انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 5 12345 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 41

الموضوع: تعالي أعلمك كيف تعرفي أيام التبويـض..بدون حسابات..بدون جـداول..بدون إختبارات تبويض..

ليه يا حبيبي ما بيننا دايما سفر / ده البعد ذنب كبير لا يغتفر / ليه يا حبيبي ما بيننا دايما بحور / أعدي بحر ألاقي غيره اتحفر
    الردود
    13,055

تعالي أعلمك كيف تعرفي أيام التبويـض..بدون حسابات..بدون جـداول..بدون إختبارات تبويض..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هلا بكم أخواتي القمرات...

عرفت لكم هذه المعلومة من دكتور شاطر جدا...و اعرف واحده جربتها...و كانت صحيحة جدا..

كنت دايما محتارة في معرفة الأيام الصحيحة للتبويض...

إستخدمت مخطّط الحمل على هذا الرابط...و لكن ما كان دائما صائب...

أيضا...إستخدمت إختبار قياس التبويض...اللي يشبه إختبار كشف الحمل...لكن ربي ما وفّق ..فضلا عن إنه كان غالي...و هذا هو شكله...و إسمه Clear Plan..

في الآخر...رحت لهذا الدكتور...و بصراحة إستفدت جدا من معلومته...و هي كالآتي...

في يومين تكون الخصوبة فيهم عالية...و بعدها ييجي يوم التبويض...و بعد يوم التبويض...كمان في يوم الخصوبة فيه عالية...

البويضة بتعيش يوم واحد في الرحم...يعني علشان يصير حمل لازم تتلقّح خلال هذه ال 24 ساعة اللي نزلت فيهم من قناة فالوب...

الحيوان المنوي بيعيش يومين في الرحم...لذلك ممكن لو صار لقاء بين الزوجين في أيام الخصوبة العالية...تعيش الحيوانات المنوية في الرحم لحد يوم البتويض و تلقح البويضة...

المهم...كيف نعرف أيام التبويض و الخصوبة..؟

قال لي الدكتور...إنه الله تبارك و تعالى له حكمة ...حيث أنه تبدأ نزول إفرازات لزجة...هذه تسهّل حركة الحيوانات المنوية إلى داخل الرحم لتلقيح البويضة...

هذه الإفرازات اللزجة تزيد سماكتها يوم التبويض...و تصبح بالضبط مثل بيــــــاض البيــــض...

يعني إفرازات لزجة...شبه شفافة...مالها رائحة ( الرائحة تدل على وجود إلتهاب )...

قال لي الدكتور...لو نزلت عليها هذه اللإفرازات اللزجة...و صار لقاء في نفس اليوم...بإذن الله يصير حمل...

لذلك ما تحسبي و لا تتعبي نفسك في الحسابات...بس راقبي الإفرازات...

أيضا أتقدم لكم بهذه النصائح...

بلاش أيام التبويض تغتسلي بالغسول الحميم ( مثل السيتيال )...علشان لا يقلل هذه الإفرازات...إنتي تحتاجيها لنقل الحيوانات المنوية للبويضة..

يقال إنه اللقاء يفضل يكون يوم وراء يوم...يعني يوم لقاء و يوم لأ..علشان يعطي فرصة للحيوانات المنوية تقوى أكثر....بس في ناس أعرفهم كان يصير اللقاء كل يوم...و البنت حملت عادي...

بعد اللقاء...نامي على وسادة مرتفعة تحت الرحم...علشان الحيوانات المنوية تاخذ فرصتها للوصول للداخل...و يا ريت تنامي بها للصباح ( حتى وقت صلاة الفجر )...

ما تنسوا الدعاء قبل اللقاء ( اللهم جنّبنا الشيطان و جنّب الشيطان ما رزقتنا )...

و يا ريت لو قبل اللقاء تكونوا على وضوء...

و يا ريت في أيام التبويض تكثروا من الصدقات..بنية الله يبارك لكم إن شاء الله...

الله يوفّق الجميع يا رب...و نشوفكم كلكم حوامل في أقرب وقت بإذن الله...

منقووووول

اللهم احفظ زوجي وبناتي واحفظني من كل مكروه ومن عين كل حاسد ووسع رزقنا

الردود
    3,356
    والله ايام التبويض منفعتش معايا تصدقين يميزو اني حملت بعد انتهاء البيريود بيومين

الردود
    12,071
    مشكورة عزيزتي
    ولله الأمر من قبل ومن بعد
    .
    آخــر كتــآبــآتي :
    * متيــّـــــمـــــــــة *

.

الردود
    865

موضوعك مفيد يا أختى بس سبحان الله مفيش مقياس فى الموضوع ده وعن تجربة
    أنا زوجى دكتور فى شركة بترول فطبيعة عمله إنه 14 يوم مسافر فى شغل و14 أجازة .. وبعد جوازى حصلى عدم إنتظام فى الدورة خلال شهرين متتاليين فروحت للدكتورة قالتلى معنديش حاجة ممكن يكون نفسيا بس ومدتنيش أى علاج لتنظيم الدورة بس قالتلى إن التبويض بتاعى إحتمال حدوثه يكون من يوم 6 إلى يوم 26 فى الشهر إللى كنت فيه .. وعلشان يحصل حمل لابد من وجود الزوج فى الأيام دى ويحصل جماع يوميا خلال العشر أيام دول .. بس أنا زوجى وقتها كان مسافر ويوم رجوعه يوم 25 فى الشهر .. فقولتلها إنه مسافر قالتلى لأ النظام ده مش هينفع لأنه كدة ممكن ميكونش موجود كل شهر فى أيام التبويض وده ممكن يأخر الحمل .. المهم سبناها لله وقولنا خلاص هنعمل إيه يعنى هو مش هينفع ينزل غير فى معاده .. المهم نزل يوم 25 فى الشهر كنت أنا خلاص فقدت الأمل لأن العشر أيام مش كلهم تبويض دول حوالى تلت أيام أو أقل فى خلال العشر أيام دول .. وسبحان الله كنا فى شهر شعبان فصمنا يوم 26 كمان وحصله ظروف فى عمله إنه يرجع تانى بعد 6 أيام بس مش 14 زى كل مرة .. فى الشهر ده بالذات كنت مستنية الدورة ومتأكدة إنها هتجينى حتى كنت بدعى ربنا إنها متجينيش أول يوم رمضان وسبحان الله المفاجأة إنها مجتش خالص وسبحان الله حصل حمل مكناش مصدقين ومحدش كان متوقع بس كل شئ نصيب ... كانوا يومين بس ربنا جعل فيهم البركة لأننا توكلنا على الله وسبناها لله .. والحمد لله أنا فى نهاية الشهر السادس دلوقتى إدعولى ربنا يقومنى بالسلامة ويسهلى ولادتى ................ معلش طولت عليكم فى الكلام

ليه يا حبيبي ما بيننا دايما سفر / ده البعد ذنب كبير لا يغتفر / ليه يا حبيبي ما بيننا دايما بحور / أعدي بحر ألاقي غيره اتحفر
    الردود
    13,055
    لا ياقمر ولا طولتى ولا حاجه بس ياريت تقوليلنا هتجيبي بنوتة ولا واد شقى
    وربنا يفومك بالسلامة ان شاء الله

الردود
    3,356
    ربنا يقومك بالسلامه الشهور السهله عدت ربنا يسهلك

الردود
    233
    انا ممن قال لها الاطباء لاتفكرين بالإنجاب نهائياً
    ولكن مع الدعاء وتوفيق الله ثم إتباع نفس الطريقه
    الحمدلله تم الحمل وابني الآن عمره سنه وكذلك نفس الطريقه
    اتبعتها كمانع للحمل طبيعي وبعد ان اكمل ابني السنه عدت لها من جديد
    ولم يصدق الاطباء ان الحمل تم من دون علاج علما انني كنت ارفض علاجهم
    حتى المنشطات كنت ارفضها تماماً .... قدرة الله فوق كل شي

الردود
    36,171
    الله يبارك فيك على الفائدة

الردود
    865

الدكتورة قالتلى إنه إن شاء الله هيكون ولد .. بس هو أساسا من دلوقتى تعبنى بشقوته وبحركته .. مستقصدنى نشاطه بيبدأ لما أكون رايحة أنام سواء بالليل أو بالنهار .. ربنا يستر وميتعودش على كدة لما يطلع للدنيا إن شاء الله وربنا يجعله حسن الخلق والخلقة ... آآآآآآآآآآآآآآآميييييييييييييييين .... قولوا آآآآآآمين

الردود
    13,055
    اااااااااااااااااااااااااااااااامين يارب العالمين يا حبيبتى
    بس ماتحطيش امال كبيرة على انه ولد الله اعلم
    انا كمان كانوا قايلينلي انه احتمال كبير ولد وكان بيتحرك كتير جدااااااااااا ويرفس ويعمل كل الحركات اللى تدل على انه ولد شقي
    وبعدين احتمال كبير بنت
    وبعدين مش عارفين لان البيبي قاعد بالمشقلب ظهرة لبرة ووشه لجوه لما فكرت انى اعمل سونار من ظهرى
    هههههههههههه
    ومتقلبش ليوم الولاده فضل راسه فوق ورجليه تحت وولدت سيزيريان (قييصري ) لانه حتى لو كان اتقلب لوضع الولاده الطبيعيه برضه كنت هولد قيصري لانى مش متخيلة انى اقدر اولد طبيعي ابدا حاسة انى ممكن يغمى عليا وانا بولد من شده الم الطلق والله اعلم يعنى
    بس انت شاء الله تولدى طبيعي وماتكون فى اسهل من ولادتك وتفرحى بيه انت وباباه والعايله كلها
    وعلى فكرة انا جبت بنوتة حلوة

مواضيع مشابهه

1. الردود: 54
    اخر موضوع: 02-07-2009, 10:56 AM
  2. الردود: 30
    اخر موضوع: 31-01-2009, 01:30 PM
  3. الردود: 23
    اخر موضوع: 10-08-2006, 09:44 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ