انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 10 من 10

الموضوع: يأست من ايجااااااد حل للمشكلة دي ... انقذوووووني

الردود
    57
    يأست من ايجااااااد حل للمشكلة دي ... انقذوووووني

السلام عليكن يا اخواتي
    الحقيقة فعلا يأست من حل الموضوع العويص ده ( وهو اني الاقي حل لازاالة الشعر )
    يمكن تكونو عرضتو الموضوع ده قبل كده بس انا جديده ولم اقرأه
    وياريت يا اخواتي اللي عنده وصفه sid ( بس عن تجربه) ياريت يقولهالي ويريحني افادكم الله وعايزه الحل سريعا قبل ما اتزوج الصيف القادم ان شاء الله عقبااالكم اللي لم يتزوج
    او حتي تجيبولي وصفه لتخفيفه بلااش ازالته نهائيا لاني متاكدة ان مافيش حل بس عالاقل يخف شوية
    وجزاكم الله خيرا عالموقع الفظييع ده
    انا كنت خالص يأست بس اكيد ان شاء الله راح الاقي عندكم حل .

الردود
    25
    بصراحة الشعر حله الافضل النزع ( الشيل ) بالحلاوة
    صحيح متعبه في البداية لكن رح تتعودين عليها
    اهم شيء التوقيت .. الافضل بعد الدورة الشهرية مباشرة لان قبل الدورة واثنائها ينبت الشعر بكثافة
    على بال ما توصل الدورة القادمة يكون الشعر خفيف جدا ومع الاستمرار رح يخف الشعر بشكل ملحوظ
    كل الكريمات تعمل مثل عمل الشفرة .. يعني تقص الشعره قص ( هذا ما اعتقده ) ويطلع بسرعه ويطلع قاسي اكثر من قبل
    والماكينة ( الملاقط ) سيلكا بيل ممتازة ايضا وفيه ماركات جديدة يمدحونها تعمل على تبريد الجلد وتخفف الالم ( ما جربتها )ولكن لا تشيل الجلد الميت ولا تنعم الجلد ..لكن ممكن يستخدم كريمات تؤدي نفس الغرض لتنعيم الجلد
    قبل استخدام الحلاوة يمكن استخدام بنج موضعي ( حق الاسنان ) Xylocain ممتاز ولا هو ضروري لكل المناطق ابدئي بمنطقة صغيرة وعلى بال ما توصلين للمنطقه التي تليها يكون الجلد نمّلّ وخف الاحساس بالالم
    بعدها رشي على االمنطقه المنزوع شعرها نشاء وكملي حتى تنتهي تماما.. البعض يمرر نص ليمونه على الجلد .. صحيح مؤلم في البداية بس غمضي وكملي
    عند الانتهاء استخدمي ماء الورد لتهدئة الجلد بعد النزع والاقنعه كثيرة يمكن الاخوات يفيدونك.. وفي المره التي تليها رح تكون العملية اسهل ولا تأخذ منك ثلث ساعه او بالكثير نص ساعه

وموفقه

الردود
    57
    جزاك الله خيرا يا حبيبة قلبي بس انا باستعمل الحلاوة دائما وفعلا لا استعمل الكريمات لان راى من رايك تماما بس المشكلة اني زهقت ونسيت اقولك اي باستعمل الحلاوة حتي في الماكن الصعبة بس المشكلة ان الشعلر لما ييجي يطلع بيكون شكله وحش وما باعرف اشيله تاني وهو قصير الا لما يطول شويه ....غير كده ان الحلاوه مرهقة جداااا وساعات باعد ابكي من زهقاني فقط مش من الوجع وباتحسب للمره اللي بعدها .وبالذات لاني كثيييفة الشعر, وسبق واستعملت الليمون بعدها حرقتني واسود المكان والتهب . انا في ماساه نفسي ارتاح من الشغلانة دي وانا لاحظت ان حتي اما باشيله مش بينعم تماما بيبقي لسه في شعر لم ينزع للاسف.وكمان بيعد حوالي اسبوعين والاقي البشاااير ظهرت من اول وجديد . نفسي بس يخف. ياريت الاقي حل خصوصا ان زوجي ملاحظ دقيق ونفسي ما يشوف مني حاجه وحشه ابدا. يارب

الردود
    5,257
    اختي انا عن تجربه جربتها مرتين وعلى الوجه والقدمين واللي هي اصعب منطقه
    لما تزوجت رحت للصالون وقبل ما حطتلي ماكياج قالت بدي اعمل الوجه في الخيط والنا الصراحه مافي في وجهي شعر كثيير بس من يوم ماعملتلي بالخيط صار الشعر يطلع كثير عند السوالف ودورت على طرق وفي الاخر لقيت
    بعد ما تعملي اي منطقه جيبي مثلا كوب من الترمس اغليه في كوبين من الماء بس واتركيه ينقع بعدها 6 ساعات او طول الليل ولما تعملي وجهك او غيره امسحيها بماء الترمس
    بس لمده اسبوع الى اسبوعين وكل يوم واذا عده مرات في اليوم بيكون احسن هو ماء يعني
    واتركيه على البشره ينشف وبعدها اغسليه بالماء بس
    ورح يطلع الشعر مفرق ومره على مره خفيف انا صار لي هيك جربيها

ومره سمعت انه دم الوطواط - الخفاش - قال اذا وضعناه على الجلد بعد ازاله الشعر
    رح يمنع نموه
    وكمان مراره الخروف نفس الشي
    بس ماجربت ولا حجرب لانه اشي بخوف
    بس الترمس سهل جربيها

الردود
    231
    اختى انا مجربه نبات السعد والله جميل استخدميه بعد ما تشيليى مرتين فى الاسبوع و
    وادعيلى

الردود
    25
    اختي نسمة المشكلة اتضحت من ردك الثاني حسب اعتقادي
    وهي أنك تبادرين بنزع الشعر قبل ظهور الشعر واكتمال ظهوره وربما هناك شعر صغير لم يظهر بعد تحت الجلد
    طالما ان بشرتك حساسه فافضل حل هي الماكينات مثل سيلكا بيل .. تنزع الشعره ولا تسحب الجلد اثناء عملية نزع الشعر
    وحتى لو استخدمتي أي نوع فلا بد من الانتظار واعطاء الشعر وقته للظهور
    اضرب لك مثل عزيزتي ولو انه بئس المثل .. لاحظي مذيعات الفضائيات التي يظهرن على شاشات التلفاز كل يوم تقريبا .. تأتي فترة ويكون لبسها ساتر لمناطق معينه لان الصح هو الانتظار حتى يظهر الشعر بشكل كبير ..
    اختي لا تيئسين ولا شيء ولا تعتبرينها مشكلة .. لاننا بشر .. ولن نكون على سنقة عشرة الا حين نكون من نساء الجنة إن شاء الله ولكن لا يعني هذا ان لا نحاول ولكن بشويش
    كما قلت لك بعد كل دورة .. اجعلي التوقيت بعد كل دورة وليس قبل مرور وقت كافي والا ستعانين من مشكلة التهاب الجلد .. وصدقيني الرجال وإن اختلفوا فلا يعتبرون هذه المشكلة مشكلة مصيرية لان مثل ما هو مطلوب من المرأة العناية بهذه المنطقة كذلك الرجل وهذا من السنة ولابد أنهم يعانون مثل هذه المعاناة
    وإن شاء الله وصفات الاخوات هنلي وهبة تكون مفيدة لكِ

الردود
    57
    حبيبتي هنلي .... جزاك الله خيرا علي المعلومات الجميلة دي بس احب اسألك افضل احط الماء الترمس علطول حتي لو مش منزوع ... يعني انتي بتقولي لمدة اسبوع مثلا ... مش معقول انزعه اسبوع هي مرة واحدة بس في الاول ادهن الماء ده بعديها لمدة اسبوع ؟؟؟؟؟؟؟
    وان علي فكره سمعت حكاية دم الوطواط دي وسمعت انها تستخدم في صالونات التجميل وبتجيب نتيجة وصدقييني وما تضحكيش عليا ناوية اعمل كده لبناتي ان شاء الله علشان مايشيلوش الهم زي امهم !!!!!!

حبيبتي هبه60....ازاي اشيل الشعر مرتين في الاسبوع بالحلاوة ؟ مش قادرة افهم ياريت توضحيلي ؟؟؟ وجزاك الله خيرا

عزيزتي وروح قلبي راجيه فضل الله.......
    جزاك الله خيرا مرة ثانية بس علي فكرة انا جبت الماكينة ولقيتها صعبة جدا قلت بس هي دي اللى هاتجيب نتيجةفي الول ..بس لاحظت انها بتعملي التهاااااب فظيع وبيعد يوم لغاية لما يروح
    وكل الحكاية يومين او 3 ويطلع تااني ! فبطلت استعملها. فان شاء الله راح استعمل ماء الترمس لعله يجيب نتيجة ان شاء الله خيرا

شكرا حبايبي بسطوني كتييييير بكلامكم الجميل دهورا جرب طريقة ماء الترمس بس المشكلة ان الواحد ماعندوش صبر وكمان راح اجرب نبات السعد لاني سمعت عنه برده

وعلي فكره سمعت ان المولوده وهي صغيرة لو عملتيلها دم الوطواط جسمها راح يكون ناعم جدا وانا شفت الحكاية دي واحدة صاحبتي متوطوطة وتشوفيها كأنها عامة حلاوة او مافيش فيها شعر في ايديها او رجليها .

الردود
    231
    حبيبتى نسمه انتى بتشيلى بالحلاوه طبعا مرة واحده بعد كده بتحطى نبات السعد مرتين فى الاسبوع يعنى بتشيلى مره وبعدها تحطى مرتين فى الاسبوع
    مش كل ما تحطى الخلطه تعملى حلاوه
    اوكى حبيتى وانا موجوده لو احتجتينى

الردود
    5,257
    اختي بتجيبي الترمس كوب عادي ترمس عادي اما حلو او مر وتغليه 5 دقائق في كوبين ماء
    وبعدها تنقعيه طول الليل او 6 ساعات
    وبعديها كل يوم تدهني منه بقطنه او في ايدك مره او مرتين في اليوم وتتركيه لحد ما ينشف الماء على جسمك بعديها اما تغسلي او تستحمي
    لمده اسبوعين يوميا

وانا في الخدمه دايما

الردود
    57
    جزاكي الله خيرا اختي هنلي وانا بدأت فعلا في الموضوع ده

وجزاك الله خيرا اختي هبه انا راح اجربها ان شاء الله

مواضيع مشابهه

1. عصبيتي اثرت على ابني هل من حل للمشكلة ؟
    بواسطة ronarolly في الأمومة والطفولة
    الردود: 10
    اخر موضوع: 24-03-2011, 01:58 PM
  2. انقذوووووني
    بواسطة أم جود87 في الحفلات والهدايا
    الردود: 6
    اخر موضوع: 09-02-2010, 05:02 PM
  3. انقذوووووني
    بواسطة فتاة الخلق في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 5
    اخر موضوع: 05-12-2008, 02:15 PM
  4. على عجل ووجل انقذوووووني !!!!
    بواسطة رحيق86 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 4
    اخر موضوع: 05-08-2007, 08:11 PM
  5. المسارعة في إجاد حل للمشكلة!!!
    بواسطة ثعلوب2007 في نافذة إجتماعية
    الردود: 6
    اخر موضوع: 09-05-2007, 11:09 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ