انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 5 12345 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 42

الموضوع: خطوات تساعدك في وداع النحافـــــة إلي الأبد بإذن الله( تجربتي)** وسام افضل تجربه**

الردود
    104

المواضيع المتميزة خطوات تساعدك في وداع النحافـــــة إلي الأبد بإذن الله( تجربتي)** وسام افضل تجربه**

كيفكم يا بنات
    أخباركم ايه وايه أخبار الرشاقة معاكم
    أنا من زمان عايزة أكتب الموضوع ده بس مكانش عندي وقت
    باختصار الموضوع ده خاص بالبنات النحاف اللى حابين يزيدوا وزنهم
    أنا حابة أحكي لكم تجربتي بما إني قاسيت كتير أوي من النحافة والحمد لله رب العالمين بدأت أتخلص منها وبتمني من الله ما يعيد الأيام الوحشة دي تاني

أنا عشت طول عمري نحيفة ولا مرة زاد وزني برغم اني جربت كل الطرق والوصفات والفيتامينات لكن ولا شئ أفادني
    عارفين ليه؟؟
    لأن كان عندي أنيميا نقص حديد ومكنتش عارفة , أو بمعني أصح كنت بتعالج منها شوية وبعدين ما أستمر عالعلاج فبترجع تاني الأنيميا ده غير ان شهيتي للأكل كانت جدا ضعيفة ومكنتش بقدر أكمل رغيف خبز على بعضه وبمجرد ما أبدا أكل أحس انى شبعت علطول إلي جانب طبعا عدم الثقافة الغذائية وعدم تناول الجسم للخضروات والفواكة بسبب انعدام الشهية وكمان بسبب سوء الحالة النفسية وعدم الثقة بالنفس وتعليقات الناس لما يشوفوني ويقولولي مالك نحيفة كدة ليه ؟ معقول انتى سنك كدة ؟ شكلك طفلة كأنك لسه بالمدرسة ..... إلخ من التعليقات السخيفة اللى تحرق الدم
    المهم
    قررت أروح لدكتور سمنة ونحافة وفعلا رحت من ايام ما كنت فى الثانوية لكن بذكائي الشديد كنت لما أبدأ أحس بتحسن أبطل أروح وأقول ححاول أستمر على نفس النظام اللى عمله لى الدكتور بنفسي وطبعا كنت برجع أفقد الوزن الى زدتو لعدم المتابعة وعدم الإرادة.
    لحد ما قررت أنتظم مع الدكتور وأستمر للآخر لحد ما أوصل للوزن المطلوب والحمد لله فعلا لأول مرة فى حياتي وزني يزيد ولأول مرة أحس بتغير فى ملابسي ولأول مرة لما بطلع عالميزان أشوف المؤشر بيعدي ال50 ويقرب من ال 55 بعد ما كان أٌقصي وزن بشوفو عالميزان حوالي 43

خلاصة الكلام ده واللي بتمني من قلبي انو ينفعكم لأن النحافة دي معاناة ومشكلة كبيرة جدا جدا لا تقل معاناة عن مشكلة السمنة بل العكس

1- الأنيميـــــــــــا
    اذا كنتي نحيفة وشهيتك ضعيفة وحابة تسمني أول شئ تأكدى من عدم وجود أنيميا وده حتعرفيه من تحليل صورة الدم لأن حسب ما قاللى الدكتور الأنيميا كارثة بتدمر الصحة و الشهية والنضارة بشكل عام
    ومهما أكلتي اذا عندك أنيميا الغذاء مش حيبان عليكي
    والدكتور قال لي ان فيه علاقة بين ضعف الشهية والأنيميا لذلك أول خطوة هي علاج الأنيميا وأنا كنت استخدمت كبسولات حديد اسمها ( هيموتون ) لمدة 6 شهور والحمد لله بعد ما أعدت التحليل ارتفعت نسبة الهيموجلوبين بالدم .

2 - التركيز على الأكلات عالية السعرات الحرارية
    وانتو طبعا عارفينها زى مثلا المكرونات والمخبوزات والحلويات وحاولوا يكون في البرنامج كمية ولو قليلة من الخضروات واذا كنتي مش بتحبي السلطة زيي فممكن تاخدى ثمرة واحدة من كل صنف بحيث تكوني أكلتي ما يعادل فنجان كبير من الخضروات زى الطماطم والخيار والفلفل والجزر مثلا

3-الحلبـــــــة
    الحلبة كمان يا بنات رهيبة جدا والله وكل اللى بقولو ده عن تجربة شخصية وكاتباه بايديا مش منقول وأنا مش حقول حاجة إلا لو كنت جربتها وجابت معايا نتيجة
    من ضمن برنامجي كنت كل يوم لازم أخد معلقة حلبة حصي وأحط عالنار كوب ميا وأغليهم شوية وبعدين أحط عليهم تلات ملاعق لبن نيدو أو دانو مع السكر وأشربها , أنا لما استمريت عليها مكانش فى بالي نحافة ولا سمنة ولكني لاحظت بعد فترة من الاستعمال بتغير رائع فى جسمي خاصة مناطق معينة انتو عارفينها لأن الحلبة معروف انها بتحفز الجسم على افراز هرومونات الأنوثة وده السبب فى استخدامها فى بعض مستحضرات نفخ الصدر والوجه .

ايه كمان
    ايوووا كنت حنسي

4- ضرورة الأكل بين الوجبات :
    وده أهم شئ , بمعني انك مينفعش تكتفي بالوجبات التلاتة الأساسية وخلاص وتقولي أنا كدة عملت اللى عليا , لالالالاء مينفعش , لو مهما أكلتي فى الوجبات الأساسية لازم تحاولي تاخدي أي حاجة بين الوجبات ومتسيبيش معدتك فاضية لأكتر من أربع ساعات , يعني مثلا بعد الفطار حاولي تعمليلك كوب نسكافيه أو كابتشينو وتاكلي معاه كيك أو أي شئ تحبيه , وبين الغدا والعشا حاولي تشربي عصير وتاكلي فواكة أو خضروات أو حلويات أو لو حسيتي بالجوع مفيش مانع تقومي تعمليلك ساندويتش أو تعمليلك طبق مهلبية بالحليب مثلا , وحاولي تأخري العشا بحيث تاكلي وتنامي قبل ما تعملي مجهود يتسبب فى حرق اللي أكلتيه .

وعشان تاكلي ده كلو لازمك طبعا شئ يفتح الشهية , أنا عن نفسي جربت حاجات كتير منها الموسيجور ومنها تريزوركس وآخر محاولاتي كان حبوب سيبروفيتا لكنها مش موجودة غير بالكويت ولبنان طبعا بالإضافة للأعشاب اللى بيعطيها لي الدكتور اللى انا بتابع معاه
    اذا قدرتى تروحي لدكتور كويس يتابعك ويشجعك بيكون أفضل طبعا لأن الدكتور بيحمسك للأكل وانتى مرة مع مرة لما بتروحي وتشوفي وزنك زايد بتتحمسي أكتر وبتحسي إن الموضوع فيه منه أمل .

آخر شئ في بالي الآن

5- الرياضـــــــــة
    ايوا الرياضة , متستغربوش , الرياضة مفيدة جدا للجسم ولتحسين الدورة الدموية لكن الشائع ان الى بيلجأوا للرياضة لتنسيق جسمهم هم السمناء
    لكن أنا وعن تجربة لما سمعت ان الرياضة مفيدة كمان للنحافة نزلت اشتريت جهاز الأوربتراك وقعدت اداوم على استعماله على خفيف زى ما قال لي الدكتور
    يعنى قبل ما آكل كنت أستخدمه ببطء لمدة عشر دقايق بس وبعد ما أنزل منه آكل مباشرة , الجهاز فادني جدا في تعريض ذراعاتي اللى كانو ضعاف جدا جدا , من بعد الرياضة حسيت شكل ذاعاتي اتغير كتير واصبحت عريضة أكتر لأن العضلات اللى فيها نمت وكبرت وده طبعا عمل شكل جميل للذراعات أحلي من أول كتير .

شئ أخير بقي بس ده بعد ما تتبعو النصائح دي وتزيد أوزانكم إن شاء الله

ضرورى جدا لأي بنت بتتبع نظام غذائي سواء للتسمين أو للتنحيف الإهتمام بترطيب جسمها كويس جدا , لأن أنا للأسف بعد ما وزني زاد ظهرت لي مشكلة مكانتش علي بالي وهي : الخطوط البيضا والحمرا , دكاترة الجلدية بيسموها ( التفاتيح ) ودي خطوط بتظهر على الجسم نتيجة لزيادة حجم الجسم بعد السمنة بسبب تمدد الجلد بصورة مكانش الجسم واخد عليها - زى ما تقولي كدة انك فاجأتي جسمك بشئ غريب عليه _ وطبعا بما اني كنت طول عمري نحيفة ولا عمر وزنى زاد طلعت لي الخطوط دى فى مناطق معينة زى الأرداف وانزعجت جدا لما قرأت بالمنتديات ان آثارها صعب تروح لكن تقدري تتجنبي ظهورها بالاهتمام بترطيب جسمك بالقدر الكافي أثناء تغير الجسم
    خدو بالكو من النقطة دي أوي يا بنات لأننا مش معقول حنصلح حاجة ونخرب حاجة تانية

خلاص ده كل اللى كنت عايزة أقولو وبتمني أكون قدرت أفيدكم ويارب ينول كل واحدة اللى في بالها والسمينة تنحف والنحيفة تسمن ونقدر نستمتع بحياتنا في رضا واستقرار نفسي و طاعة لله عز وجل

والسلام عليكن .
    آخر مرة عدل بواسطة چيهان أبو الغيط : 11-02-2009 في 08:29 PM السبب: اضافه الوسام

الردود
    3,112
    ما شاء الله ألف مبروك على تحقيق هدفك و وصولك للوزن المثالي
    ادعيلي أنحف بصحة و عافية

الردود
    1,544
    أختي الغالية موضوعك جدا رائع..والله أعجبت بأسلوبك...

جزاك الله خيرا

والله كل الكلام اللي حكيتيه صح.. وفعلا الرياضة مفيدة للنحيف والسمين

وانا متلك لما كنت مشتركة بنادي كانت المدربة تخليني أمشي ع جهاز المشي أو أي جهاز أخر..بس بشكل بطيء..وأول ما أخلص لعب ..على طول أروح أكل...

والله موضوعك حلو كتير...

ما يحرمني منك حبيبتي
    آخر مرة عدل بواسطة اسمى خنفر : 11-02-2009 في 08:54 AM

الردود
    20
    شكرا أختي والله تتكلمي عن نفسك كأنك تتكلمي عني عندي نفس المشكلة
    بس ماجربت دكتور أشكرك رجعتي فيني الأمل وتخيلت نفسي وصلت اللي وصلتيلو
    قولي ياااارب

الردود
    366
    شكرا اختي الله يجعلو في ميزان حسناتك والله يفرحنا مثل ما فرحتي

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اختى جزاكى الله خيرا

ما شاء الله موضوع روعه والاروع انه عن تجربه

يارب توصلوا للوزن المثالى بصحه وعافيه
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    104
    تعقيب كتبت بواسطة مشتاقة للأمان عرض الرد
    ما شاء الله ألف مبروك على تحقيق هدفك و وصولك للوزن المثالي
    ادعيلي أنحف بصحة و عافية
    أهلا بيكي أختي مشتاقة للأمان والله يبارك فيكي ياربي وينولك اللى في بالك وتنحفي بألف صحة وعافية .

الردود
    104
    تعقيب كتبت بواسطة اسمى خنفر عرض الرد
    أختي الغالية موضوعك جدا رائع..والله أعجبت بأسلوبك...

جزاك الله خيرا

والله كل الكلام اللي حكيتيه صح.. وفعلا الرياضة مفيدة للنحيف والسمين

وانا متلك لما كنت مشتركة بنادي كانت المدربة تخليني أمشي ع جهاز المشي أو أي جهاز أخر..بس بشكل بطيء..وأول ما أخلص لعب ..على طول أروح أكل...

والله موضوعك حلو كتير...

ما يحرمني منك حبيبتي
    حبيبتي أسمي خنفر نورتى الموضوع
    أنا متابعاكم فى التجمع ومبسوطة من تشجيعكم لبعض ويارب كل واحدة فيكم توصل للوزن اللى بتتمناه فى أقرب وقت
    تحياتى لكي .

الردود
    104
    تعقيب كتبت بواسطة ssa11ass عرض الرد
    شكرا أختي والله تتكلمي عن نفسك كأنك تتكلمي عني عندي نفس المشكلة
    بس ماجربت دكتور أشكرك رجعتي فيني الأمل وتخيلت نفسي وصلت اللي وصلتيلو
    قولي ياااارب
    حبيبتى ssa11ass
    بتمني لك من قلبي تحققي هدفك و لازم يكون عندك إصرار وأمل وعزيمة لأن مفيش حاجة بتجي بالسهل والموضوع يستحق التعب لأنك بإذن الله لما توصلي لهدفك حترتاحي وحياتك حتتغير 180 درجة للأفضل
    موفقة يارب .

الردود
    104
    تعقيب كتبت بواسطة asmaamalak عرض الرد
    شكرا اختي الله يجعلو في ميزان حسناتك والله يفرحنا مثل ما فرحتي
    أهلا بكي أختي أسما وتسلميلي يارب
    شرفتى الموضوع ونورتيه .

مواضيع مشابهه

1. تجربتي مع خل التفاح** وسام افضل تجربه **
    بواسطة ام اسيد البابا في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 36
    اخر موضوع: 30-09-2009, 09:39 PM
  2. تجربتى مع خل التفاح ** وسام افضل تجربه **
    بواسطة دبدوبة الحبوبه في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 16
    اخر موضوع: 10-06-2009, 09:49 PM
  3. الردود: 33
    اخر موضوع: 26-03-2009, 08:32 PM
  4. شو تجربتي مع المي........**وسام افضل تجربه **
    بواسطة مجدو في حصاد ركن التغذية والصحة
    الردود: 36
    اخر موضوع: 15-12-2007, 01:47 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ