انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 4 من 4

الموضوع: حنان من مصر(ساعدووني ارجوكم*نفسي انام زي الناس وابنتي حرمتني من النوم)لاتنسو حنونة

الردود
    56
    حنان من مصر(ساعدووني ارجوكم*نفسي انام زي الناس وابنتي حرمتني من النوم)لاتنسو حنونة

بسم الله الرحمن الرحيم 00انا سعيدة جدا بالدخول معاكم ومشاركتكم الامور 0انا متزوجة ومعي اول بنت وعمرها 11شهر0عندما انجبتها كان ابوها كثير السفر مما اضطرني ان انيمها دائما في حضني00تعودت عندما تقول اي ارضعها فورا وذا تاخرت لحظة 8تبكي بحرقة00هي لا تنان بالساعات بل كل نصف ساعة تستيقظ00وفي النهار تنام ولكن ليس متواصل00انا ليلا اصبحت انيما بجواري انا وزوجي ولا نعرف ننام لانه كل شوية تصحى وتبكي00ساعدووووني كيف احل هذه المشكلة

الردود
    36,171
    أهلاً وسهلاً أخت حنان وأهلاً بكل أهل مصر
    أختي ما بني عبر الشهور، لن ينتهي خلال أيام، ولهذا فعليكِ التدرج في أي شيء جديد تعلميها إياه.

أرجو منك قراءة هذا الموضوع
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=78395

الردود
    401

Smile

بسم الله الرحمن الرحيم

حبيبتى حنان من خبرتى كأم بكاء الطفل له عدة اسباب:
    - استيقاظها و بكاءها كل نصف ساعه معناه :
    ا)جعانه هى كبيره دلوقتى و الرضاعه فقط لا تكفى فى عمرها ده ممكن تأكليها كوب زبادى قبل النوم بساعه او ساعه و نصف و بعدين ترضعى لغاية ما تشبع
    ب)ممكن تكون عطشانه كمان لان انا عندى بنتى كانت كل يوم تقلق قبل الفجر و تبكى جربت كل حاجه و فى مره سقيتها شويه مايه هدت و نامت و بقيت كل يوم قبل النوم اسقيها و لو قلقت تانى اسقيها و ارتحت
    ج)شوفى لو كان عندها التهاب من الحفاض او مبلوله استحاله تنام كويس لازم تكون ناشفه و نظيفه و لو فى التهاب حالا عالجيه
    د)انتفاخ او مغص و ده و ارد جدا جدا جربى قبل النوم اسقيها ينسون دافى او شاى شمر او كراويه او اى مشروب دافى يريح البطن المتوفر عندك بس لا تضيفى سكر
    ه)راقبى عملية الاخراج عندها ممكن يكون عندها امساك و علاجه اسقيها مايه و عصير برتقال مخفف
    اخيرا و نصيحه منى كأم انت فقط الى تقدرى تحلى مشكلة بنوتك راقبيها و ذى ما قلتلك جربى و ان انشاء الله يكون خير و لو فشلت فى معرفة السبب اعرضيها على اخصاءى أطفال و طمننى عليك دايما يا حنان و على بنوتك و انا فى الخدمه يا جميل
    على فكره حبيبتى انا مصريه بس مقيمه فى الغربه بقالى حوالى خمس سنين دلوقتى متزوجه و عندى يوسف و جودى

نصيحه اخيره اقرأى عليها المعوذتين و شغلى الراديو على اذاعة القرآن الكريم و خليه قريب منها

الردود
    3,966
    حياك الله ياحنان
    ومثل ماقالت ايمان الي عودتيها عليه طول الفترة الي راحت مش بالساهل ابداً بين يوم وليلة يتغير
    حاولي تحديد اوقات رضاعتها بالتدريج
    لان مسألة كل نصف ساعة رضاعة صعبة جداً

مواضيع مشابهه

1. لبيت دعوة حنان ليبيا و تعرفت على بنات المنتدى .... شكراً حنونة
    بواسطة kittygago في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 51
    اخر موضوع: 17-04-2010, 03:03 AM
  2. ** وصفة متميزة ** خبزة وش الفجر !!!!سهرااااانه و نفسى انام!!!
    بواسطة chahira في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 64
    اخر موضوع: 17-11-2008, 03:41 PM
  3. نفسي انام بالليل
    بواسطة احلامنا الحلوة في الأمومة والطفولة
    الردود: 0
    اخر موضوع: 22-02-2008, 01:51 PM
  4. الردود: 4
    اخر موضوع: 27-03-2007, 09:35 AM
  5. ساعدوني نفسي انام
    بواسطة roza nofal في الأمومة والطفولة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 20-02-2007, 06:38 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ