انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 19

الموضوع: اخواتى اريد مساعدتكم لدى تكيس على المبيض

الردود
    1,029

اخواتى اريد مساعدتكم لدى تكيس على المبيض

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اخواتى الحبيبات وحشتونى
    انا لسه جايه من عند الدكتور واخبرنى انى عندى تكيس ودهون على المبيض بسبب زياده وزنى والدكتور اعطانى علاج كتيرررررررر وقالى انى اعانى من التهابات ايضا
    طبعاا عملى سونار مهبلى بس اول مادخل السونار بداخلى ماطقت من الالم الشديد
    فى المبيض الشمال والى الان يوجعنى كثيراا
    اللى عاوزة اعرفه بالله عليكم هل التكيس مرض خطير يعنى علاجه صعب وهل يسبب اثار جانبيه عقم او ماشابه ذلك
    مين فيكم جالها تكيس ودهون بسبب زياده الوزن وهل اتعالجت وحملت ارجوكم ساعدونى بالرد لانى محبطه كثيرااااااااااا
    ولو فى اعشاب او حاجه استعملها مع العلاج تزيب الدهون وتعالج التكيس
    اشكركم وانا عشمى انكم تجاوبونى انا اول ماجيت من عند الدكتور قولت احكيلكم
    لان مابرتاح الا مابتكلم معاكم اشكركم كثيراا

* نور هدى * غير متواجد -مُبدعة صيف1431- 1430هـ "النجم الذهبي"
    "فرحة عدسة" "زهرة الحوار"
    الردود
    18,479
    التدوينات
    3
    أنا معي منذ المراهقة تكييس ودورتي ملخبطة خالص
    الحمية عن الدسم وأكل الخضراوات الورقية وشرب المردكوش والميرمية وأكل العسل
    وتنزيل الوزن
    مع التقرب لله عز وجل راح يشافيك الله ويعافيك
    وعن تجربتي أقول هذا الكلام ولم آخذ دواء أبدا ولله الحمد والفضل والمنة
    أنا لا أقل لك لا تشربي الدواء ولكن أقول لك استخيري الله فيما تشربين ولا تدمرين جسدك واشربي ما ترينه مفيد فعلا لك
    التكييسات قد تضعف الاباضة ولكن انزال الوزن ينشفها ويجففها فلا تقلقي

الردود
    955
    الحمية الصحية هي انك تبتعدي عن الدهون والسكريات وتخففي اكل مع الرياضة والمشي والسباحة ولو حبيتي اعشاب تساعدك في نزول الوزن ما في زي بذرة الكتان تجرشيها مع الزبادي او الروب ملعقة متوسطة كل يوم وح تشوفي جسمك ينحت نحت بس لازم تمشين ع الاقل 10 دقائق والتكيس وزيادة الوزن متلازمتان لو انتهيتي من واحد اتوماتيكلي التاني بينتهي معاه معلش طولت عليك

الردود
    1,029
    اشكركم جداااا اسعدنى تواجدكم وان شاء الله هاروح جيم وانا كده كده كنت عامله لنفسى نظام ريجيم هاكمله لان الدكتور عاوزنى لما اروحله المرة الجايه اكون نزلت 6 او 7 كيلو انا دلوقتى 85
    ادعولى ابقى 77

الردود
    1,464
    اختي مروة يا ريت تقرئي موضوعي بعنوان (شوفوا حكمة ربنا) انا معي السكري الحمد لله و عندي تكيس مبايض من حوالي 5 سنوات و عمري الان 38 سنة و كنت استخدم وسيلة منع حمل لان عندي 4 اولاد و عوضا عن ذلك عندي سمنة مفرطة
    و كنت ما انتظر و لا اتوقع حمل للاسباب السابق ذكرها و سبحان الله العظيم انقطعت الدورة من رمضان و ظننتها تغيب مثل كل شهر لانها تاتي احيانا كل 3 شهور
    و سبحان الله اكتشفت اني حامل في 16 اسبوع
    الخلاصة ان التكيس لا يمنع الحمل امام قدرة الله و ارادته
    اهم شئ ان تتابعي عند طبيبة خبرة و موثوق فيها و تتناولي الادوية التي تصفها لكي بانتظام
    و ادعي الله بالشفاء و سوف ادعو الله لكي يا غالية ان يرزقك الذرية الصالحة و ييسر لكي امرك و يسر قلبك
    خالص دعائي

الردود
    981
    انا بعرف انه التكيس شي عادي ممكن يتعالج بس انتي حاولي تنزلي وزنك وان شاء الله بيكون كل شي تمام
    الله ييسرلك امورك

الردود
    1,029
    تعقيب كتبت بواسطة Om 7abeba عرض الرد
    اختي مروة يا ريت تقرئي موضوعي بعنوان (شوفوا حكمة ربنا) انا معي السكري الحمد لله و عندي تكيس مبايض من حوالي 5 سنوات و عمري الان 38 سنة و كنت استخدم وسيلة منع حمل لان عندي 4 اولاد و عوضا عن ذلك عندي سمنة مفرطة
    و كنت ما انتظر و لا اتوقع حمل للاسباب السابق ذكرها و سبحان الله العظيم انقطعت الدورة من رمضان و ظننتها تغيب مثل كل شهر لانها تاتي احيانا كل 3 شهور
    و سبحان الله اكتشفت اني حامل في 16 اسبوع
    الخلاصة ان التكيس لا يمنع الحمل امام قدرة الله و ارادته
    اهم شئ ان تتابعي عند طبيبة خبرة و موثوق فيها و تتناولي الادوية التي تصفها لكي بانتظام
    و ادعي الله بالشفاء و سوف ادعو الله لكي يا غالية ان يرزقك الذرية الصالحة و ييسر لكي امرك و يسر قلبك
    خالص دعائي
    حبيبتى ام حبيبه مشكورة جداا والحمدلله انه من عليكى بالحمل وربنا يكملك على خير وتشوفى اجمل بيبى فى الدنياا طمنتينى الله يريح بالك كنت حسه انه حاجه صعبه من نظره الدكتور ليه ولما مسك بطنى وقالى ايه المنظر ده ازاى تسيبى نفسك كده وبهدلنى بلكلام والله عموما ربنا يرزقنا جميعا الذريه الصالحه
    بس موضوعك فين ؟

الردود
    1,029
    تعقيب كتبت بواسطة Sarrora عرض الرد
    انا بعرف انه التكيس شي عادي ممكن يتعالج بس انتي حاولي تنزلي وزنك وان شاء الله بيكون كل شي تمام
    الله ييسرلك امورك
    حبيبتى ساروره مشكورة للرد انا فعلا من اليوم هاعمل رجيم قاسى حتى ينزل وزنى

الردود
    2,525
    حبيبتي أنا عندي تكيسات ووزني زايد وتم الحمل بحمد الله مرتين بس ربنا ما أردش أنه يكمل
    حبيبتي مش تتوتري و تحسي و توهمي نفسك إن مش ممكن تحملي لإن التكيسات دي حاجة منتشرة جدا عند ستات كتير وربنا أنعم عليهم بالحمل و منهم ام حبيبية ربنا يقومها بالسلامة إن شاء الله
    متقسيش على نفسك و تبطلي أكل و تقولي علشان أخس بسرعة مع العلم أنا كان وزني 83 و خسيت ل64 و كنت باخد تنشيط و محصلش حمل و بعدين رجع وزني زاد تاني بس بعد سنتين ل 76 و حصل الحمل الأولاني و بعدين زدت ل 82 و حصل الحمل التاني
    أنا طبعا مقصدش انك كتخسيش لأ طبعا لازم تخسي علشان ده إن شاء الله بيسرع بالعلاج و كمان علشان لما يحصل الحمل إن شاء الله ميكونش عندك زيادة كبيرة في الوزن
    أنا بس أقصد إعملي رجيم معتدل يعني بطلي الحلويات و المقليات و قللي في الدهون و كتري في الخضار و الفواكه و المشويات و أوعي تبطلي النشويات بس بإعتدال و يفضل لو من القمح الكامل لأنها مهمة جدا لتوزازن سكر الدم و حاولي تمشي كل يوم من نص ساعة لساعة وإن شاء الله تجيبي نتيجة قريب
    تاني حاجة لازم تاخدي جلوكوفاج أو سيدوفاج لأنه مهم جدا جدا جدا و أهم بكتير من منشطات التبويض لحالات التكيس لأنه بيوقف نشاط التكيس و بيساعد على خروج بويضة سليمة و كمن بيساعد على تخفيف الوزن وأنا دكتورتي أدتني معاه دوا إسمه أكتوس مع الجلوكوفاج وبس مخدتش معاهم أي تنشيط و حصل حمل الحمد لله من أول شهر أخده في أول مرة و في تاني مرة من تاني شهر و دكتورتي قالتلي أنه جاب نتيجة كويسة جدا مع مريضات التكيس

تالت حاجة مش كل خلطة تسمعي عنها تجربيها لأن اللي ينفع معاكي مينفعش مع غيرك و مش علشان طبيعية يبقى ملهاش أضرار لأ طبعا معظم الأعشاب الطبيعية بيكون إستخدامها لمدة معينة و لو زادت بتسبب أضرار للكلى و الكبد ده طبعا غير إنها ممكن تزيد حالة التكيسات سوء و ده عن تجربة شخصية

رابعا تابعي مع دكتور ممتاز و يكون مريح و متفائل و بلاش الدكتور اللي بيزعق و يبهدل ده و تقدري تقوليلنا إنتي فين و إحنا ندلك على دكاترة كويسين

خامسا وده أهم ما في الموضوع كله خلي يقينك بالله كبير أوي و إعرفي إن ده إبتلاء منه سبحانه وتعالى ليه و قته و بعدها فرجه قريب إن شاء الله و الأدوية و الدكاترة و الأعشاب و كل اللي بنعمله ده ما هي إلا أسباب ربنا بيسببها لينا فوأنتي بتاخدي أي حاجة إرمي تكالك على ربنا و إدعي و إنتي عندك يقين من الإجابة (تفائلو بالخير تجدوه ) و إعرفي إن ربنا اللي خلق أدم بلا أب و أم و حواء بدون أم و عيسى بدون أب مش هيعجز عليه سبحانه أنه يرزقك إنتي و جوزك بس في الوقت اللي هو سبحانه محدده

و طبعا عليكي بالإستغفار ة الإلحاح في الدعاء و الصدقة بنية الحمل و إن شاء الله ربنا هيرزقك و يفرح قلبك بالذرية الصالحة قريب أوي

ا
    آخر مرة عدل بواسطة lollypopy79 : 03-03-2009 في 03:10 PM

الردود
    1,584
    حبيتي مروة أنا رأي من راي الأخوات وسبحان الله انا وزني بالضبط مثل وزنك تجي نعمل نظام انا وانت نخفف فيه الوزن ونشجع بعض انا كمان الدكتور قالي حاولي تنقصي وزن عشان الحمل ومتضايقة كثير من حالي لأني ما حملتش وزني كثييير شو رأيك ...؟؟؟؟؟

مواضيع مشابهه

1. قصتي مع تكيس المبيض
    بواسطة نانا_فلسطين في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 46
    اخر موضوع: 12-02-2011, 01:17 AM
  2. اريد خلطه طبيعيه لأزالة تكيس المبيض
    بواسطة rymlina في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 6
    اخر موضوع: 25-04-2010, 10:41 PM
  3. اخواتي اريد مساعدتكم
    بواسطة salam canada في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 20-07-2009, 09:14 PM
  4. تكيس المبيض
    بواسطة كاندي في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 01-10-2006, 10:58 PM
  5. يا اخواتي اريد مساعدتكم ضروري ......
    بواسطة Uqabi في روضة السعداء
    الردود: 2
    اخر موضوع: 25-09-2002, 04:06 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ