انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 45 من 55 الأولىالأولى ... 35414243444546474849 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 441 الى 450 من 549

الموضوع: ملف اكل مصرى صميم: حتى المصريين ميعرفوهوش

الردود
    189
    المصريين اهما حيوية واكل وهمة انا بموت فى الاكل بتاعنا من اسكندرية لحد اسوان و خصوصا الحلويات وده اللى مضيعنى فكرة الموضوع هايلة واستفدت منها كتير رغم انى طباخة شاطرة وحبيت اقول تعليقات سريعة لكل المنتدىبالنسبة للى عايزة اليخنى:دى اكلة صعيدية اساسا وبم ان جدتى صعدية وكانت بتعملهالينا زمان هقولك عليها البصل ليه تاثير منوم و جدتى كانت بتعملها واحنا اطفال عشان تنيمنا وتخاص مننا
    هههههه هى عبارة عن لحمة مقطقة صغيرمسلوقةوتسبيكيها فى صلصة طماطم بس مش اى صلصة السر فى البصل الكتييييييييييييييييير اللى بتحطيه فى الصلصة4 بصلات متوسطين على كبلو اللحمةبس البصل يكون مقطع بالسكين كبير نسبيامخرط بس كبيرفى كمية سمنة كافية لحدمايصفروتضيفى الصلصة او عصير الطماطموفصين ثوم صحيحوملح وفلفل و تسقطى قطع اللحم على نار هادية تتسبك وتضيفى الشطة وبالهنا والشفا

الردود
    189
    بالنسبة للرقاق باللحمة المفرومة طبعا وصفتكو هايلةبس حبييت اقولوكو طريقتى عشان الرقاقميكونش تقييل انا بستعمل مرقة الدجاج ومعلقتين زبدة فى المرقةمكعب واحد لكل 2 كوب ماء وبتتطلع هايلة وفيه دلوقتى مكعب مرقة الخروف احلى و احلى عشان بيبقى فيه فتة و لحم ضانى مشوى وتقدروا تخرجوا فى العيد ومتناموش ههههههههه

الردود
    189
    السخينة بتعملوها بطريقة اول مرة اسمع انها انا بعملها مسكرة بالعسل الاسود بتقطعى العيش زى الفتة بالظبط وتسخنى سمن وتقلبى بيه العيش وشوية سمن صغيرين تسخنى فيهم عسل اسود يكفى لتغطية العيش و بالهنا على فكرة هى اكلة شتوية بتدفى جدا وتدى طاقة.دى طريقة جدتى الصعديةوبصراحة اول مرة اسمع عن طريقة السخينة باللحم.فيه كمان فتة الملوخية:بتستعملى الملوخية بدل المرقةومن غيرصلصة طبعا.وفيه كمان سد الحنك مش عارفة مقاديره بالضبطبس هوبيعتمد على تقليب الدقيق فى سمن لغاية مايبقى بيج زى البشاميل وتضيفى سكر و ماءلحد ما يتماسك زى المهلبية بس اتخن شوية و برده شتوى و بيدفىالافضل يتاكل دافى

الردود
    189
    بس انا زعلانة منكو.هو ينفع الركن المصرى من غير وصفة كشرى واحدة توحد ربنا.انا بموت فى اكلتين الفول و الكشرى وبعتبر ده دليل مصريتى واللى ما يحبش الفول والكشرى ما يبقاش مصرىشوفته اد ايه.انا بحبه من المحلات ومن البيت ولو جالى من الجيران ومن اى عابر سبيل لو خبط عليا و ادانى كشرى مش هقول لا.انا مستنية وصفة احلى كشرى و فى الاخر هنزل وصفتى.اه و كمان فتة العدس الاصفر بموت فيها .حد يعرف يعملها؟والعدس بجبة البنى بسلقه ببصل وملح وفلفل وكمون وباكله كده
    على فكرة فيه فى ميدان التحرير محل كشرى جامد اوى اسمه كشرى هيلتون بس مش تبع فندق هيلتون طبعا بس تحفة لازم كل ما بقى فى التحرير اكل منه ااااااااااااهوالرز بلبن بتاعه جميل برده جربوا ترشوه ليمون خفيف عالكشرى

الردود
    4,140

نقلت ليكم الكشري بتاعي

كشري محلات في المنزل
    اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته\ احب اقدم لكم كشري زي اللي في المحل بالظبط \ الحمدلله وصلت له بعد طول بحث ونتائج\عملت لجنة تقصي حقائق \ لما كنت بروح محل كشري كنت باراقب العمال\ وانظر في الطبق لاتعرف علي المكونات\ والله بجد \المهم وصلتله \والحمدلله مع النفس في الاكل بشهادة الشهود\انه زي المحلات واحلي\ يارب يعجبكم بعد كل هذه المقدمة وتجربوه وتقولولي\ المقادير\كيس مكرونة صغيرة وكيس اسباكيتي كسري العيدان علي 4اجزاءاو 3 يعني بتكون قصيرة\لو الكمية هتكون كبيرة اقسميها وخليها مرة تانية\2كوب عدس بجبة \ 2كوب عدس اصفر\2 كوب ارز مصري\نصف كوب شعرية\كوب حمص شامي\ 4بصلات مقطعة حلقات\ثوم مفروم كتيير \شطة حراقة بودرة\2 ليمون كبار\تمن كوب خل\كمون و فلفل اسود وملح\4ملاعق صلصة طماطم\ كيلو طماطم مقشرة واعصريها او اعصريها بقشرها وصفيها\كوب زيت دوار شمس\معلش المقادير كتييييييييييير لكن لو دخلتي محل كشري هتلاقي كل المكونات دي في الطبق\نييجي للطريقة\اولا وقبل كل شيء حطي ماء سلق المكرونة مع اضافة ملح وزيت\ثانيا حمري حلقات البصل في كوب الزيت علي جزئيين يعني اقسمي البصل وحمري كل قسم لوحده وضيفي قليل من الملح علشان القرمشة\طلعيه في مصفاه كبيرة وافردية فيها وحطيه في الهواءبعيد عن البوتاجاز\ثالثا اقسمي الزيت المتبقي من البصل ال3اقسام\هاتي نصف الثوم و شوحيه في ثلث الزي\يا دوب يدبل وضيفي اليه الطماطم مع الصلصةوحطي ملح وفلفل وكمون واتركيها تستوي لما تستوي زوديها ماء وتغلي وتكون جاهزة\العدس حطيه يتسلق لوحدة ابو جبة لوحده \والاصفر لوحده\ والحمص لوحدهلكن يكون الحمص منقوع في ماء ليلة كاملة او لو يوجد حلةبلاش نقع\قرب الاستواء للعدسين والحمص ضيفي ملح وقسمي عليهم ثلث زيت بالتساوي\اما الارز حمري الشعرية في الجزء الياقي من الزيت واغسليالارز وضيفيه وسويه عادي واذا حبيتي بدل ما تسقيه ماء اسقيه بماءسلق العدس\لكن كده بيكون تقيل وبرضه في المحلات بتلاقي الارز بالشعرية مسقي بماء\لما يستوي الارز يفضل غرفه فطبق منفصل لكي يبرد علشان الكشري يبقي مفلفل \نيجي للدقة هاتي تمن كوب الخل واعصري عليه الليمون وضيفي الثوم الباقي وملح وفلفل وكمون و زيدي الكوب الي اخره ماء ولا يعرض للنار كده خلصت الدقة وتضاف عند الاكل حسب الرغبة\اما الشطة هاتي ملقتين من الشطة البودرة وضعي عليها حوالي كوب من الصلصة وقلبيها كدة خلصت الشطةزودي الشطة او قلليها حسب الرغبة\المكرونة بعدماتصفي الماء خالص سخني ملعقتين زيت وحطيها علي المكرونة وقلبيها\ملحوظة الحمص ممكن تزيدي الكمية وتعمليه حمص شام للشرب عادي وتاخذي من الحب فقط للكشري وقدمي مشروب الحمص معه\عند التقديماغرفي كل صنف علي حده وحطي اطباق فارغة علي السفرة او اغرفي لكل واحد طبق \خلي المكرونة هي اساس الطبق اغرفي المكرونة اولا\ثم الارز ويكون اقل من المكرونه علشان يكون الكشري خفيف \وبعدين العدسين بعد ما تصفيهم طبعا علي فكرة العدس الاصفر يا دوب غلوة\وبعدين التقلية اللي هي البصل المحمر\ وبعدين كام حبة حمص مش كتيير\وقدمي الصلصة لوحدها بجانب الكشري وكذلك الدقة والشطة\علي فكرة انا بشغل كل عيون البوتاجاز مع بعغض علشان لا ياخذ وقت \ انا تعبت من الكتابة لو كنت عملته لكم كان اسهل\ يارب يعجبكم منتظرة الردود

الردود
    4,140

byebye مهلبية قمر الدين

تعقيب كتبت بواسطة nancy kareem عرض الرد
    الحمد للة كنت بدور على الملف و مش لاقياة
    بنات عارفين مهلبية قمر الدين اللى بنعملها فى رمضان
    عندى لفة قمر الدين و عايزة اعملها اعملها ازاى
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    هاتي مثلا نصف لفة قمر الدين وقطعيها وسويها في ماء
    لحد ما تذوب خالص بعدين ضيفي السكر
    و2 ملعقة صغيرة نشا دوبيه في ربع كوب ماء وضيفيه
    وقلبي الي ان تكون متماسكة قليلا لانها عندما تبرد ستتماسك
    عندما تبرد قليلا اغرفيها في السلاطين وجمليها بجوز الهند والمكسرات والزبيب
    يعني طريقة عملها زي المهلبيه العادية بدل اللبن قمر الدين
    وممكن تعمليها بالمشمش المسلوق\ وبالهنا والشفا
    اتمني اكون افدتك

الردود
    4,140
    بسم الله الرحمن الرحيم
    فتة العدس الاصفر
    المقادير
    شوربة عدس
    خبز مقطع ومحمر في السمن ومضاف اليه 2 فص ثوم
    صلصه طماطم مسبكة بالتوم وبالبصل او يكتفي بالتوم حسب الرغبة
    اسقي الخبز بالشوربة وجمليه بالصلصة والبصل المحمر

الردود
    4,140
    شوربه العدس والفته والغموس
    بما ان الدنيا برد طبعا علي طول بفكر في شوربة العدس
    اولا الشوربة
    ربع كيلو عدس اصفر
    ثمرة واحدة مقطعة من كلا من
    بطاطس\ جزر\ طماطم\ فلفل رومي\ شطة خضراء\ لو حبيتي ثمرة كوسة\بصل \
    4 فصوص توم\ كام عود شبت وبقدونس وكسبرة
    الطريقة
    اغسلي العدس واتركية في الماء ربع ساعة ليتخلص من مواد التخزين
    اغسليه مرة اخري وضيفي اليه حوالي 4 كوب ماء او شوربة وكل الخضروات السابقة
    اسلقيه ويبرد ويخلط جيدا في الخلاط
    هاتي بصله وقطعيها وحمريها في 2 ملعقة زبد و2 ملعقة زيت
    انشلي البصل وحطي العدس مكانه وضيفي الملح والكمون والشطه والفلفل
    اغرفيه وجمليه بالبصل المحمر
    ثانيا فتة العدس
    المقادير
    شوربة عدس
    خبز محمربالزبدوالزيت والتوم
    صلصه طماطم مسبكة بالبصل والثوم او الثوم فقط
    الطريقة
    اسقي الخبز بشوربة العدس واغرفيه في الطبق
    وجمليه بالصلصة والبصل المحمر
    ثالثا غموس العدس
    المقادير
    شوربة عدس
    وشعرية
    الطريقة
    حمري الشعرية
    وضيفي اليها شوربة العدس \لازم تكون شوربة العدس خفيفةعلشان الشعرية تستوي جيدا
    عندما تستوي الشعرية بيكون قوام العدس سميك
    اغرفية في الاطباق وجمليه بالبصل المحمر
    وبالهنا والشفا

الردود
    4,140

byebye شوربة العدس والفتة والغموس

مش كدة احسن
    قلت انزلهم في ركن الاطباق
    وبعدين انزلهم في الملف ونقلت لكم الكشري اللي كنت منزلاه قبل كده
    يارب يعجبكم

الردود
    584
    اللة بيبارك فيكي يا كيلوبترا

مواضيع مشابهه

1. ::: مصرى مصرى مصرى ؛؛؛ << شوربة البسلة ::<؛
    بواسطة woman_my man في المقبلات والسلطات والشوربات والمشروبات
    الردود: 4
    اخر موضوع: 19-04-2008, 03:48 PM
  2. ؟؟ مصرى مصرى مصرى ؟؟ ...اللحم بالبطاطس والطحينة $$$
    بواسطة woman_my man في الأطباق الرئيسة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 18-04-2008, 11:31 AM
  3. ركن المصريين المصريين يجو معايا واللي بيحن المصرييين
    بواسطة الاء الله في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 2
    اخر موضوع: 03-12-2005, 03:27 AM
  4. طعام سليم لقلب سليم
    بواسطة مليكة الطهر في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1
    اخر موضوع: 13-11-2000, 11:01 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ