انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 19

الموضوع: مش عارفه؟! الدورة غير منتظمة لها اكثر من سنة .

الردود
    1,782

مش عارفه؟! الدورة غير منتظمة لها اكثر من سنة .

قررت النهارده احكى قصتى بعد ما عيطت وطلع عينى عياط النهارده يمكن ارتاح حبه والاقى افاده
    ابتدت القصه قبل جوازى بحوالى تمن شهور او سته مثلا كان خطيبى اللى هو والحمد لله جوزى دلوقتى بيسافر لانه بيشتغل فى بلدتانيه وكنت خلاص حاسه انه مينفعش يسيبنى ويسافر المهم كانت نفسيتى وحشه وبما انى كنت بدرس فى اخر سنه كنت داخله على امتحانات المهم اللى حصل ان الدورة اتاخرت شهرين وراء بعض انا مش فاكره بالظبط المهم كنت تعبانه وبما ان العامل النفسى مهم كانت ايامى مش مظبوطه من تجهيزات للجواز ومشاكلى معاه وحبه اهله يحوطوه اضافات وحبه او اقصد كتير من عندى فى البيت يمكن ده كله حصل لانى واخده على قلت الضغط واول مره اتحمل مسئوليه كبيرة ونتيجه لسفره كان التدخل من كل حد وهو مبيفدنيش لانه مش شايف فميقدرش يختار المهم انى مكنتش لقيه حد ارتاحلوة خالص وحسيت احاسيس وحشه كتير وكل ده رجع على انها فضلت مش منتظمه المهم انى روحت كشفت الدكتورة كتبتلى على حقن تقريبا كانت هرمونات وقالتلى هتخديها هتيجى فى حدود اسبوع حاولت ءأخر فيها على اد ما اقدر بس فى الاخر اخدتها
    مع ان فى اليوم اللى اخدتها فيه كان فيه دم بسيط وده بعد مجهود يوم كامل مع صحبتى عشان هى كمان كانت بتجهز ومحتجانى ومن كتر التعب كنت حاسه بتقل رهيب فى رجليه ووجع جامد فى ظهرى اخدتها وفعلا بعدها جت بس بعدها بايام برده مش فاكره بالظبط

واتاخرت تانى وكنت حجزت خلاص ميعاد الفرح روحت لدكتورة تانيه طلبت منى اشعه تلفيزيونيه على الحوض من رحم ومبايض وكده المهم طلعت سليمه الاشعه ومفيهاش حاجه اديتنى اسم برشام قالتلى اخدوة قبل الفرح بفترة حددتهالى عشان يجيب الدورة قبل الفرح وبكده هنتجنب انها تيجى فى ميعاد الفرح وده طبعا اللى كان قلقنى المهم بدأت تيجى فى ميعادها عادى بيتهيالى على ما اذكر

وحصل اللى توقعته الدكتورة وكانت لسه خلصانه واخدته وهو كان حبوب منع الحمل ميكرو سبت جت تانى قبل الفرح

وفضلت من ساعة الجواز اول شهر اتاخرت 12 يوم تانى شهر بدرت يومين وتالت شهر اتاخرت 4 ايام وهكذا وده من شهر 7 اللى فات المهم انتظمت بقالها ال3 شهور اللى فاته الشهر ده باه متاخره بقالها النهارده 3 يوم وجبت تحليل منزلى وعملتوة على العصر كده

وطلع سالب

مع العلم انى روحت للدكتور الشهر ده بس فى نص الشهر وعملى اشعه برده سونار وقالى مفكيش حاجه كويسه جدا الحمد لله بس كتبلى منظم للدورة بس هو كتبهولى بردك

مش عارفه ؟؟

الردود
    1,464
    ربنا يطمنك يا اختي الغالية و ان شاء الله كل امره خير
    ما كنش مفروض تاخدي اي حبوب يا اختي انتي ما زلتي صغيرة و اضطرابات الدورة امر وارد و انا شخصيا اعاني منها من اكثر من 15 سنة و رغم انها بتغيب بالثلاث اشهر الا اني عندي 4 اولاد و لله الحمد و حامل في الخامس
    يعني انتظام الدورة ماله اي علاقة بالحمل و اقرئي موضوعي بعنوان (شوفوا حكمة ربنا) و انتي تعرفي ان مشيئة ربنا فوق كل شئ
    انت اتركي جسمك يتخلص من اثر الهرمونات اللي اخدتيها و توكلي على الله و لا تاخدي اي هرمونااااااااااات تاني ابدااااااااااااااا
    لانها بتخرب الجسم و تاخر الحمل و تزيد وزنك على الفاضي
    اشربي ميرمية فهي صديقة المرأه و تنظم الدورة و تريح معدتك و كمان مغلي البردقوش المبرد
    و ما دام السونار ما مبين ان عندك شئ عضوي يمنع الحمل يبقى مافي داعي للعلاج بالادوية
    و المسألة مسألة وقت فقط و ربنا يسر قلبك بما تتمني و تفرحينا بموضوع جديد تبلغينا فيه انك حامل عن قريب ان شاء الله
    و لو عايزة اي سؤال اخواتك حاضرين و ربنا يحنن قلوبنا على بعض و يجمعنا على طاعته
    خالص دعائي

الردود
    1,464
    يا ريت يا اختي تغيري لون الخط البرتقالي لانه غير واضح و بيزغلل العين

الردود
    1,782

angry

تعقيب كتبت بواسطة وحدى عرض الرد
    قررت النهارده احكى قصتى بعد ما عيطت وطلع عينى عياط النهارده يمكن ارتاح حبه والاقى افاده
    تعقيب كتبت بواسطة وحدى عرض الرد
    ابتدت القصه قبل جوازى بحوالى تمن شهور او سته مثلا كان خطيبى اللى هو والحمد لله جوزى دلوقتى بيسافر لانه بيشتغل فى بلدتانيه وكنت خلاص حاسه انه مينفعش يسيبنى ويسافر المهم كانت نفسيتى وحشه وبما انى كنت بدرس فى اخر سنه كنت داخله على امتحانات المهم اللى حصل ان الدورة اتاخرت شهرين وراء بعض انا مش فاكره بالظبط المهم كنت تعبانه وبما ان العامل النفسى مهم كانت ايامى مش مظبوطه من تجهيزات للجواز ومشاكلى معاه وحبه اهله يحوطوه اضافات وحبه او اقصد كتير من عندى فى البيت يمكن ده كله حصل لانى واخده على قلت الضغط واول مره اتحمل مسئوليه كبيرة ونتيجه لسفره كان التدخل من كل حد وهو مبيفدنيش لانه مش شايف فميقدرش يختار المهم انى مكنتش لقيه حد ارتاحلوة خالص وحسيت احاسيس وحشه كتير وكل ده رجع على انها فضلت مش منتظمه المهم انى روحت كشفت الدكتورة كتبتلى على حقن تقريبا كانت هرمونات وقالتلى هتخديها هتيجى فى حدود اسبوع حاولت ءأخر فيها على اد ما اقدر بس فى الاخر اخدتها

مع ان فى اليوم اللى اخدتها فيه كان فيه دم بسيط وده بعد مجهود يوم كامل مع صحبتى عشان هى كمان كانت بتجهز ومحتجانى ومن كتر التعب كنت حاسه بتقل رهيب فى رجليه ووجع جامد فى ظهرى اخدتها وفعلا بعدها جت بس بعدها بايام برده مش فاكره بالظبط

واتاخرت تانى وكنت حجزت خلاص ميعاد الفرح روحت لدكتورة تانيه طلبت منى اشعه تلفيزيونيه على الحوض من رحم ومبايض وكده المهم طلعت سليمه الاشعه ومفيهاش حاجه اديتنى اسم برشام قالتلى اخدوة قبل الفرح بفترة حددتهالى عشان يجيب الدورة قبل الفرح وبكده هنتجنب انها تيجى فى ميعاد الفرح وده طبعا اللى كان قلقنى المهم بدأت تيجى فى ميعادها عادى بيتهيالى على ما اذكر

وحصل اللى توقعته الدكتورة وكانت لسه خلصانه واخدته وهو كان حبوب منع الحمل ميكرو سبت جت تانى قبل الفرح

وفضلت من ساعة الجواز اول شهر اتاخرت 12 يوم تانى شهر بدرت يومين وتالت شهر اتاخرت 4 ايام وهكذا وده من شهر 7 اللى فات المهم انتظمت بقالها ال3 شهور اللى فاته الشهر ده باه متاخره بقالها النهارده 3 يوم وجبت تحليل منزلى وعملتوة على العصر كده

وطلع سالب

مع العلم انى روحت للدكتور الشهر ده بس فى نص الشهر وعملى اشعه برده سونار وقالى مفكيش حاجه كويسه جدا الحمد لله بس كتبلى منظم للدورة بس هو كتبهولى بردك

مش عارفه ؟؟

مش نافع اغير الخط فنقلتوة هنا بلون تانى

الردود
    1,782
    تعقيب كتبت بواسطة Om 7abeba عرض الرد
    ربنا يطمنك يا اختي الغالية و ان شاء الله كل امره خير
    ما كنش مفروض تاخدي اي حبوب يا اختي انتي ما زلتي صغيرة و اضطرابات الدورة امر وارد و انا شخصيا اعاني منها من اكثر من 15 سنة و رغم انها بتغيب بالثلاث اشهر الا اني عندي 4 اولاد و لله الحمد و حامل في الخامس
    يعني انتظام الدورة ماله اي علاقة بالحمل و اقرئي موضوعي بعنوان (شوفوا حكمة ربنا) و انتي تعرفي ان مشيئة ربنا فوق كل شئ
    انت اتركي جسمك يتخلص من اثر الهرمونات اللي اخدتيها و توكلي على الله و لا تاخدي اي هرمونااااااااااات تاني ابدااااااااااااااا
    لانها بتخرب الجسم و تاخر الحمل و تزيد وزنك على الفاضي
    اشربي ميرمية فهي صديقة المرأه و تنظم الدورة و تريح معدتك و كمان مغلي البردقوش المبرد
    و ما دام السونار ما مبين ان عندك شئ عضوي يمنع الحمل يبقى مافي داعي للعلاج بالادوية
    و المسألة مسألة وقت فقط و ربنا يسر قلبك بما تتمني و تفرحينا بموضوع جديد تبلغينا فيه انك حامل عن قريب ان شاء الله
    و لو عايزة اي سؤال اخواتك حاضرين و ربنا يحنن قلوبنا على بعض و يجمعنا على طاعته
    خالص دعائي
    شكرا يا اختى على اهتمامك والله يخليلك ولادك ويتملك صحتهم وعافيتهم وتقومى من حملك على خير انشاء الله ونصيحك غاليه وانشاء الله باخود بيها
    مشكورة اختى بس ايه ظنك بالاختبار اكيد نتيجته صح

الردود
    1,166
    حبيبتي انا مش عارفة انتي بتعيطي ليه انتي لسة عروسة والحمد لله ماشاءالله اانتي زي الفل خلاص سبيها علي الله ومتفكريش وان شاءالله لا ينقضي هذا الشهر الا وانتي حامل

الردود
    5,814
    التكريم
    (أوسمة)
    حبيبتي سيبها على الله انا نفسك عروسه متزوجه من شهر 6 يعني قبلك بشهر

كانت الدورة مو منتظمه بس هلأـ الحمد الله صار لها تلات اشهر بتجي منتظمه

ومابتصدقيني انو اليوم فرحت لانها اجت الدورة ف موعدها

يعني بطلي تفكري وبس زي ماقالت اخت من الاخوات انها مساله وقت

الردود
    1,782
    تعقيب كتبت بواسطة maya2009 عرض الرد
    حبيبتي سيبها على الله انا نفسك عروسه متزوجه من شهر 6 يعني قبلك بشهر

كانت الدورة مو منتظمه بس هلأـ الحمد الله صار لها تلات اشهر بتجي منتظمه

ومابتصدقيني انو اليوم فرحت لانها اجت الدورة ف موعدها

يعني بطلي تفكري وبس زي ماقالت اخت من الاخوات انها مساله وقت
    الله يكرمك بالذريه الصالحه يا اختى بس والله اللى تاعبنى انها انتظمت 3شهور ورجعت تانى تتاخر كنت مصدقت انها انتظمت حسيت انى ممكن افهم باه ايه اللى بيحصل وانى خلاص اتخلصت من كل حاجه كانت دخلت جسمى

تفتكرى فى تحاليل تانيه ممكن اعملها ولا ايه؟؟

الردود
    1,782
    تعقيب كتبت بواسطة فراولة24 عرض الرد
    حبيبتي انا مش عارفة انتي بتعيطي ليه انتي لسة عروسة والحمد لله ماشاءالله اانتي زي الفل خلاص سبيها علي الله ومتفكريش وان شاءالله لا ينقضي هذا الشهر الا وانتي حامل

شكرا على الدعاء الموضوع انى متوترة خالص وخاصة اننا اما كنا لسه فى مصر محدش بطل يتكلم فى الموضوع حستنى اتضغط اوى
    ربنا يرزقنا جميعا الذريه الصالحه

الردود
    5,814
    التكريم
    (أوسمة)
    اعملي تحليل الغده الدرقيه والغده النخاميه والمقاومة على الانسولين في الدم والسكري ف الدم وبعدين اعملي وصوري الرحم والمبايض وبس

وهي هاد الرابط كمان للافاده :
    http://www.lakii.com/vb/showthread.p...E3%C8%C7%ED%D6

يلا ناطره ردك

مواضيع مشابهه

1. متى جاءتك الدورة بعد التسقيط و دورتك منتظمة؟ساعدوووووووني
    بواسطة هجورة القمر في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 13
    اخر موضوع: 21-03-2010, 11:20 AM
  2. هل الدورة الغير منتظمة تؤخر الحمل ؟
    بواسطة naddo91 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 15
    اخر موضوع: 31-05-2009, 06:06 PM
  3. الدورة غير منتظمة وخلطة العسل
    بواسطة دار الهوا في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 23-11-2008, 01:07 PM
  4. دورة غير منتظمة , ساعدوني
    بواسطة mama sousou في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 15
    اخر موضوع: 06-01-2008, 12:45 AM
  5. -0-0- هيا من معي لنتغلب على كرش ما بعد الولادة -0-0-
    بواسطة سـلامات في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 24-04-2007, 02:08 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ