انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 35 من 203 الأولىالأولى ... 253132333435363738394585135 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 341 الى 350 من 2025

الموضوع: مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***

الردود
    913
    انا جبت السنة ده الصيفي 4 ومجاش عليها كبير هو لسه عندي لكن شلت التيكيت منه.ولبستها بتاع السنة اللي فاتت.الشتوي السنة اللي فاتت جبت 2 وبعد غسلتين بقى يدخل تحته حاجات بالعافية يعني بيصغر كتير بعد الغسيل ومقاس 4 كبير مش عارفة اعمل ايه .بفكر البسها 2 ولما يبرد الجو البسها 4 عشان بتلبس تحته حاجات.خللي بالك مش كل مقاس 4 زي بعض يعني في حاجات اكبر من حاجات.انا مش عارفة الغلط في المقاسات ده.شفت اصلا مقاسات الترينينغ البنطلون قد ايه طويل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لازم نشوف حل معاهم الاخرين دول...
    آخر مرة عدل بواسطة sadina : 08-11-2009 في 07:36 PM

الردود
    2,448
    عجباني اوي لكنتك سادينا شو مهضومة كتير

الردود
    913

Smile

لكنتي يا ام فريدة؟؟؟ يا مامي انا كنت فاكرة نفسي بتكلم مصري.انا بكلمكم مصري مش باين ؟؟؟ وميرسي يا قمر.

الردود
    913

على فكرة انا اعرف اكتب مصري كويس لكن مش بعرف اتكلم كويس ابدا مع ان بقالي 6 سنين هنا.يمكن عشان لوحدي

الردود
    887
    عارفه يا ام فريده لو سمعتيها و هى بتكلم احلى بكتير
    انا بموت فى الكلام اللبنانى

الردود
    913
    ربنا يخليك يا نوجا على كلامك بيرفع المعنويات

الردود
    887
    و الله بتكلم جد
    انا كنت بعد كتير احاول اتكلم لبنانى بس بفشل

الردود
    913
    اعلمك ولا يهمك يا قمر .

الردود
    913
    قرر سيد عبدالعزيز محافظ الجيزة الاحد اغلاق مدرسة أبوالهول الاعدادية بشارع خوفو لمدة أسبوعين بعد اصابة طالبين بفيروس اتش 1 ان 1 المسبب لمرض إنفلونزا الخنازير

الردود
    913
    ايه رايكم في الكلام ده؟؟؟ نخاف من التصريح اللي يخلينا نقلق ان الحالات حتزيد جدا الايام الجاية؟ او نفرح ان المستشفيات الخاصة حتستقبل المرضى؟
    أكد الدكتور حاتم الجبلى وزير الصحة المصري أنه سيصدر قرارا وزاريا يلزم المستشفيات الخاصة باستقبال حالات انفلونزا الخنازير بعد أن رفضت هذه المستشفيات استقبال هؤلاء المرضى وذلك ابتداء من السبت القادم على أن تخصص كل مستشفى 5% من أسرتها لاستقبالهم مشيرا إلى أنه سيتم تدريب الأطباء والفئات المعاونة بهذه المستشفيات لبدء استقبال هذه الحالات.

وأشار إلى أنه سيصدر قرارا آخر يسمح للمعامل الخاصة بإجراء التحاليل لفيروس انفلونزا الخنازير وسيتم تحديد سعر التحاليل بهذه المعامل كى لا يتم التلاعب.

كما سيتم توفير الكواشف اللازمة لإجراء التحاليل محذرا من أن هناك أنواعا من التحاليل السريعة تجريها بعض المعامل نتائجها غير سليمة فنحو 50% من نتائج هذه التحاليل غير صحيحة.

وأوضح الجبلى خلال المؤتمر الصحفى الذى عقده الأحد بوزارة الصحة أنه مع تزايد الحالات سيتم تقسيمها إلى حالات بسيطة تحتاج إلى راحة داخل المنزل لمدة أسبوع ويتم شفاؤها دون أدوية وحالات تحتاج إلى دخول المستشفيات مع اعطائها التاميفلو وسيتم صرف هذا العقار للحالات التى تحتاج إلى علاج بالمنزل من خلال صرف تذاكر من داخل وزارة الصحة.

ونوه إلى أنه سيتم فتح عيادات متحركة فى المناطق ذات الكثافة السكانية العالية وأنه سيتم فتح عيادتين من العيادت المتحركة بمنطقة المرج خلال العشرة أيام القادمة وأنه يتم حاليا تجديد العيادات الخارجية ومستشفى حميات العباسية وتدعيم المستشفيات بعدد من غرف العناية المركزة.

وأضاف أن الموقف فى مصر بالنسبة لانفلونزا الخنازير مازال مستقرا وأن أعداد الإصابات بالرغم من تزايدها خلال الأسبوع الماضى لكنها أقل بكثير من معدلات الإصابة فى العالم فهناك 11 ألف إصابة بين الطلاب تحدث كل يوم فى الولايات المتحدة الأمريكية .

وقال الجبلى إن وزارة الوزارة ستتخذ عددا من الإجراءات الحاسمة مع احتمالات تزايد أعداد الحالات المصابة بانفلونزا الخنازير خلال المرحلة المقبلة تشمل السماح للمستشفيات الخاصة باستقبال الحالات والمعامل الخاصة بإجراء التحاليل للفيروس وبدء تطعيم الفئات التى سيعطى لها الأولية بعد الحجاج وفتح عيادات متحركة فى المناطق خاصة ذات الكثافة السكانية العالية.
    آخر مرة عدل بواسطة sadina : 08-11-2009 في 09:27 PM

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس مدارس..........الجزء الثالث(ما شاء الله)
    بواسطة bent masr في المجلس العام
    الردود: 276
    اخر موضوع: 16-03-2009, 12:11 AM
  3. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ