انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: آلام الجماع في الايام الاولي من الزواج

الردود
    858

آلام الجماع في الايام الاولي من الزواج

السلام عليكم
    القصه ان صحبتي اتجوزت من 10 ايام بس
    المشكله انها بتحس بالم شديد مش قادره تستحمله اثناء الجماع
    انا طبعا عارفه انه شىء طبيعي انها تحس بالم بس هي بتقول انه مش الم طبيعي ممكن تستحمله لدرجة انها بتبكي وتصرخ اثناء الجماع وجوزها مش بيجي جنبها دلوقت لانه بيتضايق لما بتبكي
    انا عارفه ان الموضوع ده ممكن ياثر علي مشاعر جوزها ناحيتها
    انا استاذنت منها علشان اعرض مشكلتها يمكن الاقي الحل عندكم
    ياتري هو ممكن ترش مخدر موضعي ولا ده غلط
    ارجوكم اللي ممكن يبقي عندها حل تقولي لانها قلقانه جدا وعندنا في الصعيد في مصر لو راحت لدكتوره في الايام الاولي حيبدا التاليف خاصة ان اهل جوزها من قريه
    جزاكم الله كل خير

الردود
    28
    اللي اعرفه ان زوجها ياخذ جل من الصيدليه معروف للجماع يسهل عملية الجماع
    يضعه على نفسه وحيتسهل الأمر واغلب الأزواج يأخذونه أول زواجهم

الردود
    364
    ياختى خليها تجيب بودره للتشطيف اسمها تانتم وسعرها فى حدود 5 جنيه ولبوس للالتهابات

اسمه بيتادين او اى لبوس للالتهابات وعن تجروبه حصل معايا اول الزواج وفضل معايا الالم

حوالى شهر ورحت كشفت قلى الدكتور دى شويه الالتهابات ديمآ بتحصل للعرايس فى اول

الزواج

الردود
    5,147
    التكريم
    (أوسمة)
    اختى الكريمة
    طبعا الموضوع حساس
    و زى ما قالت اختنا فى جيل فى الصيدلية و فى محلات لوازم العيادات و اللوازم الطبية و هو جيل بيستعمل اساسا فى السونار

و و تدهن منه الطرفين
    ثانيا بعد الجماع تحاول تعبى طبق ماء دافئ بديتول او اى مطهر و تجلس فيه للراحة من الالام
    كذا مرة فى اليوم

ثالثا التعاون بين الزوجين فى التعرف على المكان الصحيح للجماع لانه زى ما هى اول مرة ليها هى اول مرة ليه و هو مش خبير بتضاريس جسمها اكتر منها و مش عيب محاولة ارشاد الزوجة لزوجها احسن من الصراخ و البكاء و الاكتفاء بهما

رابعا يراعى تهيؤ الطرفين لهذا الموضوع بالنظافة و التطيب و المداعبة و عدم الاحساس بالذنب او انه فرض فى هذه الايام مما يشعرهما بالتوتر و خصوصا هى
    فهو فى الاصل نوع من التودد و التقرب و التحبب فهو يتقرب منها بدافع الحب و الرغبة النابعة من الحب لانه ان لم يحبها لم يرغب بها

و خامسا و اخيرا لا مانع من سؤال الام لانها اكثر خبرة و ممكن تفيد فى هذا الموضوع بخبرتها و تطيب خاطر ابنتها و تزيد ثقتها فى نفسها
    و يجب تطمين العروس انها مسالة وقت و هتمر و هى مش الوحيدة اللى عانت و الكل كدة
    و الذهاب للطبيب يكون فى حالة حدوث تورم فى المنطقة او كدمة او نزف لا قدر الله

و بعد الزوجين لا يحل المشكلة و لكن مراعاة ما قلناه و هذه المنطقة بالتدريج ستتسع و لا تؤلم
    و البعد سيجعل هذه المنطقة تنكمش و عند العودة تحدث نفس الالام

و اتمنالها التوفيق و نسمع عنها خير

الردود
    37
    حبيبي الوجع طبيعي حتى انا كنت اخاف لما يجي زوجي على البيت اول ايام الزواج ومره سالت اختي الكبيره وقالت لي استخدمي انت وزجك زيت زيتون والله يااختي كأن الوجع كذب حتي زوجي انبسط لاني كنت اغلبو واشد اعصابي وقال من وين اجتلك الفكره قلتلو من مخي

المكان الدي يقربني الى الله والنبي عليه الصلاة والسلام
    الردود
    709
    السلام عليكم
    واعرف كتير ناس استعملو زيت زيتون وسهل المهمة
    قبل كل جماع تدهن وتدعي والله يسهل لها ويهنيها ويسعدها ويرزقها الذرية الصالحة امين...

الردود
    414
    أنا صار معي نفس الشي ضليت أسبوع ألم شديد حتى مع الجيل ماراح الألم لحتى أنا تقبلت الموضوع وحاولت أرخي حالي وأعصابي الزوج هو الي بيلعب دور كبير بهل الموضوع

الردود
    858
    تعقيب كتبت بواسطة خزامى نجد2007 عرض الرد
    اللي اعرفه ان زوجها ياخذ جل من الصيدليه معروف للجماع يسهل عملية الجماع
    يضعه على نفسه وحيتسهل الأمر واغلب الأزواج يأخذونه أول زواجهم
    تعقيب كتبت بواسطة أم أيه عرض الرد
    ياختى خليها تجيب بودره للتشطيف اسمها تانتم وسعرها فى حدود 5 جنيه ولبوس للالتهابات

اسمه بيتادين او اى لبوس للالتهابات وعن تجروبه حصل معايا اول الزواج وفضل معايا الالم

حوالى شهر ورحت كشفت قلى الدكتور دى شويه الالتهابات ديمآ بتحصل للعرايس فى اول

الزواج
    تعقيب كتبت بواسطة yaralemoo عرض الرد
    اختى الكريمة
    طبعا الموضوع حساس
    و زى ما قالت اختنا فى جيل فى الصيدلية و فى محلات لوازم العيادات و اللوازم الطبية و هو جيل بيستعمل اساسا فى السونار

و و تدهن منه الطرفين
    ثانيا بعد الجماع تحاول تعبى طبق ماء دافئ بديتول او اى مطهر و تجلس فيه للراحة من الالام
    كذا مرة فى اليوم

ثالثا التعاون بين الزوجين فى التعرف على المكان الصحيح للجماع لانه زى ما هى اول مرة ليها هى اول مرة ليه و هو مش خبير بتضاريس جسمها اكتر منها و مش عيب محاولة ارشاد الزوجة لزوجها احسن من الصراخ و البكاء و الاكتفاء بهما

رابعا يراعى تهيؤ الطرفين لهذا الموضوع بالنظافة و التطيب و المداعبة و عدم الاحساس بالذنب او انه فرض فى هذه الايام مما يشعرهما بالتوتر و خصوصا هى
    فهو فى الاصل نوع من التودد و التقرب و التحبب فهو يتقرب منها بدافع الحب و الرغبة النابعة من الحب لانه ان لم يحبها لم يرغب بها

و خامسا و اخيرا لا مانع من سؤال الام لانها اكثر خبرة و ممكن تفيد فى هذا الموضوع بخبرتها و تطيب خاطر ابنتها و تزيد ثقتها فى نفسها
    و يجب تطمين العروس انها مسالة وقت و هتمر و هى مش الوحيدة اللى عانت و الكل كدة
    و الذهاب للطبيب يكون فى حالة حدوث تورم فى المنطقة او كدمة او نزف لا قدر الله

و بعد الزوجين لا يحل المشكلة و لكن مراعاة ما قلناه و هذه المنطقة بالتدريج ستتسع و لا تؤلم
    و البعد سيجعل هذه المنطقة تنكمش و عند العودة تحدث نفس الالام

و اتمنالها التوفيق و نسمع عنها خير
    تعقيب كتبت بواسطة leen7 عرض الرد
    حبيبي الوجع طبيعي حتى انا كنت اخاف لما يجي زوجي على البيت اول ايام الزواج ومره سالت اختي الكبيره وقالت لي استخدمي انت وزجك زيت زيتون والله يااختي كأن الوجع كذب حتي زوجي انبسط لاني كنت اغلبو واشد اعصابي وقال من وين اجتلك الفكره قلتلو من مخي
    تعقيب كتبت بواسطة زهرةالكريستال عرض الرد
    السلام عليكم
    واعرف كتير ناس استعملو زيت زيتون وسهل المهمة
    قبل كل جماع تدهن وتدعي والله يسهل لها ويهنيها ويسعدها ويرزقها الذرية الصالحة امين...
    السلام عليكم
    اخواتي في الله جزاكم الله جميعا كل خير
    انا قلتلها علي نصايحكم الجميله وربنا يسهلها ان شاء الله ويرزقها الذريه الصالحه
    انا مش عارفه اشكركم ازاي كل اللي املكه الدعاء لكم
    تقبل الله اعمالكم وغفر لكم ذنوبكم وجمعنا واياكم في الفردوس امين
    بحبكم في الله

الردود
    103
    سلام يا اختى اذا صاحبتك ما اتحسنتش على نصائح الاخوات يبقى مشكلتها ان غشاء البكارة لسة سليم ومن النوع المطاطى ممكن يكون لجماع بيحدث من الثقب الموجود بالغشاء ودة مؤلم جدا جدا لان الثقب بيتمدد وبيسبب الام شديدة لان النوع المطاطى من الاغشية لا ينفض كاملا الا بمقص الطبيب فنصيحتى يا اختى اذا كان هو دة السبب ان جوزها ياخدها لدكتورة خارج البلد كانهم رايحين اى مشوار يعنى والغشاء بيتفض بالمقص المعقم فى دقيقة بس لازم فى وجود الزوج ومعاه قسيمة الجواز سلامى وتحياتى

الردود
    2,479
    انا زوجة ولد اختى نفس الطريقه بس راحت المستشفئ واعطوها كريم مخدر والله يعين الجميع

مواضيع مشابهه

1. العنايه بالطفل في الايام الاولي (( نصائح الدكتور / محمد رفعت ))
    بواسطة ام ملك وادهم في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 15
    اخر موضوع: 11-10-2010, 12:51 PM
  2. الجماع في الثلاثة شهور الاولى هل له اضرار ..... ياريت تفيدوني ؟
    بواسطة بسنت وبس في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 01-06-2010, 08:58 AM
  3. الآم الصدر عند الرضاعه فى الايام الاولى ارجوكم ل تبخلون بالردود
    بواسطة doaa sarhan في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 27-11-2008, 02:40 PM
  4. الردود: 30
    اخر موضوع: 18-04-2007, 05:50 PM
  5. صيام الايام البيض من جمادي الاولى ،،،،
    بواسطة Methayel في روضة السعداء
    الردود: 16
    اخر موضوع: 10-06-2006, 07:54 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ