انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 13 من 55 الأولىالأولى ... 39101112131415161723 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 121 الى 130 من 541

الموضوع: مدارس مدارس مدارس......البحث عن مدرسة

الردود
    636
    يا جماعه ممكن سؤالل هو انا لازم اقدم في اكثر من مكان ولا هو واحد اللي استقر عليه وبس افيدوني افادكم الله

الردود
    208
    اذاكنت متاكدة ان المدرسة اللى استقرتى عليها فيها اماكن وحتقبل يبقى كفاية اما اذا ذا قالولك اعملى aplication وبعدين تبقى على قاءمة الانتظار يبقى احس انك تقدمى فى اكتر من مكان اضمن وربنا يوفقك فى مدرسة كويسة

الردود
    455
    انا كلمت نولدج فالى و خدت ميعاد يوم الجمعه 23 و انشاء الله حروح الاسبوع الجاى شوفها بس فى واحده صاحبتى راحت وعجبتها المدرسه اوى انشاء الله ابقى اقولكم ايه الاخبار

الردود
    455
    Bodamody بالنسبه للتقديم على الاقل قدمى فى مدرستين علشان لو ما قبلش فى واحده يبقى عندك حل تانى
    ربنا معاكى

الردود
    1,322
    السلام عليكن ورحمة الله وبركاته

زي دلوقتي كنت قاعدة نفس القعدة في موضوع زي ده ..!! الصيف اللي فات مع إخواتي من مصر كمان وكانت كل واحدة محتاسة على مدرسة لبنتها أو ابنها

وجالي اكتئاب من التعب النفسي والله

عارفين أنا في باكستان من 12 سنة - والحمد لله

أولادي اتولدوا هنا ودخلوا مدارس هنا

اما شاء الله المدارس هنا على قفا من يشيل زي ما بيقولوا لكن برضه نفس المكاكل اللي في مصر
    مدرسة مستوى اللغة فيها ضعيف
    ومدرسة المستوى الأخلاقي فيها نيلة
    ومدرسة فيها مدرسات مهملات
    ومدرسها صاحبتها فاتحاها علشان السيولة وميت داهية في الهالي اللي بينحروا ويتحرقوا بجاز

دلوقتي ربنا الحمد لله وفقني الصيف اللي فات في مدرسة كل مرحلة فيها في منطقة قلت مشم مشكلة أدل البنتي وابني كنت مقدما له ف يمدرسة تركية اخلاقيا وتعليميا ما شاء الله تبارك الله
    وفعلا قبل فيها وعملوا له تخفيض 25% علشان التفوق في الليفل تيست
    وقلت خلاااااااص البنات أدخلهم دي

وقدمت ودخلت الصغيرة ببساطة والتانية عملنا لها الامتحان وقبلوها بكل بساطة برضة قلت اقدم لابني كمان ولما يكونوا الثلاثة في مكان واحد وتحت نظام واحد يبقى ممتااااااااااااذ خصيصا إن وقتها كانت بدأت صراعات عنيفة بين الشرطة وإسلاميين وخفت أبعت ابني للمدرسة التركية لأنها بعيييييييييدة جدا - لأ وكمان خارج إسلام آباد ...

منهم لله شحططوني المدرسة التانية وبهدلوني وهم كل شوية يأخروا في تصحيح الإمتحان وبعدها قالوا لي - في التليفون - ابنك قبل في المدرسة ..

قلت بركة وممتاز ومش مشكلة الفلوس مش كله ليهم ... رحت علشان أجيب الفواتير قالوا لي قبلناه في الصف الخامس وهو المفروض يروح سادس ... طبعا اتنطط قلتا لهم ليه هو أنا كنت عايزة أدخله المدرسة بتاعتكم وخلاص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وعندت وسبت بس بنتي الصغيرة في المدرسة في القسم اللي هي فيه مش علشان حاجة إلا لأني كنت دفعت لها 23000 روبية بس تقديم يعني اللي هي مصاريف إنشاءات في مصر (مبلغ ضخم وخلاص والأسماء متعددة)

دخت بالاثنين التانيين وصعبوا عليّ أوي لما المدارس كلها فتحت والأولاد كلهم داوموا وبنتي دخلت المدرسة وهم الاثنين قاعدين في البيت ..
    دخلتهم مدرسة جديدة - شكلها كان حلو ومريح وكل حاجة والناس فيها طيبيييييييييييييييييييييييين وعملوا لي تخفيضات هائلة ...
    وبعدين طلعت تعليميا زفتتتتتتتتتتتتتت مستواها تحت الصفر ...
    عموما كنت مودياهم فيها بس علشان كنت خلصت من البحث والتدوير اتعدمت !! لكن كل يوم كنت كرهاها وقلبي كان بيتقطع عليهما

في أول مقابلة لأولياء الأمور في المدرسة لبنيت الكبيرة أصبت بصدمة عنيفة - طبعا هم بيحتفظوا بالكتب والكراسات عندهم وشغل ما فيش أتصل أسألهم عن أمتحان الشهر يقولوا البنت خلصت أو بتمتحن ... الكتب يقولوا إحنا بنعمل كل حاجة هنا !!

شفت الكراسات اتفزعت
    قلت لهم ده شغل حضانة يا ناس مش سنة تانية ابتدائي؟!!

طلعت للمديرة وقلت لها: ح أنقلها للصف الثالث ... مش جدعنة ولا حب إن بنتي تنط سنة !!

أبدا لكن لم يكن لدي سيولة تكفي لنقلها لمدرسة أخرى!!

كلمت مديرة قسم الكبار (عندهم من سنة ثالثة إلى ثانوية عامة)

ونقلت جهاد سنة ثالثة ...
    لكن .........!!!

قلبي كان واجعني عليها لأن البنت صغيرة وجسمها قليل والباكستانيين كبار وجسهم كبييييييييير وبعدين قعدتها طول اليوم مع الكبار بتوع ثانوي - وهم ما شاء الله على أخلاقهم زفت ... كان قالقني ...

ومدرساتهم شغل ما فيش ...

المفاجأة إن البنت قالوا لي إنها جابت كل الدرجات النهائية في امتحان التيرم ......

هههههههههههههههههههه

بيفرحوني ... إزاي والبنت رايحة قبل الامتحان بكم أسبوع؟!
    وما حدش كان بيشتغل معاها لأنهم كانوا مشغولين بالتحضير للحفل السنوي بتاعهم ؟!!

أنا كنت شغالة معاها لكن مش كل المواد لحقتها ولا كل الدروس طبعا !!

المهم كنت رايحة مخنوقة من مدرسة جهاد لمدرسة جمانة - وقلت ح أكلم مديرة جمانة إذا كانوا ح يفتحوا قسم للكبار جديد بداية السنة الجديدة تقول لي ... وأنا مع مُدرسة جمانة دخلت المديرة وقالت لي : بعد ما تخلصي عايزاكي!!
    قلت لها : أن اللي عايزاكي !! ضروري
    تخيلوا فوجئت إن في قسم جديد ح يتفتح مش أول السنة لأ بعد إجازة نصف العام ...........

يا ألله أنت كرييييييييييييييييييييييييييم وعالم بحالي ...

على طوووووووووووووووووووووول أخدت البنت - قبل عيد الأضحى بيوم أمتحنوها الليفل تيست - والمفاجأة قالوا تدخل سنة ثالثة ابتدائي
    قلت: لأ عايزاها في سنة ثانية ابتدائي
    عايزاها تمشي مع سنها ....
    وما شاء الله عليها ماشية زي الفل
    كل مدرسة فيها عيوب لكن في حاات نقدر نبلعها وحاجات مستحيييييييييييييييل نتغاض عنها

مصيبتي دلوقتي في ابني هو في نفس المدرسة اللي كان فيها من بداية السنة الأولاد اخلاقهم زفت خالص وخايفة عليه النهاردة جايب كلمة .......... إنا لله وإنا إليه راجعون بيسألني ماما دي أيه معناها؟
    قلت له دي كلمة قذرة أنت سمعتها من فين؟
    قال الصبيان في المدرسة بيقولوها لبعض !!!!!!!!!

قلت لأبوه ..................... ابنك بيسألني عن معنى كذا !!

والله كنت مكسوفة حتى من جوزي ...
    إحنا ناويين نطلعة منها لأ مش ناويين مقررين
    مستينينه بس يخلص الامتحانات
    ح أنقله لمدرسة تانية
    وعندي عدد من الخيارات لكن ....

المدارس بقت ناااااااااااااااااااااااااااااااااااار ناااااااااااااااااااااااااااااااار نااااااااااااااااااااااااااااااااار ....

بنعاني الأمرين علشان المصاريف لكن المهم يتعلموا

الواحد بيتألم لما بيلاقي إنه بيدبح كل لحظة علشان مصاريف المدارس وفي الأخير مش بيتعلموا حاجة ...

طيب وبعدين ؟؟

لما قرأت موضوعكم جالي إكتئاب والله

طيب أعمل أيه أنا في 3 أطفال ما ينفعش غير يتعلموا في مدارس لغات ومش ح تريحني أي حاجة ؟؟

طيب معلش هي الألفات اللي أنتوا بتقوللوها دي ......... بتاعت السنة كلها .... ؟؟؟

ولا بس الإنشاءات؟

والمدارس اللغات بتعمل تخفيض على الطفل الثاني والثالث ولا لأ؟

ومصاريفهم بتتاخد كل أد أيه؟ يعني شهرية ولا كل تيرم ولا إزاي؟؟؟

يا رب يا كريم لا تحرمني من العيش في باكستان علشان أعلم عيالي كويس ...

الردود
    3,044
    اهلا اسماء من مدة محدش شافك من ايام موضوع مى جسار ,,,,ام مغرم

الله يعينك حبيبتى

طيب معلش هي الألفات اللي أنتوا بتقوللوها دي ......... بتاعت السنة كلها .... ؟؟؟

ولا بس الإنشاءات؟

لا يا اسماء دى مصاريف السنة كلها غالبا

والمدارس اللغات بتعمل تخفيض على الطفل الثاني والثالث ولا لأ؟

اعتقد ايوة و كمان بيبقى ليهم اولوية فى القبول

ومصاريفهم بتتاخد كل أد أيه؟ يعني شهرية ولا كل تيرم ولا إزاي؟؟؟

فى الغالب على قسطين..بعد القبول مبلغ بيكون على شهر 4 و القسك التانى على شهر 1 بعد نصف العام

يا رب يا كريم لا تحرمني من العيش في باكستان علشان أعلم عيالي كويس ...

الردود
    636

byebye شكرا

تعقيب كتبت بواسطة merehan عرض الرد
    اذاكنت متاكدة ان المدرسة اللى استقرتى عليها فيها اماكن وحتقبل يبقى كفاية اما اذا ذا قالولك اعملى aplication وبعدين تبقى على قاءمة الانتظار يبقى احس انك تقدمى فى اكتر من مكان اضمن وربنا يوفقك فى مدرسة كويسة
    تعقيب كتبت بواسطة ايمو عرض الرد
    Bodamody بالنسبه للتقديم على الاقل قدمى فى مدرستين علشان لو ما قبلش فى واحده يبقى عندك حل تانى
    ربنا معاكى
    شكرا لاهتمامكم يا جماعه انا خايفه مووت كب ما استقر علي مدرسه ارجع اتراجع تاني ادعوا لي

الردود
    636
    شكرا لردكم الله يطمنكم بس انا محتاسه حد سمع عن مدرسه امريكان ووندر لاند سمعت انها ممتازه والدين والاخلاق هايلين واللغه كمان بس مش عارفه اوسل لها خالص

الردود
    1,322
    تعقيب كتبت بواسطة نور تقية عرض الرد
    اهلا اسماء من مدة محدش شافك من ايام موضوع مى جسار ,,,,ام مغرم

الله يعينك حبيبتى

أهلا حبيبتي وقتها النت انفصل من عندنا ووقفنا التعامل مع الشركة بعد ما جننونا ولسة من شهر واحد بس قدرنا نشترك مع شركة تانية لأن الشركة الأولى كانوا رافضين يحرروا الخط ... إفتراء يعني ههههههه فخليناهم ولا رضينا ندفع تاني معاهم لغاية ما عدت المدة المفروضة وعلى طوووووووووول اشتركنا

كل حاجة عذاب × عذاب

وشكرا جزيلا لردك على اسألتي ويا رب تلاقوا مدارس حلوة لأولادكم

لكن نصيحة - من خبرتي - لو عايزين ولادكم يتعلموا إنجليزي كويس ابعدوا عن المدارس الأمريكانية - إذا كان مقصود باسمها إن مناهجها أمريكية - لأن الإنجليزي بتاع الأمريكان أصلا خايب

أنا لما دخلت الجامعة علشان أدرس اللغة لقيتهم بيدرسوا بريطاني حسيت إني بأتعلم لغة من جديد !!

الردود
    1,588
    تعقيب كتبت بواسطة bodamody عرض الرد
    شكرا ايمو وشكرا لbent mesrانا فعلا سالت في منار هاوس بس مجرد ردهم في التليفون دايقني لانها استغربت اني باقول السلام عليكم وفالت لي احنا امريكان هنا والمصاريف 15000مش 5000مش عارفه فيه خلط امور تقريبا وكمان النولدج برنامجها الucmasواخلاقنا وتحفيظ القران والتجويد والرياضه...الخ والخصم طبعا كلها مشجعه بس افلح ان صدق والله المستعان

اما بالنسبه للتجريبي والله فكرت جامد بس الخوف لو العدد في الفصل كان 60 والكلام ده صعب قوي لان المدرسه مهما كانت مميزه مش هتطيق الاولاد ومش هتاخد بالها منهم لكن لو العدد صغير واللغه ممتازه دي 1تبقي حاخه هايله والله انا مش هرتاح غير لما ابني استقر بقي والمشكله كمان ان ابني مرتبط بياا قوي
    ربنا يستر
    bodamody اعتقد ممكن تكونى سالتى فى القسم الamerican لأن صاحبتى ابنها فى القسم اللغات و مبسوطة من مستوى المدرسة و المصاريف زى ما قلتلك حوالى 5500.

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس مدارس مدارس... فيصل هرم جيزة
    بواسطة rody786 في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 28
    اخر موضوع: 16-04-2010, 03:00 AM
  3. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  4. نتائج البحث عن مدرسة ( مدارس الهرم )
    بواسطة rony_83 في المجلس العام
    الردود: 12
    اخر موضوع: 20-05-2009, 03:20 AM
  5. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ