انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: اقتراح لتسهيل الوصفات ياريت توافقونى عليه وتشتركوا فيه

الردود
    487
    flower1 اقتراح لتسهيل الوصفات ياريت توافقونى عليه وتشتركوا فيه

حبايبى اعضاء منتدى لك انا كعضوة جديدة بس انا من زمان بتصفح المنتدى اكتشفت اننا بنشوف وصفات واللى ساعات بيمنعنا هو اما اسم بعض المكونات او جهلنا بها وعدم كيفية الحول عليها وهديكم مثال صغير اكلة كنتاكى مكتوب فيها بهارات ايطالية وانا افتكرتها حاجة صعبة اوى فاشتريتها من سوبر ماركت بعد ما دخت عليها بس قريت اللى مكتوب عليها
    تتصوروا كلها شرقى 100% ريحان وروزمارى وبصل بودرةوزعتر وحاجات من دى والاسم انها ايطالى وبنلغى الوصفة علشان اسم ملوش وجود وعندى حلولو كتير بعد بحث وعناء واللى بتدور على اسم معين مش عارفاه او دايخة عليه فى مصر تقولى وهقولها عليه باذن الله وكمان هقولها جبته منين وبكام وتقبلوا فائق تحياتى

الردود
    487
    يا بنات ياريت يكون فيه ايجابية شويةلو عاوزين نستفيد من النت ومن اى منتدى نسائى معقول تمروا ومحدش يسال اى سؤال انا عن نفسى مش هتفرق معايا انا بس عاوزة افيدكم وبس لانى عاوزة اوفر عليكم التعب اللى تعبته وانا بدور وبفكر فى الوصفة ومش عارفة اعملها لانى مش عارفة اجيب المكونات مننين وكل سنة وانتم طيبين

الردود
    398
    مشكوره اختي على الموضوع حبيت اسئل لو عندك خلطات السريه للمطاعم تكون مجربه ومضمون
    حاليا ماعندي اي اسم لبعض النكهات لان انا عندي كتب ومافتحتها اول ما الاقيها ابرسلك وشكرا
    اختك دنياء

الردود
    487
    انا بصراحة جربت كنتاكى وجربت اكلات كتير من النت ونجحت معايا اوى بس بصراحة مش زى ما قريتها انا ظبطتها بعد كذا مرة ومخدتش بكلام صاحبة الوصفة بالظبط بس كنت باخدها باحساسى اكتر منها حلويات ومنها اكلات
    رئيسية وجربت كنتاكى والكول سلو والهمبرجر وحاجات كتير بس دول فكراهم دلقوتى واى وصفة مصرية انا جاهزة واى وصفة جربتها وتسالى عليها هقولك تامرينى يا حبيبتى

الردود
    1,064
    والله يانوجا الف الف شكر والله كلامك كلة صح ولو شوفتى ردى على بعض الاشياء حاتلاقى دايما بساءل منين او معاناها اية عندنا هنا فى مصر لان فى ساعات حاجات انا ماسمعتش عنها قبل كدة وخاصتا من اخواتنا العرب وجزاكى الله كل خير وكل سنة وانتى طيبة يارب

الردود
    487
    حبيبتى دنياء انا قريت كتير عن وصفات كنتاكى وجربتها كلها
    نزلت اشترى المكونات لقيت اشترى كنتاكى ارخص
    طيب والحل
    الطرق البديلة
    اقولك بقى الطرق البديلة
    بصى يا ستى
    جلوتومات الصوديوم هو مش غالى اوى الكيلو ب30 جنيه ولازم سوبر ماركت كبير البهارات الايطالى دى مش معضله دى عبارة عن بهارات شرقية 100%
    زعتر وريحان ورزومارى وشطة وبودرة بصل واريجانو وثوم بودرة وبردقوش والكلام ده عرفته بعد ما كعيت حق البرطمان من ايزيس 70 جرام ب6 جنيه مصرى
    المهم
    الملح الصينى اللى هو جلوتومات الصوديوم ده تعوضيه بمرقة ماجى او فاين فودز الفورية
    وبصى على العلبة هتلاقى مكتوب عليها فى المكونات مونو صوديوم جلوتومايت
    نيجى بقى لثوم البودرة
    قشرى الثوم حطيه فى صينيه صغيرة وهو فصوص زى ماهو فى فرن هادى اوى وبصى عليه كل شوية فى الاول هتلاقيه بدا يبقى طرى وبعد كده هيبدا ينشف لما ينشف اوى
    اخرجيه من الفرن يبرد واطحنيه وهيبقى عندك ثوم بودرة بدل ما تشترى 70 جرام من ايزيس ب11 جنيه
    البصل زى الثوم بس متحطيش البصل قطعة واحدة هو بيبقى ملفوف زى الكرنب فكى كل راق ورصيهم جنب بعض فى صينيه بردوا وبنفس الطريقة معلش تعبت من الكتابة
    لو عاوزة اى وصفة قوليلى وهقولك على اللى جربته بنفسى مع تحياتى لكى ولكل الاعضاء

الردود
    487
    حبيبتى مرات اجمل زوج كل سنة وانتى طيبة وزوجك اجمل زوج طيب وربنا يخليهولك وميحرمكوش من بعض مش عاوزة اقولك انا تعبت اد ايه علشان اجيب شويه حاجات لوصفات بس الحمد لله بجد وصلت لكل حاجة تعرفى مرة دخت ونزلت من الدقى للمعادى علشان حاجة اسمها كريمة الترتار للتورتة بس بعد ما لفيت طلع الموضوع ممكن يخلص بنصف ليمونة واحنا هنا علشان نستفيد من تجارب بعض ونورتى الموضوع يا قمر وكل سنة وانتى طيبة وبعدين يا حبيبتى بالنسبة لاسماء المكونات عند حباينبنا العرب الحمد لله وصلت لها كلها واسالى ولا يهمك يا قمر

الردود
    12,645
    التدوينات
    1
    التكريم
    • (القاب)
      • منسقة مبدعة
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ
      • نبض وعطاء
      • متميزة المقال الاجتماعي2008
      • سفيرة الدعوة
      • أفضل سفيرة لبلدها
      • صاحبة الذوق الرفيع
      • دانه متألقة
      • مترجمة مبدعه
    (أوسمة)
    اختي نوجا كلامك صح مية في المية وبمناسبة كريمة الترتار ممكن اتوضحيلي بالزبط
    كيف بتنحل بنص ليمونة
    واذا ندك وصفات لإستخدامها لأني كنت بقرا كم وصفة فيها بس لأني ماعرفتها ماكنت اكتبها
    عشان هيك مش متزكراهة
    شكرا مقدما ومعلش اذا كنت تقلت عليك

الردود
    487
    اهلا بكى حبيبتى انجيل لا ابدا ولا يهمك لا تقلتى على ولا حاجة تحت امرك يا عسل بالنسبة لكريمة الترتار انا قريت عنها فى مضوع عن الكيكة الاسفنجيه والهدف منها هو اننا بعد ما نضرب بياض البيض ويصبح كارينج اننا نحافظ على الهواء فيه لفترة طويلة حتى يتم خلط المقادير الاخرى وهى حمضية مثل الليمون انا حصلت عليها لكن بعد ما عرفت ان الليمون يفعل نفس مفعولها بالظبط ولذلك لم اعد اهتم بالحصول عليها وعندى البديل الارخص والمتاح وتحت امرك يا ست الكل

الردود
    398
    مشكورره اختي نوجا بس بغيت اعرف بعض الطرق دجاج كنتاكي أو بيتزا هت ممكن اختي عندي طلب فيه
    عندي صلصة اخذتها من منتدى اسمها صلصة تاباسكو اول مره اسمع عنها تعرفيها

اختك دنياء

مواضيع مشابهه

1. اقتراح ياريت مقبول
    بواسطة abtsam في نافذة إجتماعية
    الردود: 2
    اخر موضوع: 25-09-2004, 04:10 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ