انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 5 من 5

الموضوع: ياريت حد يطمني بالله عليكم

الردود
    95

ياريت حد يطمني بالله عليكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركتة دوقتي نفسي حد يرد علية دلوقتي انا جنبي كمان مش جنبي تحت صدري بظبط وجع لمة اتكلم ولمة انام ولمة اكل بجد انا تعبانة اوي حتي لمة امشي مشوار اتعب اكتر وانا حامل في اول السابع الدكتورة كتبت لية فوار بتاع الاملاح وبردو مفيش فيدة اعمل اية مش عرفة اختي بتقولي يمكن الجنين هو اللي نايم في جنبك بس ازي ان الوجع تحت عضمت صدري من نحيت الجنب وفي حاجة كمان عيزة اعرفها في ناس بتقول في حقمة بيخدوها الحوامل اسمها حقنت التتنوس لمة سالت الدكتورة قولت ليها لية يادكتورة مكتبتيش لية علشان اخدها قالت مش مهم اهم شي تولدي في مكان كويس انا عيزة اعرف هي خطر لو مختهاش وهي بتتاخد في انهي شهر بظبط انا اول حمل لية وانا جسمي ضعيف ومش باكل كويس وبعيط كتير اوي من الماشاكل اللي عندي ياريت حد يطمني ويرد علي كلامي وانا عرفة اني تعباكم معاياشكرا

في بلد الفراعنه المزدحمه أعيش وحدتي وغربتي
    الردود
    5,544
    التكريم
    • (القاب)
      • محررة بمجلة انا ورحلة الامومة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • المثقفة الماهرة
      • متميزة صيف 1430هـ
    (أوسمة)
    حبيبتي هقلك بامانه
    انا فابني الاول كان عندي نفس الوجع ومن الشهر السابع لغاية الولاده
    واحيانا كنت بحسه وكانه في حرقان
    ورحت للدكتورة وبعد فحوصات قلتلي من الجنين
    وفعلا طلع منه ضاغط على الناحيه دي
    ولما ولدت راح فلحظتها

بس انتي اطمني من الدكتورة للتاكيد

بالنسبه للحقنه انا مخدتهاش وفعلا المهم مستشفى نضيف
    وابقي طمنينا عنك

.

الردود
    95
    شكرا علي الرد وياريت كل الاعضاء يفدوني

الردود
    295
    السلام عليكم
    الله يتمم عليك بخير ويقر عينك بولدك
    ليش البكاء الحالة النفسية تاثر على الحنين ولازم لك راحة لا تتعبي حالك ولا تمشي كثير والالم بخاصرتك طبيعي فقط يكون انت ماعندك التهاب مجاري بوليةاو رمل تغذي من اجل الطفل اغصبي نفسك وكلي الطعام الذي يغذيك ويغذي جنينك ولاتاكلي الاطعمة التي تسبب الغازات لانها تثقل النفس وتسبب الالم وحاولي ان تشعلري نفسك بالراحة من اعماق قلبك غيري نفسيتك افرحي بحملك وتصوري طفلك ويوميا نشطي نفسك قومي من الصباح لاتنامي الضحى ويفوت الوقت وانت نايمة فيقي وغسلي وخذي دوش وافطري ومشطي وبدلي البسي ثياب حمل فضفاضة وتعطري طالما انت بالبيت واتعرضي للهواء نفسي بيتك وافتحي النوافذ اطلبي مساعدة زوجك وغيري ترتيب الدار واعملي على تجهيز الطفل وفرحي نفسك بشراء وخياطة ملابسه وتحضير منامه واقراي عن تربية الطفل اشتري كتب لا بالنت واعملي لك مكتبة خاصة عن الحمل والولادة وتربية الطفل من اليوم الاول وتعلمي كيف تحملي طفلك واسالي الاكبر منك وحاولي التغيير ولاتاخذي حقن وعلاج وتراجعي اطباء بلا سبب حقيقي
    اما حقنة التيتانوس او كما نسميها الكزاز فراجعي مركز صحي واسالي عنها وتؤخذ بالشهر السابع والثامن تحمي الطفل من الكزاز والولادة بمستشفى نظيف ومعقم وقطع الحبل السري باداة معقمة لاتسبب التيتانوس فاطمئني
    اهم شي للحامل نفسيتها لان كثير من الحوامل يشعرون بكابة وهذه معروفة بكابة الحمل والعلاج يبدا منك ومن تعرفين انك تاذين طفلك الغالي بالكابة فابدائي من اللحظة وانزعي عنك ثقل الكابة والضجر وكوني مرتاحة فرحة مطمئنة واكثري من سماع وقراءة القران وغيري جو بزيارة اوتسوق او نزهة ووفقك الله

الردود
    1,929
    ربنا يفرج همك يارب

الحقنة مش مهمة لو هتولدى فى مسنتشفى انما لو هتولدى فى مكان تانى عرفى دكتورتك

وربنا يكملك على خير

مواضيع مشابهه

1. ياريت حد يطمنى
    بواسطة nono84 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 16-03-2011, 02:15 PM
  2. اسالكم بالله حد يطمني
    بواسطة زوجة أشرف في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 27-08-2010, 09:29 PM
  3. ياريت القي الي يطمني
    بواسطة ام بينات في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 16
    اخر موضوع: 01-05-2008, 01:19 PM
  4. ياريت تساعدونى بالله عليكم
    بواسطة حبيبه أمها في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 12
    اخر موضوع: 29-05-2007, 11:58 AM
  5. ياريت تساعدونى بالله عليكم
    بواسطة حبيبه أمها في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 27-05-2007, 10:14 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ