انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 49 1234511 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 489

الموضوع: الأمهات الجدد يلا بينا نتجمع تانى هنا

الردود
    445

butterfly2 الأمهات الجدد يلا بينا نتجمع تانى هنا

بعد اذن ميرا هافتح تجمع جديد
    احنا كنا وقفنا عند ام توتة الف حمد الله عالسلامة وربنا يخليهالك وتتشاقى براحتها وهم فعلا السن ده صعب انا بنوتى تروح عند الكهرباء وتحط صباعها من بعيد وتبصلى لما كنت اقولها لا تزيد وبعد كده بقيت اطنشها خالص بس طبعا عينى عليها من غير ماتاخد بالها فى الاخر زهقت وبطلت ونفس الكلام التلفزيون تيجى تقف قدامه اوى واقولها لا احيانا تطنش واحيانا تسمع الكلام واحيانا تعند فبطنشها تمشى لوحدها....اما موضوع الشعر ده فمعرفش والله مفكرتش اصلا اجيبلها الحاجات دى هو شامبو جونسون وخلاص وفعلا الميه فى مصر حلوة فظبطت شعرها ومكنش فيه قشرة
    قلب خالد حمد الله على سلامة بنوتك وباذن الله اخر مرة
    ميرا يارب يكون الاسهال خف ومعلش موضوع الاكل متقليش عليها هى باذن الله يومين كده وترجع تاكل تمام

بيتي الجميل مع جوزي و اولادي حبيبي في حضني (مصر)
    الردود
    1,191
    عمليييييييييين ايه و مبروك علينا التجمع الجديد شكرا يا هابي
    ياجماعه بقه بلال زي ما قلتلكم رافض الاكل امبارح و انهرده بقه كمااااااااااااان رافض حته ببرونه اللبن طب اعمل معاه ايه بقه ياجماعه؟؟؟ عايش علي العصير و لو كنت باكل انا حاجه يجي يلقن معايه كده قطمتين و خلاص علي كده مش عرفه اتصرف ازاااااااااااي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا قلت يمكن لبن نيدو 1 ده مش عجبه ف حجبله ازيس او بيتي خالي الدسم ايه رايكم عادي مش كده ؟؟؟؟؟؟؟ لان بجد صعبان عليا موووووووت عدم اكله ده و هو ولا فرقه معاه اهم حاجه اللعب و الشقاوه و الحوادث طبعا هههه:]

الردود
    2,944
    السلاااام عليكم جميعاًكمبيوتري خرب مشان هيك ماقدرت ادخل
    وحاليا لاب توب صحبتي وا شاءالله ااتنينحشتري جديد
    الفسلامه ياقلب خالد عى ميوره واه لايعيدها\والله الاطفال كتير بيحزنوا لما يمرضوا \حمودي كمان اه تلات ايام مسخن س هو مع التسني كمان \السنين اللي فوقواحد طلع والتاني بالطريق

ام توته الحمدلله على سلامتكم \اما الشقاوه مارح تلقي اشقى من الي عندي
    نفس حركة توتة
    بيطلع عى طاولة السفرة بيقعد يخرب كل شي ولما يخلص بده ينزل
    اذالكرسي بعيد بيشغل جهاز الانذار وزن لحد ماانزله
    عجزت فيه \وحركه الاصبع كمان نفس اشي
    كنت بالول بس ااشر باصبعي وافتح عيني يسيب اللي بايده او يبعد
    اما الحين كان بياشر هو كمان وبيعمل اس لاي مرات بقوله اس وباشرباصبعي
    وموضوع الكريمات والشعر ماببستعمله اي شي مشان الشعر
    مرات بحطله هيرلوشن بس من زمان بطل بعد الحمام هو زيت الجسم او البودي لوشن وكريم سودو او سويتسال مكان الحفاظه
    واحلى حركه انه على قد ماشاف بحسس على بطني وبقوله هن اخحتك الصغيره اللي بتحبك ومن هالحكي
    صار دايما يجي عند بطني ويحطراسه عليه ويقعد يحس عليه وهو بيضحك
    وبيحكي دغ تغ لتتلاىبي وم حكيه اللي مابينفهم

البنوته رح اسميها ان شاءالله سجى

ام بلال حمودي مرة فيه فتره كان نفس لشي نهائي مابياكل لا حتى حليبطول ايم رضعه وحده
    ممكن لقمتين معي زي بلال
    بس كم يم ورجع عادي لطبيعته \لم حكيت لطبيبه العائله قالت هم شي انه
    بيدخل شي على بياكل ومش فاضي بطنه حتى لو شوييييه
    كل الناس بتجيهم فتر تنسد نفسهم عنالاك الاطفال كمان نفسالشي
    وفعلا ماشاءلله رجع ياكل الاخضر واليابس
    وبالنسبه للتربيه اااااااااااااااه
    والله بطلت عارفه اكتب من حمودي لي رجعه

الردود
    703
    مبرووووووك التجمع الجديييييد

هابى خدى بالك من الكهربا دى خطر اووى لا تحط فيها حاجة ربنا يستر ع العيال دى من شقاوتهم

ام بلال زى ما شمس قالت لك فعلا بيجلهم فترة ونفسهم تتسد عادى اعملى اكله جديدة واديلها اكله سخنة كدة وطعمها حلو توتة بطلت اكل الاطفال خلاص
    بتاكل اكل البيت بس ممكن يكون وقت ظهور سنه او حاجة بس متديهوش بالعافية عشان الاكل ميتحولش لمشكلة حقيقية كام يوم وهيرجع لعادته

شمس ماشاءالله حموددى هيجنن البنوتة قبل ما تيجى ربنا يقومك بالسلامة حلو سجى
    توتة برضه غاوية الابتوب وهتفضل وراه لغاية ما تخربه لا وبتقعد تكتب بايديها الاتنين وتمسك لالماوس تشاور بيه زى ما بعمل بالظبط

الردود
    445
    مبروووووووووك علينا...معلش ياام بلال هى العيال كده بنوتى كانت احيانا تفضل باليومين والثلاثة متاكلش وترجع بعدها تااااااااااكل كانها بتعوض اللى فاتها متقلقيش

الردود
    445
    سوسو فينك ياقمر معلش اتاخرت فى الرد عليكى هاحكيلك بالتفصيل طبعا زى ما انتى عارفة انى من زمان كنت بطلت رضاعة النهار والنوم على الرضاعة وفضلت على كده حوالى شهر وكنت مستنية لغاية ماتتطعم بس تطعيمها اتاخر فقولت خلاص بقى كفاية وقررت انى هابدا يوم الخميس عشان لما بباها ميعرفش ينام يبقى عنده الجمعة يرتاح براحته المهم دعيت كتييييييييير والخميس بالليل نييمتها عادى من غير رضاعة زى مااحنا متعودين وجهزت العدة اللى هى الزبادى واللبن واللبن بالشيكولاتة والميه وكالمعتاد صحيت بعد ساعة عشان ترضع فقعدتها على رجلى وحاولت ااكلها طبعا كانت رافضة خالص تفتح بقها اصلا فكانت كل متفتحه عشان تعيط ارميلها معلقة زبادى او شوية ميه وتبلعهم مضطرة لغاية ماربنا هدانى وجبتلهابسكويت باللبن فكلت ونااااااااااامت بعد ساعة ونص عياط هى تعيط وانا ارد عليها,الحمد لله نامت 6 ساعات متواصل ودى طبعا عمرها ماحصلت بعدها صحيت تانى وكنت ناوية اعمل زى اينو وافطمها بالتدريج يعنى كنت هارضعها بس قولت اجرب ااكلها رضيت ماشى مرضيتش ارضعها وامرى الى الله بس الحمد لله ربنا هداها وكلت وناااااااامت بس والحمد لله احنا على كده لينا 20 يوم بس الحمد لله بطلت تاكل بالليل لو صحيت تزنلها حبة وتنام تانى
    بس الحمد لله واهم حاجة بجد تركزى على الدعاااااااااء لانه لولا تيسير ربنا استحالة نفطمهم والحاجة التانية ان الفطام بالتدريج ده احسن حاجة مش بياثر على نفسية البيبى خالص وبيبقى الموضوع سهل عليكى وعليه لكن الفطام المفاجئ ده مصيبة انا اعرف واحدة فطمت ابنها فجاة فبقى يبضرب راسه بايديه جامد ياحبيبى فاوعى وربنا يعينك ويسهل باذن الله واى سؤال انا موجودة واقرى برضو موضوع اينو الفطام الليلى الناجح فى صفحة 3 او 4 تقريبا هيفيدك انا لولاه مكنتش اتشجعت خالص واينو ربا يكرمها كانت بترد على اسئلتى ومطمنانى جدا

الردود
    445
    شمس ماشاء الله على حمودى ربنا يخليهولك ويرزقك باحلى بنوتة حاو اسم سجى

الردود
    752
    اذيكم يا بنات وحشتوني قوي

شكرا يا هابي على فتح التجمع ..ومبروك الفطام ..ربنا يسهل الموضوع ده علينا يارب
    أم توته نورتي التجمع واهلا بكي تاني معانا..انا حاسه بكي وبتوته بعد الهيصه واللمه رجعتم للحبس الانفرادي زي ما بقول لجوجو واحنا راجعين من عند ماما
    بالنسبه لموضوع الشعر مش بستعمل حاجه الا الشامبو للاطفال بس..الاول كنت بستعمل جونسون بس الاصفر ولو عايزه كنت جايبه بلسم لوحده لان الاثنين في واحد الي لونه روز ده مش حلو مع بنتي لان كل شعر بيختلف
    وبعدين واحده صحبتي حبيبتي في المانيا بعتت لها من هناك شامبو اطفال بستعمله طبعا بقعد كثييير لان بحط قليل على شعرتين جوجو بس هو موجود في الماركت الكبيره شفته
    بالنسبه للبامبرز المصري الجديد فعلا حلو قصدك بامبرز نشاط وحيويه بس غالي جداااا
    ال38 ب51 جينه
    يعني البامي سانتيا وهو ممتاز والبيبي جوي ارخص بكثير هو كده قريب من سعر الموفليكس التركي اللي هو اغلى بامبرز
    شموسه يا حبيبتي ربنا يقوك بالسلامه وعينيك على شقاوه حمودي وحلو اسم سجى جدا ورقيق
    أم بلال ممكن بلال بيطلع سنان عشن كده ملوش نفس هما بحالات
    بس زي توته جوجو بقت بتاكل اكل البيت مفيش اكل اطفال هي اصلا بحس نفسها بتتفتح لما تقعد تاكل معانا من نفس الاكل غير لما اعمل طبق وتاكل لوحدها
    جربي له رز بلبن دافي ..مهلبيه غيري يمكن نفسه تفتح
    والف سلامه
    آخر مرة عدل بواسطة logee 33 : 11-01-2010 في 03:33 AM

الردود
    2,040
    مبروك التجمع الجديد مشكورة ياهابي

ام بلال والله نفس الحال عند ميورة وبجد كنت محتارة والين اليوم محتارة

خلاص سبتها براحتها وبعدين قلت حرام صايمة طووول اليوم وكل يوم

جبت لها فواكه (تفاح , كمثرى , خوخ , وعصير برتقالة) وخلطتها مع جزرة مسلوقة

وحطيتها في برطمانات هيرو

وبرضو تاكلهم بالعافية

شي احسن من ولا شي

على فكرة ياام بلال انا جبت حليب نيدو 1 ويومين شربت منه وعجبها بس جارتي حذرتني منه

الله العالم تقول سمعت دكتورة في mbc1 تقول ان حليب النيدو للاطفال يجيب السكر والعياذ بالله الله يحمي اطفالنا لانه فيه عسل

والله تقول سمعت بنفسها ووقفته لولدها وانا برضو وقفت وجبت لها روناجرو 3

واساسا الدكتور يقول ان حليب الاطفال اللي بياخدوه بالتدريج 1 2 3 افضل من نيدو بلس

شموسة الله يسلمك يارب

حلو اسم سجى كان نفسي اسمي ميورة سجى بس زوجي ماعجبه واساسا حتى ميار موعاجبه

الردود
    703
    لوجى حمدالله ع السلامة
    انتى كنتى بتسالى عن العسل واللحمة
    انا بقيت ادى توتة ربع معلقة عسل نحل اول ما تصحى و اللحمة مدتهاش فى مصر خالص
    لان كله ضانى وبط وحمام بقى متوصيين بينا ههههه بس هنا بدات اديها من اللحمة البقرى خففففيف اووى
    اللبن بقى مشكلة مش بترضى تاخد حاجة بلبن غير الجبنة النستو حتى الزبادى ملهاش فيه بس جبتلها الللى بيالشكولاته اخدت شوية بس خايفة يضر اسنانها
    لما اروح للدكتور هساله

الالبان الخارجية بيتيهالى فى واحد اسمه بروجرس جولد انا اسمع انه حلووو اووى
    والبدياشور ده برضه بيقولو مقوى للمناعه
    بس ليه بتدو لبن صناعى
    مخلاص ادو اللبن العادى بقى

مواضيع مشابهه

1. الأمهات الجدد : يلا بينا نتجمع هنا
    بواسطة Mera في الأمومة والطفولة
    الردود: 424
    اخر موضوع: 09-01-2010, 07:11 PM
  2. الامهات الجدد : يلا نتجمع هنا
    بواسطة soso*waleed في الأمومة والطفولة
    الردود: 320
    اخر موضوع: 11-09-2009, 04:57 AM
  3. الأمهات الجدد : تعالوا يالا نتجمع هنا
    بواسطة Mera في الأمومة والطفولة
    الردود: 536
    اخر موضوع: 02-08-2009, 07:10 PM
  4. الردود: 1000
    اخر موضوع: 04-06-2009, 11:13 AM
  5. حوامل مصر انا هنا تعالوا نتجمع من تانى .....
    بواسطة ورده مصريه في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 331
    اخر موضوع: 19-06-2007, 02:40 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ