انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 13

الموضوع: عندى سؤالين يا حبيباتى يارب تجاوبونى....

الردود
    612

beatheart عندى سؤالين يا حبيباتى يارب تجاوبونى....

أول سؤال انا عاوزه اعرف الاكل الحار فيه خطر على الجنين لانى اصلا مش بحب الاكل الحار بس فى حملى ده باكل اكل حار وفيه توابل كتير مع انى فى الرابع يعنى المفروض ان الوحم راح خلاص

السؤال التانى بقى امتى حسيتو بحركه الجنين واللى عندها ولد وبنت هل فى
    فرق فى الحركه يعنى فى حد بيتحرك قبل التانى

ممكن سؤال كمان امتى عرفتو نوع البيبى لانى دلوقتى فى نصف الرابع وعايزة اعمل سونار عشان اعرف تفتكرو ممكن ولا استنى شويه .... انا فى ابنى عرفت فى السادس

ادعولى يا بنات ان النونو تكون بنت يارب يارب

الردود
    689
    ربنا يتتمم لك علي خير يارب و يقومك بالسلامة و يرزقك بطفل سليم معافي

بصي يا ستي (مع إن أسئلتك كتير بس يلا هحاول أجاوب اللي أعرفه - بهزر طبعا-)

بالنسبة للأكل اللي في توابل و حراق أعتقد أنه غلط علي الحامل بس مش أعرف غلط ليه و اعرف كمان اننا لازم نقلل الملح و المخلل و الحاجات اللي زي كده لإنها بتخلي الجسم يحتفظ بكمية مياة أكبر فبالتالي بيكون في مشاكل في الجسم و ممكن تسبب إمساك و ده غلك علي الحامل طبعا
    و إنك في الرابع و لسي عندك وحم ده عاااااااااادي أنا لسي يدوبك من كام يوم بدأت أفوق من الوحم و أكل زي الأول و انا في نص التامن يعني و الله أعلم إن الوحم مش مقتصر علي التلات شهور الأولي و طبعا بيختلف من واحدة لتانية

و علشان تعرفي نوع البيبي بيكون علي حسب جهاز السونار بتاع الدكتورة بتاعتك
    يعني انا الدكتورة قالتلي إني هعرف في نهاية الخامس و فعلا ده اللي حصل مع إن أختي ما شاء الله دايما بتعرف جنس المولود من الشهر التالت و الدكتور بتاها بيأكدلها في الرابع

و الحركة مش هقدر أفيدك كتير علشان ده أول حمل ليا و أنا حسيت بالحركة بتاعة اعتقد يا في أخر الخامس يا في السادس مش فاكرة والهي وساعات بيكون حركاته كويسة و ساعات بيحسسني إنه بيلعب كورة جوة

ياااارب أكون أفدتك و معلش لو مش معلوماتي دقيقة

يارب يقومنا كلنا بالسلامة و يحفظ لنا أولادنا

الردود
    7,245
    حبيبتي الاكل الحار يضرك انتي ويعمل التهابات....

والحركه انا بدت في الاسبوع ال 16 وكانت بنت...

وعرفت انها بنت في بداية الشهر الخامس...

الردود
    987

flower2

تعقيب كتبت بواسطة gogo_nanoo عرض الرد
    أول سؤال انا عاوزه اعرف الاكل الحار فيه خطر على الجنين لانى اصلا مش بحب الاكل الحار بس فى حملى ده باكل اكل حار وفيه توابل كتير مع انى فى الرابع يعنى المفروض ان الوحم راح خلاص

فرق فى الحركه يعنى فى حد بيتحرك قبل التانى

ممكن سؤال كمان امتى عرفتو نوع البيبى لانى دلوقتى فى نصف الرابع وعايزة اعمل سونار عشان اعرف تفتكرو ممكن ولا استنى شويه .... انا فى ابنى عرفت فى السادس

ادعولى يا بنات ان النونو تكون بنت يارب يارب

والله ياقلبي بالنسبة للحار انا اعرف انه لازم ماتكتري منه لانه اول شي بيضايق البيبي...

يخليه يرفس كتير يعني يفرفر ...ههههههههه

وبالنسبة للحركة والله انا اول حمل ليه هادا...وحسيته في الرابع

وماعرف صراحة ياقلبي... لكن انشاءالله البنات يفيدوكي...

وبالنسبة للسونار يبان في الرابع بس مومرررررة...

سويه احسن في نص الخامس...

والله يرزقك الي تتمنيه ياقلبي يارب...

الردود
    14
    السلام عليكم
    طبعا الحار غلط و المفروض انه الدكتور يمنعك عنه نهائيا لانه بياثر عالجنين اكيد لا تاكلي حار ولا مالح ولا تقعدي في مجلس تدخين ولا تكتري حلويات ولا مشروبات غازية الاكل الي بتاكليه بياثر عالجنين طبعا
    و بالنسبة للحركة الدكتور قالي اني ببتدي احس بالحركة في الشهر الخامس و فعلا قبل كنت احس بحركة ضعيفة بس قال انها غازات وحركة امعاء مش اكتر و البنت والولد نفس الحركة و مقولة انه الولد بيتحرك قبل البنت حكي نسوان
    الله يتمملك على خير و تقومي بالسلامة

الردود
    3,806
    الحار مش مفيد للحومل
    اما بنسبة لسؤال تاني الله يرزقك ما تتمني

الردود
    612
    شكرا يابنات على ردودكم الجميله وربنا يكملنا على خير جميعا ان شاء الله وادعولى يا بنات ان النونو تكون بنت يارب

الردود
    5,030
    أول سؤال انا عاوزه اعرف الاكل الحار فيه خطر على الجنين لانى اصلا مش بحب الاكل الحار بس فى حملى ده باكل اكل حار وفيه توابل كتير مع انى فى الرابع يعنى المفروض ان الوحم راح خلاص؟

حبيبتي الحوارق مضره بالحامل لانها تسبب حموضه وتسرع الولاده المبكره هي مفيده بأخر التاسع علشان تعجل الولاده انتبهي يا حبيبتي، التوابل صعبة الهضم لانها معقده وممكن تسبب لج مشاكل في البطني يله خلصتي نص المشوار اصبري شوي اوانصحج تبتعدي عنها حتى لو راح الوحم

فرق فى الحركه يعنى فى حد بيتحرك قبل التانى؟

انا حسيت بحركة الجنين على شكل نبض بألم بسيط ممكن بنهاية الثالث، لا تخافي راح تحسي فيه بس صبري شوي عليه/عليها علشان عظام الطفل الحين على شكل غضاريف لينه واذا انتي جسمك شوي مليان ممكن ما تحسي فيه بسرعه واذا ضعيفونه راح تحسي بسرعه بالنسبه لي انا مليانه فعلشان كذا ما ميزت الحركه الا بعدين يوم دخلت الرابع وقربت الحين اخلصه، اصبري يا قلبي ادري متحمسه بس لا تخافي هم كذا عادة ما يحسوا فيهم الحريم بسرعه الا لمى يقفل الخامس يكون واضح حيل كذا ماما تقولي لي،،، انا بكريه ما عندي خبره من قبل علشان كذا مادري اذا في فرق بين البنت ولا الصبي!

ممكن سؤال كمان امتى عرفتو نوع البيبى لانى دلوقتى فى نصف الرابع وعايزة اعمل سونار عشان اعرف تفتكرو ممكن ولا استنى شويه .... انا فى ابنى عرفت فى السادس؟

انا عرفت من الثالث لان كان السونار واضح ماشاء الله والبيبي كان بوجه السونار بالطول بس الدكتور يقول لي 90% بنوته الموعد الجاي يصير اكيد انا الحين بقفل الرابع خاشه الخامس يعني خلاص تكونت الاعضاء التناسليه!

تقدري حبيبتي تسوي سونار بس ممكن ما حيكون واضح من ناحيتين على حسب نوعية السونار، ووضعية الطفل بس الحين خلاص المفروض ان يكون واضح، اذا انتي حيل مستعجله ودك تعرفي بدري فيه السونار الثلاثي الابعاد او الرباعي الابعاد يجي على 300 جنيه يوضح لك الطفل واعضاءه وسلامة تركيبته الخارجيه انا انشاء الله اذا رجعت مصر حسويه علشان اتأكد من سلامة الطفل

ويارب يرزقك البنوته الصالحه تقوم فيج انتي واخوها وابوها يارب ويتمم عليج حملج ويفرحج بطفلتج او طفلج حسن الخلق والاخلاق يارب امييييييييييييييييين،،،

سوري على الاطاله

الردود
    612
    شكرا يا حبيبتى على الاجابه الوافيه وفعلا كلامك صح انا دلوقتى مليانه شويه عن ابنى الاول يمكن عشان كده لسه ماحسيتش بالحركه وعموما انا ان شاء الله رايحه يوم الاربع اعمل سونار ادعيلى ان النونو ان شاء الله تكون بنت وان شاء الله ترجعى مصر بالسلامه وربنا يكرمك ببنوته جميله وسلميه وصالحه ان شاء الله

الردود
    1,473
    بالنسبة للاكل مابعرف بس بتصور اذا شي زياده عن الحد المعقول اكيد ضار
    وانا عرفت بابني بالشهر الرابع.....نصفه تقريبا
    الله يطعمك الي ببالك وتجيبي بنوته

مواضيع مشابهه

1. سؤال ممكن تجاوبوني حبيباتي
    بواسطة فراشه ارجوانيه في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 04-04-2010, 04:42 PM
  2. سؤالين ياريت تجاوبوني...
    بواسطة ألان في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 12
    اخر موضوع: 29-07-2009, 12:33 AM
  3. ممكن تجاوبوني عالسؤالين حبيباتي
    بواسطة helwa1028 في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 5
    اخر موضوع: 23-02-2008, 07:57 PM
  4. عندى سؤالين يا اخواتى اول حمل وما عندى خبرة
    بواسطة queen2020 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 12
    اخر موضوع: 06-10-2007, 01:27 PM
  5. يارب تجاوبوني على الاسئلة*** وياريت تجاوبوني بدقة لاني انا مبتدئة
    بواسطة شمس الاعزاء في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 8
    اخر موضوع: 15-07-2007, 11:45 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ