انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 7 من 17 الأولىالأولى ... 34567891011 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 61 الى 70 من 162

الموضوع: *✿*•´ღ`• منكم السؤال وعلينا الاجابه باذن الله •´ღ`•*✿*

في بلد الفراعنه المزدحمه أعيش وحدتي وغربتي
    الردود
    5,544
    التكريم
    • (القاب)
      • محررة بمجلة انا ورحلة الامومة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • المثقفة الماهرة
      • متميزة صيف 1430هـ
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة چيهان أبو الغيط عرض الرد
    هوه يا يجرى يا يبطل رياضه مفيش وسط الجرى اصلا فى وزنه غلط عليه مش بس الركبه كمان مفصل الفخذ والعمود الفقرى ممكن يتعبوا
    يلعب وهو جالس تمارين لكل الجسم

على فكره الوزن ده كده غلط الجسم يتحمل الوزن الكبير لفتره من الوقت لكن مع الوقت تظهر المضاعفات مره الم فى الظهر ومره خشونه مفاصل وهلم جره

لأ المفروض ينظم وجباته ولا تقولى لا ينفع انا الى الان و زوجى قرب يخرج معاش ( و منصبه و الله محترم بس مش معايا ) برضه اكله ياخذه مثل اطفال المدارس من البيت عادى يعنى المهم انه لا يتناول الاكل من الخارج لان اغلب اكل الخارج ناهينا عن العبئ المادى فى ناس لا يمثل ذلك عندهم مشكله الاهم انه عباره عن بروتين ودهون عاليه ونشويات بس واما الخضراوات والفاكهه والالبان محذوفه تقريبا يعنى غذاء غير صحى بالمره

تعودى تعملى له علبه ثلاجه فيها وجبتين و معاهم خضار و فاكهه ( ولو حتى خيار وطماطم ) الى ان يعود الى البيت ليأكل الوجبه المطهيه
    ولا ادويه ولا مشروبات تنظيم الوجبات هو الاهم

لو معرفش مهم جدا يتابع مع متخصص واهوه رمضان جاى كل سنه وانتى طيبه اغلب الشغل بيبقى دوام واحد وينتهى قبل الافطار نظمى اكله انتى

ربنا يعينكم
    شكرا ياغاليه هوه مبيكلش بره خالص
    ولو كل يبقى ساندوتش فول الصبح وده نادر
    هوه مبيكلش حاجه خالص بيشرب قهوه وبس لغايه بالليل
    ياكل فالبيت وكمان بيقوم من نومه بالليل وياكل
    والله هوه تابع مع اخصائيين كتير
    مصطفى ساري وبهاء ناجي وراضا والدكتور خالد ومرة مع دكتوره بتعالج بالاوزون اسمها حوريه بس للاسف بيتابع شويه ينزل بعدين وزنه يثبت فترة طويله يجيله بعدها احباط ويقف وانا فعلا كنت بعمله اكل وبياخده الشغل بس ؟؟
    يقلي انا كلت ولامكلتش مبخسش
    طيب ممكن تقوليلي نظام كده يمشي عليه فرمضان عالاقل ميتخنش
    والحلويات وكده ربنا يبارك فعمرك واهل بيتك

.

الردود
    76
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا: جزاك الله خيرا على مجهودك الرائع.

ثانيا اطلب مساعدتك ,انا لي شهرين والده (لا ارضع) ةاكيد وطبعا عندي وزن زائد وزني قبل الحمل كان 60 والان وزني 70 وطولي 156 .

اريد منك مساعدتي في جدول غذائي ورياضي لكي انزل هذا الكم الهائل من الوزن.

انا لااكل كثيرا في الوجبات ولكن مشكلتي الكبرى هي الشبس والبسكويت والشوكلاته سؤالي هل ممكن اثناء اتباعي نظام غذائي ان اكل هذة الاشياء مرة في الاسبوع وبكميات قليلة لكي لا يصبع( الممنوع مرغوب).

وهل صحيح ان لاكولا لايت لا تحتوي على سكر؟؟؟

واريد ايضا نظام غذائي خلال رمضان ونظام غذائي لقبل وبعد رمضان . بالنسبة للغداء هل ممكن ان اكل ما اطبخ في البيت ولكن كميات اقل ام تفضلين غذاء خاص؟؟؟

وشو رايك في الكريمات التي بتخسس الكرش ومصنوعة من مواد طبيعية ؟؟؟

وما رايك في كورن فلكس فتنس؟؟؟

بالنسبة للرياضة اعاني من كرش فظيع حاليا امارس الرياضة ساعة في اليوم اقسمها : نط حبل ,دراجة ثابتة, تمارين البطن,تمارين الخصر,وتمارين رقص . سؤالي من قبل مارست على الدراجة الهوائة ولكن لم انزل كثيرا كنت امارس ساعة كل يوم لذلك انا الان لست متشجعة كثيرا لممارستها امارسها الان 15 دقيقة واريد ان اسال ايضا الدراجة الهوائية اي المناطق في الجسم تنزل الوزن ؟؟؟ (لا استطيع ان امشي خارج البيت بسبب اني عندي طفلين والجو حار)

سوالي الاخير اذا اتبعت النظام الغذائي والرياضي كم احتاج من الوقت لنزول هذا الوزن الفظيع؟؟؟

ارجوكي ساعديني واسفة على الاطالة وكثرة الاسئلة ؟؟ وشكرا لك
    آخر مرة عدل بواسطة naze1 : 14-08-2009 في 04:44 PM

الردود
    61
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاكى الله خيرا د|جيهان على هذا الموضوع وربنا يبارك فيكى ويجعله فى ميزان حسناتك ويجعلك من السعداء فى الدنيا والاخره
    انا بقى مشكلتى كبيره شويات وعملالى احباط جامد جدا انا اصلا بطبيعه جسمى مليانه شويه بس من الجزء السفلى وبعد الحمل تخنت جامد جدا وزنى كان 110 وولدت قيصرى من سنتين و3 شهور بس للاسف مبعرفش اعمل ريجيم لانى بحس بهبوط اغلب الايام وبحس بدوخه مش عارفه ليه ومكنش عندى امكانيه لممارسه رياضه الجرى او متابعه صاله جيم وكنت بعمل تمارين بسيطه فى المنزل بس كنت بستمر غير حبه صغيرين وبعدين اهملت

الان وزنى 91ك و800جم على اخر مره وزنت وطولى 162مشكلتى فى البطن وهى مترهله وخاصه الجزء السفلى منها والارادف اى الجزء السفلى كل الدهون متراكمه فيهاالجزء العلوى بعد الانتهاء من الرضاعه اصبح شبه نحيل حتى الان فى تناقص

اى مشكلتى عدم تناسق شكل الجسم مع زياده الوزن خاصه البطن والارداف
    معلش طولت عليكى بس نفسى اعرف ازاى انزل بطنى والجزء السفلى بدون ان اخس اكتر من كده من فوق ؟
    ونفسى اخلى رمضان فرصه ان وزنى يقل فيه لانه دايما بزيد فيه بس مش عارفه ازاى
    وهو الشاى الاخضر اللى فى شكل اقراص بيحرق الدهون صحيح؟
    اتمنى انك تقدرى تساعدينى لو بتمارين امشى عليها او نظام اكل او بتعليمات ليه فى رمضان وطلعينى من الاحباط ده لانى بكرهه شكلى جدا ومحبطه منه ربنا يجزيكى عنى خير الجزاء واسفه على الاطاله

الردود
    26
    السلام عليكم والرحمه ومبروك عليكم الشهر الفضيل
    الله يسهلج د/جيهان مثل ما انت قاعده تسهلي علينا وتعطينا من وقتج وعلمج الله يجزيج الجنه وعلى فكره خلال هالاسبوعين قرات تقريبا كل مواضيعج والله حبيتج من كثر ما انت ذوااقه ومتفاهمه . وكنت اتمنى اني اتراسل معاج وهذي فرصه لا تتعوض .
    وانا ام لثلاث اولاد اصغر ولد بعمليه قيصرية عمره 7شهور يرضع صناعي وانا وزني 73 وطولي و163 واحتاج اعتقد 1750 سعره وعندي اكثر من سؤالين لكن بلتزم بالشروط واسال سؤالين اليوم
    اولا ابغي اعرف كم احتاج من بروتين ونشويات وباقي الهرم الغذائي بالجرام باليوم لاقسم وانظم اكلي ويكون نظامي لمدى الحياه؟؟
    السؤال الثاني النط ع الحبل من 70 الى80 قفزه بالساعه يحرق 700 سعره هل اكتفي بها فقط ؟؟؟؟

الردود
    105
    السلام عليكم

كل االشكر على هذا لموضوع واتاحه الفرصه

سؤالي الدوره الشهريه لدي غير منتضمة

فاحيانا تأتي شهر والشهر الي بعده لاتأتي

واحياناً تنقطع شهرين

منذ ان حصلت اللخبطه في الدوره اصبت بزياده في الوزن

زياده عامه --- واصبحت اعاني من الكرش

فهل يوجد طريق لاسترد وزني السابق

مع كل الشكر والتقدير
    السؤال الثاني

انني دائماً اشعر بأنني بحاجه لتناول شي حلو الطعم

فالجي الى تناول الشيكولاته او البسكويت

فهل هذا الشعور طبيعي ؟؟؟

مع خالص شكري
    وتقديري

الردود
    4
    السلام عليكم انا وزني 65 وطولي 157 وكنت فبل الولاده وزني من58الي 60 ونفسي ارجع لوزني دا ومش عارفه ياريت تنصحيني نفسي انزل للوزن دا علي العيد

الردود
    4
    وزني زاد اثناء الحمل ل73
    وبرضع طبيعي ووصلت 63 وبعدين زدت ل65 وانا ولده بقالي8شهور ياريت تنصحيني اعمل ايه ومعظم الزياده في البطن والجناب

الردود
    26
    السلام عليكم
    من بدائل الفاكهه 3تمرات وفي اليوم ناكل 4الى5 مرات فواكه اذا لم يتوفر الفاكهه ستبدلها طوال اليوم بالتمر ؟
    انا استيقظ بالاجازات الجمعه والسبت الساعه 12 ظهر فانا اقسم وقتي الساعه واحده ظهر الافطار وبعد ساعه فاكهه الساعه 6 الغداء وبعد ساعه فاكهه والساعه التاسعه العشاء وانام بحدود 2 بعد منتصف الليل فشو رايج؟
    ومشكووره الله يعطيج الصحه

الردود
    25
    السلام عليكم دكتورة وفقك الله على اهتمامك وصدرك الرحب عندي سؤال عن نوعية اللأكل الذي يجب أكله قبل الرياضة وبعدها لزيادة الوزن ماهو ؟ وكم المدة قبل الرياضة وبعدها ؟ لزيادة الوزن مشكورة

مــــــــــــــــــ الاسكندرية ــــــصـــــــــــر
    الردود
    106
    السلام عليكم

ابنى وزنة 62.6 وطولة 178 ونسبة الدهون13.3% ووزن الدهون8.3 كجم وسنة 21

هل الوزن مناسب ارجووضع نظام غذائى لة وشكرا

مواضيع مشابهه

1. الردود: 107
    اخر موضوع: 04-12-2012, 05:00 AM
  2. ღღوصفه مبتكرهღღ ✿✿✿✿فطوري اليوم ..سندويش البسطرما.....من مطبخ عاشقة الحلويات✿✿✿✿
    بواسطة عاشقة الحلويات في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 11
    اخر موضوع: 05-05-2012, 12:44 AM
  3. صيفنا إبداع: ღ✿ღ مشَــاعــركِ في مركز صَــيف ( لكِ ) ( 1432 ) هـ ツ ღ✿ღ ركن الإخاء ღ✿ღ
    بواسطة قطـرات في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 36
    اخر موضوع: 01-08-2011, 02:54 PM
  4. صيفنا إبداع: ღ✿ღ لـقَــاؤُنا مع النّجوم ღ✿ღ ツ النجمة (2) فقيرة لربّي ღ✿ღ
    بواسطة قطـرات في الملتقى الحواري
    الردود: 45
    اخر موضوع: 10-07-2011, 11:38 PM
  5. ღ♥ وصفة متميزة ღ✿✿✿كب كيك جوز الهند بدون طحين سهل وشهي لعيونكم يا قمرات ... شرفونا✿✿✿
    بواسطة عاشقة الحلويات في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 33
    اخر موضوع: 27-06-2010, 05:00 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ