انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 32 من 102 الأولىالأولى ... 222829303132333435364282 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 311 الى 320 من 1011

الموضوع: موضوع حوار ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات

الردود
    104
    تعقيب كتبت بواسطة عاشقة العتره عرض الرد
    يسعد مساكم ياحلوات رحيق حبيبتي ونونا تسلموا ربي مايحرمني منكم بس اني متضايقه لان من فترة كنت حابه اعمل العمليه وتاجلت بسبب المركز كان اجازه ولما رحت في ميعادي اخدت العلاج ورجعت وتعرفوا تعب السفر والمحاتاه وبعدين رجعت هالفترة عشان التنشيط والعمليه ويطلع لي سالفة الماء قالوا لي احتمال كبير كبير انك ماترجعي هالفترة لاتحطي ببالك لان الماء يبغي له فترة يروح ومضر نخاف يصعد الرئتين ويمنع التنفس ومانقدر نرجع لك اجنه قبل شهرين يعني لو الله اراد وتلقحت بويضاتي ويارب تتلقح ارجع لهم بعد شهرين وتعرفوا نعيد الكرة للمرة الثالثه وتجهيز السفر والمحاتاه من جدي داني مليت بصراحه مو عدم رضا اني راضيه الحمدلله باللي ربي كاتبه بس مليت من السفر قلت اكيد راح ارجع أجنتي ومااحتاج ارجع لهم مرة ثانيه بس الحمدلله على كل حال في النهايه اقول اكيد حسابات الاهيه وربي رايد لي هيك لصلاح وحاولت اقنع نفسي مو مشكله اني أتحمل تحملت طول هالسنوات فرقت شهرين الحمدلله حتى يبلغ الحمد منتهاه بعد ماربي أكرمني ببويضات يرزقني التلقيح ويكونوا أجنة قويه صالحة للتجميدويخلف تعبتنا يارب ويعوضنا كل خير جميعا ياربطبعا عطوني أدوية اشكال بسبب هالماء شراب كل 8 ساعاتوتحاميل مهبليه كل 12 ساعه. ومضاد كل 6 ساعاتوحبوب نوعين عند اللزوم قلت ماراح اخدهم الا أدا تعبت لعل الذي أبطئ عني هو خير لي لعلمه بعاقبة الامورلاتنسوني من دعائكم
    عاشقة ربنا ادرى وان شاء الله في كل تأخير خير
    وان شاء الله يارب عن قريب نسمع خبر حملك يارب يارب.

الردود
    104
    تعقيب كتبت بواسطة noona201012 عرض الرد
    حبيبتي رحوقه تسلم ايديكي يا قمر علي النصايح ده بجد مهمه اوي
    وربنا ما يحرمني منك يارب ويشفي لك ابنك انا قريت ردك يا قمر وبشكرك تاني علي اهتمامك
    ندي يا عمري والله انا مش بتبتر علي نعم ربنا بس انا خايفه من نظرة العطف او قوله يا حرام مبحبش اصعب علي حد بس هي ده كل الحكايه بس سبحان الله انا مؤمنه ان كل شيئ بقدر الله
    نونة معك حق انا كمان لما بسمع حد يقول مسكيييييينة لس ربنا م ادهاش والحاجات ده بتلغز بس بعدين بقول الحمد لله
    ربنا هو ادرى بي
    وان شاء الله يكرمنا جميعا قولي آآآآآآمين يارب.

الردود
    979
    السلام عليكم........وحشتوني...حبيت اسلم عليكم.....ربنا يرزقكم جميعا الذريه الصالحه يااااااااااارب..ولي عوده باذن الله

الردود
    1,413
    سوسو الف مبروك الخطوات راح ارسل لك على الواتس الرابط الاشيا المهمه
    والصور السينبون مانزلت عندي مو عارفه ليه
    إخباري يابنات كل يوم في حال معدتي تاعبتني
    موت رغم انها بالعادة ماتدق عليي واسهال جربت كل شي
    ولافي فائدة مع ان اكلي كله من البيت بس ويش سالفة المعدة
    دعواتكم بكرة السحب

الله يبارك بعمرك ياحبيبتي ,, ربنا يرزقك من اوسع ابوابه ,, وان شاء الله ارسل لك صور السينابون على الواتس ,,

تعقيب كتبت بواسطة شايان عرض الرد
    سوسو تسلم ايديك على الحلو
    اما أنا لسه راجعه من الجامعه والحمدلله الامتحان كان كويس الحمدلله
    يسلمك ربي ياحبيبتي ,, ربنا يوفقك يااارب ,,

تعقيب كتبت بواسطة رحــيق الأزهـار عرض الرد
    s,سوسوووووووووووو :::::يسلمو إديكي على السينابون الخطيرررررر
    وعلى فكة في وصفة تحكي جواه كريم شانتيه باودر ويب عشاان لا تنشف تاني يوم أخدتخا من وصفة في منتدى حوا رهيبة كتير وممكن تحطي جوز كمان وعين جمل مع القرفة و السكر والصوص الابيض
    يمي يمي شكلها شهي كتير يسلمو إديكي
    عالفكرة هادا سر ما تنشف تاني يوم ) البودر من جوه تبع الكريكة الخفق شوفي الجوجل

يسلمك ربي يا هايدي ,., اما عن الكريم اللي بتتكلمي عنه اول مره اسمع فيه ,, بس مع هذا بتبقى طريه لمدة يومين فقط ,,

حبيباتي الحلوين الحمد لله رب العرش حبيت أخبركوا بفضل الله وبفضل دعواتكوقوما
    عملية آدم السبت بإذن الله
    كلموننااااااا وأمس طول اليوم كنا في المستشفى عشان نعمله تحاليل قلبي وشافه دكتور التخديرررررر وكم دكتور وربي يسهل كل عسيرررررررر

ويوم الجمعة تنويم في المستشفى
    بإذن الله دعواتك حبايب ربي يسهله كل عسير قلبي ووتكون ناجحة وشكله في أحسن تقووويم زي ما الله بيخلق كل الناااس يارب أمين
    ودعواتكوا ربي يسهله أكله بعد العملية لأنه لازم بالقطارة أسبوعين وما في رضاعة ولا ببرونة و قلبي جربت معه من فترة بيصوت من البكى وبده بس يرضه الله يسهل كل عسير ياااااااااااااارب أمين

الحمدالله يااارب ,, تستاهلي سلامته ,, طمنينا عنه ,,

تعقيب كتبت بواسطة soshy عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخواتي كيفكم ان شاء الله جميعكم بخير اعتذر عن عدم دخولي الملف بس يعلم الله قديش بدعيلكم ومتابعه اخباركم بس من 6 شهور وانا بسفر دائم بين بلدي والبلد اللي ساكنه فيه سامحوني
    رحيق ربي يشفيلك آدم شفاء لا يغادر سقما
    نونا كان نفسي اسمع خبر حملك بس قدر الله وما شاء فعل
    عاشقه ربي يتمملك السحب والترجيع على خير ويرزقك منهم احلى توءام
    ثناء عمره مقبوله بإذن الله
    ريم ربك كبير ويغير الحال وفرجه قريب ان ساء الله
    سوسو ان شاء الله يتمملك على خير
    جميع الاخوات ربي يفرج همنا ويرزقنا من يث لا نحتسب

سوشي حبيبتي اخباااااارك .. وحشتينا اوووووووي ,,

تعقيب كتبت بواسطة soshy عرض الرد
    اما اخر اخباري ابتديت من كام يوم بالبخاخ بالانف وده قبل الدوره لازم باسبوع وانا دورتي كمان يومين
    هاي عمليتي التامنه وربي يرزقني منها خلفت العمر على شان انا سني كبير بس املي بربنا كبير وبدعائكم ليا
    والله طمعانه برحمة ربي وبدعواتكم
    بارك الله فيكم

سوشي ياحبيبتي ربنا يرزقك يااااااااااااااااااااااااااارب خلفة العمر ان شاء الله ,, وتفرحينا قريب قولي آمين ,,

تعقيب كتبت بواسطة nada-2007 عرض الرد
    السلام عليكم

حبيباتي كيفكم انا لساتي مرتاحة ومسطحة

عندي سؤال غالياتي انا الدكتور عطاني في يوم السحب ابر الروجسترون
    وقال لي بعد اسبوع اعمل التانية وبعد اسبوع تاني اعمل الثالثة

قال انها تثبت الاجنة والمثبت هو الله تعالى

حبيباتي مين فيكم عملت ها الحقن ؟

الله يرزقكم الخلف الصالح ياااااارب العالمين
    عليكم السلام حبيبتي ,, ربنا يتمم لك على خير ,, ان شاء الله البنات يفيدوك ,,

حبيباتي مساء الخير

اما عن احوالي
    لساتي بالمستشفي تم السحب ولكن في ماء بسبب التنشيط
    مو حابين اطلع الا لما يتأكدوا ان كل شي تمام
    دعواتكم سلام

مساء النور ياحبيبتي ,, ربنا يرزقك من اوسع ابوابه ,,

اه يا حبيبتي المكسرات مفيده اوي اللوز وعين الجمل والميكادميا والبيكان وطبعا الافضل غير المحمص
    اللوز شريته اما عين الجمل سمعت انو فقط تستخدميه ثلاث مرات فقط قبل الترجيع مثل ما اذكر اما الباقي اول مره اسمع بهم ياليت تنزلي لي صورهم اذا ما عليك امر ,,

اما عن اخباري امبارح جنين وبعد اعده طووووووووووووووويله دخلت لدكتور حسام كان تفسيرة لفشل الموضوع طبعا اراده الله سبحانه وتعالي وانه كان بيحاول يمشيني علي نفس البروتوكول الي حملت بيه بس فرقت يوم في التنشيط وللامانه اداني جرعه نفسيه كويسه
    وقال لي لازم تثقي من عطاء الله
    وانا سالته كام سؤال اهمهم هل انا في عجله من امري قال لي ايوه مش لازم تتاخري واداني ميعاد علي دورة شهر رمضان
    انا يا بنات ماليش غيركم انتوا اخواتي بجد ومحتاجه لمشورتكم ..... انا اغير المركز ولا لا ولو رحت اروح لمين ؟؟؟ههههههه علي رئي ام كلثوم
    وحد فيكم سمع عن دكتور شريف عبد العظيم ؟؟؟لان ليا قريبتي لسه عامله عنده وربنا كرمها بالحمل عقبالنا
    انا با في موقف مش عاوزة احكي لكم فعلا والله فعلا كل الي حواليا في العيله حوامل ههههههههربنا يتمم لهم بخير بس فجاه الكل با حوامل يارب يتمم لهم علي خير انا حاسه ان شكلي ووووووووووووووحش اوي اوي مش عارفه اروح فين

الحمدالله ياربي ,, بس نصيحه مني غيري المركز هالمره ,, انا مثلك كنت مرتااااحه للدكتور اللي بتعالج معه مع ان الكل بيقولي غيريه .. وبرفض ,, بس لما طالت المده وهو ماشي على نفس النظاام قررت أعمل العمليه في الرياض .. نصيحتي غيري ولو مره وحده ولو ما فاد ارجعي عليه ,, وربنا يعطيك ليرضيك ,,

ياا بنات حبيباتي هادا المعلومات للمقلبين سوسوووو وكل مقبلة بتنى تخنزنوهاااااااااااااااااااااااا
    نصائح هامه جداااا للمقبلين على عمليات الحقن المجهري......

هيبة الرحمن ،،،،،،،،حبيتي لا تشكررريني على واجب واجبنا نفيد بعض
    أنا من سنين وكان نفسي ألاقي كلمة تفيديني عن العملية أو أي معلومات ع نها
    لحد ما ربنا دلني على هادا المنتدى الراائع اللي قريت نص تجارب البنات فيه في الملفات القدمية وإستفدت جداااااا
    وكنت ما بنام الليل وأنا بسجل في نصايحهم ههههههه

دورت لك على المعلومات اللي كنت نقلتها للىبنات ونقلبتها على جوااالي يارب تفيدك وتطبيعها مهمه كتيررر

نبدأ.... و عليه توكلت

اولا على الصعيد الروحي و الديني

1. الالتزام بالصلاة و بوقتها و افضل ان يكون بعد الاذان مباشرة

2. لزم الاستغفار قدر المستطاع

3. الصدقة يوميا في صندوق صغير نضعه في البيت و اخر الشهر نعطيه لاسرة او احد ما فعلا يكون محتاج و اغتنمي فرصة دعاء المحتاج في لحظة اعطائه المال لانها و الله اعلم مستجابة

4. ترك ذنبوبنا قدر المستطاع... يعني ان كنت تستضعين رنات اغاني و موسيقى في موبايلك اخذفيها لوجه الله... توقفي عن السماع الاغاني و الموسيقى... من تدخن الشيشة (الارجيلة) تتركها لوجه الله... تخلصي من النميمة... اطيعي زوجك ولا تعصيه ولا تغضبيه... و اي معصية اخرى تحاول تتخلص من معاصي كثيرة خلال سنة قبل العملية ... ولا تعودو لهذه المعاصي بعد العملية و انما نتركها لوجه الله الى الابد
    و الله قدرنا نترك جميع معاصينا...يارب

5. و الاهم ان تكفلوا يتيم واحد على الاقل و لو اكثر يكون افضل... و ان امكنكم تكفلوا اسرة يتيمة كاملة هذا افضل و افضل... و ياريت تكون بالسر لا يوجد داعي ان نتباهى اننا نكفل ايتام... اجعليها سر و حتى عن زوجك ان امكن حتى لا تفوتي على نفسك الاجر و حتى لا ندخل في حكم الرياء امام الناس

صدقوني كفالة اليتيم لها بركة مو طبيعية في الرزق و الصحة و الانجاب...

و على فكرة المبلغ لا يكلف شيئا ابدا... انه يساوي مبلغ تدفيعنه على تنورة او بلوزة او طلعة على مطعم مرة واحدة...في حين هذا المبلغ تدفعينه ليتيم عن شهر كامل ...

فلا تستكثروا على انفسكم اجر كفالة اليتيم

6. قيام الليل قدر المستطاع

7. النوافل مثل صيام التطوع و الست البيض و الوتر و صلاة الضحى و قراءة الكهف يوم الجمعة... كلها قوموا بها... فان العبد يبقى يتقرب لله بالنوافل حتى يحبه

النوافل تقربك لله و يجعله يحبك و يرضى عنك و يجعل دعائك مستجابا

و انا فعلا لاحظتها في حياتي الشخصية عندما اكون ملتزمة بالنوافل تكون اموري كلها ميسرة سبحان الله في العمل و مع زوجي و حتى مالي كان فيه بركة و الاهم كان دعائي مستجاب فورا

8
    . قراءة سورة البقرة يوميا قدر المستطاع

و
    اخيرا و ليس اخر صلي رحمك... تحملي اذية ام زوجك او اخواته لوجه الله... اذا في احد زعلان منك تستسمحيه لوجه الله حتى يوفقك الله في عمليتك... اذا عندك جارة مؤذية احتسبي اذيتها عند الله...

ثانيا على الصعيد الصحي:
    1. اذا عندك وزن زائد تخلصي منه... لانه جودة البويضات و الرحم تتاثر بكتلة الجسم و تراكم الشحوم
    و الافضل انه حتى الزوج ينزل من وزنه ايضا لانه جودة و عدد الحيوانات المنوية تتاثر بالشحوم و السمنة
    حاولي انه يكون معدل الكتلة لجسمك اقل من 27 هذا كلام اطباء...

لحساب كتلة جسمك اكيد الكل عارف بس مو مشكلة بحط الطريقة للي ما تعرفها
    وزنك بالكيلو تقسيم طولك بالمتر مضروب في نفسه

2. اذا عندك هرمونات ملخبطة مثل الغدة الدرقية او الحليب... اضبطي هرموناتك قبل العملية اقلها ب 3 شهور

3. اذا عندك ضعف دم عالجيه قبل العملية بوقت طويل... لان الاجساد الهزيلة لا تعمل بكفائة

4. قومي باجراء الفحوصات التالية ... اطلبيها من طبيبك حتى لو قال مو مهمة اغصبيه انه يكتبها لك... هي صحيح غالية... لكن بالمقابل مع تكلفة عملية الحقن المجهري...لا تساوي شيء

*فحص الكروموسومات لك و لزوجك (النتيجة تطلع بعد شهر من سحب عينة الدم... يعني اعملوها من بكير)
    *فحص الاجسام المضادة للزوجة فقط... لانه في بعض النساء لديها اجسام مضادة من اي جسم غريب قد يدخل الرحم و يظن الجسم ان الاجنة هي اجسام غريبة فتقوم بمهاجمتها حتى يحصل الاجهاض او عدم ثبوت الاجنة

5. اذا كنتي تستخدمين كريمات مضادة للسيلوليت او للتبيض اوقفيها قبل سنة من العملية لانها تسبب الاجهاض او تشوه الاجنة (هذا كلام اطباء لي) و انا شخصيا اعرف 2 من معارف لي كانوا يستخدموا كريم روك مضاد للسلوليت و عندما حملن اجهضن بسبب تشوه الجنين بسبب الكريم... و بعد سنة او اكثر استطاعوا الحمل

عموما اوقفي اي كريم تجميلي لغرض النحافة او لغرض التبيض او لغرض مقاومة تجاعيد البشرة ... حتى كريم الكولاجين طلبه من طبيبي ان اوقف استخدامه قبل شهر من بدء التنشيط....

6. اذا كنتِ من عشاق الاكل الجاهز و الجانغ فوود توقفي عن اكله قبل شهر من بدء التنشيط لانه مليء بالمواد الحافظة و الاصباغ التي تسبب الاجهاض لاسباب غير معروفة و خصوصا الكولا و المشروبات الغازية اوقفوها قبل شهر حتى لا تتأثر جودة بيوضاتك

حبيبتي رحووووقه ,, مشكوووووووووره وما تقصري وان شاء الله بحمله على جوالي ,, ربي يبارك فيك ,,

يسعد مساكم ياحلوات رحيق حبيبتي ونونا تسلموا ربي مايحرمني منكم بس اني متضايقه لان من فترة كنت حابه اعمل العمليه وتاجلت بسبب المركز كان اجازه ولما رحت في ميعادي اخدت العلاج ورجعت وتعرفوا تعب السفر والمحاتاه وبعدين رجعت هالفترة عشان التنشيط والعمليه ويطلع لي سالفة الماء قالوا لي احتمال كبير كبير انك ماترجعي هالفترة لاتحطي ببالك لان الماء يبغي له فترة يروح ومضر نخاف يصعد الرئتين ويمنع التنفس ومانقدر نرجع لك اجنه قبل شهرين يعني لو الله اراد وتلقحت بويضاتي ويارب تتلقح ارجع لهم بعد شهرين وتعرفوا نعيد الكرة للمرة الثالثه وتجهيز السفر والمحاتاه من جدي داني مليت بصراحه مو عدم رضا اني راضيه الحمدلله باللي ربي كاتبه بس مليت من السفر قلت اكيد راح ارجع أجنتي ومااحتاج ارجع لهم مرة ثانيه بس الحمدلله على كل حال في النهايه اقول اكيد حسابات الاهيه وربي رايد لي هيك لصلاح وحاولت اقنع نفسي مو مشكله اني أتحمل تحملت طول هالسنوات فرقت شهرين الحمدلله حتى يبلغ الحمد منتهاه بعد ماربي أكرمني ببويضات يرزقني التلقيح ويكونوا أجنة قويه صالحة للتجميدويخلف تعبتنا يارب ويعوضنا كل خير جميعا ياربطبعا عطوني أدوية اشكال بسبب هالماء شراب كل 8 ساعاتوتحاميل مهبليه كل 12 ساعه. ومضاد كل 6 ساعاتوحبوب نوعين عند اللزوم قلت ماراح اخدهم الا أدا تعبت لعل الذي أبطئ عني هو خير لي لعلمه بعاقبة الامورلاتنسوني من دعائكم
    حبيبتي عشووقه ,, كل تأخيره وفيها خيره ,, وياااارب يكون انقسامهم كويس ويكون عدد الاجنه كافي عشان تعملي فيه الدراسه الجينيه ,, طمنيني كم سحبوا وتلقحوا والا .. ربنا يعوضك خير ويرزقك من حيث لا تحتسبي ,,

تعقيب كتبت بواسطة بسبس... عرض الرد
    السلام عليكم........وحشتوني...حبيت اسلم عليكم.....ربنا يرزقكم جميعا الذريه الصالحه يااااااااااارب..ولي عوده باذن الله

حبيبتي بسبس ,, وعليكم السلام والرحمه ,, ربي يرزقك على قد نيتك وانتي كمان وحشتينا اوووووي ,,

الردود
    2,783
    بنات وحشتونى كتيير جداً ,
    نونا حبيبتى شوفى انا معاكى ان مركز جنين كويس بس الفكره يا جميل فى النصيب وربنا كاتبلك ايه فى مراكز بتكون اقل شهره من جنين ومع ذلك بتلاقى عملياتهم ناجحه عشان ربنا عايز كده , ياريت تغيرى المركز وتشوفى مركز تانى واعملى استخاره وشوفى وربنا ان شاء الله يكرمك بالخير تفائلى تجدى كل الخير

الردود
    2,783
    رحيق الله يكون فى عونك فعلا تربية التوئم شئ صعب جداً , انا جربتهم كام يوم وكنت هاشد فى شعرى ومابقتش عارفه انام ولا اتحرك , حقيقي الله يكون فى عونك وفى عون كل واحده معاها توئم
    بنت خالتى جابت إياد والبنت لسه مااستقرتش على اسم هى حابه فريده لكن احنا بنحاول معاها فى تغيير الاسم يعنى عندها ريتال وتالاا و ايات وغيرهم كتيير بس هى تقتنع عقبالكم يا بنات ان شاء الله فى القريب العاجل

الردود
    2,783
    طيب انا هاسيبكم وانزل انتخب ان شاء الله , ربنا يولى من يصلح بأمر الله

الردود
    2,783
    ايه رأيكو فى الكتاكيت ؟ عقبالنا يا بنات ان شاء الله

الردود
    2,783
    تعَلّمْتُ مِن ٱلِإنْتِظَار ٱنّ لَا ٱنتَظِرْ سِوَى رَحمِةْ ربيّ ツ

قلب متفائل

الردود
    2,507
    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

واحشنى يا بنوتات بس كنت عايزه اتضبط شويه الاول انا الحمد لله دلوقتى كويسه
    ميعادى عند الدكتوره يوم الثلاثاءاخر النهار ادعولى اطمن ان شاء الله و اسمع نبض البيببيهات ان شاء الله
    طمعانه فى كرم ربنا ما احنا مالناش غيره ان شاء الله يكرمنا و يفرح قلوبنا

هايدى يا حبيبتى ايه اخبار ادم ان شاء الله تكون العمليه عدت على خير و كل اموره بقت تمام ان شاء الله

زكرى يا قلبى اخبارك ايه يا حبيبتى ان شاء الله تكونى بقيتى احسن و اطمنتى على الاجنه
    ما تزعليش يا حبيبتى على التأجيل كل تأخيره فيها خيره ان شاء الله امورك تتضبط و تحملى فى توأم سليم معافى يارب

حنان الف مبروك ولاده بنت خالتك عقبالك يارب ان شاءالله الولاد ما شاءالله الله اكبر ربنا يحميهم و يحفظهم و يفرحها بيهم ان شاءالله

ثنؤه عمره مقبوله يا قمر و ان شاء الله ترجعى بالسلامه و يكون كل دعائك مقبول ان شاء الله

سوسو مبروك يا حبيبتى انك هتبتدى عمليتك قريب يا حبيبتى و ان شاء الله تكون عمليه ناجحه يارب
    و تحملى منها فى توأم سليم معافى ان شاء الله
    و بالنسبه لزوجه اخوكى ولا تعملى حساب لكلامها و حركاتها و ربنا يكرمك قريب ان شاء الله

نونا يا حبيبتى الدكتور اللى بتسألى عليه فى ادم انا معرفوش لانى بدور على الطبيبات هناك و معرفش
    الدكاتره خالص بس لو تعرفى حد راحله و ربنا كرمه خلاص توكلى على الله و روحى
    و ربنا يكرمك ان شاء الله و يرزقك قريب يا حبيبتى

سوشى مبروك يا حبيبتى بدأ العمليه ان شاءالله تكون عمليه خير عليكى و تفرحى بالتوأم اسليم المعافى يا رب

ندا ان شاءالله يا حبيبتى نفرح بيكى قريب و تكونى حامل فى توأم سليم معافى يارب

بسبوسه اخبارك ايه يا قمر و اخبار الولاد ان شاء الله تكونوا بالف خير دايما يارب

كل البنات ربنا يكرمكم يا حبيباتى و يفرح قلوبنا ببعض ان شاء الله يارب
    آخر مرة عدل بواسطة ميرو أحمد : 17-06-2012 في 04:19 PM

مواضيع مشابهه

1. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    بواسطة ام سهيل في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 1010
    اخر موضوع: 06-06-2012, 12:52 AM
  2. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    الردود: 543
    اخر موضوع: 04-06-2010, 09:37 PM
  3. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    الردود: 465
    اخر موضوع: 27-04-2010, 05:45 PM
  4. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    الردود: 555
    اخر موضوع: 06-03-2010, 08:17 PM
  5. ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات
    بواسطة أسيرة الغربة في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 8999
    اخر موضوع: 11-03-2008, 01:39 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ