انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 27 الأولىالأولى 12345678915 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 41 الى 50 من 269

الموضوع: (●̮̮̃●)اجـابــة عـلــى كــل ســـؤال يــخــص نــزع الشـعــر بــكــل الــطـــرق (●̮̮̃●)

الردود
    10
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    جزاكى الله خيراً على الموضوع المميز
    اختى / بداية
    اعانى من شعر ككتير جداً فى المناطق الحساسه ولا استطتيع تحمل السويت عليها
    بشرتى جسمى حساسه جداً
    فكرت فى استخدام الشفرة بس خايفة من نتائجها
    سمعت عن مخدر فى الصيداليات بس مش عارفة اذا كان فى اثار جانبية ولالا؟ ارجو الرد
    وكمان بشرة الوجة حساسه جداً بعد استعمال الخيط تظهر حبوب تستمر لمدة اسبوع او اكثر وتحبسنى فالبيت ياريت تقوليلى كيفية التخلص من هذة الحبوب؟؟
    جزاكى الله خيراً

الردود
    4
    فى مشكلة فى المنطقة الحساسة وهى الغمقان هل من الحلاوة والا من الموس ارجو الافادة

الردود
    1,594
    هي مشكلتي يا قمر اني في وشي حبوب وبشرتي حساسة ودهنية افضل طريقة اني استخدم الحلاوة ولا الفتلة وفي حاجة جديدة اسمها اللبانة بتيجي من العطار

الردود
    56
    شكرا على هذا الموضوع الرائع
    وأتمنى منك التفصيل يعني كل طريقه بإيجابياتها وسلبياتها مع ذكر أفضل طريقه ممكن إعتمادها
    وأتمنى إني ما ثقلت عليك

الردود
    209
    جزاكم الله خيرا
    موضوع مفيد جداااااااااااااا
    عندى كام سؤال
    نفسى فى حاجه تقلل نمو الشعر انا جربت زيت الزيتون مرة واحده بس مش ملاحظه اى فرق وسمعت عن نبات وزيت السعد بس مش عارفه استخدم ايه
    بالنسبة للمنطقة الحساسة اناباستخدم الحلاوة بس بتطلعلى حبوب كتيرة و باستخدم احيانا فيوسيدين بس مش بياثر قوى ده غير االاثار اللى بتسيبها الحبوب
    بالنسبة لشهر الظهر اناعندى خفيف ولونه كمان فاتح هل لازم اشيله ولا استنى لما ربنا يكرمنى واتزوج ان شاء الله وحضرتك بتقولى نشيله بالحلاوة وبعدين نشقره (انا مش فاهمه يعنى ايه اشقره)
    يارب مكونش طولت عليكى وربنا يجزيك عنا كل خير

www.bdyamall.com بداية مول 0594335687 السعودية
    الردود
    7,748
    التكريم
    تعقيب كتبت بواسطة مها الربيع عرض الرد
    انا عندي احسن شي الحلاوة مولمه بس تنظف وتشيل الخلايا الميتة من اي منطقة تشيلينها وبشرتك تكون صافية صافية على سبل المثال: انا احط ليمون و افركها بخفيف عشان مايعورني
    و يقولون الحريم السودانيات الموز وووايد الحلو بس افضل اللليمون احسن.
    ومشكورة اختي على الموضوع وووايد موضوع مهم لنا كثيرا
    مشكورة غاليتى مها الربيع على مشاركتك الحلوة ولا تحرمينا تفاعلك الدائم

تعقيب كتبت بواسطة basbosa.2 عرض الرد
    مرسىىىىىى ليكى ام بدايه وربنا يجازيكى خييييييير يااااااااااااارب
    طاب ممشاك بسبوسة

تعقيب كتبت بواسطة العصفور الأحمر عرض الرد
    السلام عليكم
    بارك الله فيك اختي بداية على موضوعك القيم والرائع
    اظن ان بشرتي حساسة زيادة لاني كل ما شلت الشعر تظهر لي حبوب كثيرة سواء استعملت الحلاوة ام الموس ام الكريمات فبالله عليك ماذا استعمل؟ وهل ستفيدني حلاقة براون
    على فكرة ماهو "السويت" كل الاخوات يتحدثن عنه وانا مثل الاطرش في...

هههههه اضحك الله سنك يا عصفورة
    السويت هي الحلاوة
    بالنسبة لك ولبشرتك فالحل ليس في وسيلة جديدة بل في النزع بطريقة صحية ونظيفة بحيث لا تسبب لك حساسية والحل انك تحرصي على نظافة كل شيء تستخدميه في الازلة
    من اول ايدك حتى الحلاوة حتى الموس حتى الفوطة لابد كل شيء يكون معقم ونظيف وخالي من الاتربه تمام والمكان اللي تكونى فيه كمان يكون نظيف جدا جدا
    وبعد ما تخلصي لازم تطهري المنطقة اللي شلتى منها الشعر بغسلها بماء بارد حتى تلطف البشرة وبعد كدا ليمون ثم بودة تلك وماء ورد وان شاء الله النتيجة بتكون افضل

تعقيب كتبت بواسطة سكينة المغربية عرض الرد
    السلام عليكم
    أول شيء، الله يجازيك بكل خير على المجهودات المبذولة، و أنا أريد أن أستفسرك حول استخدام نبات السعد، فهل من الضروري استخدامه مع الحلاوة؟ لأني صراحة عمري ما استعملتها و لا عمري حاستعملها، لأنني لا أسمع عنها سوى ما يرعب و لن أستطيع تحمل ألمها(أنا لساتي بنوتة 16)، و بالتالي فأنا منذ بدايتي استعمل الماكينة العادي (زي جيليت مثلا) و انتي طبعا عارفة الشعر اللي يطلعه بعدين، و بما أني سمعت عن النتايج الرهيبة لنبات السعد قررت استعمله. فهل ستكون هناك نتائج مع الماكينة؟
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اهلا بك غاليتى سكينة واهلا باهل المغرب كلهم

بصي ياقلبي رغم انى ما فهمت ماكينه جيليت قصدك بها الموس ولا قصدك بها نوع من ماكينات براون او السلكابيل .. لكن حرد عليك ..
    انصحك تعودي نفسك من الان وانتى صغيرة على الحلاوة حتى ما تتعبي بشرتك ولا تتعبي انتى بعدين بالعكس انتى الان بمنتهى السهولة ممكن تشيلي الشعر بالحلاوة
    ونبات السعد ممتاز جدا وبنات كتير بتشكر فيه بس لابد من شيل الشعر من الجذور
    فانتى لو بتستعملي اله براون او مثلها .. فالحلاوة افضل بكثير
    لكن لو بتستعملي اله حلق مثل الموس .. فابتعدي عنها فووووار وبدون تردد لانك صغيرة على متاعبها ومعانتها اللي حتلاقيها بعدين مع تكرار الاستعمال
    والله يوفقك
    وداعا للشعر الزائد للابد وبدون ألم اعيدي اكتشاف نعومتك وانوثتك من جديد من راسك وحتى قدميك

www.bdyamall.com بداية مول 0594335687 السعودية
    الردود
    7,748
    التكريم
    تعقيب كتبت بواسطة target.team عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    جزاكى الله خيراً على الموضوع المميز
    اختى / بداية
    اعانى من شعر ككتير جداً فى المناطق الحساسه ولا استطتيع تحمل السويت عليها
    بشرتى جسمى حساسه جداً
    فكرت فى استخدام الشفرة بس خايفة من نتائجها
    سمعت عن مخدر فى الصيداليات بس مش عارفة اذا كان فى اثار جانبية ولالا؟ ارجو الرد
    وكمان بشرة الوجة حساسه جداً بعد استعمال الخيط تظهر حبوب تستمر لمدة اسبوع او اكثر وتحبسنى فالبيت ياريت تقوليلى كيفية التخلص من هذة الحبوب؟؟
    جزاكى الله خيراً
    و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    حبيبتى تارجيت كلنا نفس المعناة الا من رحم ربي
    بصي ياقلبي ... رغم ان الحلاوة انظف على االطلاق لكن مش حنصحك بها لانها خلاف السنه النبوية
    فانصحك بشيء .. استعملي الموس .. لكن انتبهى في اختيار نوع جيد لان الانواع كثير وكل شفرة بيكون لها طريقة في الحلق بتاثر على البشرة وعلى ظهور الشعر بعد كدا ..
    اختارتى الموس تمام .. قبل ما تشيلي الشعر قصية صغيرة جدا .. وحطي نشا وبوردة تلك .. وابداي الحلق .. ولما تخلصي ادهنى زيت زيتون وليمون .. وبعد كدا بوردة تلك وماء ورد بااااااارد حتى يرطب المنطقة ويهديها ويخلي الريحة حلوة كمان ..
    بالنسبة للمخدر .. ناس كتير بتستعمله .. لكن ياقلبي شد المنطقة الحساسه له تاثير سلبي على المدى البعيد ..
    بالنسبة لبشرة وجهك حساسه ... قبل النزع حطي بوردة تلك .. وبعد النزع حمام ثلج تقريبا تلت ساعه لبشرة وبعد كدا ماء ورد
    تحياتى

تعقيب كتبت بواسطة tfns عرض الرد
    فى مشكلة فى المنطقة الحساسة وهى الغمقان هل من الحلاوة والا من الموس ارجو الافادة
    اظنها من الموس ... استعملي معاه نشا او بودرة تلك

تعقيب كتبت بواسطة مازنة 20010 عرض الرد
    هي مشكلتي يا قمر اني في وشي حبوب وبشرتي حساسة ودهنية افضل طريقة اني استخدم الحلاوة ولا الفتلة وفي حاجة جديدة اسمها اللبانة بتيجي من العطار
    الفتلة يا روحي وقبل التفةل بوردة تلك .. وبعدها على طول حمام تلج للوجهك ثم ماء ورد
    اللبانه اول مرة اسمع عنها ياريت لو تفيدينى بها ..

تعقيب كتبت بواسطة دانه000 عرض الرد
    شكرا على هذا الموضوع الرائع
    وأتمنى منك التفصيل يعني كل طريقه بإيجابياتها وسلبياتها مع ذكر أفضل طريقه ممكن إعتمادها
    وأتمنى إني ما ثقلت عليك
    اهلا بك غاليتى ...
    في طرق كتير لازالة الشعر وكل واحدة حسب راحتها وتعودها في الشيل
    افضل طريقة حتى الحلاوة لكل البشرة .. والمنطقة الحساسه الموس
    ولتفاصيل كل طريقة وسلبيتها واجابيتها تقدري تطلعي على ملفي الشخصي فيه كثير من مواضيع تخص طرق ازالة الشعر المفيد منها .. والتحذير من استخدام بعض الطرق الاخرى ..
    واي سؤال عيونى لك ..

تعقيب كتبت بواسطة Noura89 عرض الرد
    جزاكم الله خيرا
    موضوع مفيد جداااااااااااااا
    عندى كام سؤال
    نفسى فى حاجه تقلل نمو الشعر انا جربت زيت الزيتون مرة واحده بس مش ملاحظه اى فرق وسمعت عن نبات وزيت السعد بس مش عارفه استخدم ايه
    بالنسبة للمنطقة الحساسة اناباستخدم الحلاوة بس بتطلعلى حبوب كتيرة و باستخدم احيانا فيوسيدين بس مش بياثر قوى ده غير االاثار اللى بتسيبها الحبوب
    بالنسبة لشهر الظهر اناعندى خفيف ولونه كمان فاتح هل لازم اشيله ولا استنى لما ربنا يكرمنى واتزوج ان شاء الله وحضرتك بتقولى نشيله بالحلاوة وبعدين نشقره (انا مش فاهمه يعنى ايه اشقره)
    يارب مكونش طولت عليكى وربنا يجزيك عنا كل خير

بصي يا نورة
    تاثير اي من الخلطات اللي تاثر في ننمو الشعر واضاعه مش شرط تظهر النتيجة من اول مرة .. بالعكس ممكن من ثالث او رابع مرة حسب طبيعه شعرك وبشرتك
    زبت الزيتون ممتاز لكن يكون اصلي ونقي ..
    ونبات وزيت السعد كلامها استخدمهم واحد وهو الدهان بعد نزع الشعر
    والحبوب في المنطقة الحساسه اثر طبيعي لشد الشعر وتهيج البشرة والبصيلات .. قبل النزع حطي بوردة تلك .. وبعد النزع حمام ماء بااارد ثم زيت زيتون ثم بوردة تلك وماء ورد بارد
    وشعر الظهر ياقلبي .. انتظري حتى تتزوجي وشيليه اول مرة بالحلاوة وبعد كدا شقري اذا احتاج الامر .. ولو انه غاليا مش حيحتاج هي مرة وخلاص
    والتشقير دا معناه تغير لون الشعر لدرجة افتح تشبه لو الجسم ..
    يعنى يكون اصفر فاتح بجيث ما يظهر ويفتح لون الجسم

واي سؤال عيونى لك

تحياتى
    وداعا للشعر الزائد للابد وبدون ألم اعيدي اكتشاف نعومتك وانوثتك من جديد من راسك وحتى قدميك

الردود
    218
    حبيبتى هو التقشير يكون ازاى وممكن الواحدة تعملة بنفسها وجزاك اللة خيرا

الردود
    10
    السلام عليكم
    بارك الله فيك اختي العزيزة على ردك
    بالنسبة للسويت فانا من المغرب العربي ونحن لا نستعمل هذا الاسم
    لكن الحمد لله اني ساهمت بشيء في هذا الموضوع وهو اضحاك صاحبته

الردود
    106
    السلام عليكم شكرا حبيبتى على الموضوع
    انا حبيت اضيف خبراتى حوالى10 سنين من المعاناه بس كله يهون عشان النظافه
    انا

مواضيع مشابهه

1. جتوه الفانوس°•●●•°بالخطوات°•●●•°التفصيليه°•●●•°من أم شادى°•●●•°بالصور
    بواسطة أم شادى في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 205
    اخر موضوع: 08-09-2012, 06:19 PM
  2. 2 (●̮̮̃●)اجـابــة عـلــى كــل ســـؤال يــخــص نــزع الشـعــر بــكــل الــطــرق (●̮̮̃●
    بواسطة بــداية جديدة في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 55
    اخر موضوع: 09-11-2010, 07:45 AM
  3. الردود: 12
    اخر موضوع: 04-08-2010, 07:17 PM
  4. الردود: 232
    اخر موضوع: 18-07-2009, 07:31 AM
  5. •● •●●• ●• سكربت للماسنجر مميز وجديد ،،، يغير لون الخط •● •●●• ●•
    بواسطة نور النوارة في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 19
    اخر موضوع: 15-02-2009, 02:56 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ