انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 26 من 100 الأولىالأولى ... 162223242526272829303676 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 251 الى 260 من 998

الموضوع: جروب (( التحدي الأكبر )) .. إلى الجنة مكملين .. الجزء الثاني (التسجيل للجادييين فقط)

الردود
    1,652
    تعقيب كتبت بواسطة دبدوبة الحبوبه عرض الرد
    ممكن سؤال أخوات اختي تقول ليي ان انتي كل يوم تصومين وتسوي تمارين صباحيه
    ماتستفيدي شي هل الكلام صحيح ؟؟؟؟؟
    حبيبتي معلش مافهمتش السؤال ياريت توضحيه شوية

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة اللولو المكنون عرض الرد
    السلام عليييييييييييييييييييييييكم

شو اخباركم يابنات

اليوم بداية جديد ونية أكيد ان شاء الله على بلوغ هدفنا

الجسم الررشيق والاكل الصحي والحياة الحلوة بعيدا عن المرض

صح هالكلام

مين عندو اعتراض
    طببببببببببببببببببعا
    مين يعني عنده اعتراض واحنا نشرشحه شرشحة حرامي الشباشب ههههههههه

تعقيب كتبت بواسطة meme1982 عرض الرد
    السلام عليكم
    سامحوني ليا يومين ادخل البيانات مؤ راضئ دحين ان شاءالله تتوصلوا كتب لكم اليوميات تبع امس
    وابداء معاكم اليوم
    اليوم بدية مع الاستشارئ وطلب أني انزل من وزني عشان يساعدهم بالعلاج
    ادعولي وأدعو لكل محرومة الله يروق الجميع
    اهلا برجعتك معنا ميمي
    ان شالله تكون بدايه موفقه وجديه
    والله يرزقك الي بتتمنيه يااااااارب

تعقيب كتبت بواسطة meme1982 عرض الرد
    يوميات يوم الجمعه
    مافي فطور
    الغداء
    ٦ملاعق رز ابيض مع قطعة سمك مشوية
    مابين عصير قصب سكر
    العشاء
    ٢توست حب مع قطعة جبنة قليلة الدسم -كوب شاي ببحليب
    الرياضه نص ساعه ع الأربت تراك
    يعطيكي العافيه رياضتك مميزه جددددددددا بالتوفيق
    بس نفس الحكي
    لازم تدخلي الخضار والفاكهه على يومك وما تطنشي الفطور دايما ^_^ الفطور اهم اهم وجبه

تعقيب كتبت بواسطة راجية لقاء ربي عرض الرد
    السلام عليكم
    ازيكم يابنات .. يارب الكل فرحان ومتحمس لاسبوع جديد مليء بالتحدي والإرادة

ميرو :
    تسلم الأيادي ياقمر ... حفلة جميلة ومارتبتيناش مرعاة لمشاعري ههههههههه لأني هكون الأخيرة
    وبقيتي قائدة شطورة أهو .. وعسولة كمان اموووووووووووووه
    وأنا فعلا لي 3 أسابيع نزلت فيهم كيلو ثم نص ثم كيلو
    ويااااااااااارب دايما الكل فرحان وسعيد بإنجازه ومايرجع للرقم اللي سابه تاني ابدا
    ههههههههه هو سبب من اسباب عدم الترتيب حضرتك طبعا لازم تكوني بالمقدمه
    وتاني اشي مااما نادتني وانا بعمل الحفله ههههه عشان نعمل حفله تنضيف بالمطبخ

اهم اششششششي عدم الرججعه ان شالله

ماشاء الله عليك ميرو ... شفتي بقى بقيتي محنكة مش شطورة بس هههههههه

ايوا بعجبك يا راجو
    بس يااااااارب يجي بفايده معي عشان هطق

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة اللولو المكنون عرض الرد
    مسا الخييييييير يابنات

شفتولي احلى من هيك سلة

الكل يتفضل ووينئي اللي بحبو

كتييير حلوه ياريت تسلموني ركن البطيخ بالله وماحدا يمد ايده ^__^
    تعقيب كتبت بواسطة دبدوبة الحبوبه عرض الرد
    هلا ياعمري
    يشرفني أكون معاكم يالغاليات
    اني مشتركه في النادي حق التمارين السويدية
    الطول 155
    الوزن 80'5
    يعطيكي العافيه وبتنوررررينا
    ياهلا فيكي وان شالله نكون كلنا وجهنا حلو على بعض

تنبيه هااااااااااااااااااااااااااااام

بنات :
    ملاحظة إهمال كبيييييييييييييييير في الواجب الديني .. رغم انه شرط من شروط الجروب

حبيباتي :
    جروبنا بيعتمد الإعتماد الكلي على حسن التوكل على الله وصدق اللجوء إليه والإلحاح عليه بالدعاء إنه يوفقنا لما فيه خير لنا في الدارين .. ويرزقنا الصحة والجسم السليم الرشيق
    و كيف لنا وبأي وجه ندعوه ونتوسل إليه بتحقيق أهدافنا واحنا مقصرين في أقل واجباتنا نحوه

... والله ما القصد الرياء أبدااااااااااااااا ...
    ولكني أتمنى أن نكون عونا لبعض حتى يعيننا على ذكره وشكره وحسن عبادته ... ما نكتبه هو أولى خطوات العبادة في الأساسيات

برجاء الاهتمام شوية بالواجب الديني بدون تفاصيل زي مامكتوب في الشروط
    معك حق بكلامك راجيه ان شالله هرجع ازبط واجباتي الدينيه من اليوم (:
    حبيبتي معلش مافهمتش السؤال ياريت توضحيه شوية
    ولا انا فهمت
    يعني بتقصدي انه انتي بتصومي كل يوم عن الاكل ؟ وبتعملي تمارين على معده فاضيه ؟

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)
    بنات بنات بدي استشيركم
    ايش رايكم هالاسبوع تنحصر المنافسه بين عضوتين
    طبعا كلنا رح نتناافس بس حابه اعمل حركه بالجروب
    يعني بدنا اكتر بنتين حاسين حالهم كسلانين هالاسبوع او مش جاي على بالهم يكملوا او حاسين باحباط
    ونحطهم بمنافسه بين بعض ونشوف اخر الاسبوع مين عملت رياضه اكتر ومين نزلت اكتر والمقياس هيكون مين عملت رياضه اكتر على فكره

موافقين ؟؟
    ان شالله معكم لبكرا لترشحوا حالكم ازا ما رشحتو انا بكرا ان شالله برشح بنتين وبتبدا المنافسه

مواااااااافقات؟؟؟؟؟؟؟؟

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)
    انا لقيت موضوع متكامل عن الريجيم فيه حقائق واسرار ما بنعرفها عن جسمنا ان شالله كل يوم هنزل منه جزء لانه طويييييييييييييييييييل
    المصدر من مدونة اهتمي بصحتك وجمالك

موضوع رااااااااائع لكنه طويل جدا انا قرات نصه بتلات ايام

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)
    هذه البدايه وكانها بتوصف حالة كل وحده فيييينا (الموضوع منقول من مدونة اهتمي بصحتك وجمالك)
    الموضوع ده كتبته بعد بحث طويل وتجارب منى شخصيا واكتشفت بعدها انى كنت بغلط فى حق نفسي وصحتى كثير
    وانى كنت بدور على سراب كبير اسمه فقدان الوزن والحفاظ عليه كمان بسرعه وبسهولة وببساطة
    الاول كنت بدخل على مواقع التخسيس واللى كلها تجارب منقولة من ناس بتألف وكنت فاهمة انه مثال اسأل مجرب ولا تسأل طبيب مثل صحيح لكن طلع مش دايما صحيح
    لانك لما تسأل نجرب لازم يكون المجرب ده كان سأل طبيب قبل التجربة
    كان بالنسبة لنا لما اروح لدكتور علاج السمنة او دكتور تغذية هقيس شطارته بمدى سرعه تحرك الميزان للهبوط
    مكنتش اعرف انه سرعه تحرك الميزان للهبوط ممكن يكون بياخد معاه صحتى وجمالى فى نفس الوقت
    طيب اعمل ايه مش عاوزة ابقى تخينة وبشعه ومكلبظة ومدورة عاوزة ابقى حلوة وجميلة ورشيقة وخصرى نحيف ومشدود
    اروح داخلة على جوجل واروح كاتبة خلطة للتخلص من الكرش وتطلع لى 7000 خلطة واقعد اجرب الخلطة دى شهر ومتجيبش نتيجة واجرب دى شهر كمان وتطلع اسوء
    اروح اقول الخلطات مش جايبة همها بعد ما اكون ضيعت من وقتى 3 او 4 شهور فى تجربة الخلطات والمشروبات وانا اشربها على الريق واروح اضرب لى فطار متين وبعده افتح الثلاجة وادور على حتتين بسبوسة على قطعتين جاتوه ومفيش مانع من كاسين عصير ولا كان بيبسي واتغدى واضرب طبق الرز المتين مع اللحمة الدسمة ولا صينية المكرونة بالبشاميل وبعده اضرب لى كام حتة بقلاوة على كام حتة حلويات واقفلها قال ايه بدايت سفن ولا بيبسي وبعدين قبل ما انام اسهر لحد نصف الليل عمالة اتفرج على افلام وانا حاطة قدامى طبق المكسرات وبعدين اشرب قبل ما انام خلطة سحرية هتجيب لى اسهال الصبح وتنزل كل اللى اكلته خلال اليوم واقول هخس انا كده بستهبل بجد فعلا هبلة وبينضحك على وعمالة اشرب خلطات هبلة
    وبعدين لقيت الخلطات مش جايبة نتيجة
    اروح داخلة جوجل تانى واقول له يا عم جوجل عاوزة رجيم سريع وفعال يخسسنى فى الاسبوع خمسة كيلو ولا 7 كيلو ولا 10 كيلو وادور والاقى ستات ما يعلم بيها الا ربنا كاتبة رجيميات غريبة وكل واحده تقول الرجيم المعجزة اللى نزلنى 30 كيلو فى شهر ............ انتى بتهرجى ياللى كاتبة الكلام ده ولو انتى بتهرجى انا اكيد بهرج لو صدقتك
    واروح ماشية على رجيمها وانا مغمضة وانزل اول اسبوع خمسة كيلو اهول هيه لو نزلت كل اسبوع خمسة كيلو كده انا هخلص الشهر وانا نازلة عشرين كيلو طبعا بتحلمى
    لان الكلام ده مش هيحصل
    طبعا عارفة ان يمكن منكم ناس كثير هيقولوا ايه الرغاية دى عاوزين المفيد
    طيب استنوا شوية عاوزين المفيد لازم تصبروا انا موصلتش لمعرفتى بالكلام اللى بكتبه ده واللى هكتبه لكم من الهواء انا وصلت له بعد وقت طويل فى البحث والفحص والتدوير فى المواقع العربية والاجنبية والقراءة فى كل مكان والتجربة على نفسي شخصيا علشان كده هتحتاجوا صبر معايا واصبر معاك علشان نخس صح ونخس بصحة وعافية كمان
    طيب هتقولوا هنصبر بس ياللا قولى لنا ازاى نخس ونبقى حلوات كمان
    هقول لكم
    انتم دلوقتى ياللى بتقرأوا موضوعى فئات مختلفة وبأعمار مختلفة وكمان بحالات مختلفة وهشرح كلامى دلوقتى
    يعنى امثلا انتى واحده من دول
    اما بنت لسة لم تتزوجى وعاوزة تخسي قبل فرحك
    او زوجة لسة جديدة ومحملتيش وعاوزة تحملى ونسبة الدهون عندك عالية والدكتور قال لازم تخسي علشان الحمل يحصل
    او زوجة وام ولسة مخلفة جديد وبطنك منفوخ وجسمك زاد وزنه بعد الولاده ودى كانت اول ولاده وبترضعى وعاوزة تخسي تانى
    او زوجة لاكثر من طفل واخر ولاده فات عليها يمكن سنتين او ثلاثة وجسمك زاد وزنه واتكون عندك حزام الحمل اللى هو دهون كثير حوالين البطن وعاوزة تخسي وتتخلصى من الدهون دى
    او واحده كبيرة فى العمر وزياده الوزن قربت تجيب لك سكر وضغط كمان وعاوزة تلحقى تتخلصى من الوزن ده قبل ما يأثر عليكي زياده الوزن وللاسف تتعبى الحقى نفسك بقى
    او خسيتى فعلا بس اكتشفتى ان جسمك ترهل وانك خسيتى بس حزام الحمل اللعين لسة موجود
    خسيتى وعندك بطن غلسة كرش صغير مترهل وغلس او دهون حول الافخاد او جوانب البطن او صدرك ترهل للاسف وموصلتيش لحلم الجسم الجميل وزعلانة اوى
    او خسيتى وبشرتك تدمرت وشعرك كمان نزل وبقت حالتك حالة
    كل ده هيخليكي تقولى طيب انتى قلتى المشكلة ومشفتش منك حل
    اصبرى يا بنتى ما انا قلت لك انا مجبتش كلامى من الهواء انا تعبت علشان اوصل لكل ده
    طيب هنعمل ايه علشان نتفادى المشاكل دى كلها
    نيجى للحل بقى
    اول شئ لازم تعرفيه ان اللى بيتحكم فى جمالنا وكمان وزننا عده اشياء
    هاتى ورقة وقلم وتعالى نتكلم بقى كلامى علمى
    1-صحتك كويسة؟؟؟؟ اقصد معندكيش مشاكل فى الغدد ؟؟؟ معندكيش سكر او ضغط او اى مشاكل صحية
    2-الهرمونات لان دى مهمة جدا لنا مش علشان بس انك تكونى كاملة الانوثة وصالحة للحمل والانجاب لاء لان اى لخبطة فيها بتؤدى الى اشياء كثيرة منها زياده الوزن وبهتان البشرة وتراكم الدهون فى منطقة الخصر والمعده والبطن وكمان معدل الخصوبة عندك وتساقط شعرك او خشونة جلدك وخشونة صوتك كمان
    مهم جدا انك تعرفى انه كلما زاد هرمون الاستروجين فى جسمك كأنثى كلما قل ظهور الشعر فى جسمك كلما زاد معدل الخصوبة عندك كلما زاد جمال بشرتك وشعرك كلما زاد جمال صوتك كلما اصبحتى اكثر جاذبية واكثر انوثة وانتى بتخسي لازم تحطى لنفسك برنامج لرفع معدل الهرمون ده جسمك وده هيكون ضمن برنامجنا
    3-طيب يا ستى انا معنديش مشاكل صحية وعاوزة اخس اوكى اتفقنا يبقى لازم كمان فى نظامنا نعمل رجيم صحى يخسسنى بدون ما افقد شعرى ولا افقد جمال بشرتى ولا وشى يتطبق وخدودى تدخل لجوة وابقى شبه السلعوه والناس تقول لى مالك انتى عيانة ولا ايه طب اعمل ايه هنا بقى النظام الصحى هو الحل بس مش الحل الوحيد لاء فى حاجة اسمها مكملات غذائية وفيتامينات
    4-طب ايه كمان ااااااااااااااااااه فى اهم شئ لازم تعرفيه وهو ان الخسسان مش بس رجيم لاء لازم برنامج رياضى وده مش بس انك تقعدى تتنطططى ولا تجرى ولا تمشى لاء ده انتى كمان لازم تبنى كتلة عضلية هتقولى ايه يبقى عندى عضلات ايوة يبقى عندك عضلات بس مش عضلات زى بتوع كمال الاجسام لاء
    عضلات انثى انتى محتاجة لها لعده اسباب اولها واهمها شد جسمك يعنى تخسي بلا ترهلات وثانيا رفع معدل الحرق عندك علشان لما تخلصى تخسيس جسمك وتوصلى للمثالى ان شاء الله جسمك يبقى ارتفع فيه معدل الحرق بفضل العضلات دى ومش تقولى انا قعدت شهر عاملة دايت واول ما وقفت يوم زدت كيلو ولا كنت معزومة وبمجرد ما اكلت وجبة عادية وزنى زاد كيلو اعمل ايه ولا تخسي وبمجرد ما توقفى الدايت تلاقى نفسك رجعتى كل اللى خستيه وزياده عليه كمان هنا بقول لك انتى السبب انتى اللى خسيتى غلط

ان شالله البدايه الصح هتكون بالجزء الجاي بس مابدي اطول عليكم وتملوا بتمنى تقرؤوه كله

الردود
    641
    كيفكم ياجماعة....
    راجو أنا فغلا محتاجة تهزيئ جااااااااااااااااامد.... اليوم كان يوم التخبيص العالمي...........
    مابعرف شو صارلي لغاية العصر كان كل شي تمام وفجأة انقلبت الحكاية....
    اهئ اهئ
    مقهورة من حالي بس مابدي أحبط وأسوق فيها وإنشالله تتعوض... عشان كدة أنا برشح نفسي الكسولة نمبر ون... وبأتقدم للمسابقة الحلوة تبعتك ياراية... كتير حبيت الفكرة...........
    بس للأسف ما حأقدر أعمل رياضة لأني والدة قيصري من جديد وصعب أمشي برة البيت..........
    بس ياريت تدخلوني المنافسة يمكن أتشجع..........

عايزين أكتب يوميات اليوم التعيسة وللا تستروا عليا اليوم.......

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)
    حنييييييين انتي اول متسابقه كتيييييير حلو يلا بدنا منافسه الك
    مش مشكله بنغير القانون وبنخلي الحساب على الالتزام بالاكل واليوميات التمام (:
    من خضار وفاكهه وبروتين والبان واي خلل فيهم فيها نقص نقطه
    اكتبي يومك عشان ما ترجعي تعييديها تاني وعشان نشوف ايش خبصتي ونمسكها عليكي زله ((:

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)
    عزيزتي البنت : اذا كنتي بمناسبة وشفتي وحدة قاعدة مع بناتها ,,!
    قوليلهم : هاي اختكم؟!!

مو بس رح تطير من الفرحة ورح تخطبك لابنها

مقتبس من كتاب : كيف تصطادين عريس !

خخخخخخخخخ قولتكم بتزبط؟؟؟

انا هقوم شوي وبرجع ان شالله

الردود
    1,080
    السلام عليكم
    ان شاء الله أبد معاكم
    اختي قرات الشروط الصباح
    انا قصدي من السؤال ان بعمل التمارين السويدية على معدة فاضيه
    اختي تقول ماتحرقي الدهون وإنتي صايمه
    يوميات يوم السبت
    السحور /١زبادي خالي الدسم / فطيرة لوزين بالجبنة/ كوب عصير برتقال /
    فطوري كان ٢ كوب مويه بعد صلاة المغرب
    صحن سلطه /كوب كبير شواربه بالدجاج / ربع خبزه
    الساعه ٩م طلعت عند الكورنيش ساعه مشي
    اليوم أحس بصداع غريب والله مش عارفه أنام
    الصلوات قول اللهم صل على محمد وآل محمد ١٠٠مره الاستغفار ١٠٠مره راح اقرأ سورة الملك قبل النوم
    تصبحوون على خير
    آخر مرة عدل بواسطة دبدوبة الحبوبه : 19-05-2013 في 12:02 AM

مواضيع مشابهه

1. جروب (( التحدي الأكبر )) .. إلى الجنة مكملين .. فهل من مشمر
    بواسطة راجية لقاء ربي في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 995
    اخر موضوع: 10-05-2013, 05:59 PM
  2. الردود: 400
    اخر موضوع: 09-11-2010, 07:20 AM
  3. الردود: 397
    اخر موضوع: 05-11-2010, 04:38 PM
  4. جروب للي فوق ال100 كيلو ( الجزء الثاني )
    بواسطة سما زرقا في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 401
    اخر موضوع: 24-06-2010, 02:40 AM
  5. دروب الجنة:::أفكار للديكورات في اعراسك:::دروب الجنة
    بواسطة الفراشة المضيئة في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 2
    اخر موضوع: 29-07-2006, 05:37 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ