مرحبا بكِ في منتديات لكِ! هل هذه هي زيارتك الأولى لمنتديات لكِ؟ اضغط هنا للتسجيل

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 24

يا بنات مصر .. التشقير (مهم)

(العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات - منتدى لكِ)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إزيكم يا أخواتى معلش هتقل عليكم سؤااااااااااااااااااااال مهم جدا بالنسبالى أقولكم مشكلتى الأول بإختصار أنا بشرتى بيضة والحمد لله (مش ...
    buenachica's صورة
    buenachica غير متواجد النجم البرونزي
    الردود
    865

flower1 يا بنات مصر .. التشقير (مهم)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إزيكم يا أخواتى

معلش هتقل عليكم

سؤااااااااااااااااااااال مهم جدا بالنسبالى

أقولكم مشكلتى الأول بإختصار
    أنا بشرتى بيضة والحمد لله (مش هى دى المشكلة طبعا) المشكلة بقى إنى عندى فى ظهرى شعر ناعم صغنون وخفيف بس بياض بشرتى موضحه .. وبصراحة كنت أيام الصيف إللى فاتت بعمله بالحلاوة بس كان تاعبنى جدا لأنى دايما أدور على حد يعملى وطبعا مش أى حد لأنى أكيد مش هعرف أوصل لظهرى ولما دخل الشتا طنشط بقى وقولت لبس الشتا بيدارى ومعملتوش طول الشتا .. وإن شاء الله الصيف على الأبواب وطبعا لبس الصيف بيكون مفتوح ومكشوف وبيكون الحاجات الصغيرة دى واضحة والنور بيكون موضح كمان وماشاء الله أنا زوجى دقيق الملاحظة جدا (على فكرة انا بتكلم عن لبسى فى البيت )
    المهم حسيت إنى هعانى تانى من الموضوع ده
    فبنت خالتى قالتلى على فكرة التشقير .. بس مكنتش معلوماتها كافية
    فأنا عايزة أعرف منكم .. هل فعلا هو فكرة كويسة إنى أعملها فى منطقة ظهرى وفعلا هو مش بيبين الشعر واضح وكمان ممكن يفضل مشقر الشعر لإمتى .. وكمان هل هو مش ممكن يعمل إصفرار فى الجلد

وسؤال أخير
    ياريت إللى تشجعنى عليه تقولى انواع بودرة التشقير دى إيه أو الماركة الكويسة وياريت تكون مجربة .. بس طبعا انا قولت بنات مصر علشان يقولولى على أنواع موجودة فى مصر يعنى ميلففونيش الدنيا
    وياريت الأسعار بالمرة

طبعا إنتوا حاسين إنى منتهى الغلاسة بس معلش لازم إن شاء الله تجاوبونى متتأخروش عليا

yomizo's صورة
    yomizo غير متواجد كبار الشخصيات" نبض عطاء"
    ليه يا حبيبي ما بيننا دايما سفر / ده البعد ذنب كبير لا يغتفر / ليه يا حبيبي ما بيننا دايما بحور / أعدي بحر ألاقي غيره اتحفر
    الردود
    13,056
    انا فرحانة جدا انى اول واحده ترد على الموضوع بصى ياستى انا جربت التشقير فى وجهى كتير ازى لانى مابعملش وجهى بالفتله او اى حاجه تانية بس التشقير من وانا فى ثانويه عامة لحد دلوقتى اهوه عندى 25 سنة وام لبنوتة طعمة كمان فاكيد اذا كان هو خفيف على الوجه فمن الطبيعي انه كمان يكون خفيف على الضهر ولا ايه
    على العموم انت لازم تجربي فى منطقه صغيرة الاول عشان تشوفي اذا كان ممكن يعملك حساسية ولا لا
    وبعدين عرفينى انتى منين فى مصر عشان لو من القاهرة انا اقولك على اماكن تلاقي فيها بودرة حلوة ومضمونة
    او ممكن تلاقيها فى الصيدليات بس الاماكن المختصه هتكون ارخص من الصيدلية
    وعلى العموم انا مجربه نوع بس مش فاكرة كنت جايباه بكام يعنى سعره ان شاء الله مش هيتعدى 25 جنيه بالكتير يعنى واسمه jaquline علبتة كحلى ومكتوب الاسم بالابيض وتحتة خط ومكتوب كمان body bleach بالفوشيا تحيته بالاصغر
    المهم انك تقري وتنفذى التعليمات اللى عليه بالضبط لانك لو قعدتيه اكتر من المده المكتوبه عليه ممكن يلهبلك بشرتك او شقرها بزياده لف بعد الشر عليكي يا جميلة
    ولو حبيتي تسالينى على اى حاجه تانية انا تحت امرك وربنا يوفقك

اللهم احفظ زوجي وبناتي واحفظني من كل مكروه ومن عين كل حاسد ووسع رزقنا

yomizo's صورة
    yomizo غير متواجد كبار الشخصيات" نبض عطاء"
    ليه يا حبيبي ما بيننا دايما سفر / ده البعد ذنب كبير لا يغتفر / ليه يا حبيبي ما بيننا دايما بحور / أعدي بحر ألاقي غيره اتحفر
    الردود
    13,056
    انا نسيت اقولك انه بيكون جواه علبيتين واحده فيها كريم والتناية بودرة وبيتخلطوا على بعض وطبعا البودرة بتكون اقل من الكريم
    بس كده

اللهم احفظ زوجي وبناتي واحفظني من كل مكروه ومن عين كل حاسد ووسع رزقنا

bosha_hay غير متواجد عضو جديد
    الردود
    46
    حبيبه قلبي انا هقولك مش علي تجربتي انا لكن تجربه واحده صحبتي هيه بتعمل التشقير ده علي وشها وماشاء الله بقلها مده مش بتعمل وشها وعموما هيه بتعملها بماء اوكسجين تركيز (30 )مع بودره تشقير بتجبها من الصيدليه وبصراحه مكدبش عليكي انا مش جربت بس باذن الرحمن نويه اعملها قبل فرحي علشان مش ناويه اعمل لا ظهري ولا بطني وادعيلي ربنا يسهلي الحال لو انتي مجربه السويت في المناطق دي يا ريت تبعتيلي تجربتك ولو انتي برده ترجحيلي التشقير عن السويت ردي علي انا شايفه ان التشقير افضل واريح وعموما ربنا يسهلك الحال ويهديكي للرشاد وربنا معاكي علي فكره انا كمان من مصر طولت عليكي بس يا رب اكون افدتك

اللهم اتنا في الدنيا حسنه وفي الأخره حسنه وقنا عذاب النار

ّ!!منال!!'s صورة
    ّ!!منال!! غير متواجد كبار الشخصيات - خبيرة تجميل لكِ
    الردود
    2,210

الاخوات كفوا ووفوا

اهم شي انصحك فيه اذا اعتمدتي التشقير وضع طبقة خفيفة جدا من الفازلين قبل التشقير لتخفيف احمار وحساسية

البشرة وان تجربي بمنطقة صغيرة اولا

وافضل مشقر بالنسبة لي هي بودرة التفتيح مع الاوكسجين في ماركات كثيرة افضلها كادوس وويلا ماادري اذا

موجودة بمصر اولا ؟؟؟

اممممممم في حاجة مهمة كمان

شوفي ياستي اعتقد اني قرات لك موضوع انك حامل ان شاء الله مااكون غلطانة

اذا كنت حامل اتجنبي التشقير خلال فترة الحمل لانه مادة كميائية في احتمال يمتصها الجسم وتدخل مجرى الدم

وتوصل للجنين لاقدر الله علشان كده اتجنبيها اذا كنت حامل وربنا يقومك بالسلامة وتولدي ولادة سهلة طبعا اذا

كان صح انت حامل مش بيتهيائلي

منتدى لك مهما غبت عنك لابد ان اعود باشواقي وحنيني الى ايام جميلة قضيتها فيك

didy غير متواجد النجم البرونزي
    الردود
    834
    انا جربت التشقير لجانبى الوجه بس فانا بشرتى بيضاء ويصلح معها التشقير و باستخدم بودرة تشقير هتلاقيها فى اى صيدلية بس اسالى و هما هيدوهالك العلبة بها كيس واحد ب 2,5 جنيه و باستخدم معها ماء اكسجين لونا درجة 20 علشان مايلهبش البشرة .
    و شوفت فى الصيدلية بودرة تشقير مشهورة اسمها jolin ب 30 جنيه
    بس بالنسبة لاستخدامها للجسم انا معرفش و ما جربتش
    و اللى جربتها ياريت تقولينا
    و السلام ختام

(اللهم اغفر لى خطيئتى و جهلى و اسرافى فى أمرى وما أنت أعلم به منى،اللهم أغفر لى جدى و هزلى و خطئى و عمدى وكل ذلك عندى،اللهم أغفر لى ما قدمت وما أخرت وما أسررت وما أعلنت ، أنت المقدم و أنت المؤخر وأنت على كل شئ قدير)

طايعه's صورة
    طايعه غير متواجد عضو جديد
    الردود
    33
    أختي الفاضلة

أما بالنسبة لي أنا ........
    أستعمل ((((( الجولاين))))))).....
    وهو موجود في كل مكان واتوقع تلا قيه عندكم بالقاهرة...
    جدآ ممتاز ومن تجربتي له بتشقير حواجبي؛؛؛؛؛
    مع أني أعاني من أكزيما جلدية مزمنة ولكن الحمد لله لم يسبب لي ااااي مضعفات هذا طبعآ مع الأخذ بعين الإعتبار....
    النصائح المرفقة....
    وايضآ مثل ما تفضلت الأخت الكريمة وضع الفازلين والحرس على المدة المطلوبة ,,,,,,,,,,,,,
    والله يسعدك أختي ويوفقك.

buenachica's صورة
    buenachica غير متواجد النجم البرونزي
    الردود
    865

byebye

yomizo
    bosha_hay
    ّ!!منال!!
    didy
    طايعه

جزاكن الله كل خير على الرد والمساعدة ربنا يكرمكم

أختى العزيزة bosha_hay
    بالنسبة للسويت أنا إستعملتها فعلا على أماكن الظهر والبطن .. هى أكيد بتدى شكل أفضل وكمان ملمس أنعم بس أحيانا الشعر الخفيف ده بيتعبنى فى السويت لأنه مش بيلتصق بيها بسرعة .... وكمان أكتر حاجة بتتعب الظهر مشكلته إنه عمرك ما هتعرفى تعمليه بنفسك .. وأنا بالنسبالى مليش أخوات بنات علشان يساعدونى فى الحكاية دى فكل شوية كنت بستنى أجازة بنت خالتى من كليتها علشان تعملى وبصراحة زهقت من الحكاية دى .. فأكيد التشقير هيكون أريح بكتير
    أنا لو جاتنى الفكرة دى قبل زواجى كنت فعلا عملت بطنى وظهرى وريحت نفسى .

أختى منال .. جزاكى الله كل خير .. أنا فعلا حامل الحمد لله .. إنتى كدة قلقتينى إنتى متأكدة إنه ممكن يكون مضر على الجنين ولا ده مجرد إحتمال .. ياريت تفيدينى فى الموضوع ده .. حتى لو عملته لمرة واحدة ولا تكراره هو إللى مضر .. أصلى لسه فى السادس قدامى كدة إن شاء الله 3شهور غير بعد الولادة وبصراحة الحمل هو إللى مخلينى مكسلة وعايزة أعمل التشقير .. ياريت تفيدينى فى الموضوع ده بسرعة

ويا أخواتى إنتوا نسيتوا تجاوبونى على سؤال مهم جداااا ... كام المدة إللى الشعر بيفضل أشقر فيها يعنى الإستحمام المستمر يخليه يروح أثره بسرعة .. متنسوش إن فى الصيف بنبقى دايما تحت الدش

ّ!!منال!!'s صورة
    ّ!!منال!! غير متواجد كبار الشخصيات - خبيرة تجميل لكِ
    الردود
    2,210
    تعقيب كتبت بواسطة buenachica
    yomizo

أختى منال .. جزاكى الله كل خير .. أنا فعلا حامل الحمد لله .. إنتى كدة قلقتينى إنتى متأكدة إنه ممكن يكون مضر على الجنين ولا ده مجرد إحتمال .. ياريت تفيدينى فى الموضوع ده .. حتى لو عملته لمرة واحدة ولا تكراره هو إللى مضر .. أصلى لسه فى السادس قدامى كدة إن شاء الله 3شهور غير بعد الولادة وبصراحة الحمل هو إللى مخلينى مكسلة وعايزة أعمل التشقير .. ياريت تفيدينى فى الموضوع ده بسرعة

ويا أخواتى إنتوا نسيتوا تجاوبونى على سؤال مهم جداااا ... كام المدة إللى الشعر بيفضل أشقر فيها يعنى الإستحمام المستمر يخليه يروح أثره بسرعة .. متنسوش إن فى الصيف بنبقى دايما تحت الدش
    هلا اختي

معليش اذا كنت قلقتك

انا دايما باستخدم التشقير لشعر ظهري وبطني لكن في حملي الاول سالت طبيبتي وكانت ماتعرف ايش هم التشقير

فاعطيتها العلبة تبعت المشقر والاكسجين وقرات المحتويات وقالتلي انها ممنوعة على الحامل والافضل انها تتجنبها

وانا صراحة تركتها وقت الحمل لانها الاسلم والاضمن مع انس شفت ناس كثير طول الحمل بتشقر شعر وجهها

وولدوا ماشاء الله اطفال صحتهم كويسة ومافيهم شي لكن الاحتياط واجب وانا كمان حامل في بداية الرابع وفي هذا

الحمل سالت دكتورة ثانية منعتني حتى من وضعه لشخص اخر علشان لااشتنشق الابخرة

انت اسالي دكتور افضل علشين تطمني وان شاء الله مايسير غير الخير وتجيبي النونو بصحة وعافية وتشقري على

كيفك

اما السؤال الثاني التشقير ميروح بالاستحمام ولاحاجة لانه زي الصبغة يروح مع نمو الشعر الجديد

منتدى لك مهما غبت عنك لابد ان اعود باشواقي وحنيني الى ايام جميلة قضيتها فيك

الردود
    72
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا كمان يا حبيبتى مع انك تشقرى بس مش علطول لان السويت بيقلل الشعر اصلا فنصيحتى ليكى اعملى ده مره وده مره وانا حاسه بيكى لانى عملت سويت قبل زواجى ولكنى سبت مصربعد زواجى ب 3 اسابيع وطبعا معرفش حد هنا فى الكويت من اصحابى اللى ممكن يعملى ضهرى بس يكون امين يعنى صحبتى كانت بتعملى جزء وتغطى الباقى وكده
    فمبقتش اعمل للاسف وده الجزء الوحيد المش بعمله فى جسمى كله

المهم يعنى شقرى مره وشيلى بالسويت مره وعلى فكره بعد متعملي مررى قطعه من الثلج كى لا تشعرى بالالم
    وربنا يجعله فى ميزانك

مواضيع مشابهه

1. قم للمغني وفه التصقير
    بواسطة د. محمد في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 09-07-2009, 09:25 PM
  2. يا بنات عندي سؤال عن التشقير
    بواسطة زمردة2004 في جمالكِ سيدتي وأناقتك
    الردود: 8
    اخر موضوع: 07-01-2006, 12:20 AM
  3. التشقير
    بواسطة أصيلة في جمالكِ سيدتي وأناقتك
    الردود: 3
    اخر موضوع: 10-09-2005, 09:54 PM
  4. التشقير يا بنات جدة
    بواسطة المهــا في جمالكِ سيدتي وأناقتك
    الردود: 2
    اخر موضوع: 17-01-2005, 06:32 AM
  5. بنات ترانى احترت فى التشقير
    بواسطة اميرة الزهور في روضة السعداء
    الردود: 2
    اخر موضوع: 08-07-2002, 06:39 AM

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة

قوانين الكتابة

• لا تستطيع إرسال مرفقات جديدة
  • لا تستطيع إرسال ردود
  • لا تستطيع إرسال مرفقات
  • لا تستطيع تعديل ردودك
  •  
لكِ | مطبخ لكِ | جمالكِ | منزلكِ | جوالكِ | طفلكِ | تحميل صور | تكرات | المجموعة البريدية | لكِ أطباق لاتقاوم

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100