انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 20

الموضوع: حكايتى مع الحمل والجواز

الردود
    485

حكايتى مع الحمل والجواز

معلش انا حكايتى اتلخبطت وكتبتها جوه موضوع تحليل الحمل المنزلى
    لمن يهمه الامر اوال عاوز يعرفنى اكتر يخش جوه موضوع تحليل الحمل المنزلى فااخر الردود انا اسفه

الردود
    1,636
    تعقيب كتبت بواسطة تردد عرض الرد
    معلش انا حكايتى اتلخبطت وكتبتها جوه موضوع تحليل الحمل المنزلى
    لمن يهمه الامر اوال عاوز يعرفنى اكتر يخش جوه موضوع تحليل الحمل المنزلى فااخر الردود انا اسفه
    اسفه اختي لكني نقلت الموضوع هنا في مكانه الصحيح لكي يتسنى من الكل الدخول والقراءه

ااحكلكم بقى حكايتى وكويس انها فى وسط الموضوع عشان تبقى مداريه اصلى بتكسف من خيبتى
    بسم الله الرحمن الرحيم انا متجوزه بقالى سنه و4شهور جواز تقليدى قوى اتخطبت 5 شهوروبصراحه هدفى من الجواز الاول والاخير هوه الخلفه وبعد دعاء لربنا انه يبعتلى الزوج الصالح وبعتهولى فعلا بس الطريقه كانت محرجه عن طريق مامت صحبتى اوالى كانت صحبتى المهم قلت ربنا هيعوضنى بالعيال ولوحدى وانا بنت كنت بدعى والله لآى حد اتاخر فالخلفه المهم بعد الجوازبدورتين حملت بس كان عندى دوره مع الحمل وطبعا واحده من غير خبره معرفتش انه حمل واستغربت انى احمل تانى يوم من انتهاء الدوره لان جوزى كان مسافر بعد انتهاء الدوره بيومين وكنت فىوقت سفره عروسه بقى وعرسها سافر كنت بخرج واتنطط وكنت بروح مقرءه مش متوقعه حاجه المهم جت الدوره تقيله وفين بقى اما عرفت انه حمل وعلى مرحت للدكتور وتحاليل ومفيش حد بينصحنى بالراحه المهم يوم عوده جوزى من السفر بالسلامه نزل اول فرحتى
    المهم
    جيت بعد كده بشهر بالظبط كان عندنا فرح فالقاهره وسافرناوقعدت ورا وكان اول مره اتبهدل فى سفر كده المهم كان سواق منه لله عمال فين يوجعك ويتنطط ومطبات وفجاه لقتنى تعبت قوى ودم نزل وافتكرت دى دوره بس لحسن حظى طلع ايه؟ بالظبط زى ماقلتوا حمل يعنى حملت عالاربعين شوفتوا الهنا حبكت واحنا عندنا فرح وسفر ولتانى مره مكنتش متوقعه حمل وربنا اراد وطبعا قعدت فتره الدوره متلخبطه ومتجيش شويه وتتاخر شويتين اتارى هرمون الحمل مرتفع من ال حصل ورا بعضه على متعالجت جه سفر تانى لجوزى وسافرليه عشان نتعطل تانى المهم فالسفريه دى والله العظيم كل واحده اعرفها حملت الى خلصت سن الحمل والى كانت متاخره ربنا فرجها عليها ده غير ان اخويا متجوز بعدى والحمدلله برده ربنا كرمه وخلف كل الناس الى ا تجوز خلف والى متاخرخلف وانا قاعده هنا وجوزى فالامارات المهم جوزى ربنا موفقوش فالسفريه التانيه برده ورجع قلنا نبداء من جديد ونتفاءل وكله هيتحل على فكره انا عرفت الموقع هنا ففتره جوزى مكان مسافر ومن خلال قرايتى هنا عرفت معلومات كتير مهمه للحمل وعرفت وصفه هيه فعلا حلوه الى هيه قرفه وكمون وحلبه وحبه البركه من تانى يوم الدوره المهم اخدتها اما جوزى جه وقلت ان شاء الله احمل وفعلا حصل وكانت فرحتنا كبيره بالحمل ده وبعدين جوزى من خوفه عليا حب يودينى لدكتور سمع انه كويس وغالى وعيادته نضيفه وانا مكنتش عاوزه اغير دكتورى الى عالجنى من هرمون اللبن واتفاءلت بيه بس اما رحناله بعد الحمل لحد اخر الشهر الاول مكانش شايف حاجه وقالى لسه مبانش المهم غيرنا الدكتور وبرده التانى مشفش حاجه ودخلنا فى تحليل هرمون الحمل عشان النسبه وكانت الحمد لله بتزيد بس مش بتضاعف المهم كل شويه يقولنا اعملوا التحليل وتعالواوبرده مش شايف كل ده وانا لسه فاخر الاول لحد ماقال لازم نكشف مهبلى واناتجربتى مع الكشف المهبلى مش حلوه اول مكشف قال فى حاجه فالانبوبه بس خلااااااص ادانى حقنتين ينشفواالكيس وقالى مفيهوش بيبى ده كيس فاضى وقال مش هتلاقى دم ولاحاجه تنزل الشهر ده لان الغشاء البريتونى هيمتصه وبعيد عنكوااول ماخدت الحقنه التانيه حسيت بحاجه عملت تك وبتنفتح ولقيته نازل على ايدى الكيس بالمشيمه والله وتعمدت اوريه لجوزى ليكون بيتهيالى اول مشافه ياحبيبى قال ايه ده كان شكل جنين لسه متحددش بس عينه كانت باينه حاجه سمره كده امال الى الدكتور شافه ده كان ايه ده كان بويضه تانيه بويضه بس لااتخصبت ولا حاجه لان حصل حمل فوقفت مكانها وعرفت ان ده بيحصل وبتنزل لوحدها فالشهر الخامس بس شوفتوا سقطت 3 مرات بالغلط يعنى صحتى كانت كويسه دلوقتى جالى فيرس cmvالى لازم تاجلى بعده فتره وبس دى حكايتى جوزى مش عارف يشتغل وانا عماله اسقط ومن سنه و4شهور للنهارده متقدمناش خطوه فى اى مجال انا بقول لجوزى انا وشى مش حلو عليك يقول طب منتى كمان حصلك حاجات غريبه وصلت لان اخويا يقولى شقتكوا وشهاوحش عليكوا معرفش الله اعلم والحمد لله انا بحكلكوا عشان بفكر انفصل وكل واحد فينا يشوف حياته يمكن حياتنا تمشى بعيد عن بعض معرفش بس عايزه كل واحده تقرى موضوعى تحط نفسها مكانى وتقولى ايه الى مفروض يتعمل اهىء اهىء ياااارااااااااب

اولا اختي ربي يعوضك خيرا
    ولا تنسي حبيبتي كل شئ بارادة رب العالمين
    حبيبتي ربي يرزقك الذريه الصالحه
    اذا انا كنت مكانك ما بنهزم من اول مشكله اتواجهني ..حاولي تصلحين الموضوع الي بينك وبينه والحياه تجارب وانت لسه عرووس ...وانت اتقولين صار لك سنه 4شهووور انا قضيت 5سنوات بدون حمل ربي صبر زوجي وصبرني والحمدلله عندي ولد وبنت كبري عقلك وربي يفرحك ويفرح زوجك يا رب ويرزقك
    هي مسالة وقت ...اتمنى ماتزعلين مني والله اني اريد لك الخير وانت مثل اختي
    اللهم إني أسألك باسمك العظيم الذي اذا دعيت به أجبت و اذا سئلت به أعطيت أن ترزق أخوتي المؤمنات الذرية الصالحة السليمة قريبا عاجلا غير أجلنا يارب

الردود
    2,598
    كلام اختي ام خاطر صحيح وهي كفت ووفت

وعسي ربي يسعدج ويرزقج الذريه الصالحه

الردود
    4,783
    لا حولا ولا قوة الا بالله

حبيبتي موضوع الخلفه هذا شي من عند ربي مافي شي اسمو زوجك وحهو خلو عليكي ولا وجهو وحش ربي يختربنا في الدنيا هذه ولا زم الواحد يرضي بنعمتو وبكل شي ربي كاتبو .... يعني اذا ربي ماكتبلك حمل هذا شي عادي كفايه عندك زوج والحمدالله كويس يخاف عليكي ويحبك في ناس عندهم اطفال ولا كن ازواج استغفرالله مايقدرو يعيشو معاهم

يعني من الى فهمتو انو انتو تبو تنفصلو عن بعض .... وهذا الشي كانو بتعترضو عن حكمة ربي انو مارزقكم با اطفال طيب وش يعرفك اذا كانو الاطفال ذول انهم سعادتك يااختي لازم تخلو املكم بربي كبير وتكونو مؤمنين بربكم

وسيبوكم من الخرفات تشاؤوم و ووجهك مو حلو ولا وجهك مو حلو معليه يااختي تقبلي مني بس انا مااحب ذا الكلام والانسان لازم يكون مؤمن بالرب هذا اختبار وماتعرفي فين الخيريه لكي

وسوري طولت الله يهدي سركم ويرزقكم الذريه الصالحه وتقبلي مني

الردود
    315

وعسي ربي يسعدج ويرزقج الذريه الصالحه

الردود
    485
    متشكره قوى انك نقلتيلى الموضوع هنا ومتشكره انك بتصبرينى بس انتى بتقولى نفسى قصير واول مشكله
    بس لادى اول مشكله ولا نفسى قصير من غير تفاصيل والواحد برده طاقه
    مش عارفه اقول ايه بس اصلا مقداميش غير انى اتعايش لحد مربنا يفرجها ادعولى
    انامبسوطه قوى انكوا اهتميته بيه ورديته عليا

الردود
    278
    ايه يا هبه الكلام ده؟!!!!
    انت متجوزه من سنه و اربع شهور بس!!!
    انا قعدت سنتين من غير حمل و ما كان فيه اي مانع عندي او عند جوزي و كانت نفسيتي تعبانه جدا بس عمري ما فكرت انفصل عنه..
    انتم لسه في اول حياتكم و هتقابلو مشاكل كثير مش معقول عند كل مشكلة هتفكرو في الانفصال!!
    استهدي بالله و استغفروا ربنا مع بعض..
    و بعدين يا بنتي اكيد ربنا له حكمه محدش يعرفها..
    صدقيني بكره كل مشاكلك هتتحل و هتزعلي من نفسك قوي لما تفتكري كلامك ده..
    ربنا يفرجها عليكي و يهديك انت و جوزك و يرزقكم عاجلا غير آجل..

الردود
    485
    ياسمين ازيك
    انا عارفه ان كلامك صح وعقلى ساعات بيقلى كده بس الشيطان منه لله خلانى اتغير 180درجه لحد مبقيت حاسه انى ولا حاجه اصلك متعرفيش انا بجذب الاطفال ازاى فى اى مكان هما الى بيجولى دلوقتى بقيت ادايق اما ييجوا لان ده هيلفت نظر الناس ليا ويعدوا بقى جوه نفسهم ياعينى وياليلى
    معلش انا هابقى كويسه بس واحده واحده ربنا يكرمكوا كلكوا ودعاوتكوا ليا تتحققلى وتترد ليكوا بالزياده يارب ان شاء الله

الردود
    278
    ايوة كده راجعي نفسك..
    والله انا حاسه بيكي و عارفه معنى الحرمان من الاطفال و عارفه قد ايه دة احساس صعب بس زي ما بيقولو اللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته و انت اكيد قريتي هنا مشاكل صعبه جدا ربنا ما يحكم بيها على حد ابدا..
    بصي انا خبرتي في الجواز اطول منك شوية ( سنتين و 8 شهور) بس اقدر اقولك انه الواحد في الاول لما بيواجه اكثر من مشكله مع بعض الدنيا بتسود في عينه و بيقول خلاص مفيش حل بس و الله بعد كده كله بيتحل و شويه شويه هتعرفي تتعايشي مع مشاكلك و ربنا بيفرجها في الاخر بس احنا نصبر..

الردود
    1,017
    حبيبتي تردد استهدي بالله وطولي بالج هذه ابد مو مشكلة الحمد لله انتو توكم مزوجين وحصل حمل اكثر من مرة هذا اختبار من رب العالمين يشوف بي صبركم وان شاء الله تكونون قدر الاختبار وتجتازو والله يرزقكم بنين وبنات عن قريب وتفرحينا بخبر حملك يارب.تصدقين انا زوجت اخي ظلت سنة بدون حمل بعدها الله اكرمها بالحمل لكن ولدتة صبي وتوفى وحملت ثاني من الاربعين بنت وتوفت بعد ولادتة ب11 ساعة والان حامل لكن عمرها مافكرة بالانفصال لان هذة امر الله لاهي ولا زوجة الهم دخل بي الله يكومها بالسلامة هي والبيبي مالتة

مواضيع مشابهه

1. الردود: 23
    اخر موضوع: 12-09-2011, 04:17 PM
  2. حكايتى انا وال.......
    بواسطة marwasamy mosta في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 12
    اخر موضوع: 23-09-2009, 08:29 AM
  3. جنينك والحواس الخمسه؟؟سبحان الله
    بواسطة هبة الله28 في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 27-11-2008, 06:28 PM
  4. حكايتى.......
    بواسطة yasmine_ 2006 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 93
    اخر موضوع: 22-06-2007, 03:23 AM
  5. حكايتي
    بواسطة صادقة الاحساس في فيض القلم
    الردود: 3
    اخر موضوع: 16-08-2006, 07:02 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ