انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 20 الأولىالأولى 12345612 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 198

الموضوع: يابنات مصر اتفضلوا بالدخول والمشاركه لتفيدي وتستفيدي

الردود
    37

السلام عليكم يابنات
    انا عضوة جديدة من مصر ونفسى اجرب خلطات لكن مش بعرف اشترى بعض الاشياء بسبب أسمائهم

الردود
    322
    مرسى يارحبوبه ياسكره ربنا يخليكى

الردود
    40
    بجد يا رحوبه موضوع جمييييييييييييل جدا
    jihad
    انا كمان سمعت ان صابونه الغار هى صابونه نابلسى شاهين على العموم انا حجرب الوصفه واقولك على النتيجه
    جزاك الله خيرا يا حوبه ابقى اروح اشوف المحل ده لو نابلسى شاهين ما جابت نتيجه
    عاوزه تفتحى ركبك يا عسل هاتى من الصيدليه لوكسييد ار يجنن حلو كثير انا جربته وسعره اربعه جنيه
    بالنسبه للمناطق الحساسه حسال واقولك حبيبتى

الردود
    40
    رحوبه فتحت مجال حلوووووو لكل بنات مصر خصوصا ان الاسماء بتختلف من دوله دوله فى موضوعك يا حوبه يا سكره ممكن نتبادل كل شىء احسن خلطات للبشره والجسم والشعر وتكون مجربه طبعا وايضا اختلاف المسميات والصراحه فيه اخت فاضله لمحه حزن انا عاوزه اسميها عطاء بلا حدود افدتنى لانى ما كنت اعرف الفكس وتعبتها معى جزاها الله خير
    انا حبدا بوصفه بنت الدويسرى وبصابونه نابلسى شاهين ولو ما جابت نتيجه حروح المول واجيب صابونه الغار واجربها بس بدون كركم انا خايفه اجيب كركم لحسن يصفر جسمى يا الله اشوفكم على خير كل واحده تقول الوصفه اللى جربتها واللى مش عارفه شىء تسال المهم جددوا نيتكم عشان تاخذوا حسناااااااااااااااااااااااات والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الردود
    112

بجد يارحوبة موضوع رائع وانا اكون سعيدة بانضمامى معاكم
    اتمنى لكل البنات تحقيق كل ما يتمنوا
    انا عندى وصفة جميلة جدا بتفتح البشرة وبتغذيها وبتحسن من صفائها انا جربتها وبجد رائعة والله
    هى عبارة عن عصير ليمونة واحدة + وبياض بيضة واحدة

طريقة التحضير
    يضرب بياض البيضة ويخلط جيدا مع عصير الليمون ثم يسخن على نار هادئة لمدة دقائق بسيطة الى ان يصبح لونه ابيض زى الكريم بس لازم تفضلى تقلبى بالمعلقة وهو على النار وبعد كده تنزليه من على النار وتتركيه يبرد يعنى يكون دافىء وتضعيه على الوجه لمدة ربع ساعة وبعد كده اغسلى وجهك باء فاتر ومررى قطعة تلج على وجهك بعدها مباشرة
    وعندى وصفات تانية كتير باذن الله هكتبهالكم اتمنى لكم كل خير اختكم فى الله نورهان

الردود
    21
    معايا وصفة0000000000

بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هى خلطة للشعر جبتها من منتدى تانى وهى للشعر وزى ما بتقول اللى اخدت الوضفة منها ان اللى قالها الدكتور عادل عبد العال وهو دكتور موثوق فيه وبيجيى دلوقتى على قناة المحور فى الطب البديل عايزين الخلطة طيب هى 0زيت البطم +زيت حب الرشاد+ زيت المرمرية +زيت الخروع +زيت جوز الهند +زيت الزيتون + زيت الجرير 0طبعا هتقول ايه زيت البطم ده بصوا انا لقيتهم كلهم ماعدا هو بس فى بنات من مصر جابته العطار لسه هيسالى عليه عطارين تانى بس انا عملت الخلطة من غيره لغاية ما يجى يعنى وممكن تعمليه حمام زيت او تدهنى بيه عادى وهو بيطول وبينعم وبيلمع على حد ما قالت الاخت وانا جربته مرة لقيته كويس وهستمر عليه ان شاء الله وابقى اسالوا يا بنات يمكن زيت البطم ليه اسم تانى و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الردود
    34
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اهلا بمصر وبنات مصر انا برده بحس ان فيه وصفات حلوة اوي بس المقادير مش متوافرة عنددنا

فيه معلومة عرفتها صابون الغار ده هو الصابون النابلسي بتاع زمان اللي بزيت الزيتون اشالي ماما عليه

وصفة حلو تحية للموضوع الحلوة ده

بعد حمام بخار بزهرة البابونج ( الشيح البابوني ) من عند العطار لمدة 15 دقيقة
    2 ملعقة شوفان ونقطتين ليمون وملعقة خميرة بيرة وقطرات ماء لتكوين عجينة ونتركها علي الوجه لمدة 15 دقيقة ونشطفها بماء دافيء ثم نضع ماء ورد علي الوجه لغلق المسام

لازالة الخلايا الميتة والرؤس السوداء

الردود
    40
    اخواتى وكل بنات مصر انا عندى فكره مش عارفه ايه رايكم عشان ما يحصلش لخبطه نبدا الاول بخلطات الجسم مثلا تبيضه ونعومته وبعدين الشعر وبعدين البشره وانواعها وهكذا ايه رايكم

الردود
    133

اقترااااااااااااااااااااااااااااااااح هااااااااااااااااااااااااااام

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله
    اخواتي المصريات الجميلات ازايكم عاملين ايه
    تسمحوا لي اشارككم

اقتراحي قبل سؤالي هو:
    1- يتم عرض ملف العناية الكاملة بالمرأة من ( بشرة - جسم- عطور - ---------) وذلك بالتنظيم مع مراعاة الاختصار الشديد بمعنى يا أخواتي كلنا بنقرا من على المنتديات وصفات كتييييييرة لكن هنا عاوزين نختصر ونعرض طريقة او 3 طرق على الاكثر و تكون الطرق ذات الفعالية فعلا وده طبعا هيكون بتجارب الاخوات اللي جربت طريقة يعني مش نكتب اللي نقراه في المنتديات لألأ اللي جربناه ونحب اخواتنا تستفبد منه تفيد في مجال معين( مثلا تفتيح البشرة) .. وتكون الطرق المعروضة بالتفصيل وتكون معروضة باسماء المكونات باللهجة المصرية وزي ماهي متداوله عندنا في مصر .

2- نقدم ملف باسم مترادفات -- بمعنى عرض الاسم بالخليجي امامه معناه بالمصري مثلا:
    صابونة الغار ==== صابونة نابولسي شاهين

وهكذا كما اقترح بان تتقدم احدى الاخوات وممكن نختارها كلنا وطبعا هتكون اكثرنا خبرة وتجربة وعلم ومعرفة بهذا المجال..

اما عن سؤالي :
    1- انا نفسي اعرف ايه هو الشوفان والاقيه ازاي

ممكن تفكروا في اللي قولته ونقرر -- باذن الله هنستفيد كتيييييييييييير اوي ان شاء الله

وفقنا الله وإياكم لما يحبه ويرضاه

ردوا عليا من فضلكم ويالاه نبتدي ونخاللي بنات مصر احلى البنات

الردود
    322
    اختى سمسما انا معاكى فى الاقتراح الحلو داه وان شالله الكل يستفيد

مواضيع مشابهه

1. الردود: 9
    اخر موضوع: 18-01-2008, 05:02 PM
  2. نشيد رائع & بسمة العيد & بصوت أخي واصدقائة اتفضلوا بالدخول لايفوتكم
    بواسطة .. دريــمــ .. في ركن الصوتيات والمرئيات
    الردود: 9
    اخر موضوع: 11-01-2008, 08:01 PM
  3. اتفضلوا بالدخول
    بواسطة salma02 في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 18
    اخر موضوع: 02-05-2007, 03:22 AM
  4. اتفضلوا يابنات كوفيات عشان خاطر عيونكم
    بواسطة أمة الرحمن 2008 في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 10-01-2007, 05:52 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ