انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 9 12345 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 82

الموضوع: حكايتي حكاية ... ساعدوني يا بنات ولو حتى بدعائكم

الردود
    253

حكايتي حكاية ... ساعدوني يا بنات ولو حتى بدعائكم

السلام عليم ورحمة الله وبركاته
    أنا محتاجة افضفض معاكم شوية لأني والله تعباااااانه اوي
    انا متجوزة من سنة و3 شهور وطبعا من أول شهر في جوازي وانا في انتظار الحمل لأني هموووووووووووت وأبقى أم يارب متحرمنيش من هذه النعمه
    المهم طبعا لفيت على دكاترة كتير وكانوا اول حتجه بيعملوها يدوني منشطات والحمد لله انا من قراياتي في المنتدى عن اضرار المنشطات والكلوميد كنت برفضه وما أخدتش غير مرة واحدة كلوميد مع أبر مريونال مع برجنيل أبره تفجير وربنا والحمد لله على كل حال لم يكتب ليه الحمل وقررت اني مش هستمر في المنشطات لانها ممكن تسبب لي مشاكل وخصوصا ان التبويض بتاعي نسبيا كويس ولله الحمد

وفعلا يا بنات غيرت الدكتور وربنا هداني لدكتور ربنا يكرمه يارب قالي انا هتابع معاكي التبويض الأول من غير اي حاجه 3 شور وبعدين نقرر نعمل ايه ... وخلال الفترة كان سألني عملتي عمليات قبل كده وحكيتله ان من 15 سنه كان فيه انفجار في الزائدة الدودية والحمد لله لحقوني وانا كويسة واما بعدها رحت لدكتور نسا (ربنا يدي كل واحد على قد ضميرة في الشغل) كشف عليا وقالي انتي مفيش احسن من كده نسائياً واطمنت.... وبعد 15 سنه اما الحمل اتأخر وسألت أبن الدكتور اللي طمني هل العمليه دي ممكن يكون ليها تأثير قالي لا لا لا خالص

المهم يا بنات الدكتور الجديد ربنا يبارك له بعد اما تابع التبويض 3 شهور وكان بيحدد أيام الجماع بيني وبين زوجي ووجد انه ما حصلش حمل خيرني ما بين اختيارين انه يلجأ للمنشطات أو الأسلم انه يعملي عملية منظار استكشافي ويشوف فيه ايه لانه كان شاكك ان عملية الزايدة تكون سببت التصاقات في قناة فالوب

أعصاااااااابي انهاااااااااااارت وكنت هموت من الخوف واستشارت نااااس كتير وكانه خايفين من العمليه واني اكتفي بس بعمل أشعة الصبغة

رجعت استشير الدكتور تاني قالي ان الاشعة ممكن نتائجها غلط
    المهم أنا أسفة اني بطول عليكم لكن والله ده من غلبي ومن احتياجي لدعائكم ولنصايكم ليا
    عملت العملية الحمد لله الحمد لله على كل حال الدكتور قالي ان في عملية الزايدة من 15 سنة تم استئصال المبيض الأيمن وقناة فالوب اليمني وان الحمد لله الحمد لله يارب احمدك واشكر فضلك ان المبيض الشمال موجود بس الانبوب الايسر كان متني وكانت الصبغة مش بتمر فيه والدكتور عمل تدخل جراحي والحمدلله صلح الانبوب والحمدلله احمدك يارب واشكر فضلك الصبغة مشيت

بعد العملية (أول شهر) رحت للدكتور ومالقاش عندي تبويض خالص وقالي ان ده طبيعي من اثر العملية والأدوية وقالي احنا لازم نلجأ لمنشطات الشهر ده
    وفعلا يا بنات كتب لي على منشطات الشهر ده وانا أخدتها
    أداني كلوميد قرصين من تاني يوم الدورة و2 حقن فوستيمون لمدة اسبوع وبالرغم من ان المنشطات كتير انا استسلمت المره دي وأخدتهم لأن جوزي الترة اللي جايه هيكون مسافر
    والنهاردة تاسع يوم في الدورة وعندي ميعاد مع الدكتور

أستحلفكم بالله أدعولي ان يكون حجم البويضة مناسب
    أنصحوني يا بنات أشرب ينسون.... عسل انا محصلش جماع بيني وبين زوجي عشان مش يبقى عندي التهابات وكمان عشان الحيوانات المنوية عنده تبقى قويه هل ده صح؟؟؟؟؟؟أعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انا متوجهه لله عز وجل هو كريم قادر انه يكرمني
    انا عارفة انكم هتقولولي حاولي متفكريش في الموضوع بس انا مش بقولكم ان ده صعب بل ده مستحيييييييييييل

أنا بجد يااااااااااااااا بنات محتاجه لدعواتكم ليا ولاي نصيحة ولمساندتكم ليا نفسيا

الردود
    963
    حبيبتي هدي نفسك كل شئ مكتوب بأمر الله
    أولا الفترة ديه انصحك تشربي عصير أناناس كتيييير لأنه بيساعد علي التبويض واشربي كل يوم كوب مرمرية بردة بتساعد علي التبويض وكله بامر الله

والنصيحة الهامة جدا ليكي حاولي كل ليله تقومي تعملي قيام ليل وتستغفري خلال اليوم كتيييييييييييييييييييييييييييييير اوي اوي علي قد ما تقدري
    وحاولي تواظبي علي قراءة سورة البقرة يوميا وسورة مريم ويس

وعليكي بالدعاء طبعا من قلبك ولازم تحطي في بالك ان الموضوع ده بإيد ربنا ليس الا وتكوني مقتنعة بكدة وان شاء الله ربنا يديكي اللي بتتمنيه الشهر ده يارب

الردود
    1,564
    ربي يكتبلك الحمل ويثبته ويرزقك بصبيان وببنات عن سنوات حرمانك يارب ياكريم
    ربي يرزقك بالولد الصالح والذرية الصالحه
    اللهمآميييييييييييييييييييييين

في ذكريات الماضي وصرعات الحاضر وأحلام المستقبل (حلم الأمومه)
    الردود
    10,000
    التدوينات
    1
    التكريم
    • (القاب)
      • محررة بمجلة انا ورحلة الامومة
      • متألقة صيف 1432هـ
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • باحثة مجتهدة في الصوتياتوهج الصوتيات
      • الذوق الراقي
      • كوميديا طفولية
    (أوسمة)
    السلام عليكم
    ربنا يكون معاكي يأختي والله شيء محزن يعني كيف إيشيلوا المبيض والأنبوب من
    غير ميستشيروك معقول لكن ربنا كريم.

إنتي كثري من الإستغفار والدعاء والتضرع لي ربنا وصدقه لو بسيطه وربنا يكرمك يارب

اللهم ياذا الجلال والإكرام ياحي ياقيوم ياحنان يامنان إرزق إختي في الله الحمل هذا الشهر
    اللهم إجعله ثابتا مستقرا في رحمها بقدرتك إنك قادر علي كل شيء يارحمان الدنيا ورحيم الأخره.
    إنه عليك هين ياألله
    إنه عليك هين ياألله
    إنه عليك هين ياألله
    أمين يارب العالمين

الردود
    828
    انا عنجد بدعيلك من كل قلبي انك تحملي.... بالنسبة لايش تشربي والله انا هاي الاشياء ما بعرف فيها المهم انك تعملي كل اللي بقولك عليه الدكتور وما تتصرفي حسب انت شو شايفة وبالنسبة للجماع فاذا كان يوم بعد يوم فهو ما بأثر على الحيونات المنوية...

بدي منك تتوكلي على ربنا وضلي تدعي انه ربنا يرزقك الاولاد

الردود
    253
    تعقيب كتبت بواسطة rasha tarek عرض الرد
    حبيبتي هدي نفسك كل شئ مكتوب بأمر الله
    أولا الفترة ديه انصحك تشربي عصير أناناس كتيييير لأنه بيساعد علي التبويض واشربي كل يوم كوب مرمرية بردة بتساعد علي التبويض وكله بامر الله

والنصيحة الهامة جدا ليكي حاولي كل ليله تقومي تعملي قيام ليل وتستغفري خلال اليوم كتيييييييييييييييييييييييييييييير اوي اوي علي قد ما تقدري
    وحاولي تواظبي علي قراءة سورة البقرة يوميا وسورة مريم ويس

وعليكي بالدعاء طبعا من قلبك ولازم تحطي في بالك ان الموضوع ده بإيد ربنا ليس الا وتكوني مقتنعة بكدة وان شاء الله ربنا يديكي اللي بتتمنيه الشهر ده يارب
    ربنا يخليكي يا رشا ويجازيكي كل خير على دعائك ليا ةيرزقك بكل اللي تتمنيه ياااااارب
    هو انا أكل أناناس ولا أكتفي بالعصير؟
    وهل المرمرية مع المنشطات الكتير اللي انا اخدتها مش ممكن تعملي مشاكل؟
    ان شاء الله انا ابتديت قريت النهارده جزء من سورة البقرة وقيام ليل وان شاء الله هواظب

الردود
    253
    تعقيب كتبت بواسطة أم مريم وميثه عرض الرد
    ربي يكتبلك الحمل ويثبته ويرزقك بصبيان وببنات عن سنوات حرمانك يارب ياكريم
    ربي يرزقك بالولد الصالح والذرية الصالحه
    اللهمآميييييييييييييييييييييين
    ربنا يخليكي يا ام مريم على الدعوة الحلوة دي جزاكي الله كل خير وربنا يقومك بالسلامه

الردود
    981
    اتوكلي على ربنا وادعيله كتير وصلي وان شاء الله ان شاء الله رح يرزقك ياااااااارب يكون اخر صبرك بيبي حلو وبصحة كويسة
    الله يسامحهم كيف هيك بيعملوا؟
    انا ماعندي فكرة شو ممكن تشربي ان شاء الله البنات بيساعدوكي
    وبالنسبة للحيوانات المنوية انا بعرف انه لازم بخف الجماع قبل وقت التبويض عشان تزيد وان شاء الله بتحملي وتفرحينا بخبر حملك

الردود
    253
    تعقيب كتبت بواسطة الشيماء2009 عرض الرد
    السلام عليكم
    ربنا يكون معاكي يأختي والله شيء محزن يعني كيف إيشيلوا المبيض والأنبوب من
    غير ميستشيروك معقول لكن ربنا كريم.

إنتي كثري من الإستغفار والدعاء والتضرع لي ربنا وصدقه لو بسيطه وربنا يكرمك يارب

اللهم ياذا الجلال والإكرام ياحي ياقيوم ياحنان يامنان إرزق إختي في الله الحمل هذا الشهر
    اللهم إجعله ثابتا مستقرا في رحمها بقدرتك إنك قادر علي كل شيء يارحمان الدنيا ورحيم الأخره.
    إنه عليك هين ياألله
    إنه عليك هين ياألله
    إنه عليك هين ياألله
    أمين يارب العالمين
    أنا ساعتها كان حالة انقاذ مريض والدكتور الظاهر لجأ لكده اما لان ممكن يكون المبيض حصله حاجه او اما شال تأثير انفجار الزايده وشال بالغلط المبيض لان كانت حالتي حياة او موت انا اللي مضايقني انه مقلش لحد بعد ما العملية ما نجحت
    الله اعلم بنية كل واحد الحمد لله على كل حال

انا متشكرة جدا على دعائك ليا ويارب يجازيكي كل خير اللهم امين يارب وتنولي كل اللي بتتمنيه

الردود
    253
    تعقيب كتبت بواسطة Niso عرض الرد
    انا عنجد بدعيلك من كل قلبي انك تحملي.... بالنسبة لايش تشربي والله انا هاي الاشياء ما بعرف فيها المهم انك تعملي كل اللي بقولك عليه الدكتور وما تتصرفي حسب انت شو شايفة وبالنسبة للجماع فاذا كان يوم بعد يوم فهو ما بأثر على الحيونات المنوية...

بدي منك تتوكلي على ربنا وضلي تدعي انه ربنا يرزقك الاولاد
    ونعمة بالله انا متشكرة جدا على دعائك ليا ويارب يجازيكي كل خير اللهم امين يارب

مواضيع مشابهه

1. الردود: 23
    اخر موضوع: 12-09-2011, 04:17 PM
  2. حكاية زوجة محتارة {{ حكايتي للمحور الأول }} وسام التميز
    بواسطة أم عبــ الرحمن ــد في الديكور الداخلي والخارجي
    الردود: 19
    اخر موضوع: 03-01-2010, 11:41 PM
  3. مغامرات Chahira و القرع العسلى "اليقطين" : حكايتى معاه حكاية طويييييييلة, خبز اليقطين
    بواسطة chahira في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 78
    اخر موضوع: 13-05-2009, 11:37 PM
  4. مغامرات Chahira و القرع العسلى "اليقطين" : حكايتى معاه حكاية طويييييييلة
    بواسطة chahira في المقبلات والسلطات والشوربات والمشروبات
    الردود: 29
    اخر موضوع: 14-09-2008, 02:36 PM
  5. مغامرات Chahira و القرع العسلى "اليقطين" : حكايتى معاه حكاية طويييييييلةايس كريم كمان
    بواسطة chahira في المقبلات والسلطات والشوربات والمشروبات
    الردود: 17
    اخر موضوع: 18-08-2008, 12:24 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ