انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: شوفوا حكمة ربنا فى الظلمات الثلاث

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248

شوفوا حكمة ربنا فى الظلمات الثلاث

الاضواء فى عيادات الاخصاب قد تسبب ضررا

دراسة اثبتت ان التعرض للضوء الابيض الفلورسنت المستخدم فى عيادات الاخصاب ومعامل الابحاث و المكاتب يمكن ان يكون مدمرا لحالة الاجنة
    فريق بحثى من هاواى و اليابان اجرى دراسة على اجنة الفئران ووجد ان التعرض لانواع معينة من الاضاءة تؤدى لضرر على الاجنة اكبر من غيرها

الدراسة اشارت الى ان اجنة الثدييات تنمو فى الظلام "فى ارحام مظلمة" ولهذا تفتقر لميكانيزم دفاعى تمتلكه الحيوانات الاخرى مثل الضفادع والاسماك التى تضع بيضها فى بيئة خارجية وهذا الميكانيزم يمكنها من التكيف مع التعرض للضوء
    هذه الابحاث نشرت فى الاكاديمية الوطنية للعلوم فى امريكا

وقالت الدراسة ان الضوء الابيض و الفلورسنت المستخدم ضرره اكبر من الضوء الاصفر

وقد وجد الباحثون ان تقليل التعرض للضوء لعشرة ثوانى مازال ايضا ضارا للاجنة وتسبب بضرر للاجنة المستخدمة فى الدراسة

فقد وجد ان الضوء شكل عائقا امام نمو الاجنة وشكل نوعا من الضغط عليها
    حيث ان الضوء دفع الاجنة الى انتاج الاوكسجين الراديكالى الذى يعتبر ساما لخلايا الاجنة وبالتالى يشكل الضوء عاملا بيئيا سلبيا لنمو الاجنة
    ولهذا اقترحت الدراسة على المعاكل التى تقوم بعمليات الاخصاب الاصطناعى اولا بان تستبدل الاضاءة القوية باضاءة انعم واكثر دفئا كاستخدام الضوء الاصفر بدلا من الابيض لتقليل الضرر
    وثانيا ان تحاول تقليل مدة التعرض للضوء لاقصى حد

فى كل عمليات الاخصاب الاصطناعى بما فى ذلك سحب البويضات وسحب السائل المنوى وعملية التلقيح نفسها
    انا قريت الدراسة دى على موقع ivf اللى قالت عليه افكار ابداعية وهو موقع خاص بالاخصاب المجهرى وقلت سبحان الله صدق ربنا العظيم عندما قال يهب ولم يقل اى فعل اخر لانها فعلا اولا واخيرا هبة وعطية من ربنا
    انا حاولت اترجمه زى ما فهمت بس اللى يحب يراجع النص الاصلى يدخل على الموقع

الردود
    6,858
    سبحان الله ومشكورة على المعلومة

الردود
    2,337

يا حبيبتي تسلمين على هذا الموضوع ولكن يا ملوكة خوفتينا وزيدتي القلق عدنا... يا رب خير.. وشكرا على مجهودك في ترجمة المقال والى الأمام بمثل هذه المواضيع المفيدة

الردود
    5,248
    مهندسة عراقية ليه تخافى انا عشان كدة قلت سبحان الله انها هبة لان العلم مش هو اللى بيدينا الاجنة بتاعت التلقيح الصناعى ويخليها تتقاسم ولكن ربنا سبحانه هو اللى لما بيريد بيخليها العملية تنجح ونوصل لمرحلة الحمل وبعدين حبيبتى انتى الحمدلله عدتى المرحلة دى وتم الاخصاب و حصل الحمل
    انا قصدى نعرف ان ده من ربنا لان العملاء كل ما بيبحثو اكثر ويكتشفو لعلم اكبر بيوصلو لنفس اللى ربنا قال عليه فى الاول يعنى لو اخترع الاخصاب المجهرى مؤمن من الاول كان بدا بالمعلومة دى اصلا
    لا تخافى حبيبتى اللى رزقك مش هيخيب ظنك وبعدين اول بنت ولدت بالحقن المجهرى اتجوزت من سنتين وحملت طبيعى وخلفت كمان

الردود
    4,218
    لا يا مللك الكلام اللى انتى نقلتيه فعلا يخوف
    لنه بيقول ان عمليه اطفال الانابيب عمليه خاطئه جدا لان الله سبحانه وتعالى قال يخلقكم فى بطون امهاتكم فى ظلمات ثلاث
    يعنى الاخصاب حصل داخل بطن الام فى ظلمات ثلاث
    وبالتالى حدوث الاخصاب فى المعمل فى الحقن المجهرى ممكن يوثر على الاجنه لان الضوء ممن المكن ان يوذى الجينات او الماده الوراثيه للاجنه الله اعلم ربنا يستر ان شاء الله ويرزقنا بالذريه الصالحه حسنه الخلق والخلقه
    والله احنا مضطرين
    ربى هب لى من لدنك ذريه طيبه انك سميع الدعاء اميييين

الردود
    5,248
    لولا حبيبتى الموضوع بيتكلم على مرحلة الانقسام
    انا يمكن ترجمتى مش دقيقة مش بيتكلم عن تشوهات فى الاجنة بيتكلم عن العملية من الاول خالص وهما بيحاولو يوصلو ليه نسبة نجاحه 30% مش اكثر وباقى الحالات بتفشل وقالوا ان تعرض البويضات و الحيوانات واجراء عمليه التلقيح فى النور هو السبب و الدليل ان كل اجنة الثدييات بتنقسم داخل الارحام الظلمة
    لكن طالما وصلت الحيوان تمكن من دخول البويضة و تلقيحها وانقسمو وكونو جنين يبقى تجاوز مرحلة الخطر
    والجنين وانتى ادرى طبعا طالما وصل لمرحلة انو يستطيع التعلق بالرحم وينمو يبقى جنين سليم
    ومن حكمة ربنا ان الاجنة المشوهه اصلا مبتقدرش تتعلق بالرحم وبتنزل وكل التجارب اثبتت ان نسب التشوهات فى اجنة الحقن المجهرى معدل التشوهات فيها نفس المعدل ان لم يكن اقل من اجنة الحمل الطبيعى وبالعكس يمكن تفادى كثير من الامراض الوراثية من خلاله
    وهقولك تانى ان البحث يهدف لزيادة نجاح عملية الاخصاب المجهرى بيحاولو يعرفو ليه 70% بيتفشل ودى نسبة عند العلماء كبييييييييييييرة جدا ومعناهاعندهم ان الفشل اكبر من النجاح
    حبيبتى ربنا فتح لنا باب امل ليه نقفله على نفسنا واحتمالات ان يكون فى مشكلة فى الجنين دى واردة حتى فى الحمل الطبيعى
    لو فتحتى الموقع هتلاقى تحته استفتاء بيقول ان معظم السيدات يفضلن الحمل مع المخاطرة بحدوث مشاكل عن عدم الحمل اطلاقا
    وهى دى الحقيقة يعنى انا والله بتمنى يكونلى طفل ولو لا قدر الله معوق حتى يكفى انه يخلى لحياتى معنى ويبقى عندى هدف انى اربيه واخد بالى منه يبقى عندى حاجة اخاف عليها وافكر فيها
    الحياة بلا اولاد ملهاش طعم
    وزى ما قلت لمهندسة اللى خلق الطفل ده هو ربنا مش العملية وهو وحده اللى يقدر يصوره على الخلقة اللى يريدها مهما كانت الظروف
    يعنى مين يقول ان سيدنا زكريا عليه السلام وهو عجوز " وعلميا نسبة التشوهات عنده عالية" وزوجتة وهى عجوز عقيم " يعنى علميا وصلت لسن الياس" يبنجبو طفل بكل المواصفات الجميلة اللى ربنا وصف بيها سيدنا يحيى عليه السلام
    انا اسفة للتطويل بس حسيت انى خوفتكم وده مكنش قصدى خالص

الردود
    4,218
    ايوه يا مللك يا حبيبتى كل اللى بتقوليه صحيح
    بس انا قريت الموضوع ده على الانترنت كانه عنوانه عمليه اطفال الانابيب خاطئه جدا للاسباب اللى انا قولتها علشان الضوء
    ولكن فعلا هذا العلم من عند الله واحتمال حدوث التشوهات فى الجنين وارده جدا مع الحمل الطبيعى ايضا
    وطبعا ولا مجال للمناقشه ان الله قادر على كل شىء واى خطوه فى الحقن المجهرى او غيره لا تمم الاباذن الله
    من اولا الانقسامات وتكون جنين صالح للنقل الى حدوث الانغماس فى بطانه الرحم وحدوث الحمل الى تكمله خلقه
    سبحان الله تبارك الله احسن الخالقين الى الولاده ان شاء الله كله باذن الله
    الحمد لله كما ينبغى لجلال وجهه وعظيم سلطانه
    ربى هب لى من لدنك ذريه طيبه امك سميع الدعاء

الردود
    2,150
    شكرا اختي ملك على المعلومات

لكن انا سمعت ان هذه الاساليب فعلا اختفت

والآن معظم عمليات التلقيح تتم في الضوء الخافت

ويتم حفظ الاجنةو البويضات في غرف مظلمة

العلم الحمد لله بيتطور كل يوم

الردود
    5,248
    ربنا يرزقنا جميعا يا بنات الاولاد الصالحين
    ام البنين معاكى حق الحمدلله ان ربنا بيدينا العلم والا والله كنا متنا من الكمد و الحزن على حالتنا

الردود
    8,687
    مشكوووووووورة يا ملك على الموضوع

مواضيع مشابهه

1. الردود: 1
    اخر موضوع: 01-01-2011, 10:51 PM
  2. شوفوا غضب ربنا علي ولايه نيوجيرسي باصور
    بواسطة فراشه العمر في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 13
    اخر موضوع: 25-07-2010, 11:27 AM
  3. هل تتخيلون هذا الموقف في الظلمات الثلاث
    بواسطة ملاك العبيدي في روضة السعداء
    الردود: 6
    اخر موضوع: 12-07-2009, 12:03 PM
  4. شوفوا حكمة ربنا
    بواسطة Om 7abeba في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 80
    اخر موضوع: 19-02-2009, 07:02 PM
  5. الظلمات الثلاث
    بواسطة bodamody في الأمومة والطفولة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 14-03-2007, 02:22 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ