انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 8 من 8

الموضوع: ما هى ايام التبويض ؟

الردود
    1,212

work2 ما هى ايام التبويض ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم يا اخواتى

كنت عاوزة اسالكم عن حاجة

انا بقالى 3 اشهر متجوزة ولسة مافيش حمل وكنت عاوزة اعرف ايه هى ايام التبويض

انا شوية اسمع انها من اليوم التاسع الى ال 18 من اول يوم فى الدورة وشوية من ال 12 الى ال 18 وشوية من الاسبوع التانى من الدورة يعنى الشهر 4 اسابيع اسبوع فيه الدورة واسبوع قبله واسبوع بعده والاسبوع اللى فاضل ده هو دة اسبوع التبويض

فهمتونى يعنى الاسبوع اللى ما بين الاسبوع اللى بعد الدورة والاسبوع اللى قبلها

بس ده معناه ان الاسبوع ده بعد اليوم ال 18 من الدورة ودة محيرنى

فياريت حد يكون متاكد يقولى ويريحنى بس يكون متاكد عشان ماحترش تانى

وجزاكم الله خيرا

الردود
    134
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=701406
    chofo okhti hada arrabit
    allah yorzoqik doriya saliha.

الردود
    1,212
    تعقيب كتبت بواسطة rayhanati2 عرض الرد
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=701406
    chofo okhti hada arrabit
    allah yorzoqik doriya saliha.

جزاكى الله خيرا حبيبتى

بس لسة ماردتش عليا

عاوزة معلوماتكم

الردود
    134
    law dawritrk montadima 28 youm youm el ibada howa youm 14 mendo awel youm mina adawra

الردود
    41
    حبيبتى انا مثلا متزوجه من 5 أشهر ولسه مافيش حمل بس الدكتوره قالت لى ان ايام التبويض تبدأ من اليوم10 تحسب من اليوم الاول للدورة الى اليوم 22 يعنى تقريبا 12 هى الى بيكون فيها التبويض.
    بس انا نفسى اقولك نصيحه مش تشغلى بالك بموضوع ايام التبويض لانه دى حاجه ربنا بيقدرها بس انتى عند الجماع يكون تحتك وساده علشان ترفعك وعلشان الحيوانات المنويه تثبت اكيد فهمه وكمان مش تتحركى من السرير قبل ساعتين الا للضروره وممنوع الصابون او المطهر بعد الجماع من ساعتين الى ست ساعات وياريت بلاش المطهر نهائى على فكره دا كلام الدكتوره ليا.
    وعلى فكره لازم انتى تروحى للدكتوره علشان تشوفك علشان لو لا قدر الله فى حاجه عندك تلحقيها فى الاول ولانه ممكن يكون عندك برد فى الرحم او افرازات دى بقى بتقتل اى حاجه فلازم تروحى للدكتوره وتطمنى على نفسك طبعا انتى الاول وبعدين زوجك لازم يعمل تحليل علشان ممكن لا قدر الله يكون فى قله او كسل وتشوهات فى الحيوانات المنويه.
    بس دا بعد شويه يعنى انتظرى شهرين كمان او بعد ست اشهر لانى كنت زيك كدا شغله بالى بالموضوع دا اوى ورحت لدكتورتين مش واحده والحمدلله قالولى انى كويسه بس الافرازات علشان طبعا اول الجواز بتكونى لسه مستجده ممكن تاخدى برد بسرعه وبعدين جوزى عمل تحليل من حاولى شهر وطلعت المشكله عنده هو بس الحمدلله دلوقتى ولحقنا الموضوع فى الاول بس ياريت تهتمى بس بالموضوع دا واعملى الى عليكى انتى وجوزك ومش تهتمى بموضوع الحمل سبيها لله.
    ملحوظه: ياريت تعملى انتى وجوزك تحليل للاملاح لان الاملاح بتأثر اوى على موضوع الحمل دا بشكل فظيع وممكن تمنع الحمل كمان.
    وابقى تطمنينى عليكى ويارب اكون افدتك.
    وربنا يرزقنا الذريه الصالحه جميعا.

الردود
    2,519
    التكريم
    (أوسمة)
    اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يرزقك بالذرية الصالحة عاجلا غير اجل

الردود
    1,212
    تعقيب كتبت بواسطة rayhanati2 عرض الرد
    law dawritrk montadima 28 youm youm el ibada howa youm 14 mendo awel youm mina adawra
    جزاكى الله خيرا حبيبتى

تعقيب كتبت بواسطة بنوته عربيه عرض الرد
    حبيبتى انا مثلا متزوجه من 5 أشهر ولسه مافيش حمل بس الدكتوره قالت لى ان ايام التبويض تبدأ من اليوم10 تحسب من اليوم الاول للدورة الى اليوم 22 يعنى تقريبا 12 هى الى بيكون فيها التبويض.
    بس انا نفسى اقولك نصيحه مش تشغلى بالك بموضوع ايام التبويض لانه دى حاجه ربنا بيقدرها بس انتى عند الجماع يكون تحتك وساده علشان ترفعك وعلشان الحيوانات المنويه تثبت اكيد فهمه وكمان مش تتحركى من السرير قبل ساعتين الا للضروره وممنوع الصابون او المطهر بعد الجماع من ساعتين الى ست ساعات وياريت بلاش المطهر نهائى على فكره دا كلام الدكتوره ليا.
    وعلى فكره لازم انتى تروحى للدكتوره علشان تشوفك علشان لو لا قدر الله فى حاجه عندك تلحقيها فى الاول ولانه ممكن يكون عندك برد فى الرحم او افرازات دى بقى بتقتل اى حاجه فلازم تروحى للدكتوره وتطمنى على نفسك طبعا انتى الاول وبعدين زوجك لازم يعمل تحليل علشان ممكن لا قدر الله يكون فى قله او كسل وتشوهات فى الحيوانات المنويه.
    بس دا بعد شويه يعنى انتظرى شهرين كمان او بعد ست اشهر لانى كنت زيك كدا شغله بالى بالموضوع دا اوى ورحت لدكتورتين مش واحده والحمدلله قالولى انى كويسه بس الافرازات علشان طبعا اول الجواز بتكونى لسه مستجده ممكن تاخدى برد بسرعه وبعدين جوزى عمل تحليل من حاولى شهر وطلعت المشكله عنده هو بس الحمدلله دلوقتى ولحقنا الموضوع فى الاول بس ياريت تهتمى بس بالموضوع دا واعملى الى عليكى انتى وجوزك ومش تهتمى بموضوع الحمل سبيها لله.
    ملحوظه: ياريت تعملى انتى وجوزك تحليل للاملاح لان الاملاح بتأثر اوى على موضوع الحمل دا بشكل فظيع وممكن تمنع الحمل كمان.
    وابقى تطمنينى عليكى ويارب اكون افدتك.
    وربنا يرزقنا الذريه الصالحه جميعا.
    جزاكى الله خيرا ياقمر على نصايحك دى ربنا يعزك

انا والله مش مستعجلة لانى عارفة ان ممكن مايحصلش حمل بدون سبب لمدة سنة يعنى بعد السنة نقول ان فيه تاخير حمل

بس انتى عارفة برده اول مرة دى بيبقى الواحد مستنيها وربنا يرزق كل محتاج

تعقيب كتبت بواسطة lamis2009 عرض الرد
    اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يرزقك بالذرية الصالحة عاجلا غير اجل
    اللهم امين

جزاكى الله خيرا حبيبتى

الردود
    1,528
    رزقكي الله الذرية الصالحة السليمة المتعافية
    والمسلمات اجمعين

مواضيع مشابهه

1. ايام التبويض
    بواسطة سراب امراة في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 15-09-2011, 11:15 PM
  2. ايام التبويض
    بواسطة color في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 09-03-2010, 03:33 PM
  3. ايام التبويض
    بواسطة marwa81 في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 7
    اخر موضوع: 01-05-2009, 06:13 PM
  4. الردود: 3
    اخر موضوع: 25-04-2009, 07:27 PM
  5. ايام التبويض
    بواسطة سوااااري في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 20-01-2008, 11:27 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ