انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 23 الأولىالأولى 12345678915 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 41 الى 50 من 229

الموضوع: هااااااااااااااام لجميع الاعضاء

الردود
    247
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شخبارك حبيبتي هدى وأنا أسفه على التأخير في الرد بس والله كنت ناسيه الموضوع واليوم قريته ومشكوره ياعمري وما قصرتي والله يجعله في ميزان حسناتك وراح أجربه وأقولش عن النتيجه .........

بالنسبه لأبني هو أحين سنه تقريبا ووزنه الحمدلله زين والدكتور قالي عن وزنه أما بالنسبه لأكله فأنا أعطيه أكل البيت العادي وابتعدت عن الأكل بتاع الأطفال مثل :السيراميك وما ماثله لأني سمعت إنه بينفخ الطفل واعطيه الأكل إلي بنطبخه في البيت بالإضافه إلى الفواكه لأنه وايد يحبها وكمان وايد بحب الطماطم وما أعتقد إن هالشي مأثر على شعره وكمان ما أعتقد إنها عوامل وراثيه لأني أنا وأبوه وأخواتي والعائله كامله وكمان عائله زوجي شعرنا حلو وناعم بس إلي أعتقده وأشوفه إن شعره وايد ناعم وهو إلي مسويله تجعدات خفيفه فما أدري أشيله ليه بماكينه الحلاقه بتاع الرجال وإله أتركه يطول وراح يصير أحسن وينزل ؟؟؟؟

على العموم تعبتك معايا وما قصرتي يا عمري واسمحيلي مره ثانيه على التأخير

أختك : أم السيد محمد
    آخر مرة عدل بواسطة أم السيد محمد : 04-07-2007 في 10:40 PM

انا ان قدر الاله مماتي لا تري الشرق يرفع الرأس بعدي
    الردود
    1,828
    مشكورة ام سيد
    علي العموم عندك كل الوصفات اللي بتفرد الشعر وربنا يوفقه واهتمي دائما بغذائه لان علاج بصيلة الشعرة يبدأ بالغذاء السليم والتغذية واكل كل ماهو مفيد من الفاكهة والخضراوات التي تحتوي علي عنصر الحديد والكالسيوم ولازم تأكليه بيض مسلوق لانه بيحتفظ بالقيمة الغذائية وطبعا اللبن لو كان بيرضع منك او لبن طبيعي بس شيلي القشطة عشان متكونش ثقيلة عليه

الردود
    1,828
    انا زعلانة كتير منكم يابنات فين تفاعلكم وردودكم عليااااااااااا انا بالنتظاركم بدي اساعدكم وانتوا ترفضون علي العموم مشكووووووووووووووووووووووووووووورة

الردود
    633
    يا هدهوده يا حبيبتى متزعليش يمكن الكل بقى شعره حلو انتى افضيلى شويه وهتندمى انك نزلتى الموضوع ده اصلا !!!!!! هههههههههههههههههه

بصى يا دودو انتى قريتى موضوعى بتاع الطقيه وخلاص مش هعملها بس انا عايزه اعمل كارثه اكبر منها

عايزه اعمل فرد ( برمننت ) ؟؟؟؟؟؟؟

انا مش عايزه اول جوازى يكون شعرى وحش رحت وسالت والكوافيره قالتلى ممكن اعملهولك نص نص عشان بعد المده ميبقاش مجهد اووى

وتانى حاجه عايزه منك طريقه امشى عليها كورس لشعرى لغايه فرحى

انا شعرى كان تقيييل بس بقاله 3 سنين مش حلو وخف وقصيته مدرج ومش عايز يطول ونفسى يطول قبل فرحى وفيه موجه ( موجه المصريين ) من عند الفروه بس يعنى باقى شعرى مفرود وخفيف ومن الحجاب بينحل من قدام

طبعا كرهتينــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــى وزهقتى من كتر القراءه بس بالله عليكى الحقينى قبل ما اتجوز واوعى تتخنقى وتقفلى الموضوع

ههههههههههه

الردود
    633
    اى سوال عايزاه عن شعرى اسالينى بس بلاش تطنشينى

هستناكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــى

الردود
    369
    الردود
    1,828

beatheart نداااااااااااء عاااااااااجل وهاااااااام الي mm msh

لا يا قمر متقوليش كده انا مقدرش اطنشك ولا اقدر علي زعلك ابدا
    انا عندي ليكي كورس خاااص ووصفات هايلة ان شاء الله تعجبك بس الاول انا بوجه ليكي رسالة شكر ودعوة خاااصة ليكي لانك دورتي لحد مالقيتي الموضوع وكمان قصيتي شعرك ودي خطوة ايجابية ومهمة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا في العلاج ومتخافيش انا معاكي واي استفسار عن اي حاجة انا موجودة وهرد عليكي بأذن الله

ايه رأيك تيجي نبدأ في العلاج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    طيب تيجي كمان ناخد كل واحدة عندها نفس المشاكل دي ؟؟؟؟؟؟؟؟
    يالله هااتي ايدك معايا وخدي بالك من اللي معاكي اوعي يهربه منك ههههههههههههههههه
    وخلي بالك كمان من كلامي كويس وركزي شوية شويتين ثلاثة اقولك لحد ما بتعرفي تعدي هههههههههههههههههههههه خلاص خلاص هقول والله بس متزعليش مني ابدا لاني مقدرش ازعلك

كورس خاااااااااااااص
    --------------------------
    اولا: لازم تتغذي كويس لان العلاج الاساسي مش في الوصفات لا ده بالاكل والتغذية السليمة فلازم تاكلي كل حاجة مفيدة وطبيعية وطازجة كلي الفاكهه والخضراوات وخصوصا الحجات اللي فيها فيتامين أ د ه ج وكمان اللي بتحتوي علي الحديد والكالسيوم زي العسل الاسود والتفاح وكلي بيض مسلوق لانه بيحتفظ بالقيمة الغذائية واشربي لبن طبيعي بقري هههههههه مع اني مش بحبه
    ثانيا: خدي فيتامين بانتوجار وده مفيد جدااااااااا في تغذية فروة الرأس ومنع تساقط الشعر بس لمدة لا تقل عن 3-6 شهور
    ثالثا: لازم تتأكدي بعدم وجود قشرة برأسك لان الفروة زي الارض لو عليها طبقة مش هتتنفس ولا الزرع هيستفاد وهيموت في شامبو هايل وعن تجربة شخصية بعد اول او تاني مرة بس لازم تستمري بعد ازالة القشرة فترة عليه عشان مترجعش تاني واسمه بيتادين
    رابعا: بعد ازالة القشرة شعرك هينشف شوية بس المفروض متدهنيش شعرك خالص خاصة بالزيت او الكريم لانهم بيساعدوا اصلا علي شقوط الشعر وان كان ولابد ممكن قليل جدااااااااااا من زيت املا
    خامسا: بعد الازالة تغيري نوع الشامبو بشامبو طبي من الصيدلية بيقوي الشعر
    سادسا: تجيبي امبولات من الصيدلية بالصبار وعقار البانثولين وتدهني فروة رأسك مع التدليك الخفيف يوم بعد يوم ودي بتغذي شعرك وتطرية وممكن تستخدميه بدل زيت املا
    سابعا: لازم تلبسي تحت الحجاب حاجة قطن لانها بتخلي الحجاب ثابت فبالتالي شعرك مش هيتحرك كتير ومش هيقع ومتخليش الحجاب ضيق قوي وسعيه شوية
    ثامنا: لازم طول ما انتي قاعدة في البيت تهوي شعرك يعني تفكيه عشان يتنفس ويفضل يكون في الهوا الطبيعي احسن كتيررررررررررررررر
    تاسعا: اي حاجة هتحطيها علي شعرك من وصفات اوعي تحطيها علي فروة رأسك حطيها علي شعرك بس وابعدي عن الفروة لاني زي ما فهمتك غذاء الفروة مش بالوصفات كده ممكن شعرك كله يقع مرة ورا مرة اعوذ بالله
    عاشرا: كويس انك قصيتي شعرك متخفيش الشعر بيطول في الشهر 2 سم بس طبعا انا هديلك وصفات حلوة عشان يطول ويتفرد ويتقل وكمان بعض المشاكل الاخري للشعر لانك ما وضحطي طبيعة شعرك ونوعه بالظبط وان شاء الله اسمع عنك خير ومتعمليش زي باقي العضوات لازم تردي عليا وتقوليلي استعملتي ايه وايه هي النتيجة وربنا يوفقك ياااااااارب

ملحوظة هااااااااااااامة جداااااااااااااااااااااااااااااااااا
    ----------------------------------------------------
    ابتعدي عن اي فرد كميائي او حتي بالاعشاب( لالالالالالالالالا للفرد)
    لانه مش بس بيحرق الشعر وبيوقعه ويبوظه ده بيحرق اهم حاجة بيحرق فروة الرأس اللي هي اساس الشعر يعني زي ما فهمتك انها زي الارض وبالطريقة دي هتبقي ارض بووووووووووووور فهمتي

والان نبدأ بجلسة الوصفات الطبيعية
    ----------------------------------------
    خلطة لتغذية الشعر
    كوب ماء ساخن + ثلاث ملاعق عسل (من نوع جيد)
    تخلط وتترك حتى تكون دافئة وبعد الاستحمام ضعيها على شعرك ولا تغسليه
    بالماء واتركيه على شعرك
    ملاحظة : بعد كل استحمام استعملي هذي الطريقة

++++++++++++++++++++++++++++

لإعادة صحة وحيوه الشعر

ملعقة عسل + زيت اللوز
    تخلط وتوضع على شعرك لمدة ساعتين أو أكثر ثم اغسلي شعرك كالعادة

++++++++++++++++++++++++++++++++++

لتطويل الشعر وتكثيفه
    يوضع في الخلاط ( مضرب البيض الكهربائي)
    من 3 إلى 6 حبات بيض + ملعقتين من الزيوت ( خروع + السمسم + جوز الهند )
    وتوضع على الشعر لمدة ثلاث إلى ست ساعات

+++++++++++++++++++++++++++++++++

لتنعيم الشعر
    يوضع بمقادير متساوية
    زبادي + عسل + زيت زيتون
    ضعيه على الشعر كحمام زيت

+++++++++++++++++++++++++++++++

لتقصف الشعر

تفرك أطراف الشعر بقهوة مطبوخة بدون هيل

للشعر الجاف

صفار بيضة + قليل من زيت الخروع
    افركي بها شعرك ثم اغسليه بالماء الدافئ المخلوط معه قليل من الليمون
    ثم الماء البارد

وصفه جديدة للشعر وخاصة التالف من الصبغات والسشواروغيره
    زبادي + حلبه مطحونة
    يوضع لمدة ساعتين ويغسل .تستعمل لمدة شهر أو حتى يستعيد الشعر عافيته
    اللي مو حلو فيها ريحة الحلبه الكل حيقاطعك
    نصيحه مني لكم عدم استعمالها في فصل الصيف بتطلع ريحة الحلبة على بعد كيلو
    ويمكن ريحة زيت الهنود اشوه من ريحة الحلبه

لشعر صحي لامع
    صفار بيضة + ملعقة خل تفاح + ملعقتين زيت زيتون
    ( ضاعفي الكميه حسب شعرك ) ضعيها لمدة نصف ساعة
    أو أكثر ثم اغسليها .

+++++++++++++++++++++++++++++++++

لحيوية شعرك
    ملعقتين خميرة فورية + نصف كأس دافئ من زيت جوز الهند
    تخلط وتوضع على الشعر لمدة نصف ساعة ثم تغسل

++++++++++++++++++++++++++++++

المايونيز يوضع على الشعر مرة في الأسبوع مدة ساعة
    أهم شي تحددي يوم معين في الأسبوع ، نتائجه عند الاستمرار مذهلة
    وخاصة الشعر التالف والمصبوغ .

++++++++++++++++++++++++++++++++

للشعرالمقصف المنتف
    استخدميها مرتين في الاسبوع فهي ان شاءالله تمنع التساقط وتطوله وتمنحه الحيويه والنعومه وهي:4 ملاعق كبيره زبادي +ملعقه ونصف كبيره خميره فوريه+ملعقتين كبارعسل+ملعقتين كبار من كل من:زيت زيتون+زيت نارجين+زيت خروع. تخلط في الخلاط وتترك على الشعرلمدة ساعتين اوثلاث ساعات .ثم يغسل الشعربالشامبوغسل عادي

وصفات لشعرك قبل غسله وبعد غسله
    وصفات قبل غسل الشعر

1- اخلطي صفار بيضه مع علبه صغيره من اللبن الزبادي والقليل من قشر الليمون ودلكي شعرك بهذا الخليط واغسليه بعد نصف ساعه

2- اخلطي صفار بيضه مع ملعقتين من زيت الخروع ودلكي به شعرك وانتظري ربع ساعه قبل غسله (لاتنتظري اكثر من ذلك )

3- دلكي شعرك بخمس ملاعق من المايونيز ولفيه بالورق الشفاف واغسليه بعد نصف ساعه او اكثر

4- نصف كوب عسل مع ربع كوب من زيت الزيتون مخلوطان بشكل جيد يشكلان كونديشينر رائع ضعيه على شعرك بالتدريج واتركيه نصف ساعه ثم اغسليه بالشامبو واشطفيه اما اذا كان شعرك عاديا استعملى ملعقتين فقط من زيت الزيتون

++++++++++++++++++++++++++++++++

اذا كنت تريدين استعمال الوصفات بعد غسل الشعر

- اضربي صفار بيضتين مع ملعقه او اثنين من الماء او اكثر حسب طول شعرك ودلكي شعرك واشطفيه بالماء بعد ربع ساعه
    2- ضعي صفار بيضه مع نصف ملعقه زيت زيتون مع كأس ماء صغير وبعد غسل شعرك بالشمبو دلكي شعرك به واتركيه بضع دقائق ثم اشطفيه
    3- اذا كان شعرك دهني اضيفي ربع كوب من عصير الليمون الى ثلث كوب من الشامبو الذي تستعملينه واغسليه كالمعتاد

قناع مغذي للشعر

اخلطي بالخلاط نصف موزه مع ربع حبه افوكادو وربع شمامه وملعقه لبن زبادي واتركيه على الشعر لمده ربع ساعه قبل

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

اعطاء الشعر لمعان

- بالشوكه اضربي بيضه مع قليل من عصير الليمون واستعمليه بعد غسل شعرك بالشامبو لمده نصف ساعه ثم اشطفيه

- اهرسي حبه افو كادو مع ملعقه زيت زيتون وملعقه بيكنج بودر واخلطيها جيدا وضعيها على شعرك واغسليه بعد ربع ساعه

- امزجي ملعقه عسل باربعه اكواب من الماء الدافئ وبعد غسل الشعر اشطفيه بهذا الخليط ولا تشطفيه بعدها بل جففيه كالمعتاد

++++++++++++++++++++++++++

اذا كنت من اللواتي يحبون ان يعملو حمامات الزيت فاليك هذه المجموعهحمام زيت الذره :

زيت الذره من الزيوت المفيده والمغذيه للشعر وفيه ميزه انه يعالج القشره

لذوات الشعر الضعيف والمقصف

احضري ورقه صبار افتحبها من الوسط اكشطي اللب وضعي اللب في طبق ثم خذي وعاء وصعي فيه من 3-4 زيت نارجيل ( جوز هند )واضيفي له لب الصبار واغليه قليلا 3-5 دقائق افرغي الزيت في زجاجه من البلاستيك لاستعمالها عند عمل حمام الزيت
    زيت حلبه

فنجان حلبه مطحونه ناعمه
    2فنجان بن مطحون ناعم
    زيت نارجيل

اخلطي الحلبه مع البن في طبق اقدحي الزيت في قدر اسكبي الحلبه والبن على الزيت وبمجرد ان تسكبي الخليط اطفئي النار تحت القدر مع التقليب المستمر ويدهن به الشعر مره كل اسبوع ...

هذي بعد خلطه تطول الشعر و مجربه و نتيجتها اكييده باذن الله
    !!

3 ملاعق كبيره سدر

2 صفار بيض

1 روب زبادي

3 ملاعق كبيره خميره

2 ملعقه كبيره زبده سايحه

3 ملاعق كبيره مايونيز

3ملاعق كبيره زيت خروع او لوز الي يناسب شعرك ..

اخلطيهم وحطيهم على الشعر 4 ساعات او اكثر وبعدين اغسليه عادي والله جنان تطول الشعر بسرعه ماشاء وتنعمه...

الردود
    1,828
    اسفة في التأخير علي الرد لاني ما بكون موجودة طوال الاسبوع

الردود
    2,026
    جزاك الله خيرررررررررر

الردود
    1,828
    يا بنات محدش قالي ايه الاخبار بتمني من كل واحدة تقولي ايه هي الوصفة اللي استخدمتها وايه هي النتائج وياتري عجبتها والا لا ومن كام مرة بتظهر النتيجة معاها وايه اللي حاساه اتغير في شعرها عن الاول ردوا علياااااااااااااااااااااااا والا هو انا موضوعي خلاص كده اختوه وعرفتوه وحكمته عليه بالمووووووووووت اقصد يعني عايزين تقفلوه هئ هئ هئ هئ

مواضيع مشابهه

1. مهم جدا لجميع الاعضاء !!!
    بواسطة pink-eyes في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 7
    اخر موضوع: 08-03-2010, 10:48 PM
  2. هام لجميع الاعضاء
    بواسطة Rana363 في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 7
    اخر موضوع: 22-09-2009, 02:15 AM
  3. هدية لجميع الاعضاء
    بواسطة **كارولين** في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 3
    اخر موضوع: 23-01-2008, 09:25 PM
  4. هام جدااااااا لجميع الاعضاء......
    بواسطة دموع سارة في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 0
    اخر موضوع: 07-09-2007, 12:09 PM
  5. تنبيهات لجميع الاعضاء
    بواسطة مليكة الطهر في الملتقى الحواري
    الردود: 2
    اخر موضوع: 15-11-2000, 08:05 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ