انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 26 من 26 الأولىالأولى ... 162223242526
عرض النتائج 251 الى 259 من 259

الموضوع: اى واحدة عايزة تسال عن ماركة مكياج او شعر تتفضل ومش هاتندم0000000(الجزء الرابع)000000

فى قلب احمد حبيبى وزوجى وعمرى وحياتى كلها
    الردود
    2,869
    تعقيب كتبت بواسطة kind_heart2008 عرض الرد
    يعني ياتوتي غسول وتونيك من نيفيا مش حلوين غير للبشرة الجافه بس ؟
    انا جبتهم بس انا بشرتي دهنيه او مختلطه شويه مايله للدهنيه
    وكريم النهار والليل مش مكتوب عليهم هما للبشره ايه
    يعني كده ينفعوا لكل انواع البشرة؟؟؟؟؟؟
    حبيبتى فى من نيفيا غسول للبشرة الدهنية وفى للعادية وفى للجافة والحساسة والتونيك مثلة وكريم النهار للصبايا ايضا فى منهم لكل نوع من البشرة زى الغسول والتونيك
    اما العين لكل الانواع لانة مرطب فقط للمنطقة دى بس وبيكون خفيف مش دهنى
    والليل لكل الانواع من انرجى من نيفيا فيزاج او اكوا بلاس
    والنهار الانرجى والاكوا دة مش للصبايا دةللى فوق 27سنة فهمتى ياقمر

الردود
    108
    طيب زيت شجرة الشاي اجيبه منين سمعت انه مفيد للبشرة

الردود
    2,869
    تعقيب كتبت بواسطة kind_heart2008 عرض الرد
    اه وكنت عايزة اسالك كمان عن زيت شجرة الشاي أجيبه منين
    سمعت انه مفيد للبشره الدهنيه
    دة ممكن يا حبيبتى تجبية من العطار بس يكون معروف ومشهور عشان يكون اصلى وفعال
    وهو حلو للبشرة التى بها حبوب وبثور والدهنية وبينقى البشرة فعلا
    وخصوصا لو عملتى الماسك دة لو بشرتك دهنية وبها حبوب بسيطة او بثور حمرا ودهون زائدة
    طمى مغربى او اسوانى + نقطتين من زيت شجرة الشاى+ مورد مش كتير+ ملعقتين صغيرتين زبادى
    ويوضع نص ساعة ثم تغسل البشرة بماء دافىء جيدا بالغسول وياسلام لو غسول شجرة الشاى من اورفلم تحفة عن تجربة وبعدين تدهنى مرطب خالى من الدهون لبشرتك سواء كريم النهار او الليل لو عملتية بليل
    ويكرر مرة او مرتين اسبوعيا ومع الاستمرار هاتشوفى الفرق واضح
    وثقى بكلامى واللة لانى مش بحب اقول اى حاجة كدة وخلاص
    لاء لازم اكون عرفة نتيجتها منى او من غيرى شفتها
    اوكىىىىىىىىىى ياقمررررررررر

الردود
    108
    تسلمي يارب ومانتحرمش منك
    وجزاكي الله كل خير

الردود
    3,013
    حبيبتى انا عمرى 20 سنه وفرحى انشاء الله يوم 10/7/2008
    وبشرتى دهنيه وعايزه نصيحتك ياقمر احسن ماركة مكياج تمشى مع بشرتى وياريتك تعطينى نصائح وشكرآ

الردود
    2,869
    تعقيب كتبت بواسطة ليبيا قلبى عرض الرد
    حبيبتى انا عمرى 20 سنه وفرحى انشاء الله يوم 10/7/2008
    وبشرتى دهنيه وعايزه نصيحتك ياقمر احسن ماركة مكياج تمشى مع بشرتى وياريتك تعطينى نصائح وشكرآ
    صغيووووووووووورة على الجواز ياقمر بس شكلك قدها وقدود الف مبروك حبيبتى
    بصى حبيبى بالنسبة لبشرتك لازم تستعملى الروتين اليومى اللى دايما بقول علية من غسول وتونيك وكريم نهار وكريم ليل وكريم عين من نيفيا فيزاج للصبايا وهو لونة اخضر للبشرة الدهنية والمركبة معا
    عشان لما تحطى ميكب ميحصلكيش اى مشكلة ببشرتك من تقشر وجفاف وتلطخ وغمقان فى اى منطقة
    والمكياج هاقولك علية من ماركات متنوعة
    يعنى الاساس هاتية من من بورجوا رائع للبشرة المركبة والدهنية\\\
    En toute Legerete: كريم أساس طبيعي وشفاف.. خفيف.. مناسب لمن يحبون التغطية الخفيفه
    خال من الزيوت..وبه خاصية ترطيب المناطق الجافه.. وأمتصاص الدهون من المناطق الدهنيه.. به حمايه من الشمس..تم اختباره طبيا

وفى اساس من بورجوا اسمة مات لفلى حلو ليكى ايضا
    وبعدين اللوس باودر توضع بعد كريم الاساس لاعطاء مظهر طبيعى للبشرة وتثبيت الاساس وتجبيها ايضا من بورجوا
    او ماكس فاكتور او بوبا حلوين اوى
    والبلاشر من بورجوا ودى صورتة\\

وعلى فكرة ممكن تجيبى بدل كريم الاساس من بورجوا هاتى من بوبا منزلة كريم اساس مضغوط وهومناسب ليكى وبيعمل155ج وفى درجاتة كلها ومش بيسيح
    والكحل من جفنشى او لانكوم او فور ايفر روعة
    والماسكرا من جفنشى او بورجوا او ماكس فاكتور او ريفلون او بوبا او باليديو كلهم حلوين جدا هاتى اللى يريحك
    والشادو من مكس فاكتور او ريفلون
    وطبعا فى ماركة ديور بالنسبة لمكياجها واساسها حلوين جدا بس غالية ولانكوم غير متوافرة فى اى مكان وفور ايفر من افضل الماركات وخصوصا عندى بفضلها بس كل دول غاليين جدا
    فانا قولتلك على الحاجات المناسبة ليكى وفنفس الوقت حلوة ونضيفة وسعرها كويس
    اوكىىىىىىىىىى يا قمر يا عروسة

الردود
    124
    تعقيب كتبت بواسطة toty_lovey عرض الرد
    بصى حبيبى انتى كدة نظامك كويس بس ناقصة التونيك بعد الغسول لقبض المسام وكريم الليل للتغذية طوال الليل وهاتيهم من كلارنس وياريت الغسول ايضا يكون من كلارنس والمقشر تمام كدة من كلينيك وكريم العين ياريت عشان المنطقة دى حساسة ومحتاجة عناية خاصة هاتية من نيفيا فيزاج انرجى
    وانتى طبيعة بشرتك كدة على مافهمت مركبة مختلطة يعنى
    وبشرتك بتقشر اكيد لانك مش بتدهنى كريم مرطب كويس نهارى قبل الاساس بالنهار او ليلى لو سهرة
    فلازم تدهنى مرطب قبل الميكب على بشرتك كلها وتنتظرى حولى عشر دقائق حتى تتشرب الكريم
    وبالنسبة لكريم الاساس المناسب لكى وللسهرات من ديور بس مش ليكويد
    دة يعطى لمعة مستحبة للبشرة واضاءة تحفة وينعم البشرةDiorskin Pure Light
    وللايام العادية هاتى كريم ساس خفيف وفنفس الوقت مرطب ومزيل للمعان فجربى دة من ديور ايضا\\\
    dior airflash spray foundation

وطبعا قبل وضع كريمات الاساس سواء سهرة وعادى ضعى البيس او المصحح للبشرة ودة كويس جدا من كلارنس
    Clarins Lisse Minute Base Comblante

وبعد توزيع كريم الاساس وزعى البودرة الحرة لتثبيتة \\\ من جفنشى دى رائعة\\\
    Givenchy Prisme Libre Air Sensation Loose Powder Quartet

ومستحضر ماك اللى قولتى علية دة للمعة البشرة هو كويس بس مرطب اكتر من انة بيعطى لمعة
    وعموما الاساس من ديور للسهرات اللى قولتلك علية مش محتاج حاجة قبلة للمعان البشرة لانة فية مواد مضيئة
    والكونسلر حلو جدا من فور ايفر اللى قولتى علية
    مانتى تمام اهو يا جميل دة احنا ولا حاجة جمبك
    ومزيل مكياج العين هاتية من نيفيا فيزاج حلو ولطيف ب40ج
    ولاتنسي وضع البودرة المضغوطة في حقيبة يدك قبل الخروج من المنزل لاجراء التعديلات اللازمة على مكياجك عند الحاجة وهاتيها من ديور او جفنشى او ايستى لودر
    هاااااااااااا كدة تمام ولا فى تعليق
    ادا تتدكريني انا الي بشرتي مختلطة بغيت اسال عدة اسئلة:
    1-كريم العين من نيفيا فيزاج انرجي صورته وسعره ومميزاته يعني يرطب ويخفي الهالات والا ايش؟وهل ممكن اضعه قبل الكونسيلر عشان يرطب المنطقة؟ وبسألك انا اشوف طريقتين لوضع مكياج العين الاجانب يحطون كريم الاساس على العيون بعدين يحطون الكونسيلر وهنا يحطون الكونسيلر على العين بس بعدين يحطون ظل العيون ايهم اصح؟
    2- بالنسبة لديور مكياج السهرة اسمه كامل سعره وصورته؟ ايش الللون المناسب لي هل هو درجات البيج او الوردي مع ان بشرتي سمرا فاتحة؟
    3-ايش فائدة البيس قبل المكياج؟ ايش عمله؟وانتي كتبتي لي بيس من كلارنس هل فيه الوان والا هو لون واحد؟ وادا فيه الوان ايش المناسب لي؟ياريت سعره؟
    4-بودرة جيفنشي هل فيه الوان اقصد هل هي شفافه والا ملونة؟ اقصد بالصورة اكتر من لون؟
    5-ماقلتي ايش رايك بستديو ماك هو ستيك فاونديشن وانا سمعت خبيرة التجميل حنان دشتي تقول البشة المختلطة يصلح لهم الستيك فاونديشن.تعرفي احنا الخليجيات بالسهرة نحب المكياج التقيل وديور الللي قولتي عليه سائل يعني مو full coverوتعرفين في الزواج لازم الاساس يكون تغطيته كاملةعشان يغطي العيوب يعني انا راح استخدم ديور اللي قولتي عليه وراح استخدم بعد الستيك فاونديشن بس اي نوع من الستيك يناسب بشرتي بشرط انه يلمع ولايكون زي البودرة؟ يعني استخدم ستديو ماك والا فيه احسن منه
    6-الغسول واتونيك وكريم الليل من كلارنس للبشرة المختلطة صورهم واسعارهم؟
    7-طريقة عمل المكياج:تنظيف-تونيك مرطب- بيس-كريم الاساس-البودرة الحرة...صح كدا والا لا؟
    مرسيييييييييييييييه ليكي

الردود
    3,013
    الله يبارك فيك حبيبتى وكلك ذوق وشكرآ على المعلومات

الردود
    2,869
    تعقيب كتبت بواسطة ميمو القصيم عرض الرد
    ادا تتدكريني انا الي بشرتي مختلطة بغيت اسال عدة اسئلة:
    1-كريم العين من نيفيا فيزاج انرجي صورته وسعره ومميزاته يعني يرطب ويخفي الهالات والا ايش؟وهل ممكن اضعه قبل الكونسيلر عشان يرطب المنطقة؟ وبسألك انا اشوف طريقتين لوضع مكياج العين الاجانب يحطون كريم الاساس على العيون بعدين يحطون الكونسيلر وهنا يحطون الكونسيلر على العين بس بعدين يحطون ظل العيون ايهم اصح؟
    2- بالنسبة لديور مكياج السهرة اسمه كامل سعره وصورته؟ ايش الللون المناسب لي هل هو درجات البيج او الوردي مع ان بشرتي سمرا فاتحة؟
    3-ايش فائدة البيس قبل المكياج؟ ايش عمله؟وانتي كتبتي لي بيس من كلارنس هل فيه الوان والا هو لون واحد؟ وادا فيه الوان ايش المناسب لي؟ياريت سعره؟
    4-بودرة جيفنشي هل فيه الوان اقصد هل هي شفافه والا ملونة؟ اقصد بالصورة اكتر من لون؟
    5-ماقلتي ايش رايك بستديو ماك هو ستيك فاونديشن وانا سمعت خبيرة التجميل حنان دشتي تقول البشة المختلطة يصلح لهم الستيك فاونديشن.تعرفي احنا الخليجيات بالسهرة نحب المكياج التقيل وديور الللي قولتي عليه سائل يعني مو full coverوتعرفين في الزواج لازم الاساس يكون تغطيته كاملةعشان يغطي العيوب يعني انا راح استخدم ديور اللي قولتي عليه وراح استخدم بعد الستيك فاونديشن بس اي نوع من الستيك يناسب بشرتي بشرط انه يلمع ولايكون زي البودرة؟ يعني استخدم ستديو ماك والا فيه احسن منه
    6-الغسول واتونيك وكريم الليل من كلارنس للبشرة المختلطة صورهم واسعارهم؟
    7-طريقة عمل المكياج:تنظيف-تونيك مرطب- بيس-كريم الاساس-البودرة الحرة...صح كدا والا لا؟
    مرسيييييييييييييييه ليكي
    بصى حبيبى كريم العين سعرة ب67ج ومميزاتة يخفى الخطوط ويرطب المنطقة حول العين ويحميها من اثار التقدم العمر وهو فعلا يوضع قبل الكونسلر دة طبيعى لانة ضمن الروتين اليومى
    والمفروض الكونسلر الاول بعدين الميكب
    وبالنسبة لمكياج ديور قولتلك اسمة كامل وصورتة عندك وسعرة 320ج
    ودرجات البيج كويسة معاكى
    والبيس بيصفى البشرة ويهيئها لوضع الميكبو بيساعد كتير على عدم ظهور التشققات وبيظهر المكياج بصوره ناعمه ومخمليه وهو ككريم ابيض ليس لة لون
    وبودر جفنشى بدرجاتها البيج والفاتح لتلاءم لون بشرتك
    وستديو ماك حلو جدا ودقيق وسميك ودى صورتة

والرابط دة من الموضوع نفسة هتلاقينى شارحة فية روتين من كلارنس للبشرة الدهنية من غسول وتونيك وكريم او جل للنهار ولليل وماسك مرة اسبوعيا منها\\\\
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=408635&page=17
    وطريقة الميكب اللى قولتيها صح كدة يا قمر
    اى اوااااااامر يا جميل يارب اكون افدتك بسيط

مواضيع مشابهه

1. اى واحدة عايزة تسال عن ماركة مكياج او شعر بالصور تتفضل ومش هاتندم000 (الجزء العاشر)
    بواسطة toty_lovey في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 241
    اخر موضوع: 22-04-2009, 08:00 PM
  2. اى واحدة عايزة تسال عن ماركة مكياج او شعر بالصور تتفضل ومش هاتندم000 (الجزء التاسع)
    الردود: 192
    اخر موضوع: 12-10-2008, 12:12 AM
  3. اى واحدة عايزة تسال عن ماركة مكياج او شعر بالصور تتفضل ومش هاتندم000 (الجزء الثامن)
    الردود: 229
    اخر موضوع: 22-08-2008, 03:17 AM
  4. اى واحدة عايزة تسال عن ماركة مكياج او شعر تتفضل ومش هاتندم0000000(الجزء الثالث)000000
    الردود: 240
    اخر موضوع: 28-04-2008, 04:30 PM
  5. اى واحدة عايزة تسال عن ماركة مكياج او شعر تتفضل ومش هاتندم0000000(الجزء التانى)00
    الردود: 277
    اخر موضوع: 06-04-2008, 01:43 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ