انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 6 12345 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 58

الموضوع: رجيم وتثبيت وتصغير الصدر واخفاء البطن كلو عندنا خش

byebye رجيم وتثبيت وتصغير الصدر واخفاء البطن كلو عندنا خش

B]
    1. حبايبى الغلين اخواتى فى المنتدى كل سنة وانتوا طيبين ويارب يعدى علينا رمضانيات كتيرة اللهم بلغنا رمضان اللهم امين انا سعيدة جدا انى هكتب تانى موضوع ليا فى المنتدى وطبعا مستنيا تشجيعكم ليا يارب الموضوع يعجبكم وتستفيدة منة كلكم وطبعا اى استفسار انا فى الخدمة المهم انكوا توصلوا لحلم الرشاقة واليكم الموضوع
      1. رجيم وتثبيت وتصغير الصدر وشد البطن
      طبعا موضوع متكامل لكل مشاكل السمنة نبدأاولا بالرجيم وهو رجيم انا مجرباة ودا من دكتور تغذية وانا كنت متابعة معاة مع جم وكتير بسيط بس بجد حلو اوى ومش بيحرمك من حاجات كتير بس بيعتمد على العناصر الاساسية الازم جسمك يخدها عشان ميحصلشى سوء تغذية الرجيم
      1. بينزل 10 كيلو فى الشهر وهو 1200 سعر
      حرارى نبدأمع بعض الرجيم
      اولا الافطار
      نصف كوب حليب بشاى شريحة جبن خالى الدسم او بيضة + ربع رغيف منتصف الصباح فاكهة واحدة او نصف عصير بدون سكر
      الغداء
      1. قطعة لحم او سمك او ربع فرخةويفضل الصدر لعدم احتوائة على الدهون او2بيضة +نصف طبق خضار مسلوق ويسمح بجميع الخضار ماعدا البطاطس والبطاطا والبسلةأوسلطة خضروات حسب الرغبة +حبة فاكهة
        بعد الظهر
        فاكهة
        العشاء
        مثل الافطار أونصف طبق خضار +سلطة أو فاكهة
      1. الاكلات المسموح بيها اولا خضروات السلطة
      خيار جرجير خس لفت ثوم بصل فجل
      1. الخضروات المطبوخة
      كوسة كرنب قرنبيط سبانخ فاصوليا ملوخية خرشوف باذنجان عش الغراب
      1. الوصفات المصا حبة للرجيم
      اولا على الريق ماء دافىء + ليمون +معلقة صغيرة عسل لاخفاء البطن وطرد السموم من الجسم ودى من الدكتور عادل
      1. ثانيا قبل الاكل بثلث ساعة شرب وصفة الدكتور عادل للتخسيس وحرق الدهون
      وهى ربع معلقة ارفة +نصف معلقة زنجبيل +معلقة كمون مطحون +ليمونة كاملة بالبذور والقشر تقطع شرائح كل هذا على كوب من الماء المغلى ونتركة شوية ونغطية ونشربة ابل الوجبات الثلاث
      1. قبل الاكل مباشرةشرب 2 كوب من الماء للا حساس بالشبع عند الجوع نأكل خس او خيار
      1. رجيم التثبيت
      وهوايضا يعتبر رجيم مدى الطويل يعنى بتمشى علية لحد متتعودى وبكدة وزنك يثبت وميزدشى ويارب يكون كويس واليكم الرجيم المثبت لما بحب اثبت وزنى بعمل نظام تانى انا هدهولكم ا
      1. لافطار
      كوب لبن وبيضة وربع رغيف وحتة جبنة قريش عشان اكون اخت اكل كتير وبروتينات كتيرة
      1. منتصف النهار
      ديما بحب اكل فاكهة عند الجوع باكل طبق متوسط من الترمس ودا بيشبعنى ودا قال علية الدكتور عادل وال انة مبيطخنشى ومفيد جدا جدا ا
      1. لغدا
      بيكون ربع فرخة او لحمة او سمك ومعاهم سلطة طبق كبير بس بشيل الطماطم وبحط بدالها حاجات تحرق الدهون مثلا كرنب وكرفس وخيار وخضار جرجير فجل فلفل وثوم وخل وملح وكمون يعنى بحبش السلطة كويس وكترها لانها البتشبعنى وممكن اخد كمان ربع رغيف او اخد شوربة خضار ومعاها الفراخ او اللحمة وعندى كمان اكلات مفيدة ومبتخنش عشان التنويع عشان محسش انى بعمل رجيم
      1. منها الاتى شوربة الخضار
      1 قرنبيط مقطع شرائح صغيرة -كرنب مقطع شعر 3طماطم من غير قشر -كرفس توضع فى اناء بة ماء مغلى مع اضافة الملح والبهارات النتى عيزاها
      1. سلطةالكرنب
      ويمكن الاحتفاظ بها لمدة ايام فى الثلاجة ودى من اللسلطاتالممتازة فى حرق الدهون 1كرنب مقطع شعر تسلق نصف سليق وتصفى من الماء ثم يضاف اليها وهى مازالت ساخنة 1كوب خل وثوم مددقوق وملح وبشر جوزة الطيب ثم تحفظ بالثلاجة فى صحن زجاج ذو غطاء
      1. الخرشوف بالجبن القريش
      يسلق الخرشوف ويترك حتى يبرد تضرب الجبنة القريش فى الخلاط مع قليل من الماء والليمون مع الخرشوف ممكن اكل خليط من الجبنةالقريش بورق الخس
      1. كفتة داود باشا
      تحضر الكفتة كجم لحم مفروم +بصلة كبيرة مبشورة تشكل الكفتة على شكل كورضغيرة تحمر فى طاسة تيفال بدون زيت او سمن ترفع من على النار وتحمر فى نفس الطاسة بصلة مبشورة ثم نضيف اليها الكفتة و2كوب عصير طماطم وتوضع على نار هادئة مع اضافة الملح والبهارات وان شاء اللة اجبلكم اكلات اخرى للرجيم دى اكلات صحية جدا انا خليت دكتور يكتبهالى ومعايا مجموع كمان هجبهالكم بس
      1. دلوأتى وصفة وصفة تصغير الصدر
      اليكم الطرق الجربتها وجابت مفعول على العلم ان صدرى كبير شوية وجابت مفعول حلو
      1. 1 خل التفاح _ماء ورد
      انا جبت البخاخة بتاعة الزجاج ومليت نصفها خل التفاح والنصف الاخر ماء مورد وكل شوية ارش على صدرى من الاثنيتن وممكن تحطية فى الثلاجة لان المية الباردة للصدور الكبيرة احسن من الماء الساخن وحطى الزجاجة فى الثلاجة وعند الاستعمال حطى منها وحطيها تانى وكدة انتى ضربتى عصفو رين بحجر واحد 2
      1. الشبة +الماء البارد
      بردة كل شوية ارش منها على الصدر الشبة حلوة اوى للصدر الكبير المترهل زىخل التفاح وبردة نفس الطريقة فالبخاخة وفى الثلاجة يعنى خل التفاح والماء البارد والشبة كل واحدة5 مرات فى اليوم وكل طريقة ببخاخة لوحدها البخاخة مش غالية او العندة زجاجة مزيل العلاق ابوا بلية بردة يحط فيها حلوة بردة انا بردة استعملتها
      1. 3 وصفة الدكتور عادل للصدر الكبير
      وهى خل اما تفاح او عادىوانا افضل خل التفاح +محلب + ترمس مطحون +حمص +شوية شبة الدكتور عادل محددشى كمية بس انا بستعملهم كلهم نفس الكمية اما الشبة فهى ربع الكمية عشان جلد الصدر ميمشفشى اخلطى المقادير دى وعمليها عجينة وحطيها على الصدر وحطى كل واحد فى كيس والبسى بورا تكون اديمة شوية لامك هتخصصيها للوصفة دى ونامى بيها من بليل للصبح وبعدين اغسليها الصبح ورشى بعدها خل التفاح وبعدها بشوية الشبة والمية وبعدين حطى كريم او زيت ذيتون دافى ودلكى المكان على فكرة زيت الزتون بيتحط على الاماكن المترهلة يعنى بردة هيفيد بعد كدة اعملى وصفات الشد واحسن حاجة الدقيق والعسل واكيد وصفة الدكتور عادل اصلا بتشد بس للعايز يشد اكتر وصفة الدقيق والعسل والاستمرار على خل التفاح وماء الورد لجمال الصدر والشبة والماء البارد لعدم تجاعيد الصدر وترهلة
      1. ودلوأتى وصفةاخفاء الكرش
      هىالشاى الاخضر الدكتور عادل بيأول فية شعر وبيحبة جدا ودا مبيخليش كرش وخدية على الليمون
      1. وادهنى البطن بالزيوت الاتية
      زيت العرعر +زيت كافور =خلاصة زيت الزنجبيل والدكتور عادل ال ندهنة ونحط علية كيس شفاف من بليل للصبح و ان شاء اللة مش هيكون فى بطن بس الدكتور منهاش عن التمارين وال ان التمارين مهمة جدالعضلات البطن ولازم نعمل تمارين وطبعا تمارين البطن معروفة انا بعملها بس مش هأدر اشرحهالكوا بس اكيد معروفة وال كمان بالاستمرار شفط البطن وكدة اكون وفيت بوعدى وكتبتلكوا ملف كامل عن السمنة ووضعتكوا على طريق الرشاقة وانا هسبكوا العايز يركب اتوبيس سريع هيمشى على الكلام بالظبط وهيوصل بسرعة والا عايز يركب عربية مهكعة هيعد طول عمرة ماشى بس مشهيوصل ولو وصل هيكون بردة سمين اسمعوا نصحتى الجسم على متعودية مش جوزك بجد جسمك لو عودتية انة ياكل الحاجات المفيدة ويتحرك علطول اكيد هتلاقية رشيق وجميل وبعدين لازم نبص النهردة على الدنيا كل الفيها اجسام جميلة كلهم اسمول احنا بس ال اكس اكس لارج امتى بأة تكون اسمول يلا ابدؤا معايا احنا دخلين على رمضان ممكن تصنفوا الرجيم دا فى رمضان يعنى الغذاء يكون الفطار والعشاء يكون السحور والفطار لو جعتى اسمية يعنى لو جعتى اوى والخيار والخس مجبشى نتيجة ودا متوقع كلى حتة جبنة وربع رغيف بيضة وربع رغيف المهم متطلعيش عن الكمية المحددة ليكى يوميا وخدى بردة الوصفات بتاع الدكتور عادل قبل الفطار والسحور والماء الدافى ابل النوم وطبعا مش هأدر االكم متكلوش البلح لأ كلو عادى وممكن بردة تخدوا حلويات بس قليل جدا يعنى خدى حتة كبيرة شوية وهاتى طبق واعدى اطعيها بالسكينة حتت كتير لحد متحسى ان الطبق مليان كدة هتكلى وانتى حالتك النفسية مرتاحة واوعى تمنعى نفسك من حاجة انتى عايزة تكليها لانها هتجيب نتيجة مش كويسة وهيبوز الرجيم اعملى زى مألتلك بكميات صغيرة واوعى تكترى وبعد شوية هتلاقى نفسك اتعودى وممكن تأللى وبعدين مش هتكليها خالص المهم بالتدريج اوعوا تستعجلوا فى الرشاقة ادى لكل حاجة وأتها ورمضان انسب وأت هيخليكى تتعودى لانك بتكونى صيمة وبتعدى فترات من غير اكل ودا هيدينا فرصة على التعود على منع الاكل مدة طويلة وبالتوفيق انا عرفة انى طولت عليكوا بس واللة مبحبش اكون عارفة حاجة ومالهاش يارب تستفيدوا وبحبكوا فاللة جدا جدا وكل سنة وانتواطيبين وبعودة عليكوا رمضان مع تحياتى اختكم هبة خلاص بأيت عروسة اخيراهههههههههههههههههههههههه
    [/B]

اسفة الموضوع شكلة متلخبط بس تعبت على مظبطة كدة معلشى لانى مستعجلة عندى مشاوير بعد شوية هدخل تانى اتمنى اشوف ردكم وتشجعكم ليا هبة

الردود
    203
    الله يسعدك ياعروسه ويوفقك..
    صراحه رجيمك حلو وخفيف وسهل..وراح امشي عليه ان شاء الله..هذا اولا,
    ثانيا..اسلوووووبك عسسسسسل ودمك خفييييييييف ما شاء الله ..والله اني اقرا وانا ميته ضحك..
    ثالثا..انا بسألك..ليش تشيلي الطماطم من السلطه..هل لغايه معينه؟؟
    انا اموت بالطماطم مع الجبنه البضاء والبيض..وانا بسألك لاني اعرف وحده منعها اخصائي التغذيه من الطماطم والجزر..لأن في سكريات..
    ومعليش استحمليني..هل العيش المصري ينفع للرجيم..لأني مبسووووطه عليه كثير؟؟
    وسامحيني اختي طولت عليك بالاسئله..بس والله انك دخلتي قلبي..
    وتسلمي ياالغاليه.

أختى العسولة جمانة اولا اسمك جميل جدا جدا وانا بحبة اوىثانيا مرسى جدا على كلامك الحلو ربنا يخليكى يارب وتابعى ديما مواضيعى ياريت تكملى قراءة وتقرأى موضوعى السابق خلطات الدكتور عادل فى اسئلة كتير جدا من الاخوات والاجابة عليها لعلك تكونى محتجاها فى حاجة اما بالنسبة عن الطماطم الدكتور ال انها بتعمل امساك بالقشر انتى لو بتحبيها خديها من غير قشر انا بحاول استعملها من غير اشر وبعدين انتى هتحطى الكرنب والباقى عشان نحرق الدهون والشحوم المتكونا من قرن جربى السلطة من غير طماطك ولو معجبتكيش شيلى الاشر وكليها من غير اشر ويارب الرجيم ينفع معاكى هو كويس انا جربتة ونزلت 2كيلو ونصف فى الاسبوع صراحة يعتبر اصخف رجيم واصحهم والتزمى كمان بوصفات الدكتور عادل وهتبأى زى العسل ويريت اشوف ليكى ردود فى مواضيعى الجية شكرا هبة خلاص بأيت عروسة

حبيبتى جومانة نسيت االك عادى كلى العيش المصرى لان هو دةالانا بكلوا بس يريت يكون عيش اسمر بلدى يعنى عشان ميطخنشى ولو فى اى استفسار تحت امرك وكل سنة وانتى طيبة

اية ياعرب انتوا فين 50 واحدة دخلت ولا واحدة ردت الا حبيبة قلبى جومانة كدة طيب انا هعقبكم وهحرمكم من الموضوع المثير الكنت ناوية علية انا مش التلكم هعمل موضوع متكامل عن العرايس والجنس والاوضاع والليالى الرومانسية ومنستشى جوزك جبتلكوا اكل يخلية 100 مية يعنى منفعكوا من مواضيعى ولا لأ اغضب عليكوا بأة وحرمكم من موضوعى المثير انتوا احرار ردوا عليا وردوا بردة واولولى اكتب الموضوع ولا لأ بصراحة حسة الموضوع جريىء بس بجد الموضوع مفيد لكل الاعمار للعرايس والمتجوزين والهيتجوزوا يعنى هيعمل ثقافة للكل ردوا اولولى اكتبة ولا لأ مستنيا ردكم انا عرفة انكوا دلوأتى بتنموا عليا وتأولوااية العروسة الصيعة دى بس عيب بلاش نم اقرأوا وانتوا سكتين والعبرة بالموضوع ولا اية ايةردوا واولولى مع تحياتى اخيرا بأيت عروسة يظهر هطلعوا عليكوا هههههههههههههههههههههههههههههههههه

الردود
    203
    الله يسعدك يا اختي ويبسطك ويوفقك مع زوجك..
    ردك اسعدني جدا وطمني..والله انبسطت منك ومن كلامك اللي كله ذوق واسلوبك الحلو..
    وان شاء الله راح اتابع مواضيعك اول باول..وراح ارجع للموضوع اللي ذكرتيه..
    مشكووووووووووره
    وكل عام وانت بصحه وعافيه وصحه..

الردود
    4,543

بسمة امل

اختي الحبيبه هبه .... معلش متزعليش ..... منقدرش على زعلاك ..... بس انا مأخذتش بالي من الموضوع ولو شفتوا كنت رديت على طول ..... لان فعلان موضعك جميل جدا .... بس قولي اييييييييييييييه الزعل ده كله مش كويس عليكي بلاخص الايام ديه .... انتي انشاء الله حتبقي عروسه,,,,,, بس على فكره انتي زعلك وحش اوي كل ده حتحريمينه منه الله يسمحك انا مش حقولك حاجه ..... عشان انتي عروسه ..... بس انتي دمك ماشاء الله عسل وبالنسبه للموضوع جميل جدا والنظام رائع وبفكر اعمله .....مع اني انا مع التخفيف من الاكل افضل بدون حرمان ...... بس رجيمك خلاني افكر في الموضوع ,,,, وربنا يخليكي لنا كلنا ,,,,, في ملحوظه مهمه عايزه اقولك عليها! اشتري كمبيوتر مع جهازك عشان متنسناش بعد الزواج .... عايزينك دئما معنا ....

الردود
    337
    والله توني دخلت المنتدى وشفت الموضوع
    ألف شكر يا أحلى عروسة بس ألحين جاي رمضان
    يعني اشلون النظام لو حبينا نطبق الريجيم

الردود
    48
    فى البدايه احب اشكرك على موضوعك جميل اوى واقولك كل سنه وانت طيبه رمضان سعيد عليكى ان شاء ! الله كان نفسى اقضى رمضان فى مصر انا عايشه فى السعوديه ومصريه عندى سؤال لو ممكن لازم مع خل التفاح ماء الورد مينفعش خل التفاح لوحده وعاوزه اعرف ايه فايده خل التفاح هل هو بيعمل شد للترهلات يعنى لو انا استعملته على بقيه جسمى يشد الترهلات وبعدين لما ادهنه اسيبه قد ايه على جسمى ارجو الرد وجزاكى كل خير

مواضيع مشابهه

1. كل المعلومات عن شد وتكبير وتصغير الصدر
    بواسطة ليندا الجزائرية في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 05-04-2009, 12:48 PM
  2. تجميع للدكتور عبد العال للبنات لتكبير وتصغير الصدر وماسكات وحاجات كتييييييييييييييير
    بواسطة no2no2aa في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 28
    اخر موضوع: 14-04-2008, 06:20 AM
  3. شد الصدر والبطن وتصغير الصدر
    بواسطة ساره الدبدوبه في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 3
    اخر موضوع: 13-09-2007, 05:00 PM
  4. وصفات للشد ولتكبير وتصغير الصدر>>>لعيون ريموومه
    بواسطة اخت أخوها في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 12-07-2006, 02:30 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ