انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 11

الموضوع: سؤال-‘للي عندها اكياس دمويه على المبايض وعملت العمليه ونجحت ورجعت لها الاكياس

الردود
    1,318

angry سؤال-‘للي عندها اكياس دمويه على المبايض وعملت العمليه ونجحت ورجعت لها الاكياس

السلام عليكم ورحمه الله
    قصتي مع تكيس المبايض
    وما في حل
    الحمد لله
    قبل زواجي كنت أعاني من الآلام وخصوصا وقت الدورة الشهرية وبعد زواجي با سنه اكتشفت إن يوجد تكيس في المبيضين (أكياس دمويه) وعملت عمليه ولله الحمد ونجحت وطبعا بعدها بدئت اخذ كورس من الإبر لوقف الدورة لمده 6 شهور و بعد كذا بدئت با اخذ ابر منشطه هرمون وابر تفجير وما حصل حمل
    أخر شي عملت أنابيب ونجحت العملية ولله الحمد ثبت الحمل وجبت أجمل طفل تركي يأرب بارك لي فيه
    (ولد تجمع محرم وصفر وربيع أول 1930)
    وبعد مراجعتي للطبيب بعد الأربعين إعطاني حبوب منع حمل عشان تمنع ظهور التكيس مره ثانيه
    وصراحة ما أخذت الحبوب إلا شهرين وتركتها لأنها متعبه جدا
    وبعد شهر رحت للدكتور وكشف وقال لي إن رجعت التكيس على المبيض اليمين واني لازم ارجع اخذ حبوب منع الحمل وغير لي النوع الحبوب
    الحين السؤال أللي محيرني وسالت الطبيب بس ما أقنعني وهو إذا التكيس استمر هل ارجع اعمل عمليه لأزاله التكيس
    والحمل الثاني يكون برضا أنابيب
    أتمنى أللي عندها نفس حالتي باليت تقولي ايش ناويه تعمل أو ايش عملت

الردود
    1,318

beatheart

معقول ما في وحده عندها تكيس في المبايض

الحمدلله ان كلكم بخير الله يبارك لكم با صحتكم

الردود
    91
    ازيك مايسون على فكرة الكيس الدموى غير التكيس لان التكيس علاجة تخسيس لكن الاكياس الدموية علاجاها حبوب منع الحمل لان الاكياس الدموية دى يعنى البطانة المهاجرة او (الاندومتريوزس)
    وما تقلقيش بدل ما الدكتور قالك لانى اعرف ان علاج المرض دة ان المرأة تحمل لان هرمونات الحمل بتحد من المرض دة والحمد لله انتى حملتى قبل كدة فممكن يكون بسيط لانة درجات
    فما تقلقيش واستمرى مع الدكتور عالعلاج وربنا يرزقك الذرية الصالحة

الردود
    1,318

beatheart

تعقيب كتبت بواسطة اريج زهرة عرض الرد
    ازيك مايسون على فكرة الكيس الدموى غير التكيس لان التكيس علاجة تخسيس لكن الاكياس الدموية علاجاها حبوب منع الحمل لان الاكياس الدموية دى يعنى البطانة المهاجرة او (الاندومتريوزس)
    وما تقلقيش بدل ما الدكتور قالك لانى اعرف ان علاج المرض دة ان المرأة تحمل لان هرمونات الحمل بتحد من المرض دة والحمد لله انتى حملتى قبل كدة فممكن يكون بسيط لانة درجات
    فما تقلقيش واستمرى مع الدكتور عالعلاج وربنا يرزقك الذرية الصالحة
    الله يبارك فيكي اخت اريج

بس انا إللي موترني اني ما ابي ارجع اخذ ابر منشطه او هرمون عشان الحمل
    جسمي مره تعب واثر على حملي وحتى بعد الولاده

يارب تكتب لنا الصحه والعافيه
    بس كنت احب اعرف اذا في شي طبيعي اخذه بدل الحبوب احسن
    جسمي تعب من الادويه

الردود
    3,765
    حبيبتي زي ما قالتلك أريج زهره التكيس غير الأكياس الدمويه..والأكياس الدمويه الأندومتريوزس بترجع تاني بعد فتره من أزالتها ربنا يعافينا يارب ..أ

الردود
    1,318

beatheart

تعقيب كتبت بواسطة still_here عرض الرد
    حبيبتي زي ما قالتلك أريج زهره التكيس غير الأكياس الدمويه..والأكياس الدمويه الأندومتريوزس بترجع تاني بعد فتره من أزالتها ربنا يعافينا يارب ..أ
    شكرا قلبي على ردك
    وانا عارفه انها غير التكيس
    بس حبيت اعرف اذا لها علاج غير العمليه او الحبوب

الردود
    3,765
    تعقيب كتبت بواسطة MAYSOON عرض الرد
    شكرا قلبي على ردك
    وانا عارفه انها غير التكيس
    بس حبيت اعرف اذا لها علاج غير العمليه او الحبوب
    علاجها بالحبوب والأدويه نتيجته ضعيفه..أما العلاج الأفضل هو المنظار أو الجراحه وعلي الرغم من هذا وذاك..فأنها بترجع تاني خلاال فته معينه..وأدعيلي لأني عندي نفس المشكله وعملت المنظار وأتمني من الله يرزقني قبل ما ترجع الأكياس

الردود
    1,318

beatheart

تعقيب كتبت بواسطة still_here عرض الرد
    علاجها بالحبوب والأدويه نتيجته ضعيفه..أما العلاج الأفضل هو المنظار أو الجراحه وعلي الرغم من هذا وذاك..فأنها بترجع تاني خلاال فته معينه..وأدعيلي لأني عندي نفس المشكله وعملت المنظار وأتمني من الله يرزقني قبل ما ترجع الأكياس
    الله يعطيكي الذريه الصالحه
    بس نصيحه مني لا تعبي جسمك با الهرومونات والمنشطات
    اعملي على طول حقن مجهري او انابيب
    الحمدلله عملت نابيب ونج وربي يحفظ ولدي
    وربي يسهل لكي

الردود
    87
    انا حبيت افيدك بتجربتى
    انا كان عندى وجع صعب ورهيب ايام الدورة الشهرية واستمر معايا لمدة سنتين وكشفت كتير باطنة عل اعتقاد انها الزائدة بس مفيش حد عرف انا بتوجع من ايه؟
    وكانوا يعطونى مسكنات وخلاص بس فى يوم تعبت جداااااااااا واتنقلت المستشفى وعملوا لى تحاليل وقالوا انى عندى اشتباه فى الزائدة او انيميا وبعد خروج التحاليل قالوا انى عندى تيفود ولكن الالم استمر فى نفس اليوم واتنقلت مستشفى اخرى ونقلونى مستشفى اخرى وعملوا لى اشعة تليفزيونية واتضح انى عندى كيس دموى كبير وانفجروحصل لى نزيف داخلى امى كانت عندها نفس الكيس الدموى بس هى استأصلت المبايض وريحت نفسها وذهبت على الفور للدكتورة اللى عملت لامى العملىة واتنقلت بسرعة للمستشفى علشان يلحقوا النزيف وعملت العملىة واكتشفت ان كان فية كيس دموى فى بداية التكوين على المبيض الشمال وازالتة الدكتورة اثناء العملىة الحمد لله انا ربنا نجانى بعد العملية الدكتورة ادتنى حقن لوقف الدورة لمدة شهرين بس الدورة بردوا نزلت اول شهر وتانى شهر لا وبعدين بدات اخد حبوب منع الحمل وبصراحة انا تعبت منها اناكمان وكنت خايفة تعملى عقم لانى كنت لسه بنت متجوزتش وغيرت الدكتورة بس الدكتور قالى لازم اخدها المهم انا خدتها شهرين ووقفت العلاج من نفسى ورحت اراجع الدكتورة زى كل شهر اكتشفت تكون اربع اكياس على نفس المبيض كل كيس حوالى 3سم لكنها اكياس ماء وليست دموية اخدت علاج مكثف لمدة اسبوع وعجلت بالجواز لانهاء المشكلة دى انا بقى لى شهر متجوزة ونفسى احمل وتنتهى المشكلة دى ادعوا لى انا شوفت كتير وتعبت كتير من الموضوع دا وكفاية انى كاره شكل بطنى بسبب الجرح اللى فيها بس للاسف الاكياس دى مالهاش حل غير حبوب منع الحمل لانها بتتكون نتيجة وجود خلايا نشطة فى جسمك او نشاط زائد فى المبيض ربنا يشفى الجميع

الردود
    1,318
    هلا حياتي الله يشفيك ويعفيك ويرزقك الذريه الصالحه

وبالنسيه للتعب الحمدالله انا نفسك كانو يقولو معك الزايده او التهاب في الغشاء المحيط فيها
    وكل واحد يقول شي
    بس الحمدالله ربي نجاني وعملت المنظار قبل لا تتضاعف المشكله

بالنسبه الحمل فعلا هو علاج المشكله
    اسمعي كل شي بيد الله وباذن الله يرزقك الحمل من غير تعب عمليات او علاج

بس نصيحه مني لاتضعي وقتك بعلاجات هرمونيه وتنتظري الحمل منها لانها تزيد احتمال تكون الاكياس وتعبك
    فكره با الانابيب
    انا بعد العمليه سنتين اتعالج اخر شي قرئت عن ناس نفس حالتي اتجهو الاي الانابيب لان هي الطريقه الوحيد للحمل لمثل حالتي
    والحمدالله ربي رزقني بتركي
    بس بعد الولاده رجعت الاكياس وانا احاول احمل مرة تانيه بس للاسف العمليات فشلت بس باذن الله بتجح واحمل مره ثانيه 

مواضيع مشابهه

1. مين من الاخوات عندها خبرة مع ال agnucaston لعلاج تكييس المبايض
    بواسطة safylife في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 6
    اخر موضوع: 23-06-2008, 12:41 AM
  2. اللى عندها اولاد وودها ببنوتة واتبعت طريقة ونجحت معاها
    بواسطة باسكن روبنز2 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 22
    اخر موضوع: 18-05-2008, 06:13 PM
  3. اللى عندها ضعف فى المبايض تدخل
    بواسطة بنت الحمايل في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 3
    اخر موضوع: 02-06-2002, 10:58 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ