انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 10 من 23

الموضوع: ✿* حلى متميز*✿ كانت فأصبحت ........ مشاركتي في اسبوع التمر

Threaded View

الرد السابق الرد السابق   الرد التالي الرد التالي
    الردود
    210

المواضيع المتميزة ✿* حلى متميز*✿ كانت فأصبحت ........ مشاركتي في اسبوع التمر

كان نفسي اشارك في اسبوع الشوفان بس للأسف عمري ما استخدمت الشوفان و لا اعرف طعمة اصلا و دا اكيد تقصير مني في حق مكون غني و رائع مثلة و علشان كدة قلت اعوض في اسبوع الباشا الكبير .... التمر
    و كان عندي قدرا رب التمر و قلت اجرب طريقة الاخت الغالية زينب و هي كيكة رب التمر اللي في الرابط دة
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=505571

و بالفعل عملتها و في الفرن ما شاء الله عليت و كانت روعة و قعدت امني نفسي قلت لما تطلع هأزينها و اعمل البدع و طفيت الفرن و عنيكوا ما تشوف الا النور هوب نزلت التلت و يمكن اكتر و العيب من عندي مش من الوصفة لان الفرن الانتيكة من يوم ما ركبوا الغاز بقت الكيكة اللي بتاخد 45 دقيقة بتاخد ساعة و اكتر و انا لاقيت الكيكة اخدت ساعة و نص قلت و طفيت عليها من غير ما اختبرها و اشوفها استوت و لا لأة و كانت غلطة اللي هيا......................... و لكن الحمد لله قلت مش هأرميها و ان شاء الله هأشارك برضة بيها
    فقمت مقطعاها و نشفتها شوية في الفرن لأتأكد من سواها و طحنتها في الكبة و عملتها زي التشيز كيك
    ودي الطريقة
    الطبقة الأولي .............
    الكيكة( وطبعا استخدمت نصها و حفظت الباقي في الفريزر) و ممكن تستخدموا الكمية كلها + اصبع زبدة
    و فردتها في الصينية و دخلتها الثلاجة تبرد

الطبقة التانية ............
    كيس كريم كراميل و عملتة زي المكتوب علي العلبة و بردتة في الثلاجة لغاية التماسك
    2 كيس كريم شانتية و خفقتة مع شوية لبن ثم اضفت لة الكريم كراميل بعد ما جمد + 4 قطع جبن كيري او مثلثات
    ( انا استخدمت المثلثات ) و خفقتهم كلهم ثم صبتهم علي الطبقة التانية و ادخلتها الفريزر حتي تتماسك لمدة نص ساعة تقريبا
    ( و قبل ما اضيف الكراميل الي الكريمة اخذت منها حوالي 3 ملاعق كبار للتزيين فيما بعد )

التزيين .............
    * استخدمت القليل من البسكوت المطحون كأرضية كأنها رمال
    ** و 3 ملاعق توفي (كاسة سكر علي النار حتي يبدأ يدوب ثم نضيف علبة قشطة تكون دافئة و ملعقة زبدة) و قلبت معهم ملعقتين حليب مركز لأسيلهم قليلا و عملت النخلة و بالكريمة اللي شلتها من الخلطة اضفت لها ملون اخضر و بقمع عملت شكل الاوراق
    (( و معلشي شكلها داخل علي شكل الشجر اكتر من النخلة )
    *** و جبت بلح و غسلتة و نشفتة و شلت منة النواة و حشيتة ببسكويت مطحون و مخلوط بحليب مركز لاستطيع تشكيلة

و دي الصور .....

و دي قبل ما اشيلها من الصينية و انا مهنديش صينية من اللي بتتفتح فجبت صينية عادية و جبت كرتونة و قصتها علي شكل دائرة مقاس الصينية و غلفتها بفويل و وضعت تحتها بلاستيك الشفاف طبقة اولي كبيرة حتي استطيع رفع مابالصينية بها ثم طبقتين ليكونوا علي الجناب و بعدين حطيت الدائرة و اشتغل عليها احط البسكوت و كدة و في الاخر ارفعها من الصينية و افك البلاستيك ...... معلشي الحاجة ام الاختراع

و دا الشكل النهائي

و دي بقة كان ابو الشباب معجبهوش الزرعتين الخضر اللي جنب النخلة و كان عاوز نجيلة فقلت ما أزعلهوشي و شلتهم و عملت شوية نجيلة بحليب مركز و لونتة ما كانشي عندي كريمة .. اعمل اية؟؟؟؟

و دي ايد بنتي الظاهرة مش ايدي ..... حبيت اوضح
    و معلشي طولت عليكم و حكيت قصة حياتي بس معلشي استحملوني و يارب تكون عجبتكم و معلشي ما صورتهاش من جوة كانت لاهل جوزي .
    و تذكروا قول الرسول الكريم علية أفضل الصلاة و السلام .....
    (بيت ليس فيه تمر جياع أهله)
    آخر مرة عدل بواسطة لبنان وحبايبه : 13-05-2009 في 07:28 AM السبب: اضافة شعار التميز

مواضيع مشابهه

1. ✿* حلى متميز*✿ مشاركتي في اسبوع التمر..كعك التمــــــر من ** SwEeT BeBa **
    بواسطة SwEeT BeBa في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 67
    اخر موضوع: 22-08-2010, 05:50 PM
  2. ✿* حلى متميز*✿ مشاركتي الثانيه في اسبوع التمر***كيكة التمر الممدود**
    بواسطة zahrat almadain في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 25
    اخر موضوع: 04-03-2010, 03:55 AM
  3. ✿* حلى متميز*✿مشاركتى 2 فى اسبوع التمر(كيكة بالكراميل والتمر)
    بواسطة amal250 في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 41
    اخر موضوع: 27-02-2010, 01:06 PM
  4. ✿* حلى متميز*✿**=**كوكيز بالتمر تشيبس **=** مشاركتى فى اسبوع التمر
    بواسطة roina في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 61
    اخر موضوع: 10-11-2009, 12:47 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ