد نصائح مفيدة وعملية فعلا
    استمرى يا دينا بليز

الردود
    584
    ايه يا دودوو الجمال دا بجد مجهود حبار ودمك زى العسل وربنا يخليكى لينا وتنصحينا

الردود
    36
    دونا الموضوع جميل فعلا بس نسيتى حاجه مهمه اوى
    نسيتى تقوللى انه منقووووووووووووووووووول
    ومنقول من موقع بص وطل لانى قريته هناك
    www.boswtol.com

الردود
    202
    هييييييييييييييييييييييييييه أنا أول رد على موضوعك يا دونا
    و على فكرة دة موضوع رااااااااااااااااااااائع
    بس حاسه كدة يعني إنه عن تجربة شخصية صح و لا إييييييييييييه ؟؟؟
    و الصور إللي حاطاها إنتي إللي بتعمليها و لا ............

شكرا حبيبتى مارو كتير وميرسى لذوقك وردك الاول ليا انا مريت بتجربه فاحبيت انصحكوا لان فى بنات كتير بتوقع فى مشاكل كتير بسبب عدم المعرفه والخبره بامور الخطوبه والزواج
    حبيبتى الموضوع منقول والصور دى مش عملاها انا بحب ابحث فى المواضيع الى تثير المشاكل الى بنقع فيها فى فتره الاقبال على الارتباط
    ميرسى مارو ويارب يوفقك
    آخر مرة عدل بواسطة دينا المصريه : 27-07-2006 في 04:53 PM

الردود
    202
    موضوع حلو ومهم ..

مي ميرسي يا دونا العسل ..

بس أنا مافي ولا صورة ظاهرة عندي .. !

ميرسى لزوقك ياقمر ويارب الصور تكون ظاهره ..................

الردود
    202
    الموضوع حلو قوى يا دندون
    بجد نصائح مفيدة وعملية فعلا
    استمرى يا دينا بليز
    يارب يخليكى egyptiangirl يارب يكون الموضوع عجبك وتستفادى منه واوعدك انى هاستمر ان شاء الله

مواضيع مشابهه

1. الجزء الثانى من غرف البنات
    بواسطة mira ali في الديكور الداخلي والخارجي
    الردود: 10
    اخر موضوع: 17-10-2009, 01:24 AM
  2. ** الجزء الثاني لتعلم الخرز لموضوع( أمـ البنات) *** بالصورة
    بواسطة وارثه الطيبه في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 43
    اخر موضوع: 20-07-2007, 11:22 PM
  3. الردود: 27
    اخر موضوع: 29-07-2006, 05:23 AM
  4. الى عايزه تتخطب بسرعه تتدخل هنا بسرعه وعلى ضمنتى
    بواسطة دينا المصريه في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 25
    اخر موضوع: 11-07-2006, 08:01 PM
  5. الجزء الثاني لموضوع قفي معلومة تهمك عن **(( حبة البركة ))**
    بواسطة اميرة الدلع في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 14
    اخر موضوع: 22-04-2005, 10:40 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ