انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 4 من 15 الأولىالأولى 1234567814 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 31 الى 40 من 147

الموضوع: اوهام تسببت فى حرمان اطفالنا من الرضاعة الطبيعية( موضوع متميز )

الردود
    373
    بارك الله فيكي على الموضوع القيم وفي المستوى
    ادعيلي ربي اني ارضع ابني الثاني ان شاء الله رضاعة طبيعية يا رب لاني مررت بتجربة فاشلة واثرت كثير على نفسيتي وهذا بسبب المحيط والحماة اللي كانت طول الوقت تقولي ما عندك حليب ابنك ضعيف وحليبك غير نافع لازم تعطيعه صناعي وهو ترك ثديي من اول رضعة صناعية يعني المسكين بس شهرين وفطمتو بس ان شاء الله يا رب راح اعمل المستحيل حتى ما اكرر نفس الخطأ ان شاء الله يا رب
    سبب ثاني هو الالم الفضيييييييع اللي كانت اعاني منو في حلمة الثدي اثناء الرضاعة وهو الي خلاني احيانا انفر من الرضاعة بسبب الام وبدي اعرف شو لازم اعمل حتى اتفاداه هالمرة ان شاء الله
    يا اختي ان شاء الله تساعديني حتى اتفادي كل اخطائي والمعتقدات الخاطأة اللي خلاتني اتخلى عن واجبي كأم تجاه ابني
    وبارك الله فيكي مرة ثانية .

الردود
    3,697
    بارك الله فيك اختي

الردود
    1,804
    التكريم
    • (القاب)
      • عطاء بلا حدود
      • وهج العطاء في ركن الأمومة
    تعقيب كتبت بواسطة احلامو1983 عرض الرد
    بارك الله فيكي على الموضوع القيم وفي المستوى
    ادعيلي ربي اني ارضع ابني الثاني ان شاء الله رضاعة طبيعية يا رب لاني مررت بتجربة فاشلة واثرت كثير على نفسيتي وهذا بسبب المحيط والحماة اللي كانت طول الوقت تقولي ما عندك حليب ابنك ضعيف وحليبك غير نافع لازم تعطيعه صناعي وهو ترك ثديي من اول رضعة صناعية يعني المسكين بس شهرين وفطمتو بس ان شاء الله يا رب راح اعمل المستحيل حتى ما اكرر نفس الخطأ ان شاء الله يا رب
    سبب ثاني هو الالم الفضيييييييع اللي كانت اعاني منو في حلمة الثدي اثناء الرضاعة وهو الي خلاني احيانا انفر من الرضاعة بسبب الام وبدي اعرف شو لازم اعمل حتى اتفاداه هالمرة ان شاء الله
    يا اختي ان شاء الله تساعديني حتى اتفادي كل اخطائي والمعتقدات الخاطأة اللي خلاتني اتخلى عن واجبي كأم تجاه ابني
    وبارك الله فيكي مرة ثانية .
    اهلا عزيزتى
    مرحبا بك راجعى الصفحة السابقة لتعرفى علاج الحلمات
    وراجعى علامات شبع الطفل
    اقراى الموضوع وحددى اسئلتك وربنا معاكى
    وانتظرك فى اى وقت

الردود
    32
    جزاك الله خير

الردود
    3,453
    التكريم
    (أوسمة)
    الله يبارك فيكى ويجزيكى خير الجزاء
    سبحــان الله وبحمده***سبحــان الله العظيم**
    ولادتى كمان اسبوع فتحملونى شويه

الردود
    395
    حبيبتي عندك حل لمشكلتي انا ارضع من ثدي واحد والاخر حلمتهه مستحيه لكنه يفرز لبن وينحسر فيه اللبن ويسبب لي الم لا يطاق ومع هذا انا اصر على ان ارضع طبيعي واحد الحمد لله يكفي مع شرب العصائر واكل التمر بكثره وتحملت الالام في سبيل صحه بنتي
    والحمد لله

~✿~ Flying between the THREE HEARTS of mylife ~✿~
    الردود
    23,929
    شكرا لك على الموضوع الهام والمفيد

وحبيت اشارك الجميع بتجربتي في الرضاعة الطبيعية.

ابني الحمدلله رضعته طبيعي من اول ماولدته ولما صار 3 أشهر قررت أعطيه رضعة صناعي واحدة باليوم عشان يشبع منيح ولما اطلع ما اتغلب فاكيد بوجود الرضعة الصناعي بتسهل الامور.
    بس ابني الله يهديه ماقبل الصناعي ابداً ابداً وجبتله اكثر من نوع وغيرت انواع قنينات الحليب والحلمات كتير وعلى الفاضي ومع اي كنت اشفط من صدري حليب وارضعه ياه بالقنينة ويقبله بس لما احط الصناعي ابداااا مايشربه ولا يدوقه.. لانه تعود يرضع مني ماقبل الصناعي أبداً... مر شهر شهرين 3..4..5.. وماكان يقبله طول الوقت.. ولما صار 6 أشهر وبديت اطعميه حاولت كمان مرة يشرب حليب ولو بأي طرية بس no way ابني كان معند كتير ومصر انه يرضع مني بس.. كنت لحد ماصار 9 أشهر بحب أرضعه كتير.. بس بعد هيك بدت المشاكل وبدات معاناتي معه.
    لاحظت بداية تقوس عنده بالساقين ونحف كتير وبطل يطلب اكل وكان مصر يرضع طول الوقت وبصراحة قرفني كتييييير برضاعته لانه كان يرضع دقيقتين بس ويرجع بعد 10 دقايق يرد يرضع! يعني كان ماخد الرضاعة لعبة ومص.. طبعا غير الوضعيات اللي كان يخترعها وهو برضع.. مرة على جنبه ومرة راسه تحت واجريه فوق ومرة upside down!! كتييييير غلبني وكتيييير حاولت أفطمه بس ماقدرت لاني مابدي احرمه من الحليب بحكم انه ماباخد الصناعي..
    ولما اخدته على الدكتور عشان تقوس رجليه حكالي عنده نقص فيتامين د وهذا الفيتامين مابتوفر بكترى في حليب الام على عكس الحليب الصناعي المدعم بالفيتامينات والحديد والكالسيوم وفيتامين د.. وكتبلي كتيييير فيتامينات عشان اعوض النقص اللي عنده..

ولما صار حبيبي سنة و 3 أشهر كنت شايفة الويل منه بالرضاعة.. يصحى بنص الليل 3 مرات بدو بس يمص ولو لدقيقة! ونكون عند ناس يصير بدو يرضع قدامهم!! إحراج بكل معنى الكلمة والمشكلة الأكبر انه ماكان ياكل زي العالم والناس لانه كان يشبع لما يرضع.

الحمدلله بعدين فطمته لما صار سنة و3 اشهر بعد معاناة جبت صبرة مرة حطيت منها على صدري و 3 ايام خلص نسي الرضاعة.. وبعد ماانفطم بفترة صار يقبل الحليب لانه صار بده بديل والتقوس الحمدلله اختفى اول مابدأ ياخد الحليب لانه طبعاً عوض النقص اللي كان عنده حياتي والحمدلله حسيت وزنه بدأ يزيد.

نصيحتي لكل مرضعة.. لاتعتمدي على الرضاعة الطبيعية فقط.. ولاتعتمدي على الصناعية فقط.
    يعني اللي بترضع طبيعي عادي اعطي ابنك قنينة او 2 باليوم صناعي عشان يتغذى منيح ويتعود عليه لما تفطميه والأهم انه الصناعي فيه كتيييير معادن اساسية للطفل غير متوفرة بحليب الأم.

الردود
    4,431
    مشكورة عالموضوع ..

الردود
    1,804
    التكريم
    • (القاب)
      • عطاء بلا حدود
      • وهج العطاء في ركن الأمومة
    تعقيب كتبت بواسطة hala_fa2002 عرض الرد
    حبيبتي عندك حل لمشكلتي انا ارضع من ثدي واحد والاخر حلمتهه مستحيه لكنه يفرز لبن وينحسر فيه اللبن ويسبب لي الم لا يطاق ومع هذا انا اصر على ان ارضع طبيعي واحد الحمد لله يكفي مع شرب العصائر واكل التمر بكثره وتحملت الالام في سبيل صحه بنتي
    والحمد لله
    اهلا عزيزتى
    كم عمر ابنك
    الم يمسك الحلمة ابدا؟
    هل تشفطى من هذا الثدى؟

الردود
    574
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جزاكى الله كل خير اختى على موضوعك لانه انا مقتنعه جداااا انه الرضاعه الطبيعيه نعمه كبييييييره للطفل والام واللى مبيعملهاش بيفقد نعمه عظيمه والله
    عايزه اقول من ضمن الكلام الكتير اللى باسمعه من الامهات الغير مرضعات رضاعه طبيعيه
    لبنى خفيف طفلى مبيشبعش منه والمفروض يشبع ويقعد 3 ساعات من غير رضاعه وده مش بيحصل

اخواتى الرضاعه الطبيعيه محتاجه اصرار قوى ودعاااء انه ربنا ميحرمكيش ولا يحرم طفلك منها
    الام محتاجاها اكتر من الطفل والله ضمة طفلك وانتى بترضعيه واحتمال اى الم افضل بكتييير من بيبرونه صناعيه اىىى واحد مكانك ممكن يديه لطفلك وميسش بيكى طفلك ساعتها (الا لوجود ظروف قويه تمنع الرضاعه ساعتها ربنا يعين كل ام عليها)

انا ليا قصه مع الرضاعه الطبيعيه انا اول ماولدت وبدات ارضع ابنى من تالت يوم تقريبا رضاعه فجاه ومن غير مقدمات لاقيت وجع فظيييع فى الحلمه قلت عادى تشققات والدكتوره قالتلى فى التليفون على اسم كريم لانى مكونتش قادره اتحرك لسه خاتاالص لان ولادتى كانت متعسره شويه كانت ولاده طبيعيه بس الشق فيها كان كبير وخياطه داخلى وخارجى وحاجات غريبه كده
    المهم يوم يومين ولسه الوجع بيزيد وفى مره بابص على الحلمه فى الثديين لاقيتها مقطوووعه
    والله زى مابقولكم كللل الطبقات الخارجيه للجلد مش موجوده وفى الجلد الحى الداخلى الاحمر ده هو اللى ظاهر وطبعا مش قادره اوصفلكم الام فى اى رضاعه بيبقى عامل ازاى والله كنت باعيط فى كل رضعه غير الم خياطة الولاده كنت فعلا فى عذاب وكان كلللللللل اللى حواليا لازم ارضع صناعى علشان ارتاح وانا قلت ابدا روحت للدكتوره بتاعتى قالتلى الموضوع كده مش تبعى خالص لالالالالالالالالالازم دكتورة جلديه روحت للدكتوره والله اتصدمت من شكله ووادتنى مراهم قالتلى لازم نعيد بناء طبقات الجلد دى بس المشكله انك بترضعى ومش قادره اديكى مضادات حيوى بس اخدت فتره قصيره مضاد حيوى لانه كان ضرورى ومش عايزه اقولكم بقى فترة العلاج دى كانت عامله ازاى والله كنت باتعذب بس كان عذابى الاكبر انه يبقى ربنا رازق ابنى باكله وادور على بديل وكنت باعيط وادعى واقول يااارب لاتحرمنى ولا تحرم ابنى من نعمة الرضاعه وكنت فى كل رضاعه من كتر العذاب بدات اجيب حلمه صناعيه احطها على حلمتى يسحب منها او احيانا لو تعبانه اوى اشفط بالشفاطه واحطهوله فى البيبرونه اوة ياحبيبى احيانا لا يرضى بده ولا ده لانه اتعذب معايا اوى فى الموضوع ده كنت استحمل وافضل اعيط وانهار علشان يرضع من حلمتى على طول وكنت كل ساعتين احط مرهم او كريم واعمله كمادات بس لما تعبت اوى الدكتور بتاعه قال لاهلى ياخد صناعى احسن علشان مامته ترتاح شويه وجابوله صناعى بس انا صممت انه الصناعى ده يبقى مره واحده فى اليوم وللضروره جدا وكان كل ماياخد المره دى انهار من العياط اكتر لحد مالاقيته فى مره بقى مش راضى يرضع منى وعايز البيبرونه ساعتها اصريت انه مش هاياخدها تانىىىىىىىىىىىى وهايرضع باذن الله والحمد لله ماخدش البيبرونه الا اسبوعين بس تقريبا مره فى اليوم وانا الحلمه لمت شويه بالعلاج بس خدت وقت فظيييع
    ودلوقتى ابنى داخل على 9 شهور ولسه الحلمه ملمتش للاخر لانى بصراحه مبقيتش ملحقه احط علالالاج خالص مستنيه لما ربنا يحميه ويكبر وافطمه ان شاء الله ساعتها اعالج الحلمه لانه الدكتوره قالتلى جلدك حساس جدا جدا وطول مابترضعى محتاجه تحطى علاج علشان التشققات دى متقطعش الحلمه تانى

بس بالله عليكم ياامهات انا حكيتلكم تجربتى علشان اقولكم ان الرضاعه اصررراااااااااااااااار ودعاااااااااااااااااء وصببببببببببببر
    ربنا يكرم كلللللل الامهات بيها يااارب وميحرمش اى طفل منها ابدااااااااااااا

مواضيع مشابهه

1. صيفنا إبداع: الرضاعة الطبيعية (تجربتي + فوائد الرضاعة للام والطفل)*موضوع متميز*
    بواسطة ام ياسـ مريوم ـر في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 40
    اخر موضوع: 06-10-2010, 08:13 AM
  2. موضوع عن الرضاعة الطبيعية
    بواسطة شوشو بيبو في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 30-07-2010, 11:00 AM
  3. اوهام تسببت فى حرمان اطفالنا من الرضاعة الطبيعية(2)
    بواسطة د شروق الهيتمى في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 22-04-2009, 05:48 PM
  4. اوهام تسببت فى حرمان اطفالنا من الرضاعة الطبيعية
    بواسطة Dr Sophy في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 09-02-2009, 09:59 PM
  5. موضوع وافي عن الرضاعة الطبيعية
    بواسطة أم تيفة في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 10
    اخر موضوع: 11-10-2006, 01:10 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ