انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 10 من 10

الموضوع: اقترب موعد ولادتى...وابنى يرفض الاكل تماما

الردود
    634

اقترب موعد ولادتى...وابنى يرفض الاكل تماما

السلام عليكم اخواتى فى الله
    موعد ولادتى ان اراد الرحمن بعد العيد مباشرة
    وابنى ياسين 3 سنوات ونصف ظهرت عليه بعض التغييرات يرفض الاكل تماما والله من اول يوم العيد ما اكل شئ تقريبا بس يشرب المياه وضعف كتير حتى الشيكولاته والشيبسى الايس كريم كل الأكل المفضل عند الأطفال يرفضه وكمان بدا يمص فى صوابعه
    وهو شقى كتير اصبح ما يتحرك ولا يقوم من جنبى
    وأشياء كثيرة فيه متغيرة
    هل ده مرتبط بولادتى ولا فيه شئ ولا ممكن يكون تأثير الحضانة وبعده عنى وهو مش مستعد وهل هو سنه لسا صغير ارجع فى موضوع الحضانة واخليه للعام القادم اعمل ايه لانه صعبان عليا جداااااااااااا وضعه صعب قلبى يتقطع عشانه
    وكمان هو لسا اول مرة يروح الحضانة من أسبوعين تقريبا ورغم ان احنا فى اجازة يسالنى عن الحضانة وانه مش عاوز يروح ويفولى ماما خلينى معاكى
    ساعدونى وطمنونى وانصحونى اتعامل مع الوضع ازاى ربنا يحزيكم خير
    آخر مرة عدل بواسطة dodo90 : 17-10-2013 في 03:33 AM

الردود
    1,363
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • متألقة النافذة الاجتماعية
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)

صباح الخير حبيبتي عيد سعيد وكل عام وانتي بخير.
    ربنا يقومك بالسلامه ويطمنك على ابنك .
    ابنك الان يشعر بغيره لانه راح يجي له اخ وياخذ مكانه وهو الان مفكر ان الطفل الجديد راح يكون موضع اهتمامك وانك راح تهمليه واللي اكد له هذا الحضانه وبعده عنك طمنيه ولاتوديه هذه السنه للحضانه هو لما يشوف ان اخوه الجديد ماله تاثير على مكانته عندك راح يطمئن ويرجع كل شي زي ما كان .
    اشتري هديه ابنك يتمناها وخبيها لما تولدي بالسلامه وحطيها جمب اخوه وقولي له هذه هديه من اخوك وهو راح يحس ان الموضوع مش بالسوء اللي هو تصوره وان الهديه اللي تمناها جابها اخوه يعني الموضوع مش سيء لهذه الدرجه حسسيه انه المفضل عندك وانك حتى لو جبتي اولاد مكانته ماتتغير وانك جبتي اخوه على شان مايكون لوحده ويلعبو سوا خليه يساعدك في حاجات اخوه وحسسيه انه مسؤول عنه اذا كان المولود يًضع صناعي خليه يمسك له الرضاعه طبعاً وانتي موجوده انا جربت ابني الكبير كان يغار من اخته لدرجة انه كان يجيب رجليه ويخليها ترضع وانا مش موجوده ومكنتش عارفه هذا لما كنت اروح للمطبخ او اقوم اشتغل كنت طبعا ما اوثق فيه وهوه كان يحس كأنه كان يعاقبني وكانت تمرض تلوث وترجع ويصير لها اسهال وكنت استغرب لاني اعقم كل شيء لما مره من المرات شفته بالصدفه وكان عمره سبع سنوات وبنتي شهور وبعدها كنت اخليه يرضعها اقول له اني رايحه للحمام اكرمك الله وما اروح اراقبه كيف يتصرف ولما حس اني اوثق فيه خلاص بطل يسوي فيها الاشياء المزعجه وخلاص ماراحت الغيره بس خفت كثثثثثثثثثثير .
    اختي لا تخافي اللي يصير لابنك طبيعي بس انتي تصرفي معاه بحكمه ولاتخليه يحس انك اهملتيه واذا سوى شيء خطأ لاتعاقبيه عرفيه انه خطأ بدون عقاب لانك لو عاقبتيه راح يحاول انه يعاقب اخوه اللي خلى امه تعاقبه .
    امدحيه كثير امام الناس حتى وانتو وحدكم انتي وهو وكيف يحب اخوه وووووووو .
    الموضوع محتاج صبر وطولة باااااااااااااال الله يعينك.
    ربنا يقومك بالسلامه ولاتنسي تطمنينا عليك .
    دمتي بخير.
    http://www.lakii.com/vb/a-111/a-821178/

anapella's صورة
    anapella غير متواجد مساعدة مشرفة ركني الطفل والتغذية - محررة في موقع لكِ
    الردود
    3,644
    التكريم
    • (القاب)
      • الناصحة المتالقة
      • اجمل مقال اجتماعي 2014
      • شمعة مضيئة
      • ياقوتة ركن الصحة والتغذية والرجيم
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • مثقفة ركن الاحتياجات الخاصة
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)

بصى هو اكيد اللى بيحس بيه ده غيرة مع اقتراب وصول طفل جديد .. الاخت ساكنة الغيوم قالت كلام حلو اوى بس مفتكرش هينفع لابنك لانه اصغر من كده !!!
    انتى مااستعجلتيش ابدا فى دخوله الحضانة بالعكس انتى اتاخرتى اوى وكمان عملتى غلطة جامدة بانك ربطتى فى دماغه دخوله الحضانة بان فى بيبى جديد جاى بعد فترة قصيرة وبالتالى بقى فاهم انك بتتخلصى منه عشان البيبى اللى جاى .. ياحرام والله ابنك صعب عليا وانا بافكر فيه كده .. اصل انا تقريبا مريت بنفس ظروفه ..
    عن رايى اجلى موضوع الحضانة ده شوية لانه ربطها ربط خاطئ بوصول البيبى الجديد .. يعنى شهرين تلاتة كده لحد ماتقومى بالسلامة ويشوف اخوه او اخته ويحبه ويعرف ان ماما لسه بتاعته ومش هتسيبه ابدا وبتحبه اكتر حاجة فى الدنيا وكررى الكلام ده كتير ادامه .. وكلى معاه عشان يرضى ياكل والعبى معاه وقت الاكل مثلا حطى قطع بسكوت صغيرة فى قطار لعبة وخليها كل ماتلف لفة انتى واحدة وهو واحدةاو زى ما ربنا يقدرك.. مش عارفة هتعمليها ازاى وانتى الله يكون فى عونك وداخلة على ولادة بس حاولى وربنا يهديهولك ويقومك بالسلامة يارب
    طمنينا عليكى وعليه

الردود
    634
    تعقيب كتبت بواسطة ساكنة الغيوم عرض الرد
    صباح الخير حبيبتي عيد سعيد وكل عام وانتي بخير.
    ربنا يقومك بالسلامه ويطمنك على ابنك .
    ابنك الان يشعر بغيره لانه راح يجي له اخ وياخذ مكانه وهو الان مفكر ان الطفل الجديد راح يكون موضع اهتمامك وانك راح تهمليه واللي اكد له هذا الحضانه وبعده عنك طمنيه ولاتوديه هذه السنه للحضانه هو لما يشوف ان اخوه الجديد ماله تاثير على مكانته عندك راح يطمئن ويرجع كل شي زي ما كان .
    اشتري هديه ابنك يتمناها وخبيها لما تولدي بالسلامه وحطيها جمب اخوه وقولي له هذه هديه من اخوك وهو راح يحس ان الموضوع مش بالسوء اللي هو تصوره وان الهديه اللي تمناها جابها اخوه يعني الموضوع مش سيء لهذه الدرجه حسسيه انه المفضل عندك وانك حتى لو جبتي اولاد مكانته ماتتغير وانك جبتي اخوه على شان مايكون لوحده ويلعبو سوا خليه يساعدك في حاجات اخوه وحسسيه انه مسؤول عنه اذا كان المولود يًضع صناعي خليه يمسك له الرضاعه طبعاً وانتي موجوده انا جربت ابني الكبير كان يغار من اخته لدرجة انه كان يجيب رجليه ويخليها ترضع وانا مش موجوده ومكنتش عارفه هذا لما كنت اروح للمطبخ او اقوم اشتغل كنت طبعا ما اوثق فيه وهوه كان يحس كأنه كان يعاقبني وكانت تمرض تلوث وترجع ويصير لها اسهال وكنت استغرب لاني اعقم كل شيء لما مره من المرات شفته بالصدفه وكان عمره سبع سنوات وبنتي شهور وبعدها كنت اخليه يرضعها اقول له اني رايحه للحمام اكرمك الله وما اروح اراقبه كيف يتصرف ولما حس اني اوثق فيه خلاص بطل يسوي فيها الاشياء المزعجه وخلاص ماراحت الغيره بس خفت كثثثثثثثثثثير .
    اختي لا تخافي اللي يصير لابنك طبيعي بس انتي تصرفي معاه بحكمه ولاتخليه يحس انك اهملتيه واذا سوى شيء خطأ لاتعاقبيه عرفيه انه خطأ بدون عقاب لانك لو عاقبتيه راح يحاول انه يعاقب اخوه اللي خلى امه تعاقبه .
    امدحيه كثير امام الناس حتى وانتو وحدكم انتي وهو وكيف يحب اخوه وووووووو .
    الموضوع محتاج صبر وطولة باااااااااااااال الله يعينك.
    ربنا يقومك بالسلامه ولاتنسي تطمنينا عليك .
    دمتي بخير.
    اختى فى الله ساكنة الغيوم مشكورة حبيبتى الله يبارك لك
    انا فعلا جهزت له لعبة جديدة هو كان طلبها وبدأت اكلمه ان النونو صغير ووحش بس هو شاطر وكبير هيخلى باله منه وإلى اخره عشان اخليه يحس انه مسئول عنه
    الله يهديه ويطمن قلبه
    ويكرمك حبيبتى ويعطيكى الصحة والعافية

الردود
    634
    تعقيب كتبت بواسطة anapella عرض الرد
    بصى هو اكيد اللى بيحس بيه ده غيرة مع اقتراب وصول طفل جديد .. الاخت ساكنة الغيوم قالت كلام حلو اوى بس مفتكرش هينفع لابنك لانه اصغر من كده !!!
    انتى مااستعجلتيش ابدا فى دخوله الحضانة بالعكس انتى اتاخرتى اوى وكمان عملتى غلطة جامدة بانك ربطتى فى دماغه دخوله الحضانة بان فى بيبى جديد جاى بعد فترة قصيرة وبالتالى بقى فاهم انك بتتخلصى منه عشان البيبى اللى جاى .. ياحرام والله ابنك صعب عليا وانا بافكر فيه كده .. اصل انا تقريبا مريت بنفس ظروفه ..
    عن رايى اجلى موضوع الحضانة ده شوية لانه ربطها ربط خاطئ بوصول البيبى الجديد .. يعنى شهرين تلاتة كده لحد ماتقومى بالسلامة ويشوف اخوه او اخته ويحبه ويعرف ان ماما لسه بتاعته ومش هتسيبه ابدا وبتحبه اكتر حاجة فى الدنيا وكررى الكلام ده كتير ادامه .. وكلى معاه عشان يرضى ياكل والعبى معاه وقت الاكل مثلا حطى قطع بسكوت صغيرة فى قطار لعبة وخليها كل ماتلف لفة انتى واحدة وهو واحدةاو زى ما ربنا يقدرك.. مش عارفة هتعمليها ازاى وانتى الله يكون فى عونك وداخلة على ولادة بس حاولى وربنا يهديهولك ويقومك بالسلامة يارب
    طمنينا عليكى وعليه
    حبيبتى انابيلا شكرا حبيبتى هو فعلا حالته صعبة بس انا بدأت اتكلم معاه واقوله ماما بتحبك كتير وبتحبك انت بس وربنا يهديه يارب دعواتكم

الردود
    2,282
    التكريم
    • (القاب)
      • أم ناجحة
      • صاحبة همسة مبدعة
      • أم قائدة
      • أنثى متميزة
      • بصمة متميزة
      • كوميديا طفولية
    (أوسمة)

حبيتي دودو اولا الله يقومك بالسلامة انت و البيبي
    ثانيا ما ما شاء الله اللاخوات ما قصروا بنصايحهم سبب كل الي فيه الغيرة و احساسو ببعدك عنه و ان البيبي حياخذ مكانه
    انا حسب راي بلاش الحضانة لحد ما تولدي و تبقى الامور تمام
    لفتتني نقطة ذكرتيها انك تخبري ابنك ان البيبي وحش و هو الي شاطر انا من من وجهة نظري دا غلط و حي خليه يكبره البيبي
    المفروض انك تخبريه مثلا بما انو صغير عقله راح يتقبل الفكرة تخبريه انو البيي خبرك انو بدو يشوف اخوه الكبير و يعطيه هدية لما يجي تخبريه انو البيبي بحبو و انك حتساعد الماما في رضاعة البيبي لانه صغير و ما يعرف يعمل اشي من دون الماما و الذي منه
    كمان اشركي الوالد في الامر خليه يتعلق بيه اكثر اللايام دي من خلال يطلعه معه مشاوير و يهتم بيه اكثر الفترة دي من شان ما يحس بالفراغ الكبير وقت ولادتك
    من شان الاكل في الظروف الحالية ابدا ما انصح انو لازم تاكلي معه من شان ياكل خليه يتعود ياكل لحاله و اصنعيلو الاشياء الي بحبها لانو لو يتعود ياكل الا معك ما راح يصير ياكل بدونك اوقات الولادة
    انا الصراحة مثلك رغم اني مازلت بالشهور الاولى الا اني حاملة هم بنتي كثير خاصة من ناحية الاكل شايلة هم شيل انا بحاول من هلا هياها نفسيا حتى تتعود تاكل لحالها و ما تنصدم بخبر المولود و دايما خبرها انو البيبي بحبها
    في الاخير ما تنسي الدعاء بالخير دائما له و الله يسهل كل امورك
    ا

عيذ ابنتي من كل عين لامة ومن كل شيطان و هامة<br>اللهم انى أسالك ان تنبت بنتى نباتا حسنا و تجعلها من الصالحات اللهم لا تجعلنا ممن ضل سعيهم في الحياه الدنيا وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا<br><br>
    اللهم اغفر لابي و ارحمه برحمتك الواسعة و ابدله دارا خيرا من داره و اجمعنا به في جنات النعيم يا رب استجب
    اللهم اني استودعك ابنتي و زوجي و كل ما احب و املك يا من لا تضيع عنده الودائع فاحفظهم من اعين الانس و الجن يا من لا تضيع عنده الودائع

http://www.shbab1.com/2minut

الردود
    1,363
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • متألقة النافذة الاجتماعية
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)

حبيبتي dodo 90 انتبهي تقولي له ان اخوه وحش او اي كلام يخليه يكرهه في واحده من عيلتنا قالت لابنها ان اخوه المولود حترميه للكلاب وانته احلى ومن هذا الكلام خلصت الست الشهر من الولاده وقامت في الصباح رضعت الولد وحممته ونيمته ودخلت المطبخ تسوي الغدا ولما جاء وقت الرضعه دخلت وما لقيتش المولود كانت حتتجنن سألت اخوه اللي عمره خمس سنوات فين اخوك قال لها مش انتي قلتي حنرميه للكلاب خلاص انا رميته دورو عليه في كل مكان جاو الشوارع ونادو بالمكرفونات عن رضيع مفقود لكن مافيش فايدة الان اذا هو عايش عمره 15سنه اتخيلي كلمه حبت الام انها ترضي بها ابنهاايش سوت فيها حرمتها من ابنها للابد.
    بس حبيت انبهك على هذه النقطه اللي كل الامهات ما ينتبهو لها .
    ربنا يوفقك ويقومك بالسلامه.
    http://www.lakii.com/vb/a-111/a-821178/

anapella's صورة
    anapella غير متواجد مساعدة مشرفة ركني الطفل والتغذية - محررة في موقع لكِ
    الردود
    3,644
    التكريم
    • (القاب)
      • الناصحة المتالقة
      • اجمل مقال اجتماعي 2014
      • شمعة مضيئة
      • ياقوتة ركن الصحة والتغذية والرجيم
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ساكنة الغيوم عرض الرد
    حبيبتي dodo 90 انتبهي تقولي له ان اخوه وحش او اي كلام يخليه يكرهه في واحده من عيلتنا قالت لابنها ان اخوه المولود حترميه للكلاب وانته احلى ومن هذا الكلام خلصت الست الشهر من الولاده وقامت في الصباح رضعت الولد وحممته ونيمته ودخلت المطبخ تسوي الغدا ولما جاء وقت الرضعه دخلت وما لقيتش المولود كانت حتتجنن سألت اخوه اللي عمره خمس سنوات فين اخوك قال لها مش انتي قلتي حنرميه للكلاب خلاص انا رميته دورو عليه في كل مكان جاو الشوارع ونادو بالمكرفونات عن رضيع مفقود لكن مافيش فايدة الان اذا هو عايش عمره 15سنه اتخيلي كلمه حبت الام انها ترضي بها ابنهاايش سوت فيها حرمتها من ابنها للابد.
    بس حبيت انبهك على هذه النقطه اللي كل الامهات ما ينتبهو لها .
    ربنا يوفقك ويقومك بالسلامه.

يالله ! وجعتى لى قلبى على البيبى ده وامه .. زمان خوه كمان اما كبر وفهم بيتعذب كتير

حبيبتى دودو ما تصلحيش غلط بغلط اكبر .. على الاقل عشان الولد يحب اخوه الصغير ويبقى طبيعى من ناحيته .. زمانك بتولدى دلوقتى .. ربنا يقومك بالسلامة ويبارك لك فى اولادك

الردود
    634
    حبيبتى انا مش قولتله انه وحش بهذا الشكل
    انا اقوله هو وحش مش هيعرف يدخل الحمام زى ياسين انت شاطر
    هو مش يعرف ياكل لوحده انت كبير وهتاكله معايا
    هو لسا صغير قوى الولاد ممكن يضربوه انت كبير مش هتخلى حد يضربه
    ده ال دايما بقوله يمكن مش قدرت اوصل الكلام انا ابينه انه ضعيف انما ياسين كبير وقوى

الردود
    634
    تعقيب كتبت بواسطة CHEROUK عرض الرد
    حبيتي دودو اولا الله يقومك بالسلامة انت و البيبي
    ثانيا ما ما شاء الله اللاخوات ما قصروا بنصايحهم سبب كل الي فيه الغيرة و احساسو ببعدك عنه و ان البيبي حياخذ مكانه
    انا حسب راي بلاش الحضانة لحد ما تولدي و تبقى الامور تمام
    لفتتني نقطة ذكرتيها انك تخبري ابنك ان البيبي وحش و هو الي شاطر انا من من وجهة نظري دا غلط و حي خليه يكبره البيبي
    المفروض انك تخبريه مثلا بما انو صغير عقله راح يتقبل الفكرة تخبريه انو البيي خبرك انو بدو يشوف اخوه الكبير و يعطيه هدية لما يجي تخبريه انو البيبي بحبو و انك حتساعد الماما في رضاعة البيبي لانه صغير و ما يعرف يعمل اشي من دون الماما و الذي منه
    كمان اشركي الوالد في الامر خليه يتعلق بيه اكثر اللايام دي من خلال يطلعه معه مشاوير و يهتم بيه اكثر الفترة دي من شان ما يحس بالفراغ الكبير وقت ولادتك
    من شان الاكل في الظروف الحالية ابدا ما انصح انو لازم تاكلي معه من شان ياكل خليه يتعود ياكل لحاله و اصنعيلو الاشياء الي بحبها لانو لو يتعود ياكل الا معك ما راح يصير ياكل بدونك اوقات الولادة
    انا الصراحة مثلك رغم اني مازلت بالشهور الاولى الا اني حاملة هم بنتي كثير خاصة من ناحية الاكل شايلة هم شيل انا بحاول من هلا هياها نفسيا حتى تتعود تاكل لحالها و ما تنصدم بخبر المولود و دايما خبرها انو البيبي بحبها
    في الاخير ما تنسي الدعاء بالخير دائما له و الله يسهل كل امورك
    والله عملت كل كلامك واليوم جهز معايا شنطة البيبى حق الولادة وسيبته يختار وكل ال اختاره فعلا وضعته فالشنطة ومش اقوله انه وحش انا قلت يمكن الكلام لكم غلط انا بس اثنى على ياسين انه كبير وقادر والنونو صغير مايسوى شئ
    وبالنسبة للخروج والله خرجت كتير معاه طول فترة العيد وقضيت كل وقتى معاه برة عشان كمان اعوضه عن الفترة مابعد الولادة اكيد مش هقدر اطلع ببه إلا بعد فترة

مواضيع مشابهه

1. موعد الولاده اقترب وانا جبانه موت
    بواسطة marwa81 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 17
    اخر موضوع: 26-10-2010, 08:45 AM
  2. طفلي يرفض الاكل ....
    بواسطة دلوعة زمانهاااا في الأمومة والطفولة
    الردود: 10
    اخر موضوع: 18-10-2008, 05:11 PM
  3. الى كل من اقترب موعد ولادتها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة سنفوره زعل في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 7
    اخر موضوع: 07-04-2008, 07:27 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ