انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 15

الموضوع: بالله عليكم ساعدوني

الردود
    313

بالله عليكم ساعدوني

السلام عليكم،

ساعدوني الله يجزاكم الجنة بنتي عمرها شهرين وما مسكت صدري خالص لاني ولدت قيصري وحالتي كانت صعبه وعطوها ببرونه فتغودت عليها الى جانب ان حلمتي غائرة طول الشهرين بشفط الحليب واعطيها وهلكت خلاص وصرت محبوسة بالبيت مافيني أطلع بدي حل اخر حتى تاخد صدري ما بدي اعطيها صناعي ناس نصحوني بالحلمة الصناعية اللي تتركب على الحلمة بس ما ادري إذا كانت صحية للبيبي ولا لأ وإذا تخلي البيبي يشبع ولا بتعوق عملية الرضاعه وكيف اعرف إذا بنتي شبعت ولا لأ منها

كمان صرت ما اعرف قديش الكمية اللي مفروض اشفطها واعطيها إياه كم مليلتر تقريبا عمرها صار شهرين وإسبوع.

اللي تساعدني بحل وتريح بالي الله يجزاها الجنه ويرزقها من حيث لاتعلم ولا تحتسب ويخليلها زوجها وعيالها يارب آمين.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

أختكم أم ملك

الردود
    2,180
    السلام عليكم حمد لله على سلامتك وسلامه المولوده الحلوه .. ربنا يحفظهالك يا رب

انا طبعا اسفه انى اقولك بنتك مش هتاخد صدرك مع الأسف شهرين مده طويله وبعدين مشكله الحلمه الغائره مشكله كمان ......

المهم بس فيه حل تانى هى الحلمه الصناعيه زى ما قلتى وانا عملت كده مع بنتى وان شاء الله ما فيها ضرر عليها متخفيش واديها اللبن على حسب كل طفل وما يشبع بتلائيها نامت هاديه ولكن لو لسه بتعيط يبقى انقلى على الصدر التانى واديها وابقى اديها اعشاب مهدئه زى اليانسون مره فى اليوم كفايه وخليه خفيف وممكن تليو كمان ... عشان يهديها ويهدى معدتها لو فيه غازات ,,,
    لكن معرفش اد ايه تسحبى من صدرك بالمللى بس انا اعف انك تخليها تمص بالحلمه الصناعى احسن من صدرك وده مش هيخليكى تقيسى اد ايه اللبن هى وكفايتها بقى .. وربنا يقويكى يارب ...

الردود
    313
    تعقيب كتبت بواسطة ورده مصريه عرض الرد
    السلام عليكم حمد لله على سلامتك وسلامه المولوده الحلوه .. ربنا يحفظهالك يا رب

انا طبعا اسفه انى اقولك بنتك مش هتاخد صدرك مع الأسف شهرين مده طويله وبعدين مشكله الحلمه الغائره مشكله كمان ......

المهم بس فيه حل تانى هى الحلمه الصناعيه زى ما قلتى وانا عملت كده مع بنتى وان شاء الله ما فيها ضرر عليها متخفيش واديها اللبن على حسب كل طفل وما يشبع بتلائيها نامت هاديه ولكن لو لسه بتعيط يبقى انقلى على الصدر التانى واديها وابقى اديها اعشاب مهدئه زى اليانسون مره فى اليوم كفايه وخليه خفيف وممكن تليو كمان ... عشان يهديها ويهدى معدتها لو فيه غازات ,,,
    لكن معرفش اد ايه تسحبى من صدرك بالمللى بس انا اعف انك تخليها تمص بالحلمه الصناعى احسن من صدرك وده مش هيخليكى تقيسى اد ايه اللبن هى وكفايتها بقى .. وربنا يقويكى يارب ...
    جزاك الله خيرا على الرد بس هل تعتقدي لو استمريت على الحلمة الصناعية دي ممكن الحلمة الطبيعية تتشدد وتظهر وممكن مع طول الفتره تنسي الببرونة ولا مستحيل أبدا ؟؟

وإنصحيني بالله عليكي إزاي أعقم الحلمة الصناعية دي لأني سمعت إن الغلي مش كويس بيتفاعل مع الحلمة ويبفي مش كويس ولاحظت من الغلي لونها انقلب اصفر بالفعل؟ ياتري في طريقة أخري للتعقيم.

وربنا يكرمك يارب

الردود
    164
    انا كنت زيك الحلمة عندي غائرة بس انا فضلت اديله صدري كان الم رهيييييييييييب ويتعور وينزل دم صدري وكنت بديله فاليوم رضعه او اتنين صناعي لما كنت خلاص مش قادرة فضلت فالعذاب دا شهرين بس كان عندي اصرار لحد ما اتعود عليه بعد شهرين الحمدلله ولسة فطاه بفضل الله من كام شهر

افضلي وراها يمكن ربنا يهديها وتاخده هو صحيح شهرين مده طويله بس جربي مش هتخسري حاجه باذن الله

وادعي وانتي بترضعيها وربنا يهديها

الردود
    987

flower2

والله ماعندي خلفية...

بس انشاءالله ترجع بنوتتك لصدرك يارب ويحفظها لكي من كل شر يارب...

تحياتي حبيبتي...

الردود
    32
    عادي حبيبتي انا ابني كذا مارضا ضع طفشني وصرت اسحب الحليب من صدري واعطيه

واستمر ثلاث شهور

وك اخذ احيان الحلمه الصناع واحطها بصدري وهو يشرب منها بس مايطول اين ابني 4 شهور ووقف الحليب من صدري

في بلد الفراعنه المزدحمه أعيش وحدتي وغربتي
    الردود
    5,544
    التكريم
    • (القاب)
      • محررة بمجلة انا ورحلة الامومة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • المثقفة الماهرة
      • متميزة صيف 1430هـ
    (أوسمة)
    حبيبتي البنات قالولك المفيد بكل الاحوال سواء سحبتيه او هيه رضعت المهم انه يكو طبيعي افضل وماتقلقي الحلمه الصناعيه كويسه وحل مرضي الله يعينك

.

الردود
    6,273
    التكريم
    انت جربي تعطيها صدرك بدون الحلمة الصناعية بين فترة وفترة يمكن تتعود بدونها .

واذا خربت من الغلي دوري في محلات الأطفال ادوية تعقيم الزجاجات والحلمات واستخدميها حسب الإرشادات وممكن تقرأي التعليمات على عبوة الحلمة الصناعية عن كيفية العناية بها وغسلها ..

والقطعة اليي عندك اليي لونها تغير تخلي منها بسرعة واشتري جديدة واغسليها بماء دافئ وصابون الصحون ودعيها تجف في الهواء لاتجففيها بالمنشفة او فوطة .
    ظروف حياتي تغيرت ومشاغلي ازدادت فسامحوني وحللوني ..

سأحاول أن أبقى على العهد معك يا لك

تسلم اياديك يا أم سهيل
    [/CENTER]

الردود
    313
    تعقيب كتبت بواسطة يـــونا عرض الرد
    عادي حبيبتي انا ابني كذا مارضا ضع طفشني وصرت اسحب الحليب من صدري واعطيه

واستمر ثلاث شهور

وك اخذ احيان الحلمه الصناع واحطها بصدري وهو يشرب منها بس مايطول اين ابني 4 شهور ووقف الحليب من صدري
    يعني حليبك راح بسبب الحلمة الصناعية ولا تقصدي ايه من راح بعد 4 شهور؟؟

الردود
    597
    اختى اعطيها الحلمة الصناعية افضل ما تعطيها حليب صناعى
    ربنا يهدى كل الاطفال ياااااااااااااااااااااااارب

مواضيع مشابهه

1. الردود: 20
    اخر موضوع: 26-03-2010, 02:05 AM
  2. ساعدونى بالله عليكم
    بواسطة mis_elnajar في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 9
    اخر موضوع: 17-11-2009, 01:08 AM
  3. ساعدونى بالله عليكم
    بواسطة مسلمه صعيديه في المجلس العام
    الردود: 4
    اخر موضوع: 24-07-2009, 08:57 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ