انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 9 من 9

الموضوع: شبح زيادة الوزن

الردود
    1,212

cryhard خااااااااااااااااائفة من شئ ما ( شبح زيادة الوزن )

السلام عليكم ورحمة الله

كان ليا سؤال بعد اذنكم لو تقدرو تساعدونى فيه يبقى جزاكم الله خيرا

انا عندى 22 سنة و طولى 156 و وزنى 50 وساعات بزيد كيلو او 2 وارجع تانى وكدة مش ثابتة يعنى

بس انا هقولكم انا نظامى ايه وقولولى انا كدة صح ولا غلط لانى خايفة موت اتخن خصوصا بعد الجواز

انتو عارفين بقى البنات بعد الجواز خصوصا فى مصر بيزيدو بعد الجواز ومع الحمل والولادة بيزيدو اكتر ومش بيعرفو يرجعو تانى زى ماكانو

انا مش بتقل فى الاكل يعنى لا فى فطار ولا غدا ولا عشا ساعات العشا بيبقى فيه نشويات لكن مش كتير وبيبقى فى الغالب فاكهة بس والمياة بحاول اشرب اكتر من لتر ونص فى اليوم والرياضة بلعب تقريبا كل يوم نص ساعة تمارين بعمل تمارين للبطن والارداف وكلالجسم تقريبا من كل نوع تمرين 20 مرة وبنط الحبل 100 او 200 مرة فى اليوم

ده غير انى بشتغل فى البيت كتير يعنى مش من النوع اللى قاعد طول اليوم ادام التليفزيون ياكل وينام

بس بصراحة متعقدة وعندى عقدة مكلكعة ااااااااااااااااااااااد كدة ان كل اللى حواليا بيقولولى انتى هتتخنى بعد الجواز ماتفتكريش انك هتفضلى كدة كلنا كنا زيك ولما اتجوزنا تخنا وزى مانتى شايفة كدة

انا خلاص اتعقدت وخايفة من الجواز بسبب الكلام ده بس بقول انا ان شاء الله هفضل محافظة على طبيعة اكلى ونظامه و هواظب على الرياضة برده حتى لو مش كل يوم بس على الاقل 3 مرات فى الاسبوع ولو ربنا كرمنى و حملت وولدت هنزل تانى بعد الولادة

وكمان متعقدة اكتر من التخن لان ماما تعبانة جدا من الوزن الزايد ورجلها و ضهرها وجعها بسببه وكل اللى وزنهم زايد فى عيلتى تعبانين جدا وانا مش عاوزة ابقى زيهم

سؤالى بقى هل صحيح ممكن بعد كل ده اتخن خصوصا ان انا جسمى قابل للزيادة لانى فعلا كنت اكتر من 60 كيلو بس خسيت مع الدراسة والحركة بدون ريجيم ولا حاجة وكمان العامل الوراثى متوفر جدا مافيش حد فى العيلة رفيع خالص

حد يقولى ويطمنى الا انا خايفة موت هل ممكن بعد الجواز اقدر احافظ على وزنى وشكلى ولا هتخن يعنى هتخن ولو عملت ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وجزاكم الله خيرا

دمتم رشيقات
    آخر مرة عدل بواسطة ايمان مونى : 26-01-2010 في 03:58 PM

ضله جمب نيلها تسوى ألف قصر ولا ورده بلدي فيها عطر مصر
    الردود
    3,895
    يا ايمان يا حبيبتي
    حاولي تثقي اكتر بان ربنا مش بيضيع تعب حد واكي كل الناس اللي تخنوا وفضلوا كدا معندهمش اراده وانتي ما شالله عليكي عند العزيمه دي يبقى خليكي واثقه بانك هتحافظي على وزنك وشكلك ان شاء الله

الردود
    5,132

flower2

مساء الخير ايمان
    حرصك على الرشاقه جميل بس ميبقاش لدرجة الهلع
    ناخد كلامك واحده واحده
    اولا بالنسبه للعيله والسمنه الوراثيه وتعب ماما فى الوزن الزائد
    على ما اظن وقتنا ده غير زمان يعنى مكنش فى حاجه اسمها دايت والاكل كله بسمنه بلدى دلوقتى كل الناس عارفه الاكل الصحى وزيت الزيتون انتشر استخدامه ومحدش دلوقتى بيعمل المفتقه والاكل الى انتى عارفاه ده
    ثانيا طالما اتعودتى على كميه معينه من الاكل خلاص معدتك بتصغر وبتتعود وبيبقى نظام حياه مش حتعرفى تخرجى عنه
    وكذلك الرياضه اعرف اللى اتعود عليها ميعرفش يبطلها ويحس ان فيه حاجه نقصاه
    وانتى بتقولى انك من الناس اللى بتتحرك كتير
    بلاش قلق وخليكى منتبهه انك تاكلى صحى وطالما انك متابعه وزنك اول باول يبقى اى زياده حتبقى كبيرها ايه كيلو او اتنين اكيد حتعرفى تلحقيهم بسرعه
    وربنا يوفقك ويتمملك على خير ويسعدك ويهنيكى

الردود
    1,212
    جنى

جزاكى الله خيرا ياحبيبتى على مرورك وردك
    الله المستعان ربنا ييسر الحال واقدر احافظ وربنا يارب يستجيب دعاكى يارب واقدر احافظ فعلا

بيج بوس ندى

جزاكى الله خيرا على اهتمامك وردك ربنا يعزك

بس بصراحة انا مش بستخدم زيت الزتون فى الاكل خااااااااااااااااااااالص جربنا زمان بس بصراحة طعمه مش حلو وحرمنا من ساعتها انا بطبخ بزيت عادى و ساعات كمان سمنة بس بلدى مش مصنعة اوامر ماما بضطر اعملها فى الاكل بس بحاول اقلل منها

بس ماكدبش عليكم انا باكل من كل حاجة بس لو حاجة دسمة ماكلش منها كتير

يعنى مثلا انا لسة سامعة امينة شلباية النهاردة بتقول لو عكينا شوية فى الرجيم يعنى مثلا كلنا مكرونة ...................
    انا توقفت عند الجملة دى بقى يعنى لو كلت مكرونة حتى لو معقولة ده ضد الريجيم

لا انا باكل رز ومكرونة واى نشويات بس بكميات معقولة مش بتقل منها

انا اللى خايفة منه ان حتى فى تقليلى للاكل الدسم على المدى البعيد يتخنى

مانا لو كلت جلاش مثلا او مكرونة بالبشاميل او اى حاجة دسمة مش هتخن منها تانى يوم لكن على المدى البعيد ممكن اتخن

فحد يفهمنى بقى انا باكل عادى الاكل المطبوخ عادى اللى فيه دهون معقولة بس فيه ومع التقليل والرياضة ممكن اتخن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معلش انا حاسة ان انتو عاوزين تحدفونى بحاجة بس معلش استحملونى وريحونى اللى يريح قلبكم

الردود
    1,302
    لا مو شرط عندي قريبتي بقيت محافضه ع ووزنها وشكلها
    هو الا ما يزيد بالحمل والولاده شي طبيعي لكن الست الشاطره هي الي تلحق نفسها وتخسهم وتضلها محافضه ع الرانج للووزنها
    بالنسبه الي انا لسه مرحلتي طووووووووويله بس الي خلاني التزم بجد بالايام الي مضت واخس بجد هوو نفس سبب والدتك
    انا عندي بالعيله بعانوو من نفس المشاكل وكله بسسبب السمنه لهيك هو فعلا شبح ومرعب
    وان شالله الله يبعدوو عنك ويخلصنا منه
    بالتوفيق

الردود
    5,132
    حبيبتى مونى
    هى امينه شلبايه ممكن تتحسب عامله ريجيم انتى مش شايفه عضمها عامل ازاى دى مش بتاكل خالص
    من وجهة نظرى دى مش مقاييس جمال ابدااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    والاكل الصحى اننا منحرمش الجسم من اى نوع من انواع الاكل نشويات دهون وفيتامينات
    الطبيعى ان جسمك حيتعود على كمية سعرات محدده فى اكلك ويثبت الوزن عليه ويبتدى يحرقها كلها مع حركتك
    يعنى مش معقول حتتخنى
    وبعدين ربنا يتمم زواجك على خير ابقى غيرى طريقة طبخك فى بيتك بدهون صحيه طبعا ماما لازم نسمع كلامها فى بيتها انتى بقى فى بيتك اعتمدى زيت الزيتون انتى ممكن تبحثى عن فوايده على النت فى الاكل مع ان البعض بيشكك فى صلاحيته للطبخ ممكن يستبدل بزيت الذره واديها توابل تديكى طعم حلو ( على فكره انواع زيت الزيتون دلوقتى بقت ممتاز والطعم الرزل اللى بتقولى عليه تقريبا راح ) ( ولو مراحش نقنع نفسنا انه رااح ) طبعا امهاتنا مش مقتنعين بكده لانهم متعودين ومسستمين على كده
    بالتوفيق
    يظهر انا اللى حتحدف من شباك الركن على الرغى ده كله

الردود
    1,827
    التدوينات
    5
    ازيك يا ابلة ايمان الموضوع عجبنى جامد

الردود
    1,827
    التدوينات
    5

الردود
    649

مواضيع مشابهه

1. زيادة الوزن
    بواسطة سدود في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 06-01-2011, 12:16 AM
  2. زيادة الوزن
    بواسطة غرام الفحماوية في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 5
    اخر موضوع: 16-08-2009, 01:29 AM
  3. زيادة الوزن
    بواسطة nizar-ue في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 4
    اخر موضوع: 19-04-2007, 05:52 PM
  4. زيادة الوزن .. !!!
    بواسطة سحـــــاب في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 13
    اخر موضوع: 26-02-2007, 10:43 PM
  5. زيادة الوزن
    بواسطة انهار في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1
    اخر موضوع: 26-04-2002, 04:06 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ